Календарно-тематичний план
із курсу «Вступ до історії України та громадянської освіти»
5 клас (за програмою О. Гісема, О. Мартинюка)
№ |
5-Б |
5-В |
5-Г |
Тема уроку |
Д/з |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
1 |
|
|
|
Вступ |
|
|
Фронтальна робота • Пояснення вчителя/вчительки; • розв’язання пізнавальних завдань усіма учнями та ученицями. Групова робота • Знайомство учнівських пар з особливостями побудови підручника та надання відповідей на запитання |
Розділ І. Людина, природа, суспільство та історія |
|||||||
2 |
|
|
|
Людина. Унікальність і неповторність кожної людини |
§ 1 |
|
Фронтальна робота
Групова робота
|
3 |
|
|
|
Людина і природа
|
§ 2 |
||
4 |
|
|
|
Людина і суспільство. Групи (спільноти) у людському суспільстві
|
§ 3 |
||
5 |
|
|
|
Минуле людини й суспільства. Що таке історія
|
§ 4 |
||
6 |
|
|
|
Культура як цінність
|
§ 5 |
||
7 |
|
|
|
Практичне заняття
|
|
||
8 |
|
|
|
Узагальнення і тематичний контроль |
|
||
Розділ ІІ. Людина як особистість і особа. Громадський простір. Спільноти людей |
|||||||
9 |
|
|
|
Людина як особистість і особа
|
§ 6 |
• Знати у чому полягають характеристики людини як особистості та особи; • розуміти, що таке гідність людини та право людини на особистий простір (приватність); що таке громадський простір і яким є його значення для суспільства; • знати, які об’єкти належали/належать до громадського простору в минулому й сучасності; • знати зміст основних правил, визначених суспільством щодо об’єктів громадського простору та способів залучення до його формування; • усвідомлювати себе як неповторну особистість, наділену гідністю; • розуміти, як із повагою ставитися до особистого простору людини; • усвідомлювати, що означає бути відповідальним громадянином/ громадянкою України; • розуміти, як людина своєю діяльністю впливає на різні спільноти й державу ; • знати, яких правил необхідно дотримуватися в різних спільнотах; • розрізняти відмінності між громадським та особистим; • розуміти, чим важливий для людини громадський простір і чому необхідне забезпечення його доступності; • використовувати терміни й поняття «особистість», «особа», «гідність», «співпереживання», «емоції», «особистий простір», «громадський простір»; • пояснювати значення громадсько-політичних понять за допомогою вчителя/вчительки ; • розрізняти тексти соціального та історичного змісту; • ставитися з повагою до гідності інших осіб; • виявляти співпереживання у стосунках з іншими; • адаптувати свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід; гнучко й конструктивно взаємодіяти з новими людьми; • визначати негативні емоції та застосовувати способи їх опанування та реакції на них; • описувати свою належність до різних спільнот; • пристосовувати свою поведінку до правил, що існують у різних спільнотах; • описувати деякі соціокультурні практики спільнот, до яких належить учень/учениця, і порівнювати з іншими (уподобання в їжі, способи привітання та звернення до людей, формули ввічливості тощо); • визначати закономірність розвитку суспільних процесів. |
Фронтальна робота • Пояснення вчителя/вчительки; • одночасне виконання учнями та ученицями пізнавальних завдань; • дидактичні ігри. Групова робота • Взаємодія учнів та учениць у складі пар або малих груп під час виконання колективних або індивідуальних завдань; • створення постерів щодо облаштування громадського простору. Індивідуальна робота • Складання переліку правил, яких потрібно дотримуватися в одному з об’єктів громадського простору (на вибір учня/учениці); • складання (усно або письмово) опису громадських об’єктів минулого й сучасності |
10 |
|
|
|
Особистий і громадський простір
|
§ 7 |
||
11 |
|
|
|
Соціалізація. Людські спільноти в минулому та сучасності. Правила, яких необхідно дотримуватися в різних спільнотах
|
§ 8 |
||
12 |
|
|
|
Практичне заняття
|
|
||
13 |
|
|
|
Узагальнення і тематичний контроль |
|
||
Розділ ІІІ. Дослідження суспільства та історії. Інформація. Історичні джерела |
|||||||
14 |
|
|
|
Інформація, її властивості і форми. Текст і медіатекст
|
§ 9 |
• Знати, що таке інформація, історичні джерела та якими є їхні види, як змінювалися способи нагромадження й пошуку інформації впродовж розвитку суспільства; • розуміти, у чому полягають і як застосовуються наявні способи нагромадження й пошуку інформації; • усвідомлювати, чим розрізняються факт і судження; • використовувати терміни й поняття «усні джерела», «речові джерела», «археологія», «музейний предмет», «писемні джерела», «аудіовізуальні джерела», «історичні джерела», «артефакт», «літопис», «експонат», «експозиція», «музей», «архів», «міф», «легенда», «пам’ятка», «пам’ятник», «аналіз інформації», «достовірність», «факт», «судження», «систематизація»; • розрізняти джерела інформації за видами (матеріальні/нематеріальні, первинні/вторинні, текстововізуальні тощо); • добирати інформацію за заданими критеріями та використовувати для цього рекомендовані пошукові системи; • розрізняти тексти історичного й соціального змісту, виокремлювати в них основне і другорядне та формулювати запитання різних видів до тексту, медіатексту та візуальних джерел; • застосовувати критерії визначення достовірності інформації; • розпізнавати прояви маніпулювання інформацією; • визначати ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми); • порівнювати однотипні пам’ятки історії, природи та культури й пояснювати їх значення; сформулювати висновок, судження на основі наведених фактів; визначати придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя/вчительки; • описувати та характеризувати за певним алгоритмом пам’ятки природи, історії та культури; • послідовно викладати інформацію, будуючи виступ із дотриманням структури; • виявляти розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасності на конкретних прикладах; • застосовувати критерії визначення достовірності інформації; • добирати приклади, які розкривають зміст терміна або теми; • правильно використовувати для розкриття питання інформацію з різних джерел;
|
Фронтальна робота • Пояснення вчителя/вчительки; • одночасне виконання учнями та ученицями пізнавальних завдань; • дидактичні ігри; • відвідання музеїв (як фактично, так і віртуально). Групова робота • Взаємодія учнів та учениць під час виконання вправ на розрізнення видів історичних джерел або добирання джерел для опису історичних подій, явищ та процесів. Індивідуальна робота • Виконання вправ із добирання інформації за заданими критеріями за допомогою визначених пошукових систем; • визначення ознак музейного експонату (артефакту) під час екскурсії до музею та опис експонату (артефакту), який сподобався; • добирання та оцінка джерела для опису історичних подій, явищ, процесів і діяльності людей; • витлумачення події, явища, процесу минулого й сучасного та формулювання судження або припущення за джерелами інформації; • за допомогою рекомендованих пошукових систем добір інформації про певну подію (визначається вчителем/вчителькою), здійснення аналізу інформації про визначену подію за інформаційними джерелами |
15 |
|
|
|
Історичні джерела та їхні різновиди
|
§ 10 |
||
16 |
|
|
|
Робота з інформацією та історичними джерелами |
§ 11 |
||
17 |
|
|
|
Збереження інформації та історичних пам’яток. Пам’ятники
|
§ 12 |
||
18 |
|
|
|
Практичне заняття
|
с. 68 |
||
19 |
|
|
|
Узагальнення і тематичний контроль |
с. 69 |