КТП "Вступ до історії України та громадянської освіти" І семестр 2023/2024

Про матеріал
Календарно-тематичне планування до підручника "Вступ до історії України та громадянської освіти" / О.В. Гісем, О.О. Мартинюк - Харків : Вид-во "Ранок", 2023.
Перегляд файлу

 

Календарно-тематичний план

із курсу «Вступ до історії України та громадянської освіти»

5 клас (за програмою О. Гісема, О. Мартинюка)

 

5-Б

5-В

5-Г

Тема уроку

Д/з

Очікувані результати навчання

Види навчальної діяльності

1

 

 

 

Вступ

 

  • Розуміти, що і як вивчатиметься в курсі «Вступ до історії України та громадянської освіти»;
  • усвідомлювати, для чого вивчатиметься курс «Вступ до історії України та громадянської освіти»;
  •  уміти використовувати терміни й поняття «історія України», «громадянська освіта»;
  • уміти знаходити потрібну інформацію в підручнику

Фронтальна робота

 • Пояснення вчителя/вчительки;

 • розв’язання пізнавальних завдань усіма учнями та ученицями. Групова робота

• Знайомство учнівських пар з особливостями побудови підручника та надання відповідей на запитання

Розділ І. Людина, природа, суспільство та історія

2

 

 

 

Людина. Унікальність і неповторність кожної людини

§ 1

  • Виявляти прояви впливу діяльності людини на навколишнє Людина. Унікальність та неповторність кожної людини. Орієнтовні приклади Фронтальна робота 8 середовище;
  • знати, що таке історія та в чому полягає її багатоманітність;
  • розуміти поняття, ознаки й складники культури суспільства, особливості української культури, найважливіші українські звичаї і традиції;
  • розуміти взаємозалежність природи, суспільства та його історії, зв’язок природних потреб людей із подіями їхнього життя, станом суспільства в минулому й сьогоденні;
  • усвідомлювати зміст викликів, що висуває різне природне середовище до людини й суспільства;
  • використовувати терміни й поняття «людина», «природа», «історія», «суспільство», «навколишнє середовище», «діяльність людини», «культура», «різноманітність»;
  • формулювати запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства загалом, його окремих груп або представників;
  • наводити приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище; взаємодії людини і природи; дій, спрямованих на збереження навколишнього середовища;
  • обґрунтовувати унікальність та неповторність кожної людини;
  • детально описувати й характеризувати себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо);
  • адаптувати свою поведінку до певних ситуацій, зважаючи на набутий досвід;
  • аргументувати власну позицію щодо захисту навколишнього середовища;
  • розрізняти процеси, які впливають
  • на життя людини

Фронтальна робота

  • Пояснення вчителя/вчительки, що супроводжується коментованим читанням підручника та додатковим роз’ясненням ключових понять;
  • одночасне виконання учнями та ученицями пізнавальних завдань під керівництвом учителя/учительки для визначення суспільних груп;
  • дидактичні ігри.

 Групова робота

  • Взаємодія пар або малих груп учнів та учениць під час виконання колективних або індивідуальних завдань.
  •                               Індивідуальна робота
  • Наведення прикладів впливу географічного середовища, клімату й доступу до природних ресурсів на спосіб життя й світогляд людей;
  • підготовка виступу на тему «Як я бережу та охороняю довкілля»;
  • презентація з використанням краєзнавчого матеріалу на тему «Які проблеми в житті людини й суспільства висуває природне середовище України?»
  • підготовка міні-дослідження «Яким чином я залежу від природи і суспільства.

3

 

 

 

 

Людина і природа

 

§ 2

4

 

 

 

 

Людина і суспільство. Групи (спільноти) у людському суспільстві

 

§ 3

5

 

 

 

 

Минуле людини й суспільства. Що таке історія

 

§ 4

6

 

 

 

 

Культура як цінність

 

§ 5

7

 

 

 

 

Практичне заняття

 

 

8

 

 

 

 

Узагальнення і тематичний контроль

 

Розділ ІІ. Людина як особистість і особа. Громадський простір. Спільноти людей

9

 

 

 

 

Людина як особистість і особа

 

§ 6

• Знати у чому полягають характеристики людини як особистості та особи;

• розуміти, що таке гідність людини та право людини на особистий простір (приватність); що таке громадський простір і яким є його значення для суспільства;

• знати, які об’єкти належали/належать до громадського простору в минулому й сучасності;

• знати зміст основних правил, визначених суспільством щодо об’єктів громадського простору та способів залучення до його формування;

• усвідомлювати себе як неповторну особистість, наділену гідністю;

• розуміти, як із повагою ставитися до особистого простору людини;

• усвідомлювати, що означає бути відповідальним громадянином/ громадянкою України;

• розуміти, як людина своєю діяльністю впливає на різні спільноти й державу ;

• знати, яких правил необхідно дотримуватися в різних спільнотах;

• розрізняти відмінності між громадським та особистим;

• розуміти, чим важливий для людини громадський простір і чому необхідне забезпечення його доступності;

• використовувати терміни й поняття «особистість», «особа», «гідність», «співпереживання», «емоції», «особистий простір», «громадський простір»;

 • пояснювати значення громадсько-політичних понять за допомогою вчителя/вчительки ;

• розрізняти тексти соціального та історичного змісту;

• ставитися з повагою до гідності інших осіб;

• виявляти співпереживання у стосунках з іншими;

• адаптувати свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід; гнучко й конструктивно взаємодіяти з новими людьми;

• визначати негативні емоції та застосовувати способи їх опанування та реакції на них;

• описувати свою належність до різних спільнот;

• пристосовувати свою поведінку до правил, що існують у різних спільнотах;

• описувати деякі соціокультурні практики спільнот, до яких належить учень/учениця, і порівнювати з іншими (уподобання в їжі, способи привітання та звернення до людей, формули ввічливості тощо);

• визначати закономірність розвитку суспільних процесів.

Фронтальна робота

• Пояснення вчителя/вчительки;

• одночасне виконання учнями та ученицями пізнавальних завдань;

• дидактичні ігри.

Групова робота

• Взаємодія учнів та учениць у складі пар або малих груп під час виконання колективних або індивідуальних завдань;

• створення постерів щодо облаштування громадського простору. Індивідуальна робота

• Складання переліку правил, яких потрібно дотримуватися в одному з об’єктів громадського простору (на вибір учня/учениці);

• складання (усно або письмово) опису громадських об’єктів минулого й сучасності

10

 

 

 

 

Особистий і громадський простір

 

§ 7

11

 

 

 

 

Соціалізація. Людські спільноти в минулому та сучасності. Правила, яких необхідно дотримуватися в різних спільнотах

 

§ 8

12

 

 

 

 

Практичне заняття

 

 

13

 

 

 

 

Узагальнення і тематичний контроль

 

 

Розділ ІІІ. Дослідження суспільства та історії. Інформація. Історичні джерела

14

 

 

 

 

Інформація, її властивості і форми. Текст і медіатекст

 

§ 9

• Знати, що таке інформація, історичні джерела та якими є їхні види, як змінювалися способи нагромадження й пошуку інформації впродовж розвитку суспільства;

• розуміти, у чому полягають і як застосовуються наявні способи нагромадження й пошуку інформації;

• усвідомлювати, чим розрізняються факт і судження;

• використовувати терміни й поняття «усні джерела», «речові джерела», «археологія», «музейний предмет», «писемні джерела», «аудіовізуальні джерела», «історичні джерела», «артефакт», «літопис», «експонат», «експозиція», «музей», «архів», «міф», «легенда», «пам’ятка», «пам’ятник», «аналіз інформації», «достовірність», «факт», «судження», «систематизація»;

• розрізняти джерела інформації за видами (матеріальні/нематеріальні, первинні/вторинні, текстововізуальні тощо);

• добирати інформацію за заданими критеріями та використовувати для цього рекомендовані пошукові системи;

• розрізняти тексти історичного й соціального змісту, виокремлювати в них основне і другорядне та формулювати запитання різних видів до тексту, медіатексту та візуальних джерел;

• застосовувати критерії визначення достовірності інформації;

• розпізнавати прояви маніпулювання інформацією;

• визначати ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми);

• порівнювати однотипні пам’ятки історії, природи та культури й пояснювати їх значення; сформулювати висновок, судження на основі наведених фактів; визначати придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя/вчительки;

• описувати та характеризувати за певним алгоритмом пам’ятки природи, історії та культури;

• послідовно викладати інформацію, будуючи виступ із дотриманням структури;

• виявляти розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасності на конкретних прикладах;

• застосовувати критерії визначення достовірності інформації;

• добирати приклади, які розкривають зміст терміна або теми;

• правильно використовувати для розкриття питання інформацію з різних джерел;

 

Фронтальна робота

• Пояснення вчителя/вчительки;

• одночасне виконання учнями та ученицями пізнавальних завдань;

• дидактичні ігри;

• відвідання музеїв (як фактично, так і віртуально).

Групова робота

• Взаємодія учнів та учениць під час виконання вправ на розрізнення видів історичних джерел або добирання джерел для опису історичних подій, явищ та процесів. Індивідуальна робота

 • Виконання вправ із добирання інформації за заданими критеріями за допомогою визначених пошукових систем;

• визначення ознак музейного експонату (артефакту) під час екскурсії до музею та опис експонату (артефакту), який сподобався;

• добирання та оцінка джерела для опису історичних подій, явищ, процесів і діяльності людей;

• витлумачення події, явища, процесу минулого й сучасного та формулювання судження або припущення за джерелами інформації;

• за допомогою рекомендованих пошукових систем добір інформації про певну подію (визначається вчителем/вчителькою), здійснення аналізу інформації про визначену подію за інформаційними джерелами

15

 

 

 

 

Історичні джерела та їхні різновиди

 

§ 10

16

 

 

 

Робота з інформацією та історичними джерелами

§ 11

17

 

 

 

Збереження інформації та історичних пам’яток. Пам’ятники

 

§ 12

18

 

 

 

 

Практичне заняття

 

с. 68

19

 

 

 

 

Узагальнення і тематичний контроль

с. 69

 

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку