КТП з біології для 7 і 8 класів

Про матеріал

Календарно-тематичне планування уроків біології 7 та 8 класів за оновленою програмою 2017 року.

Біологія 7 клас: Підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Л. І. Остапченко [та ін.]. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.: іл.

Біологія 8 клас: Підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Н. Ю. Матяш [та ін.]. – Київ: Генеза, 2016. – 288 с.: іл.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу біологія тварин 


Контрольних  робіт - 2                                     

Лабораторних досліджень –  5  

Практичних робіт – 8

Тематичних атестацій -  5

Проектів -  4                             

 



КАЛЕНДАРНО -ТЕМАТИЧНЕ  ПЛАНУВАННЯ  уроків біології  у 7 - му  класі, складено відповідно до  програми  затвердженої  Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Підручник: Біологія:  Підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Л. І. Остапченко  [та ін.]. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.: іл.

(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)

№ п\п

Дата запланована

----------------

Дата проведення

Зміст  уроку

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Вступ (4 години)

  1.  

 

Тварина - живий організм

 

розпізнає:

- клітини, тканини, органи, системи органів тварин;

описує:

- будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції;

характеризує:

- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний;

порівнює:

- клітини тварин, рослин, грибів

оперує термінами:

- тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм

називає:

- середовища існування тварин;

- прояви життєдіяльності тварин;

- ознаки тваринної клітини;

- тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;

пояснює:

- відмінності тварин від рослин та грибів

висловлює судження:

- щодо значення знань про тварин у природі та житті людини

НЗЛ Підприємливість і фінансова грамотність

(орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив)

§1

  1.  

 

Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин.

 

§2

  1.  

 

Будова тварин: клітини, тканини.

 

§3

  1.  

 

Будова тварин: органи та системи органів.

§4

Тема 1. Різноманітність тварин (26 год)

  1.  

 

Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо).

розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях (на прикладі зазначених у змісті груп тварин);

характеризує:

- пристосування тварин до життя у воді;

- пристосування тварин до життя на суходолі;

- пристосування тварин до життя у ґрунті;

- пристосування тварин до польоту;

- пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих);

установлює зв’язок

- між будовою тварин і способом життя;

вдосконалює уміння

- роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;

дотримується правил

- особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами

оперує термінами:

- вид, безхребетні, хордові

називає:

- середовища існування та способи життя тварин;
- особливості зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших організмів;

- рідкісні види тварин України та свого краю;

наводить приклади:

- тварин зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;

- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хворобвисловлює судження:

- щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини;

- щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними;

виявляє:

- ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я;

робить висновок:

- особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя

НЗЛ Здоров’я і безпека

(орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)

 

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)

 

§5

  1.  

 

Кишковопорожнинні (особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿.

§6

  1.  

 

Кільчасті черви особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ Лабораторні дослідження:

зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);

§7

  1.  

 

Членистоногі

§8

  1.  

 

Членистоногі: Ракоподібні особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿

§9

  1.  

 

Членистоногі: Павукоподібні особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿

§10

  1.  

 

Членистоногі: Комахи. особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ Практична робота 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах.

§11 - 12

  1.  

 

Молюски особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ Лабораторні дослідження: будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.

§13

  1.  

 

Паразитичні черви гельмінти.

§14

  1.  

 

Паразитичні та кровосисні членистоногі

§15 Підготуватися до узагальнюючого уроку

  1. Уз

 

Узагальнення знань з теми  «Вступ. Різноманітність тварин  ч.1»

 

  1.  

 

Риби, особливості будови, спосіб життя.

§16

  1.  

 

Риби, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

§17

  1.  

 

Амфібії. особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿

§18

  1.  

 

Рептилії. особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿

§19

  1.  

 

Птахи, особливості будови.

§20

  1.  

 

Птахи, спосіб життя. Практична робота

2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.

§21

  1.  

 

Птахи, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

§22

  1.  

 

Ссавці особливості будови, спосіб життя.

§23

  1.  

 

Різноманітність ссавців: яйцекладні, сумчасті, комахоїдні, рукокрилі

§24

  1.  

 

Різноманітність ссавців: гризуни, зайцеподібні, копитні

§25

  1.  

 

Різноманітність ссавців: хижі, китоподібні

§26

  1.  

 

Різноманітність ссавців: примати

§27

  1.  

 

Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

Підготуватися до представлення проекту

  1.  

 

Міні-проект

 

Підготуватися до узагальнюючого уроку

  1.  

 

Контрольна робота з теми «Різноманітність тварин ч.2»

 

Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16 год)

  1.  

 

Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.

розрізняє (на зображеннях):

- системи органів тварин;

- типи симетрії тіла тварин;

- типи кровоносної системи;

- типи розвитку тварин;

характеризує:

- різноманітність травних систем тварин;

- транспорт речовин у тварин різних груп;

- радіальну та двобічну симетрії тіла;

- способи пересування тварин;

- різноманітність покривів тіла тварин;

- особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин;

- форми розмноження, запліднення тварин;

- прямий та непрямий розвиток;

порівнює:

- органи та системи органів в різних груп тварин;

- прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення);

дотримується правил:

- роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;

вдосконалює уміння:

- порівнювати, робити висновки

оперує термінами:

- живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток

робить висновок:

- ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням

і розширенням функцій;

обґрунтовує:

взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями

називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання й газообмін, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток;

- органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення;

- основні функції крові та типи кровоносних систем;

- види скелета;

- типи симетрії тіла;

- органи чуття;

- форми розмноження;

- статеві клітини;

- типи розвитку;

пояснює:

- значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму

§28

  1.  

 

Різноманітність травних систем.

§29

  1.  

 

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання.

§30

  1.  

 

Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. Практична робота 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин

 

§31

  1.  

 

Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.

 

§32

  1.  

 

Опора і рух. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

§33

  1.  

 

Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Практична робота 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.

§34

  1.  

 

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторні дослідження:

особливостей покривів тіла тварин;

§35

  1.  

 

Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. Практична робота 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).

§36

  1.  

 

Органи чуття, їх значення.

§37

  1.  

 

Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.

§39

  1.  

 

Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).

§40

  1.  

 

Періоди та тривалість життя тварин Лабораторні дослідження:

визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).

§41 Підготуватися до представлення проекту

  1.  

 

Міні-проект

 

Підготуватися до узагальнюючого уроку

  1.  

 

Узагальнення знань з теми  «Процеси життєдіяльності тварин»

 

Тема 3. Поведінка тварин (орієнтовно 10 год)

  1.  

 

Поведінка тварин, методи її вивчення. Лабораторні дослідження:

спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем).

розпізнає (за описом та відеоматеріалами):

- форми поведінки тварин;

- типи угруповань тварин;

характеризує:

- біологічне значення вродженої та набутої поведінки;

- форми поведінки;

спостерігає та описує:

- поведінку тварин;

планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх

оперує термінами:

- інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція

називає:

- методи вивчення поведінки тварин;

- форми поведінки тварин;

- угруповання тварин;

наводить приклади:

- міграцій тварин;

- способів орієнтування тварин;

- використання тваринами знарядь праці;

пояснює:

- зміни поведінки тварин з віком;

- циклічні зміни поведінки

робить висновок про:

- пристосувальне значення поведінки в житті тварин;

виявляє:

- ціннісне ставлення до тварин

НЗЛ Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин)

 

§42

  1.  

 

Вроджена і набута поведінка.

§43

  1.  

 

Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.

§44

  1.  

 

Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна.

§45

  1.  

 

Репродуктивна поведінка (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство),

§46

  1.  

 

Територіальна поведінка

§47

  1.  

 

Соціальна поведінка. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. Практична робота 8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом).

§48

  1.  

 

Комунікація тварин.

§49

  1.  

 

Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.

§50 Підготуватися до представлення проекту

  1.  

 

Міні-проект

 

Підготуватися до узагальнюючого уроку

  1.  

 

Узагальнення знань з теми  «Поведінка тварин»

 

Тема 4. Організми і середовище існування (орієнтовно 6 год)

  1.  

 

Поняття про екосистему та чинники середовища.

описує:

- передачу енергії в екосистемі;

характеризує:
- взаємодію організмів між собою та середовищем життя;

визначає:

- роль організмів як компонентів екосистеми

оперує термінами:

- екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України

називає:

- чинники середовища існування;
- заповідники й заповідні території України;
наводить приклади:
- пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи);
- форм співіснування організмів в угрупованнях;
- впливу людини на екосистеми

висловлює судження:

- щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі;

усвідомлює значення:

- етичного ставлення до природи та її охорони;

виявляє:

- ціннісне ставлення до живої природи;

оцінює:

- стан заповідних територій України та свого краю

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони)

Громадянська відповідальність

(орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави)

 

§51

  1.  

 

Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. Екологічна етика.

§52

  1.  

 

Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на екосистеми.

§53

  1.  

 

Червона книга України.

§54

  1.  

 

Природоохоронні території.

§54 Підготуватися до представлення проекту

  1.  

 

Міні-проект

 

Узагальнення (орієнтовно 2 год)

  1.  

 

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи

 

С. 245 - 248

  1.  

 

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи (продовження)

С. 248 - 250

  1.  

 

Контрольна робота з тем «Організми і середовище існування. Узагальнення»

 

  1.  

 

Екскурсія

Різноманітність тварин свого краю.

 

  1.  

 

Екскурсія

Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні

 

  1.  

 

Резерв

 

 

  1.  

 

Резерв

 

 

  1.  

 

Резерв

 

 

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу біологія людини 

 

 


Контрольних  робіт - 2                                     

Лабораторних досліджень –  11   

Лабораторних робіт – 1                      

Тематичних атестацій -  7

Дослідницький практикум - 5         

Проектів -  4                             

 



КАЛЕНДАРНО -ТЕМАТИЧНЕ  ПЛАНУВАННЯ  уроків біології  у 8 - му  класі, складено відповідно до  програми  затвердженої  Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Підручник: Біологія:  Підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Н. Ю. Матяш [та ін.]. – Київ: Генеза, 2016. – 288 с.: іл.

(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)

№ п\п

Дата запланована

----------------

Дата проведення

Зміст  уроку

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Домашнє завдання

ВСТУП (2 год)

  1.  

 

Біосоціальна природа людини.

Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.

виявляє ознаки:

- біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах

оперує термінами:

- біосоціальна природа людининазиває:

- науки, які вивчають людину;

пояснює:

- місце людини в системі органічного світу;

- особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності;

характеризує:

- методи дослідження організму людинивисловлює судження:
- про організм людини як біологічну систему;

виявляє ставлення:

- щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я

НЗЛ Громадянська відповідальність

(націлює на усвідомлення відповідальності за власне життя і здоров’я своє та оточуючих)

Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на формування в учнів розуміння, що здоров’я — найвища особистісна й суспільна цінність)

 

  1.  

 

Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

§4

ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (7 год)

  1.  

 

Організм людини як біологічна система

розпізнає:

- органи та системи органів людини;

- типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах);

установлює взаємозв’язок:

- між будовою тканин і виконуваними функціями;

порівнює та зіставляє

- органи й системи органів в організмі людини й інших організмах;

дотримується правил:

- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнаннямоперує термінами:

- тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга

називає:

- тканини, органи та фізіологічні системи організму людини;

- частини рефлекторної дуги;

характеризує:

- клітинну будову організму людини;
- тканини організму людини;

- будову нейрона;

- шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі;

наводить приклади:

- різновидів тканин;

- органів, фізіологічних систем;

пояснює:

- відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму

НЗЛ Здоров’я і безпека

(спрямовує на розуміння учнями:

- організму людини як цілісної та відкритої біологічної системи;

- значення регуляторних систем для забезпечення повноцінного функціонування організму людини)

§1

  1.  

 

Різноманітність клітин організму людини. Тканини.

Лабораторне дослідження:

ознайомлення з препаратами тканин людини

§2

  1.  

 

Органи. Фізіологічні системи.

§3

  1.  

 

Поняття про механізми регуляції.

Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

 

  1.  

 

Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.

 

  1.  

 

Імунна регуляція

 

  1. У

 

Узагальнення знань з тем Вступ. Організм людини як біологічна система

 

ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ (7 год.)

  1.  

 

Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.

розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі):
- види кісток, частини скелета, типи з’єднання кісток, групи скелетних м’язів.
порівнює:

- скелет людини і ссавців.

застосовує знання для:
- попередження травм і захворювань опорно-рухової системи;
- надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.

 

дотримується правил:

- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнаннямоперує термінами:

- скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинаміявисловлює судження про:

- роль рухової активності для збереження здоров’я;

- вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів

оцінює:

- важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи

називає:

- частини опорно-рухової системи;

- відділи скелета;

- види кісток;
- типи з’єднання кісток;

- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
- основні групи скелетних м’язів.

характеризує:
- функції опорно-рухової системи;
- тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову;
- ріст та вікові зміни складу кісток.

пояснює:

- значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів;

- вплив способу життя на утворення і розвиток скелета.

наводить приклади:

- статичної та динамічної роботи

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я людини; на дотримання правил безпечного поводження під час катання на роликах, ковзанах, лижах, скейтах, сноубордах, велосипедах та при використанні різноманітного спортивного приладдя)

§28

  1.  

 

Кістки, хрящі. З’єднання кісток Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин;

§29

  1.  

 

Огляд будови скелета.

§30

  1.  

 

Функції та будова скелетних м’язів

§31

  1.  

 

Робота м’язів. Втома м’язів.

Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми.

§32

  1.  

 

Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.

§34

  1.  

 

Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.

Профілактика порушень опорно-рухової системи.

Проект (тематика за вибором учителя)

§33

ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (5 год.)

  1.  

 

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум

Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

застосовує знання для:
- обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування;

- аналізу харчового раціону;

- складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організмуоперує термінами:

- обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміниназиває:

- компоненти їжі

наводить приклади:

- вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних)

характеризує:

- склад харчових продуктів;
- їжу як джерело енергії;

- обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини;

- харчові й енергетичні потреби людини

пояснює:
- функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин)

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на усвідомлення значення збалансованого харчування для збереження здоров’я людини)

Сталий розвиток і екологічна грамотність

(спрямовує на формування в учнів розуміння прав споживача, які передбачають запровадження обов’язкового маркування якісного складу харчових продуктів

§5

  1.  

 

Харчування й обмін речовин.

Їжа та її компоненти.

Склад харчових продуктів.

Значення компонентів харчових продуктів.

§6

  1.  

 

Харчові та енергетичні потреби людини

§7

  1.  

 

Проект

Збалансоване харчування

 

  1.  

 

Узагальнення знань з тем Опора та рух. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

 

ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (4 год)

  1.  

 

Значення травлення. Система органів травлення.

розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- органи травлення;

- елементи зовнішньої будови зубів;

спостерігає та описує:

- дію ферментів слини на крохмаль;

застосовує знання для:

- профілактики захворювань зубів;

- профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь

оперує термінами:

- травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктуванняназиває:

- органи травної системи;
- травні залози;

- хвороби органів травлення;

характеризує:

- функції органів травлення;

- будову та функції зубів;

- процеси ковтання, травлення, всмоктування;

- регуляцію травлення;

наводить приклади:

- ферментів;
пояснює:

- роль травних ферментів;
- роль печінки та підшлункової залози в травленні;

- значення зубів у травленні;
- значення мікрофлори кишечнику;

- негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння;
- причини виникнення захворювань травної системи

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на:

- усвідомлення важливості дотримання гігієни харчування; профілактики захворювань зубів та інших органів травної системи; небезпеки харчових отруєнь;

- розуміння негативного впливу на травлення алкогольних напоїв і тютюнопаління)

§8

  1.  

 

Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Лабораторні дослідження

зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). Дослідницький практикум

Дія ферментів слини на крохмаль

§9,10

  1.  

 

Регуляція травлення.

§11

  1.  

 

Харчові розлади та їх запобігання.

§12

ТЕМА 5. ДИХАННЯ (5 год)

  1.  

 

Значення дихання. Система органів дихання.

розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- органи дихання;
порівнює:
- різницю складу повітря, що вдихається й видихається;

- газообмін у легенях і тканинах;

встановлює взаємозв’язок:

будови та функцій органів дихання;

застосовує знання для:
- профілактики захворювань органів диханняоперує термінами:

- дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень

 називає:

- етапи дихання;
- органи дихання;

- хвороби органів дихання;
характеризує:

- процес утворення голосу та звуків мови;
- процеси газообміну в легенях і тканинах;

- процеси вдиху та видиху;

- життєву ємність легень;
- нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів;

пояснює:

- значення дихання;
- вплив навколишнього середовища на дихальну систему

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на розуміння негативного впливу тютюнопаління й забрудненого повітря на дихання та здоров’я людини)

Сталий розвиток і екологічна грамотність

(спрямовує на усвідомлення учнями важливості підтримання чистоти повітря в громадських місцях, зокрема необхідність провітрювання класних кімнат)

§13

  1.  

 

Газообмін у легенях і тканинах.

§14

  1.  

 

Дихальні рухи.

Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів

§15

  1.  

 

Профілактика захворювань дихальної системи

§16

  1.  

 

Контрольна робота з тем Травлення. Дихання.

 

 

ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (8 год)

  1.  

 

Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа

 

оперує термінами:

- внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітетназиває:

- склад внутрішнього середовища;

- склад і функції крові, лімфи;

- кровоносні судини;

- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;

- види імунітету;

- органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;

характеризує:
- плазму крові;

- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- групи крові системи АВО, резус-фактор;

- імунні реакції організму;
- особливості будови та властивості серцевого м’яза;

- будову та роботу серця;
- серцевий цикл;
- автоматію роботи серця;
- будову кровоносних судин;
- велике й мале кола кровообігу;
- рух крові по судинах;
- артеріальний тиск крові;

- лімфообіг;

пояснює:

- взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця;

- значення лімфи, тканинної рідини;

- роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;

- правила надання першої допомоги при кровотечахрозпізнає (на малюнках, фотографіях):
- клітини крові;

- органи кровообігу;

- елементи будови серця;

порівнює:

будову артерій, вен і капілярів;

- вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет;

розрізняє:

- види кровотеч;

спостерігає та описує:
- мікроскопічну будову крові людини;
застосовує знання:
- для профілактики серцево-судинних хвороб;

- надання першої допомоги при кровотечах;
уміє:

- вимірювати пульс;

дотримується правил:

- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;

- виконання малюнків біологічних об’єктів

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання:

- правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо);

- заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо)

Сталий розвиток і екологічна грамотність

(спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища)

Громадянська відповідальність

(націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих)

§17

  1.  

 

Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. Лабораторні роботи:

Мікроскопічна будова крові людини. Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня

§18,19

  1.  

 

Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.

§56

  1.  

 

Алергія. СНІД.

§57

  1.  

 

Система кровообігу.

Серце: будова та функції

§20

  1.  

 

Робота серця. Лабораторні дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень.

§21

  1.  

 

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.

§22

  1.  

 

Кровотечі.

Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

§23

ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (6 год)

  1.  

 

Виділення — важливий етап обміну речовин.

Будова та функції сечовидільної системи.

оперує термінами:

- виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція

називає:

- органи виділення;

- органи та функції сечовидільної системи;

характеризує:

- будову та функції нирок;

- процес утворення сечі;
- регуляцію сечовиділення;

- роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;

- чинники, що впливають на функції нирок;
- негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;

- роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;

- роль шкіри в регуляції температури тіла;

пояснює:

- біологічне значення виділення продуктів обміну речовин;

- причини теплового й сонячного удару

розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):

- складові нефрону;
- складові шкіри;

- органи сечовидільної системи,

встановлює взаємозв’язок:

між будовою і функціями шкіри

застосовує знання для:

- профілактики захворювань сечовидільної системи;
- профілактики захворювань шкіри;

- запобігання теплового й сонячного удару;

- надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на:

- розуміння негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок;

- усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища;

- на дотримання правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо;

- дотримання безпечної поведінки в побуті, на пляжі)

§24

  1.  

 

Захворювання нирок та їх профілактика.

§25

  1.  

 

Значення і будова шкіри.

 

§26

  1.  

 

Терморегуляція.

Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі.

Захворювання шкіри та їх профілактика.

 

§27

  1.  

 

Проект

Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою

 

  1.  

 

Узагальнення знань з тем Транспорт речовин. Виділення. Терморегуляція

 

 

ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (5 год)

  1.  

 

Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.

оперує термінами:

- нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система

називає:

- компоненти центральної й периферичної нервової системи;

- функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи
(симпатичної та парасимпатичної);
- фактори, які порушують роботу нервової системи;

характеризує:

- будову головного мозку, спинного мозку;

- нервову регуляцію рухової активності людини;

- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини;
- роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини;

наводить приклади

- захворювань нервової системи

розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях):

- елементи будови спинного мозку;

- відділи головного мозку;

застосовує знання для:

- профілактики нервових захворювань;

- дотримання режиму праці й відпочинку

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтована на

розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку)

§35

  1.  

 

Спинний мозок. Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).

§36

  1.  

 

Головний мозок.

§37,38

  1.  

 

Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.

§39

  1.  

 

Профілактика захворювань нервової системи.

§40

ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ

(6 год)

  1.  

 

Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова

 

оперує термінами:

- сенсорні системи, органи чуття, рецептори

називає:

- основні сенсорні системи;

- складові частини аналізатора
характеризує:
- особливості будови та функції зорової, слухової сенсорних систем;
- сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю;

пояснює:

- процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тілаоцінює:

- значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем

розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях):

- елементи будови ока, вуха

встановлює взаємозв’язок:

між будовою й функціями ока, вуха

спостерігає:

- сліпу пляму на сітківці;

- акомодацію ока;

- зміни слухової чутливості;

- температурну адаптацію рецепторів шкіри;
застосовує знання для:
- дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху

НЗЛ Здоров’я і безпека

(спрямовує на розуміння учнями дотримання правил:

- гігієни зору та слуху;

- техніки безпеки під час виконання практичних занять з хімії, фізики, біології, технологій і трудового навчання тощо)

Сталий розвиток і екологічна грамотність

(спрямовує на усвідомлення учнями залежності функціонування слухової сенсорної системи від шумового забруднення навколишнього середовища)

§41

  1.  

 

Зорова сенсорна система. Лабораторні дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока;

§42

  1.  

 

Око. Гігієна зору. Лабораторні дослідження: визначення акомодації ока;

§43

  1.  

 

Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторні дослідження:

вимірювання порога слухової чутливості.

§44

  1.  

 

Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри

§45, 46

  1.  

 

Узагальнення знань з тем   Зв'язок організму людини з зовнішнім середовищем. Нервова система. Сенсорні системи.

 

 

ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (5 год)

  1.  

 

Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло;  Дослідницький практикум Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту

розрізняє:

- типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту;

порівнює:

- умовні й безумовні рефлекси;

- першу і другу сигнальні системи;

застосовує знання для:

- дотримання правил розумової діяльностіоперує термінами:

- безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять

називає:

- нервові процеси (збудження, гальмування);

- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
- види сну;

- причини біоритмів;
наводить приклади:
- умовних та безумовних рефлексів людини;

- біоритмів людини;

характеризує:
- особливості вищої нервової діяльності людини;
- інстинктивну та набуту поведінку людини;
- види навчання, види пам’яті;

пояснює:

- значення другої сигнальної системи;

- роль кори головного мозку в мисленні;

- причини індивідуальних особливостей поведінки людини

висловлює судження:

- про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини;

- щодо ролі самовиховання у формуванні особистості;
- щодо впливу соціальних факторів на формування особистості;

- про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму;

усвідомлює значення:

- внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.)

НЗЛ Здоров’я і безпека

(зорієнтовує на усвідомлення учнями:

- значення самовиховання у формуванні особистості;

- значення сну для повноцінного функціонування організму;

- безпечного впливу соціальних факторів на формування особистості)

 

§47,51

  1.  

 

Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти

§48

  1.  

 

Мова. Мислення та свідомість.

§49

  1.  

 

Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті.

§50

  1.  

 

Сон. Біоритми..

§52

ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (5 год)

  1.  

 

Ендокринна система

застосовує знання для:
- профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз

оперує термінами:

- ендокринна система, гормони, гомеостазназиває:

- залози внутрішньої та змішаної секреції;
- місце розташування ендокринних залоз в організмі людини;

характеризує:
- нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;
- вплив гормонів на процеси обміну в організмі;

пояснює:

- роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз;

 - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;

- значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму

висловлює судження:
- щодо значення ендокринної системи для повноцінного функціонування організму людини;

робить висновок:

- про взаємодію регуляторних систем організму

НЗЛ Здоров’я і безпека

(спрямовує на розуміння учнями:

- впливу гормонів на процеси обміну речовин в організмі людини;

- профілактику йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз)

 

  1.  

 

Залози внутрішньої та змішаної секреції. Профілактика захворювань ендокринної системи.

§55

  1.  

 

Взаємодія регуляторних систем

§58

  1.  

 

Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика

 

  1.  

 

Контрольна робота з тем Вища нервова діяльність. Ендокринна система

 

 

ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (4 год)

  1.  

 

Будова та функції репродуктивної системи.

порівнює:

- будову чоловічої та жіночої статевих клітин;

застосовує знання для:
- запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікуванняоперує термінами:

- ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацентаназиває:

- функції статевих залоз людини;

- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
- періоди онтогенезу людини;

характеризує:
- процес запліднення;
- розвиток зародка і плода;
- розвиток дитини після народження;

- функції плаценти;

- статеве дозрівання;

- вікові періоди індивідуального розвитку людини;
- особливості підліткового віку;

- захворювання, що передаються статевим шляхом;

пояснює:
- роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;

- вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плодависловлює судження:

- про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді;

- про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки;

обґрунтовує судження:

- про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода;

оцінює:

- значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами;

виявляє ставлення:

- щодо здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини

НЗЛ Здоров’я і безпека

(націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини)

 

§59

  1.  

 

Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність.

§60

  1.  

 

Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.

§61

  1.  

 

Постембріональний розвиток людини.

Репродуктивне здоров’я.

§62

УЗАГАЛЬНЕННЯ (орієнтовно 1 год)

  1.  

 

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму

пояснює:

- як забезпечується цілісність організму людиниробить висновок:
- про біосоціальну природу людини

називає:

- функції, що підтримують цілісність організму;

- способи підтримання гомеостазу;

характеризує:

- інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем

С. 281   284

 

zip
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Планування
Додано
4 березня 2018
Переглядів
2209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку