Календарне планування
з лікувальної фізичної культури
Даний календарний план розрахований на дитину, яка потребує спеціальної уваги, розвитку та корекції.
Корекційні заняття за даним планом спрямовані не тільки на профілактику та корекцію первинних та вторинних відхилень у фізичному розвитку і руховій підготовленості дитини, а й на підвищення функціонального стану серцево-судинної, дихальної, опорно-рухової системи . Для надання тренувальної та лікувальної дії використовуються організовані та цілеспрямовані рухи у вигляді дозованих фізичних вправ.
Наведене календарне планування передбачає рішення оздоровчої, навчальної, виховної та корекційної задач.
Оздоровча задача полягає у профілактиці захворювань серцево-судинної, дихальної систем та опорно-рухового апарату.
До навчальних задач відносяться: засвоєння рухових навиків та вмінь, необхідних для нормальної життєдіяльності; формування системи елементарних знань про здоровий спосіб життя.
Виховна задача полягає в формуванні фізичних та морально-вольових якостей особистості.
Корекційна задача полягає в подоланні недоліків фізичного та психічного розвитку засобами фізичного виховання з корекційним спрямуванням.
Основні завдання занять ЛФК
• зменшення гіпертонусу м'язів
• зміцнення ослаблених груп м'язів
• навчання правильній позі в положенні сидячи, стоячи;
• вироблення нових рухових навичок і правильних рухів;
• поліпшення координації рухів;
• збільшення амплітуди рухів в суглобах.
Способи і зміст вправ
1. Вправи для розтягування м'язів: зняття напруження в м'язах, профілактика тератогенезу, розширення діапазону руху.
2. Вправи для розвитку дрібної моторики.
3.Коригуючі вправи порушень постави.
4.Дихальні вправи.
5. Лікування положенням.
6.Вправи на виконання побутових рухів
Структура заняття з ЛФК має такі особливості: вступна частина (3-4хв.) включає загальногігієнічні та загальнозміцнювальні фізичні вправи, дихальні, різні види ходьби. Мета вступної частини – підготувати організм дитини до відповідного навантаження.
Виконання вправ спочатку проводяться в повільному, а надалі – в середньому темпі. Кожну вправу потрібно повторювати 5-7 разів, згодом 8-10 разів. Особливу увагу необхідно звертати на рівномірне та глибоке дихання
Основна частина (14-16хв.)В основну частину входить виконання вправ на формування правильної постави, зміцнення м язів спини, живота, верхніх та нижніх кінцівок.
Заключна частина (до 5хв.) складається з дихальних вправ, вправ на розслаблення,, підбиття підсумків уроку.
Очікувані результати
недоліки постави в оточуючих.
різноманітних вправ з предметами та рухливих ігор.
верхнього плечового поясу, живота, спини, ніг.
спортивним інвентарем у спортивній залі.
корекції постави та установки стоп.
ніг.
№ |
Кількість годин |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати корекційно-розвивальної роботи |
1 |
1год |
|
Техніка безпеки під час занять ЛФК. .. Ходьба 2-4 хв. ЗРВ. Вправи для профілактики порушень постави. Комплекс вправ на розвиток дихальної системи. вправи на укріплення м язів діафрагми; вправи на відновлення дихання при фізичних навантаженнях. |
Дитина знає: правила поведінки в спортивному залі, правила техніки безпеки під час занять ЛФК; правила гігієни, має поняття про правильне дихання під час виконання фізичних вправ. Виконує: нормалізує дихання, контролює його частоту та ритм, подовжує видих узгоджує дихання з ритмом напруження та ступенем навантаження, контролює свою поставу; |
2 |
2 год |
|
Ходьба з подоланням перешкод; широкими кроками; з випадами. Вправи для корекції і профілактики плоскостопості. Вправи на розвиток рівноваги. Вправи для розслаблення м'язів. |
Учениця виконує: різні види ходьби, нескладні вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги, знає і вміє застосовувати комплекси для профілактики плоскостопості |
3 |
2 год |
|
Ходьба з утриманням правильної постави; із зупинками за сигналом; присівши із різними положеннями рук. Вивчення вправ зі снарядами з 5-6 елементів (з м’ячами, скакалкою, гімнастичною палицею). |
Учениця виконує: різні види ходьби, вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги, виконує комплекс вправ зі снарядами; |
4 |
2 год |
|
Ходьба до орієнтирів, прийняття різних вихідних положень, повороти Вправи на розвиток координації рухів: - вправи з предметами та без них; - вправи на координаційній доріжці. |
Учениця виконує: різні види ходьби, нескладні вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги, комплекс вправ з гімнастичною палицею (для м язів спини та ступнів), може розслабляти м язи тіла в положенні лежачі на спині.
|
5 |
2 год |
|
Закріплення стійкої навички правильної постави. Складання комплексів вправ для зміцнення м’язів спини, черевного пресу, плечового поясу, ніг. Вправи на розвиток рівноваги. Комплекс вправ на розвиток дихальної системи. |
Учениця виконує: комплекси вправ, в тому разі й с предметами, виконує та складає комплекси вправ з формування правильної постави. вміє правильно дихати під час виконання фізичних вправ, розслабляти м язи в положенні лежачі на спині. |
6 |
2 год |
|
Ходьба по мішечках з піском, слідових доріжках, по набивних м’ячах, по похилій плоскості, з утриманням правильної постави; із зупинками за сигналом; Комплекс ЗРВ. Вправи на розвиток координації рухів: Ритмічні вправи. |
Учениця виконує: нескладні вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги, знає і вміє застосовувати комплекси для профілактики плоскостопості, порушень постави.
|
7 |
2 год |
|
Ходьба переступаючи та обминаючи перешкоди, по прямій, по ламаній, утримуючи мішечок на голові – формування та корекції постави ЗРВ. Вправи на розвиток великих м'язових груп. Вправи на розвиток витривалості. Вправи на розвиток сили м'язів. Вправи на відновлення дихання при фізичних навантаженнях. |
Учениця вміє діяти при обминанні перешкод (знає різні види пересування), виконує: нескладні вправи на розвиток динамічної рівноваги, знає і вміє застосовувати комплекси вправ для розвитку сили м’язів та витривалості. |
8 |
2 год |
|
Ходьба з різних вихідних положень, повороти, зміна напрямку та швидкості руху за звуковим та зоровим сигналом. ЗРВ для зміцнення м’язів спини, черевного пресу, плечового поясу, ніг; вправи з м’ячем, скакалкою, гімнастичною палицею (за вибором). |
Учениця виконує: знає і виконує вправи з різноманітних положень і рухи головою, тулубом, кінцівками на місці та під час руху. Володіє методикою виконання вправ на розвиток великих м'язових груп. Виконує комплекси вправ з предметами і без предметів.
|
9 |
2 год |
|
Ходьба з утриманням правильної постави; із зупинками за сигналом; присівши із різними положеннями рук. Комплекс вправ «Чарівний мішечок», «Впізнай на дотик». Виконання вправ на розвиток дрібної моторики рук (імітаційні вправи окуляри, ножиці, бджілка, ворота, квітка, їжачок, кулька, прапорці, кільце та інші) |
Учениця : зберігає правильну поставу під час виконання вправ ь та зберігає правильне положення тіла; впізнає на дотик речі зроблені з різних матеріалів. Вміє виконувати імітаційні вправи на розвиток дрібної моторики: окуляри, ножиці, бджілка, ворота, квітка, їжачок, кулька, прапорці, кільце та інші. |
10 |
2 год |
|
Ходьба різним темпом з виконанням змішаних рухи на утримання частин тіла. Вправи для розвитку рівноваги – стояння на правій/лівой нозі. Вправи на координаційній доріжці. Перелізання перешкод, підлізання під ними. Дихальні вправи, вправи для розслаблення.
|
Учениця виконує: всі вивчені вправи з правильною координацією рухів рук тулуба, ніг. Вміє долати перешкоди засобами перелізання та підлезання. Здатна узгоджувати рухи різними частинами тіла при виконанні вправ. |
11 |
2 год |
|
Ходьба у середньому та швидкому темпі 3-4 хв. Вправи для корекції постави. Виконання комплексів вправ для зміцнення м’язів шиї, спини, черевного пресу, плечового поясу, ніг. Виконання вправ для розслаблення.
|
Учениця уміє виконувати вправи відповідно до своїх індивідуальних можливостей; може самостійно виконати комплекс з 6-8 вправ;
|
12 |
2 год |
|
Теоретичні знання: значення вправ на тренування витривалості для здоров’я. Вправи для розвитку витривалості |
Учениця пояснює значення для здоров’я вправ на витривалість, може регулювати дихання відповідно до навантаження; вміє виконувати вправи відповідно до своїх індивідуальних можливостей; може давати аналіз рухам. |
13 |
2 год |
|
Ходьба з додатковим завданням (нахили, повороти, присіди за звуковим або зоровим сигналом, з додатковим навантаженням). Комплекс ЗРВ. Вправи з набивними м`ячами для розвитку сили з обмеженим навантаженням та інтенсіивністю. |
Учениця виконує вправи для розвитку координації тіла у просторі та удосконалення функцій вестибулярного апарату; вміє виконувати ЗРВ та силові відповідно до своїх індивідуальних можливостей; |
11 |
2 год |
|
Ходьба по прямій зі збереженням рівноваги з раптовими зупинками та поворотами за командою учителя; вміння до довільного напруження та розслаблення м’язів; .Вправи з малим м’ячем. Кидання м’яча правою та лівою рукою з-за голови, стоячи на місці. Удари м'яча об підлогу правою та лівою рукою
|
Учениця вміє діяти при обминанні перешкод (знає різні види пересування). Розвиток координації і точності рухів, спритності, швидкісно-силових якостей. Зоровий аналіз: висота відскоку м’яча від сили і напрямку удару. Орієнтування в просторі. Розвиток уваги, зосередженості, мислення.
|
12 |
2 год |
|
Ходьба та її різновиди. Узгодженість дихання з різними вихідними положеннями та рухами під час виконання вправ. Ведення м`яча рукою/ногою без зорового контролю. Передачі м`яча. Вправи на розслаблення м'язової системи.
|
Учениця вміє та застосовує на практиці вправи по релаксації м'язової системи. Застосовує зоровий аналіз: висота відскоку м’яча від сили і напрямку удару. Орієнтування в просторі. Вміє розслабляти мімічні, жувальні, мовні м язи , м’язи кисті та пальців рук, швидко переключитися; створити уявлення про розслаблений стан м’язів. |
13 |
2 год |
|
Ходьба у середньому та швидкому темпі 3-4 хв. Вправи для м’язів верхніх кінцівок і плечового поясу. Тримання м’яча, підкидання м’яча, ловіння після відскоку від стіни та підлоги. Вправи з м’ячем. |
Учениця виконує комплекси вправ з предметами і без предметів (з гімнастичними палицями, м’ячами), складні поєднання рухів рук та ніг, тулуба , виконує їх на місті та в русі |
14 |
2 год |
|
Ходьба та вправи з різноманітних положень і рухи головою, тулубом, кінцівками на місці та під час руху. Вправи на розвиток великих м'язових груп. Вправи з широкою амплітудою рухів руками та ногами. Кидки м’яча з положення стоячи та сидячи. Ходьба зі зміною напрямку та темпу за звуковим та зоровим сигналом. Комплекс ЗРВ
Комплекс ЗРВ. Вправи зі скакалкою. Згинання і розгинання ноги в підйомі, відведення стопи назовні і приведення її всередину, кругові рухи стопою, виставляння ноги на носок вперед, вставання на носочки. Ритмічні вправи. Відстукування, прохлопування.
Ходьба та її різновиди. Вправи у упорах та висах. Силові вправи Дихальні вправи |
Виконує вправи для розвитку великих м'язових груп, виконує складні поєднання рухів рук та ніг, тулуба , виконує їх на місті та в русі. Виконує вправи з набивними м’ячами для розвитку м’язової сили та витривалості. |
15 |
2 год |
|
Виконує ходьбу з додатковим завданням, швидко реагує на звуковий та зоровий сигнал, змінює напрямок та темп руху. Знає правила гри у шашки, продумує 2-3 ходи наперед. |
|
16 |
2 год |
|
Володіє правильним диханням під час виконання фізичних вправ, узгоджує дихання з ритмом напруження та ступенем навантаження. Виконує вправи для зміцнення м’язів ніг
|
|
17 |
2 год |
|
Виконує різновиди ходьби, посильні вправи у висах та упорах, силові вправи для зміцнення м’язового корсету, вміє нормалізувати дихання, контролює його частоту та ритм, подовжує видих. |
|
18 |
2 год |
|
Ритмічне ходіння із зупинкою. Орієнтування в напрямку рухів вперед, назад, напрво, наліво. Зміна напрямку рухів за зоровим та слуховим сигналом. Комплекс вправ для розвитку рівноваги, або гімнастичній лаві. Комплекс ритмічних вправ. |
Учениця слухає та відтворює ритм, координує дії згідно ритму, може передавати оплесками нескладний ритмічний малюнок. Виконує вправи для розвитку рівноваги, нескладні танцювальні рухи.
|
19 |
2 год |
|
Ходьба різноманітна Перелізання та підлізання під перешкодою. Групування. Перекати у бік. Вправи для розвитку гнучкості. |
Виконує різні види пересування, долає перешкоди доступним способом, вміє групуватися та перекатуватись. Виконує посильні вправи для розвитку гнучкості та еластичності м’язів. |
20 |
2 год |
|
Організаційні вправи. ЗФП. Вправи для розвитку гнучкості та рухливості у суглобах. Ходьба по прямій ( по підвищеній опорі)
|
Дитина виконує повороти праворуч, ліворуч, навколо; змінює місце за сигналом, виконує ходьбу з різних стартових позицій, долає перешкоди методом переступання. |
21 |
2 год |
|
Ходьба з виконанням вправ на профілактику порушень постави, запобігання плоскостопості. Гімнастичні вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги. Комплекс вправ для розслаблення м'язів і зміцнення нервової системи. |
Учениця виконує: нескладні вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги, знає і вміє застосовувати комплекси для профілактики плоскостопості, порушень постави.
|
22 |
2 год |
|
Ходьба з перешкодами. Вправи на сенсорній доріжці. комплекс вправ з гімнастичною палицею (для м язів спини та ступнів, виконання вправ із вихідних положень – стоячи, лежачи |
Виконує ходьбу з доланням перешкод, перекладає різні предмети з однієї руки в іншу, виконує завдання на сенсорній доріжці, виконує комплекс вправ з предметами. |
23 |
2 год |
|
Ходьба вперед і в сторони, назад, з різними положеннями рук (вперед, на пояс, за голову). Піднімання і випростаних ніг у положенні стоячи, лежачи на спині. Складання простих комплексів вправ з гімнастичним м'ячем (для м язів спини та ступні), з гімнастичною палицею (корекція постави), зі скакалкою (для м’язів ніг)
|
В комплексі вправ на координацію рухів учень виконує вправи за командою інструктора, перекладає різні предмети з однієї руки в іншу, виконує з ними комплекси вправ |
24 |
2 год |
|
Ходьба з зупинками, та поворотами. Повороти з обручами в руках праворуч, ліворуч. Нахили вперед назад. Присідання перехід і переміщення з одного обруча в другий, крутіння на талії.
|
Дівчина уміє виконувати вправи з предметами відповідно до своїх індивідуальних можливостей; може самостійно виконати комплекс з 6-8 вправ. |
25 |
2 год |
|
Ходьба різним темпом. Утримання в положенні лежачи різних частин тіла. Вправи на розслаблення м'язової системи. І зміцнення нервової системи, вправи з повітряними або мильними кульками, тощо
|
Дівчина утримує в певному положенні (у напруженні) пчастини тіла, вміє та застосовує на практиці вправи по релаксації м'язової системи; вміти розслабляти мімічні, жувальні, мовні м ‘язи, м’язи кисті та пальців рук.
|
26 |
2 год |
|
Ходьба зі зміною напрямку та темпу за звуковим та зоровим сигналом. Комплекс ЗРВ. |
Виконує ходьбу з додатковим завданням, швидко реагує на звуковий та зоровий сигнал, змінює напрямок та темп руху. Знає правила гри у шахмати, продумує 2-3 ходи наперед. |
27 |
2 год |
|
Комплекс вправ на розвиток дихальної системи. Виконання вправ для м’язів черевного пресу і спини. . Вправи для розвитку гнучкості.
|
Дівчина виконує: дихальні вправи, вправи для укріплення м’язів діафрагми та черевного пресу, спини. Нормалізує дихання, контролює його частоту та ритм, подовжує видих. Виконує вправи для розвитку гнучкості та збільшення еластичності м’язів.
|
28 |
2 год |
|
Вправи з різноманітних вихідних положень: голови, тулуба, кінцівок на місці та під час руху. Вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги. Виконання групувань та перекатів. Вправи з гімнастичним обручем. (повороти, пролізання, тощо). |
Учениця виконує: нескладні вправи на розвиток статичної та динамічної рівноваги, спеціальні вправи з поступовим ускладненням та збільшенням навантаження. |
29 |
2 год |
|
Ходьба у середньому та швидкому темпі 3-4 хв. Вправи з дрібними предметами. Розвиток дрібної моторики основні кистьові функції |
Учениця виконує ходьбу та її різновиди з додатковим завданням, виконує вправи для розвитку мануальних функцій та ручної вмілості |
30 |
2 год |
|
Ходьба зі зміною напрямку руху та темпу. Почергові перехоплення вертикальної палиці, підкидання і ловля палиці в горизонтальному положенні. Кидки, ловля м’яча, передача, перенесення предмету різними способами: на руках, волоком, катанням, штовханням.
|
Виконує ходьбу з різних вихідних положень та з різними додатковими завданнями. Виконує вправи з предметами, координує рухи та орієнтується у просторі |
31 |
2 год |
|
Ритмічне ходіння із зупинкою. Орієнтуватися в напрямку рухів вперед, назад, напрво, наліво. Виконання серійних вправ). Нахили і повороти тулуба вправо, вліво (класти та піднімати предмети перед собою і за собою)
|
Дитина вміє орієнтуватися в просторі. узгоджувати рухи рук і ніг, володіє складними сполученнями роботи м’язів різних частин тіла при формуванні рухових стереотипів
|
32 |
2 год |
|
Ходьба в різних напрямках, за компндою. Вправи у упорах та висах. Силові вправи Дихальні вправи для подолання кисневого дефіциту. |
Учениця виконує ходьбу з випадами, може пересуватися у напівприсіді, за сигналом виконувати присіди та випади; виконує вправи для розвитку сили у висах та упорах; нормалізує дихання, контролює його частоту та ритм, подовжує видих.
|
33 |
2 год |
|
Різновиди ходьби. .Загально розвиваючі та коригуючи вправи (з м’ячем , на гімнастичній лавці); Вправи та ігрові завдання під музику, узгоджуючи ігрові рухи з музикою. |
Дитина виконує ходьбу, вправи у музичному супроводі, проявляє творчу самостійність, артистичність. Орієнтується на площині координувати свої рухи з музичним супроводом |
34 |
2 год |
|
Ходьба зі зміною темпу, напрямку та зупинками за звуковим сигналом. Рухи і вправи, які вимагають уваги і координації руху рук і ніг. Включення в рух одночасно з початком звучання музики і припинення руху із закінченням музики. Танцювальні вправи. |
Дитина за сигналом змінює напрямок руху, темп, виконує додаткові завдання, виправляє свої помилки при виконанні рухів; узагальнює окремі ознаки рухів і пояснює своє рішення; орієнтується в послідовності елементів при виконанні цілісної дії |
35 |
2 год |
|
Ходьба з підніманням предметів. Виконання вправ на розвиток дрібної моторики рук (хапання, тримання, нанизування, перекладання); |
Дівчина впізнає на дотик речі зроблені з різних матеріалів, виконує імітаційні вправи на розвиток дрібної моторики: окуляри, ножиці, бджілка, ворота, квітка, їжачок, кулька, прапорці, кільце та інші. |
36 |
2 год |
|
Ходьба з поворотами з праворуч, ліворуч. Вправи з гімнастичним обручем. Нахили перед назад. перехід і з одного обруча в другий, крутіння на талії.
|
Дівчина вміє виконувати вправи з предметами, зокрема, з гімнастичним обручем, відповідно до своїх індивідуальних можливостей.
|
37 |
2 год |
|
Ходьба з м’ячем, утримуючи його над головою, з боку від себе, під пахвами, перед собою. Підкидання м’яча вгору і ловіння його обома руками Підкидання м’яча лівою рукою ловіння правою і навпаки... Кидання м’яча в стінку і ловіння його. Удари м’ячем до підлоги правою і лівою рукою. Жонглювання малим м’ячем (кулькою для настільного тенісу).
|
Учениця виконує вправи з м’ячем, тримає, підкидає, ловить його; узагальнює окремі ознаки рухів і орієнтується в послідовності елементів при виконанні цілісної дії.
|