Кубики історій Рорі - новий інструмент практичного психолога

Про матеріал
У наш час креативні психологи постійно знаходяться у пошуках нових цікавих методів роботи зі своїми клієнтами. Класична психотерапія поступається місцем новим, сучасним методам - більш цікавим як для самих психологів, так і для їх клієнтів. Саме цим і пояснюється зростаюча у геометричній прогресії популярність метафоричних карт, мандалотерапіі і інших методів арт-терапії.
Перегляд файлу

Краснік Олена,

практичний психолог

 ЗЗСО м. Новогродівка,

Донецької області

 

Кубики історій Рорі - новий інструмент практичного психолога

 

 

У наш час креативні психологи постійно знаходяться у пошуках нових цікавих методів роботи зі своїми клієнтами. Класична психотерапія поступається місцем новим, сучасним методам - ​​більш цікавим як для самих психологів, так і для їх клієнтів. Саме цим і пояснюється зростаюча у геометричній прогресії популярність метафоричних карт, мандалотерапіі і інших методів арт-терапії.

 

         «Креативність і творчість дуже важливі для розвитку сучасної дитини. Зараз ми повинні скеровувати свої сили у навчанні дітей на ті речі, що не зможе зробити робот. Талант і технології – це є ключ до 21 століття», - зазначає заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей на круглому столі щодо освітніх реформ в Україні. Так, дійсно сааме креативність дозволяє вирішувати безліч життєвих завдань. І чим раніше людина знаходить спільну мову з власною уявою, тим легше йому буде долати свої труднощі. Крім того, з розвитком фантазії розвиваються і творчі здібності людини.  Альберт Енштейн вважав, що без уяви не можна зробити відкриття. Простіше сказати - позбавте людину фантазії і прогрес зупиниться! Без фантазії можна мріяти, не можна передбачити, планувати, не можна навчитися бачити проблеми.

 

     Що ми з вами, шановні батьки і колеги, можемо зробити прямо зараз для розвитку нестандартного мислення, щоб наші діти вміли писати твори, міркувати і говорити красиво, а значить, бути успішними в сучасній школі і світі?  Пропоную Вашій увазі «Сюжетні кубики Рорі», які допоможуть у розвитку креативності та навичок нестандартного вірішування проблем.

 

      Якими бувають Кубики Рорі? Сюжетні кубики Рорі – коробка з дев'ятьма кубиками, кожна грань яких - це картинка. Разом в коробці 54 пітограми або понад 10 мільйонів сполучень. Різні набори кубиків Рорі випускаються фірмою Gamewright.

Під маркою кубиків Рорі випускаються наступні продукти:

1. Класичні набори по 9 кубиків: «Історії», «Подорожі», «Дії».

2. Додаткові набори по 3 кубика: «Зачаровані», «Докази», «Доісторичні», «Страхи», «Тварини», «Міфологія», «Середновіччя», «Суперздібності», «Ресурси», «Руйнування»,  «Медицина», «Космос», «Кам'яний вік», «Казки» , «Порятунок», «Спорт».

C:\Users\user\Desktop\Кубики Рорі\IMG_0175.JPG

 

     Кубики Історій придумав ірландець Rory O'Connor, як навчальний посібник для розвитку креативності та навички вирішення проблем. «Креативність можна тренувати, як м'язи. Кубики Історій - це тренажер для тренування творчих здібностей, пам'яті і мислення! »- каже Рорі О'Коннор. На питання, чому у грі Rory's Story Cubes саме 9 кубиків, Рорі О`Коннор відповідає:« Вся справа у магічних числах! 9 можна поділити на три, і, крім містики, це ще і зручно для вигадування історій - частина кубиків відповідає за початок історії, частина - за середину, і частина можна залишити для розв'язки сюжету ». Автор також посилається на дослідження психологів про те, що людина може тримати в голові 7 предметів +/- два. 9 кубиків змушує мозок працювати краще, ніж зазвичай.

 

     Суть роботи з Кубиками Рорі - розповідати історії. Навіщо це потрібно? Якщо ви задумаєтеся над цим, то зрозумієте, що ми постійно тільки те й робимо, що слухаємо або розповідаємо історії. Як їжа, яку ми їмо, розповідання історій є невід'ємною частиною нашого життя. Ми приймаємо це як само собою зрозуміле, але часто недооцінюємо всю силу, яку має це мистецтво над нами і над оточуючими.

 

    Переваги Кубиків Рорі :

• розвиток мислення, комунікативних умінь, здатності до рефлексії,

• прищеплення навичок дослідницької роботи, вміння працювати з джерелами інформації,

• розширення загальнокультурних знань і навичок,

• придбання навичок спілкування з незнайомими однолітками,

• формування толерантності, прищеплення навичок дискусії,

• зміцненню контактів, дружби між молодими людьми в реальному світі.

 

    Правила гри :

Киньте кубики і придумайте на історію, яку обов'язково потрібно почати з фрази «Одного разу ..»!

1. Дотримуючись від картинки до картинки, розвивайте свою розповідь, оживляючи його все новими подробицями і несподіваними поворотами.

2. На дев'яти кубиках цієї настільної гри вмістилися 54 зображення. Це означає, що у вас є більш ніж 10 мільйонів комбінацій, щоб використовувати їх в якості натхнення для вашої історії.

3. Секрет в тому, щоб не думати занадто довго і серйозно.

4. Думайте асоціативно і просто починайте говорити.

5. Історія розвинеться сама собою і тим самим дасть поштовх творчості, свободи вираження поглядів.

6. Головне правило Кубиків Історій - історію треба обов'язково закінчити!

 

C:\Users\user\Desktop\Кубики Рорі\IMG_0174.JPG

  Традиційна схема  «З чого почати свою історію ?»

  1. Одного разу ... (щось відбувається і починається дія).
  2. У ... (опиши місце дії).
  3.  Жив - був ... (опиши головного героя).
  4. І ось ... (що персонаж робить далі і чого хоче домогтися).
  5. Однак ... (щось йде не так).
  6. Тоді ... (як персонаж намагається вирішити проблему).
  7.  Потім ... (вийшло чи ні?).
  8. Зрештою ...(кінцівка).

 

Історія може  бути:

• Проста

• Несподівана

• Конкретна

• Реалістична

• Емоційна

•Красива історія

 

Сюжетні Кубики Рорі як розвивальний інструмент на уроках:

1.  Помістіть їх в непрозорий мішечок або капелюх.

2.  Кожна дитина витягує один кубик і вибирає одне із зображень на ньому для обговорення.

3. Запропонуйте учням використовувати малюнок і асоціації, які він викликає, для відповіді на питання. Наприклад: «Яку книгу мені нагадує намальоване на кубику? Кого з учених або письменників? Яка історія життя цієї людини?»,« Яку країну з тих, що ми вивчали на географії, нагадує малюнок? Де я хотів би побувати і чому? »,« Який я бачу школу майбутнього? Який предмет з тих, що в ній повинні бути, нагадує зображення? », « З якою темою з біології асоціюється кубик? »,« Яке історична подія нагадав малюнок? ».

 

Мета :

  • Дитина відпрацьовує навички імпровізації і гнучкість мислення, коли об'єднує вибране зображення і свою відповідь.
  • Крім того, індивідуальні відповіді допомагають дітям закріпити адекватну самооцінку. Адже учнів запитують, слухають і ставлять їм уточнюючі питання.
  • Також гра допомагає дітям подолати невпевненість у собі. Адже учні засвоюють матеріал через гру, комфортним для них чином.

 

Сюжетні Кубики Рорі як розвивальний інструмент під час виховних годин:

  • Передайте кубики дітям і запропонуйте по черзі кожному вибрати те зображення, яке буде його власним відповіддю на питання: «Що мені найбільше запам'яталося з нашої екскурсії?», «Що сподобалося з виступу однокласників, які взяли участь в конкурсі або святі?». Або просто: «Яке у мене зараз настрій?».

 

  • Існує також варіант для колективного застосування кубиків. Для цього розділіть клас на групи по дев'ять учнів. Кожен отримає по одному кубику з набору. Попросіть когось із міні-груп кинути кубики на парту. Так вишикується дев'ять зображень, на перший погляд не пов'язаних між собою. Запропонуйте дітям скласти кубики в певній послідовності так, щоб розповісти смішну або страшну гостросюжетну історію. Про підготовку до контрольної, спільну поїздку в інше місто, події навчального семестру, які запам'яталися найбільше.

 

Мета :

  • Дуже важливо давати дітям можливість говорити про свої почуття. Не всі діти можуть цілком усвідомити питання «Як ти себе почуваєш?». А ось про настрої або власні враження говорити простіше.
  • Коротенькі, навіть 20-секундні відповіді вчать дітей основам культури почуттів: слухати інших, співпереживати і вибудовувати безоціночне ставлення до емоцій інших людей.
  • І, звичайно, вправа допомагає згуртувати клас.

 

 

Сюжетні Кубики Рорі як розвивальний інструмент при мозковому штурмі :

  • Запропонуйте учням сісти у три кола, роздайте кожній групі по набору кубиків і поставте перед ними чітке завдання: придумати номер або сценарій для шкільного конкурсу, продумати відеоролик-презентацію класу.
  • Після того як діти подивляться зображення на всіх сторонах кубика, можна почати обговорювати ідеї, пропонувати варіанти вирішення завдання. Також потрібно, щоб у кожній групі хтось відразу записував ідеї, цінні зауваження та коментарі.

 

Мета :

  • У школах діти рідко можуть освоїти такий формат співпраці, як дискусії в міні-групах, тому це буде цікавим експериментом.
  • Такі ігри також дозволяють розвивати гнучкість і вміння домовлятися. З кожною наступною спробою зростає впевненість дітей у своїх сильних сторонах.
  • За допомогою візуальних інструментів мозок починає шукати нестандартні рішення і тренується пристосовуватися до нових умов.
  • До того ж ті діти, які зазвичай не дуже активні на уроках і лише зрідка висловлюють свою думку, включаються в груповий процес, відчувають себе частиною колективу.
  • Крім того, вони вчаться висловлювати, по крайней мере, найпростіші ідеї, адже головна вимога - кожному сказати мінімум за пропозицією.

 

 

Сюжетні Кубики Рорі як розвивальний інструмент під час важливих розмов :

  • Трапляється, що дітям не з ким обговорити події, які відбуваються в країні або місті. Але це не означає, що вони перестають їх цікавити, викликати тривогу або здивування. Тому необхідно навчити дітей висловлюватися на актуальні теми.
  • Перемішайте всі наявні кубики у одному мішечку або капелюсі і запропонуйте обговорити те, що є відповіддю на питання: «Яка з останніх подій в Україні або світі викликає у мене подив?».

Також методика допомагає в профорієнтації.

  • Нехай кожен вибере те зображення, яке відповідає на питання «Що я вмію робити найкраще?».
  • Можна запропонувати обрати кубик, який асоціюється з одним із слів: «кар'єра», «щастя», «освіта». Нехай діти пояснять, що вони вкладають у ці слова і чому саме цей кубик обрали.

Мета :

Завдяки таким іграм у дітей з'являється поле для дискусій. І не тільки на теми, обмежені певними дисциплінами. Це дуже важливо, щоб виховати мислячих особистостей. Такі методики розвивають критичне мислення, допомагають краще зрозуміти себе і однокласників. Тому зближують дітей.

Вправа з асоціативними картами і Кубиками Рорі.

Ця вправа використовується для пошуку виходу з ситуації, з якою людина, як їй здається, не може впоратися.

  1. Сенс вправи полягає в тому, що з портретної колоди клієнт у відкритому вигляді  дістає карту людини, яка знає (як їй здається), як впоратися з цією ситуацією. Активуємо карту, опрацьовуємо її. Просимо клієнта від імені цією людиною розповісти, як впоратись з цими труднощами.
  2. Після цього просимо клієнта дістати кубик і, прокручуючи його, розглядати зображення на гранях, використовуючи їх, як підказку, розповісти, що треба зробити, крок за кроком, щоб вийти з ситуації, що склалася.

Якщо робота буде проведена грамотно, в кінці зустрічі клієнт самостійно складатиме для себе план з пунктів виходу з ситуації, що склалася.

  1. Варто відзначити, що якщо на якомусь етапі людина говорить вам, що - пунктів йому досить - не варто змушувати її опрацьовувати всі грані кубика.

 

Методики для роботи з Кубиками Рорі:

1. Кинути все 9 кубиків, обрати один з них як  стартовий і розповісти історію, яка поєднуватиме всі інші елементи.

2. Обрати назву або тему, кинути все 9 кубиків і розповісти історію, зв'язавши всі елементи, які випали. Наприклад, з кубиками у наборі «Дії» складете історію: «Поганий день Дмитра».

3. Роздати кубики всім гравцям. Один починає. По черзі кожен кидає кубик і продовжує історію за своєю піктограмою, яка випала.

4. «Головний герой». Складіть образ головного героя, обравши три кубика. Може вийти індіанське прізвисько або ім'я і прізвище, і місце, звідки герой родом або особливість зовнішності.

5. «Помічники». Оберіть тільки ті піктограми, які мають загальну якість, наприклад, «допомагають людям».

6. Використовуйте кубики для навчання читання та письма. Наприклад, на спеціально підготовлених бланках з зображеннями з кубиків, запишіть слова, з якими будете складати історію. Або наприклад, запишіть все, що на кубиках може бути їстівним!

7. Знайдіть всі картинки з ознаками предметів-тверді, дрібні предмети і т.п.

8. «Парочки». Підберіть до предметів (квітка) ознаки (прибулець) вийде «неземної краси квітка».

9. «Що спільне?». Киньте два кубика і порівняйте дві картинки: знайдіть спільне або відмінності. Більше спільного можна знайти, змішавши кубики з різних наборів.

10. Придумайте риму до слова, позначеному картинкою. Наприклад, до картинки «бджола», можна підібрати риму до слів, що асоціюється з картинкою - літати, жало, крильця, смужки, комаха, переляк і т.п.

11. «Словник». Зберіть всю інформацію про слово, позначеному картинкою (за віком). Наприклад, що? «Фонтан» - іменник, дієслово (що робить?) – «хлюпається, струмує», прикметник (який?) – «сріблястий, галасливий, музичний» і т.п.

12. «Енциклопедія». Обери картинку і «розкажи 10 фактів про ...»

13. Склади історію, але «не говори слово ...» виберіть заборонене слово, наприклад з набору дій-«пішов».

14. Киньте кубики і розгляньте їх за 30 секунд. Прикрийте кубики і постарайтеся згадати картинки через хвилину. Секрет: картинки легше запам'ятати, зв'язавши їх подумки в історію.

15. «Вежа» або «Вертикальна історія». Обирайте по кубику з різних наборів і пишучи історію, складайте кубики один на інший. Подивіться, яку високу вежу вийде побудувати!

16. «Алфавіт». Знайдіть по черзі картинки на букву "А", букву "Б" і т.п., використовуючи не тільки пряме значення, наприклад, "телескоп" може бути не тільки на букву "Т", а й на букву "Н" - небо або "З" зірки.

17. «Реклама». Складіть рекламну історію з метою похвалити або продати свій "продукт".

18. «Винахід» - гра з застосуванням ТРВЗ (теорія рішення винахідливих завдань). Виберіть дві піктограми і придумайте, що вийде, якщо їх об'єднати- як і для чого можна застосувати їх комбінацію.

19. «Коротка історія». Постарайтеся скласти максимально коротку й граматично правильну розповідь, зі всіма картинками, що випали, навіть якщо вона буде нелогічною і смішною.

20. Підберіть синоніми до  слова, позначеному картинкою.

21. На шматочках паперу написати такі слова:

«Хтось» - головний герой

«Хотів» - що вони хочуть

«Але» - якою була їхня проблема?

«Тоді» - що вони робили, щоб вирішити свої проблеми?

«В результаті» - як же вони вирішують проблему або як же закінчиться ця історія? Поруч з кожним словом ставите кубик, і починаєте складати історію. Чому ми саме пишемо або друкуємо слова на папері? Тому що поєднання слів і картинок активує обидві півкулі мозку, і робота виходить більш продуктивною.

22. Витягти з коробки будь-який кубик, розглянути його, і розповісти, який бізнес можна придумати з використанням зображення на кожній з граней кубика.

23. «І жили вони довго і щасливо». Складіть історію навпаки!

24. Зберіть картинки з кубиків для ілюстрації казки і перекажіть її.

25. Кубики чудово підходять для вивчення іноземної мови.

 

Пам'ятайте :  історії, які ми створюємо – це історії, які розповідають про нас та про світ, в якому ми живемо. Не зупиняйтеся і не дайте будь-яким обставинам встати у вас на шляху, і тоді на вас чекає справжній успіх!

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\Кубики Рорі\IMG_0183.JPG

Ми розглянули новий інструмент практичного психолога – сюжетні кубики Рорі, простежили істоорію появи та методологічне коріння, сфери застосування й техніки використання у роботі психолога.

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Барташнікова І.А. Розвиток уяви і творчих здібностей у дітей 5–7 років. – Тернопіль: Богдан, 1998.
  2. Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта// Психология мышления. – М. Прогресс, 1969.
  3. Пономарьова - Семенова Р.О. Психологічні аспекти розвитку креативності обдарованої особистості// Обдарована дитина. – 2007. - №7

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
26 липня 2019
Переглядів
5486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку