Мистецтво складання історій – це один із найприродніших і водночас найефективніших способів надати навчальному процесу особливої якості.
Пропоную Вашій увазі «Кубики Рорі – мистецтво цікавої розповіді або крок до творчого мислення дітей молодшого шкільного віку» , які допоможуть згуртувати дитячий колектив, сприятимуть розвитку творчості та креативності.
Також у цій методичній скарбничці Ви, зможете знайти відповідь на низку важливих питань, а саме: як зробити освітній процес цікавим, приємним і комфортним? Як стимулювати пізнавально-пошукову діяльність молодших школярів і розвивати вміння розмірковувати? Як розвивати нестандартне мислення, щоб наші діти вміли висловлювати власну думку, вдало аргументувати, писати твори і зрештою красиво говорити?
Відкрийте для себе кубики Рорі…
ЗМІСТ
СТВОРЕННЯ ЦІКАВИХ ІСТОРІЙ = РОЗВИТКОК ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ
ВИКОРИСТАННЯ КУБИКА РОРІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ
Напевно Вас зацікавило, чому я використовую саме кубики Рорі, як інноваційний метод розвитку творчої особистості молодших школярів?
Відповідь дуже проста: актуальною тенденцією сучасної системи освіти є перехід від накопичення знань до формування життєво важливих компетентностей. Головним є не обсяг набутих дитиною знань, а вдале поєднання їх з особистісними якостями, трансформування їх у практичну діяльність. Завдання дорослого – створити дитині такі умови, де б вона займала позицію активнодіючого суб’єкта діяльності, а як вже відомо найбільш комфортною умовою для всебічного розвитку дитини дослідники вважаю – гру.
Гра супроводжує людину протягом усього життя, протягом усього існування людства. Граючись, ми навчаємось взаємодії з соціумом, вмінню будувати відносини з людьми, поступатися, ділитися, гра допомагає виявляти витримку, терпіння та передбачає успішну взаємодію з оточуючим світом. І тут мені хочеться пригадати слова видатного педагога А. С. Макаренко: «У дитини є жага гри, і потрібно її задовольняти. Необхідно не тільки дати їй час пограти, а й заповнити цією грою все життя дитини. Все її життя – це гра. Під час гри дитина вивчає та розуміє світ, в якому вона живе. Вона набирається досвіду, коли відчуває речі на дотик, виявляється правою в одних питаннях та помиляється щодо інших.
Як писав В. О. Сухомлинський: « Я тисячу разів переконувався, що наповнюючи світ фантастичними образами, створюючи ці образи, діти відкривають не лише красу, але й істину. Без казки, без гри дитина не може жити. Без казки оточуючий світ перетворюється в красиву, але все ж намальовану на полотні картину. Вона змушує цю картину ожити. Казка - це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови».
А тепер уявіть, яку радість та скільки позитивних емоцій дитина отримує, коли сама є автором, хіба це не диво?
Створення історій корисне для дітей, адже дитина відчуває свою єдність з художником, переживає радість, почуття творця – дуже цінні для мовленнєвого розвитку переживання.
Важливо й те, що створюючи історію-казку, дитина може вільно висловлювати свої думки, враження, почуття, своє ставлення до оточуючих, виявити свої мовленнєві здібності.
Кубики Рорі вдало поєднують в собі ці два компоненти: гру та історії. Саме у такій формі можна простежити, що ефективність виховного та навчального впливу збільшується, і саме це стає запорукою компетентної особистості, бо ці успіхи та поразки допомагають дитині не лякатися нових викликів в майбутньому.
Таким чином, через гру дитина будує фундамент для успішного майбутнього, саме юні вигадники створюють собі незвичайні мрії і, ставши дорослішими, стають «генераторами «ідей» і новаторами.
Кубики Рорі – це гра, яка наче «острів безпеки» серед труднощів, кубики Рорі - це ніби ключ до цінних знань, кубики Рорі – це мистецтво.
А зараз я Вам пропоную детальніше дізнатися про кубики Рорі та використання їх на уроках в початковій школі.
Більше десяти років потому в Європі з’явилася і назавжди покорила серця багатьох гра з назвою «Rory’s Story cubes». Це 9 кубиків, і на кожній їх грані – найрізноманітніші картинки: піраміди, черепахи, фонтани і багато іншого.
Але чому вона така популярна? Бо для, щоб порадувати неповторною історією, гравцеві варто просто кинути кубики на поверхню, сказати "Одного разу .." і одразу продовжити створювати історію використовуючи дев'ять символів на гранях кісток – кубиків.
А засновувалася гра так…
У 2004 році ірландець Рорі О’Коннор зі свого спостереження, зрозумів, наскільки найпростіші образи можуть розпалити уяву. І саме тоді у нього з'явилася ідея: використати ці образи для створення і вигадування історій.
Дуже швидко ця ідея перетворилася на гру, а гра перетворилася в кістки, вкриті символами. Так вони й називалися: кубики Рорі.
Спочатку свою задумку винахідник здійснив на основі кубика Рубіка, розробив 54 зображення та розмістив їх на гранях кубика. Повертаючи головоломку у випадковому порядку створював той чи інший набір зображень на одній зі сторін.
Рорі не зупинявся і шукав більш простий вигляд гри, який би допоміг спростити створення завдань і в той же час зробив гру більш наочною і цікавою.
І йому це вдалося, у 2005 році Рорі вдосконалює свій витвір і гра вже має нову форму: 9 різних кубиків - кісточок, на яких містять все ті ж 54 зображення, які з легкістю поміщалися у маленькій мішечок, гру можна було брати з собою будь-куди.
Варто зазначити, що набір картинок був і є настільки різноманітний, що здається просто випадковим. Це надає грі одночасно простоти і складності, так як у картинок немає вузької тематики і в процесі створення історії потрібно придумати як зв'язати картинки, на перший погляд ніяк не поєднаних між собою (наприклад «блискавка» і «магніт»). З іншого боку, серед загального різноманіття, гравець зможе знайти за що зачепитися, з чого почати свою розповідь і як його продовжити.
Згодом винахідник Рорі розробив декілька додаткових варіантів малюнків, які поділив за певними сферами: «Дії», «Подорожі», «Фантазія», «Звірі», «Медицина», «Космос», «Казки», «Порятунок», «Спорт», «Середньовіччя» та інші.
Тепер гра стала ще цікавішою, адже кубики можна поєднувати між собою.
Батьки, діти і вчителі придумали сотні історій, і незабаром після цього, в 2006 році, не було жодних сумнівів у творчій цінності цих кубиків, і перші ігри були продані.
Гра діє наче компас, як путівник напрявлює вигадувати найбожевільніші і дивовижні історії. Пригоди всіх видів: фентезі, епічні, чарівні, позаземні...
Всього за кілька років історія Рорі стала відома в усьому світі. Історії уявних казок, написані романи, намальовані ілюстрації і складені пісні-все це служить доказом того, що ідея Рорі справді вагома та значима.
Rory's Story Cubes - це гра, яка пропонує ключ до пошуку натхнення, щоб зробити ще один крок вперед в оповіданні і випробувати чудові моменти, повні емоцій.
Впевнена, що ви розділяєте зі мною думку проте, що вміння говорити, формулювати власні думки, наразі є одними з необхідніших життєвих навичок для компетентної особистості, людини з творчим мисленням.
На сьогоднішній день перед нами, освітянами, стоїть головна задача – навчити дітей говорити красиво, впевнено володіти інформацією, творчо її обробляти, чітко передавати свої почуття та емоції, аргументувати свою позицію, а кращим методом у цьому слугує створення дитиною власної історії, бо історія виконує важливу для людини функцію самопізнання.
Український педагог, В.О. Сухомлинський зазначав: «Словесна творчість – це могутній засіб розумового розвитку людини, перед якою відкривається світ. З того часу, як слово стає для дитини інструментом, за допомогою якого твориться нова краса, дитина піднімається на нову сходинку бачення світу, досягає якісно нового етапу у своєму, духовному розвитку. Їй хочеться у слові виразити своє захоплення, свій подив перед красою світу».
Робота над складанням сюжету історії - могутній засіб розвитку уяви. Найсуттєвішою особливістю таких історій постає саме фантазія, що дуже імпонує молодшим школярам. У звичайному переказі, опису по пам’яті, розумова діяльність ґрунтується на роботі сприймання, пам’яті, відтворювальної уяви, а в основі творчих розповідей лежить робота творчої уяви та фантазії. Саме тоді, коли історія буде викликати щирі емоції: розуміння, радість, співчуття, гнів, подив, роздратування, сміх, злість, сумнів, впевненість – це буде дійсно цікава, захоплююча історія.
Молодші школярі вчаться тому, що можна подолати труднощі. А якщо діти ще будуть «включені» в історію, вони навчаються бути наполегливими. Отже, реалізується принцип активності й самостійності.
А для того, щоб розповідь була насиченою, я використовую кубики Рорі, адже дуже цікаво вигадувати небувалу історію за заданими умовами. Унікальність такого методу полягає в тому, що при всій своїй ефективності, історії — це не точні інструменти. Для цієї гри немає жорстких правил, тільки загальні принципи. Кидаємо 9 кубиків, групуємо їх по три, далі по картинках на кубиках вигадуємо історію. Це і все правила!
Кожна така історія має терапевтичний ефект, а найбільший її вплив ми відчуваємо, насамперед, на собі, і варто підкреслити той факт, що саме з власних історій дітей починається дитяча творчість.
Діти бачать красиве. Маленька історія, створена дитиною, допомагає їй переступити поріг Палацу Творчості.
Переконана, що пробуджене у школярів творче начало і надалі послужить імпульсом до різнобічного їх розвитку.
На уроках, у спільній діяльності вчителя з дітьми, а зрештою і в самостійній діяльності молодших школярів широко застосовуються кубики Рорі, які мають значний розвивальний ефект, підвищують пізнавальну і творчу активність молодших школярів, роблять освітній процес цікавим, дають можливість практично засвоїти знання. Величезна перевага такого методу, в тому, що його можна фактично на будь-якому уроці.
Так-так, різноманітні кубики будуть цілком доречні під час будь-якого моменту навчання. Наприклад, на перерві: дитина може гратися і створювати історію одночасно.
На ранкових зустрічах: дитині можна запропонувати витягнути кубик, і за допомогою випавшого зображення розповісти про свій настрій. Інший же варіант такої вправи можна провести під час моменту рефлексії, в кінці уроку, запитавши учня: «Що тобі найбільше запам’яталося/ сподобалося на уроці?».
Під час виховної роботи: перед дитиною кубики, вона має підібрати зображення, яке передасть його почуття та емоції, відповість на питання «Що сподобалося з виступу однокласників, які взяли участь у конкурсі чи святі?», «Що робить тебе щасливим?».
Використання кубика Рорі на уроках — це і майстерність, і мистецтво одночасно. Зазначу, що користуватися кубиками дуже зручно та легко. Ось, декілька варіантів вправ, які я використовую у своїй педагогічній діяльності.
Вправа «Ми друзі і це наша історія»
Вчитель поміщає всі кубики у мішечок. Разом з дітьми класу придумують, яку назву матиме їх історія. Розпочинає історію вчитель з фрази «Одного разу...», потім кожна дитина по черзі дістає кубик з мішечка, і з його допомогою доповнює історію.
Вправа «А що б ти взяв з собою на острів?»
Учитель розкладає кубики перед дітьми. Учням треба подумати, для чого їм знадобляться предмети, які зображені на кожному кубику та пояснити, чим ці предмети будуть корисними. Ідеї можна записувати на листочку.
Вправа «Асоціації»
Дитина обирає собі зображення на кубику і добирає
асоціацію. Також можна варіювати вправу: добирати ознаки предметів.
Наприклад, «ялинка» - колюча, зелена, висока.
Вправа «Знайди» (для декількох наборів кубиків)
Вчитель розкладає набори і дає завдання на знаходження певного зображення.
Наприклад, знайди зображення лише на літеру «Ч» (чашка, часи, човен).
Також можна змінити умову вправи і знаходити зображення за певною групою та складати з них речення (якщо зображень багато можна створити історію).
Наприклад, «Тварини», «Транспорт», «Кухонні предмети».
Вправа «Чи запам’ятав ти?»
Вчитель розкладає кубики в певній послідовності, дитина повинна запам’ятати послідовність розкладених кубиків, перемішати і відновити історію.
Вправа «Поміркуй»
Учневі пропонується витягнути один кубик і використовуючи зображення, яке випало, дати відповідь на питання. Питання можуть бути різного плану, наприклад:
Моїм учням дуже подобається такий вид роботи. Діти почувають себе співавторами уроку, активними діячами освітнього процесу. У такій формі роботи учні використовують можливість робити вибір і відстоювати власну позицію, а головне вчаться домовлятися, чути один одного та мати повагу до чужих поглядів.
Отже, можна зробити висновок, що використання вправ з кубиком Рорі дуже добре розвивають творче та критичне мислення, допомагають краще зрозуміти себе і однокласників, а це дуже важливо, щоб виховати мислячих особистостей.
Поради, які допоможуть вам у роботі з кубиками Рорі:
Також до вашої уваги пропоную авторську розробку – «Шаблони паперових кубиків Рорі для педагогів та дітей», які можна використовувати не тільки на уроках у школі, а й при дистанційному навчанні. Цей варіант більш доступний, бо дитина може створити кубики вдома і активно працювати.
Тому якщо ви хочете не лише розвинути та вдосконалити здібності учнів, а й згуртувати своїх учнів, створити неймовірну атмосферу взаємодії, тоді не гайте часу, а запасайтеся кубиками.