Урок –практикум
8 клас
Тема уроку : Культура мовлення. Використання звертань для передачі ставлення до адресата
Мета уроку: домогтись засвоєння учнями відомостей про багатство різноманітність різних форм звертання , вимоги додержання стилю звертання ,виражальні можливості звертань у мовленні: розвивати мовленнєві уміння й навички, уміння спостерігати за власним мовленням, свідомо аналізувати своє мовлення і мовлення співрозмовників відповідно до літературних норм; формування культуру поведінки і спілкування, знання мовного етикету; виховувати пошану до співрозмовників : членів родини, старших за віком людей, однолітків, цікавість і любов до рідної мови.
Тип уроку: урок- практикум.
Обладнання: опорна схема « Звертання», індивідуальні картки.
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Край Ігор Олександра
Харків Олег Сергій Васильович
Київ Олександр Володимир
(Учні зачитують утворення слова).
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку.
«Дослідники»
«Науковці – літератори»
«Журналісти»
« Дизайнери»
Кожна група мала домашнє завдання . Завдання у групі розподіленні за кількістю учасників. Кожен готувався до уроку самостійно. А зараз ви об’єднані в групи ,відповідно до тематичних завдання.
IV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Слово надається координатору групи «Дослідники»
1-й учень. Ми дослідили форми звертань різних народів світу. Послухайте: наші між людське спілкування постійно, раз по раз, передбачає насамперед відповідне звертання на ту чи іншу особу. Без цього слова мова недостатня, непереконлива. Будьмо ж уважними до вибору форми такого висловлювання – щоб виявити до себе чиєсь довір’я, щоб не образити не принизити як чиюсь , так і свою гідність.
2 й учень. Звертаннями користуються у всіх державах з сивої давнини. Наприклад , наше українське «пан» - дуже старе, воно використовувалось ще за часів Київської Русі. Пан – це давньогрецький бог лісів та гаїв, взагалі благодійник природи, захисник усього живого. Але « пан» - це звертання не до багатої людини, а до кожного: « Добрий вечір, пане господарю , стережи, Боже, твого товару».- щедрували під вікнами найбіднішого селянина. Останніми роками повертається до нас і такий ґречний засіб спілкування як «добродій». Улюбленим зачином листів багатьох українських письменників було: « Вельмишановний добродію», «Вельмишановна добродійко».
3 – й учень . У різних державах користуються різними звертаннями : в Англії до нетитулованого чоловіка звертаються зі словами «сер», « містер», а до одруженої нетитулованої жінки – «місіс», хоча до жінки з аристократичних кіл звертаються «леді» чи «міледі», а до її чоловіка «мілорд».
До дівчат в англомовних країнах звертаються «міс», у Скандинавії- «фрекен» в Німеччині - «фрейлін». А ось ввічливе , згадування про заміжню жінку у німців – «фрау», до чоловіка «гер».
4- й учень. А у народів Сходу вживають такі звертання : до чоловіка «ага», до жінки «ханум». Причому , якщо звертання вживають після імені , цим наголошується вияв особливої пошани . Цікаві й звертання до чоловіків: «хаджа» - до знатної особи «хаджі» - до особи, що здійснила паломництво до Мекки.
2-й учень. Отже, звертання – це невід’ємна частина спілкування у будь – якій мові, в будь – якій державі:
Доповідь групи « Науковці – літератори».
1-й учень . Ми спостерігали за багатством та різноманітністю звертань у творах визначних українських поетів. Кожен з нас виписав речення, в яких звертання виражають радість, захоплення, повагу, докір, іронію, ненависть, презирство. До вашої уваги пропонуємо такі.
2-й учень.
У Тараса Григоровича Шевченка можна зустріти такі звертання: «Зоре моя вечірня, зійди над горою. «Звертання « зоре моя вечірня є поширеним. «Ой Дніпре мій , Дніпре, широкий та дужий! Багато ти, батьку, у море носив козацької крові». Звертання підсилюється інтонаційно вигуком «Ой». « І ти, моя єдиная, встаєш із-за моря, з –за туману, слухняная рожевая зоре!.
3 – й учень. Я опрацював творчість І.Я. Франка, і знайшов такі звертання : « Земля моя, всеплодющая мати …», «Зеленійся, рідне поле ,українська нива…» « Весно, ох , довго на тебе чекати», « Весно , голубко, чому ж ти не йдеш?
«Вітер теплий, брати мій, чи твоя се мова?» «Весно, що за чудо ти твориш у моїй груді?».
4-й учень. У Лесі Українки теж є безліч звертань: « До тебе, Україно, бездольная мати, струна моя перша озветься», « Спи ж ти, малесенький , пізній- бо час», «Слово, моя єдиная зброє», «Фантазія , богине легкокрила, ти світ злотистих мрії для нас одкрила».
Доповідь групи «Журналісти- інтерв’юери».
(Учні виразно читають уривки пісні на слова і музику Надії Красоткіної «Прекрасні звертання»)
Прекрасні звертання.
Є в наші мові прекрасні звертання,
добрі і щирі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива:
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усіміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю.
Я і до тата умію звертатись
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
І щоб в душі його сонце цвіло!
Татку , татусеньку, таточку , тату ,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку , хочу тебе я обняти –
Ти – мій порадник, заступник і друг!
Я й до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя!
І до бабусиних рук притуляюсь,
Та відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Він на голівку кладе мою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
Слово чарівне! Яка в нього сила!
Скажеш з любов’ю - і радість росте !
Слово ласкаве народжує крила –
Ви не забудьте ніколи про те!
Донечко, синку, сестрице, братусю, -
Дружина , велика весела сім’я!
Таточку , мамочко, бабуню, дідусю, -
Мій оберіг і родина моя!.
Доповідь групи « Дизайнери».
1 – й учень. До вашої уваги , шановне товариство , ми пропонуємо проекти дизайну вітальних листівок із різноманітними формами звертання. Ми приставляємо власноруч виготовлені листівки.
2 –й учень. Дуже приємно у святкові дні вітати рідних, друзів, які живуть в іншій місцевості листівками. В нинішній час, звичайно, не доводиться їх виготовляти власноруч. Але важливе значення має – мовне оформлення вітання.
Варто не забувати про розділові знаки та про Кличний відмінок при звертанні. І лише правильно, без помилок і щиро – від душі адресовані вітальні листівки приносять радість і насолоду.
Учень: Так, раніше в Україні до батьків звертались тільки в пошановані формі, на «Ви» а зараз ці традиції майже не збереглися.
( Звучить пісня «Мамо, мамо, вічна і прекрасна»).
V Підбиття підсумків уроку.
(Учні відповідають використовуючи записи , зроблені під час уроку).
VI Домашнє завдання.