Культура мовлення. Використання звертань для передачі ставлення до адресата

Про матеріал
Тема: Культура мовлення. Використання звертань для передачі ставлення до адресата
Перегляд файлу

Урок –практикум

8 клас

Тема уроку : Культура мовлення. Використання звертань для передачі ставлення до адресата

Мета уроку: домогтись засвоєння учнями відомостей про багатство різноманітність різних форм звертання , вимоги додержання стилю звертання ,виражальні можливості звертань у мовленні: розвивати мовленнєві уміння  й навички, уміння спостерігати за власним мовленням, свідомо аналізувати своє мовлення і мовлення співрозмовників відповідно до літературних норм; формування культуру поведінки  і спілкування, знання мовного етикету; виховувати пошану до співрозмовників : членів родини, старших за віком людей, однолітків, цікавість і любов до рідної мови.

Тип уроку: урок- практикум.

Обладнання: опорна схема « Звертання», індивідуальні картки.

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя
  • Друзі два уроки ми засвоювали смислові , граматичні та інтонаційні особливості звертань. Пропоную вам за допомогою опорної схеми « Звертання» дати відповідь на запитання.
  • Що називається звертанням?
  • Яка синтаксична роль звертання в реченні?
  • З якою інтонацією вони вимовляються ?
  • Назвати види звертань за будовою?
  • Якими частинами мови виражають звертання ?
  • Чи можна вважати в ролі звертання займенник ТИ, Ви?
  • Які розділові знаки вживаються в реченні із звертанням?
  • Важливо пам’ятати про форми звертань кличного відмінку .Перевіримо один із варіантів домашнього завдання . Утворіть кличну форму від іменників.

Край                                                                                  Ігор                                           Олександра

Харків                                                                              Олег                             Сергій Васильович

Київ                                                                                   Олександр                         Володимир

(Учні зачитують утворення слова).

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку.

  • Сьогодні наша робота на уроці побудована дещо незвично. У нас працюватиме 4 групи дітей :

                       «Дослідники»

                       «Науковці – літератори»

                       «Журналісти»

                       « Дизайнери»

Кожна група мала домашнє завдання . Завдання у групі розподіленні за кількістю учасників. Кожен готувався до уроку самостійно. А зараз ви об’єднані в групи ,відповідно до тематичних завдання.

IV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя
  • Друзі , прошу уважно слухати доповіді кожної групи. Протягом уроку пропоную зібрати інформацію, яка аргументує відповідь на запитання.
  •  Яка роль звертань у мові ?
  • У яких стилях мовлення найчастіше вживають звертання? Чим це зумовлено? 

Слово  надається координатору групи «Дослідники»

  1. Доповідь групи  «Долідники»

1-й  учень. Ми дослідили форми звертань різних народів світу. Послухайте: наші між людське спілкування постійно, раз по раз, передбачає насамперед відповідне звертання на ту чи іншу особу. Без цього слова мова недостатня, непереконлива. Будьмо ж уважними до вибору форми такого висловлювання – щоб виявити до себе чиєсь довір’я, щоб не образити не принизити як чиюсь , так і свою гідність.

2 й  учень. Звертаннями користуються у всіх державах з сивої давнини. Наприклад , наше українське «пан» - дуже старе, воно використовувалось ще за часів Київської Русі. Пан – це давньогрецький бог лісів та гаїв, взагалі благодійник природи, захисник усього живого. Але « пан» - це звертання не до багатої людини, а до кожного: « Добрий вечір, пане господарю , стережи, Боже, твого товару».- щедрували під вікнами найбіднішого селянина. Останніми роками повертається до нас і такий ґречний засіб спілкування як «добродій». Улюбленим зачином листів багатьох українських письменників було: « Вельмишановний добродію», «Вельмишановна добродійко».

3 – й учень . У різних державах користуються різними звертаннями :  в Англії до нетитулованого чоловіка звертаються зі словами «сер», « містер», а до  одруженої нетитулованої жінки – «місіс», хоча до жінки з аристократичних кіл звертаються «леді» чи «міледі», а до її чоловіка «мілорд».

До дівчат в англомовних країнах звертаються «міс», у Скандинавії-  «фрекен» в Німеччині -  «фрейлін». А ось ввічливе , згадування про заміжню жінку у німців – «фрау», до чоловіка «гер».

  1. й учень. В Іспанії та Італії чоловік « дон», жінка «донья». У стародавньому Римі  до вільнонародженої жінки казали « матрона», що в широкому розумінні означає мати сімейство. У середньовічних італійців звертання до заміжньої жінки було «мадонна». У Франції жінкам кажуть «мадам», чоловіка «місьє», дівчатам  « мадмуазель».

4- й учень. А у народів Сходу вживають такі звертання : до чоловіка «ага», до жінки «ханум». Причому , якщо звертання вживають після імені , цим наголошується вияв особливої  пошани . Цікаві й   звертання до чоловіків: «хаджа» - до знатної особи «хаджі» - до особи, що здійснила паломництво до Мекки.

                2-й учень. Отже, звертання – це невід’ємна частина спілкування у будь – якій мові, в будь – якій державі:

  • Дякую учням, які ознайомили нас з цікавими фактами. Пропоную всім ще раз   звернути увагу на українські форми звертання, перелік їх ви знайдете у своїх картах.
  • Просимо учнів групи « Науковці- літератори» представити матеріали про те, які форми звертань і з якою метою використовували у поезіях Т.Г. Шевченко, І.Я. Франко, Л. Українка .

Доповідь групи « Науковці – літератори».

1-й учень . Ми спостерігали за багатством та різноманітністю звертань у творах визначних українських поетів. Кожен з нас виписав речення, в яких звертання виражають радість, захоплення, повагу, докір, іронію, ненависть, презирство. До вашої уваги пропонуємо такі.

2-й учень.

 У Тараса Григоровича Шевченка можна зустріти такі звертання: «Зоре моя вечірня, зійди над горою. «Звертання « зоре моя вечірня є поширеним. «Ой Дніпре мій , Дніпре, широкий та дужий! Багато ти, батьку, у море носив козацької крові». Звертання підсилюється інтонаційно вигуком «Ой». « І ти, моя єдиная, встаєш із-за моря, з –за туману, слухняная рожевая зоре!.

3 – й учень. Я опрацював творчість І.Я. Франка, і знайшов такі звертання : « Земля моя, всеплодющая мати …», «Зеленійся, рідне поле ,українська нива…» « Весно, ох , довго на  тебе чекати»,  « Весно , голубко, чому ж ти не йдеш?

«Вітер теплий, брати мій, чи твоя се мова?» «Весно, що за чудо ти твориш у моїй груді?».

4-й учень. У Лесі Українки теж є безліч звертань: « До тебе,  Україно, бездольная мати, струна моя перша озветься», « Спи ж ти, малесенький , пізній- бо час», «Слово, моя єдиная зброє», «Фантазія , богине легкокрила, ти світ злотистих мрії для    нас одкрила».

  • Пройде не багато часу , і кожен з вас замислиться над питанням: ким бути? Одна з найпопулярніших професій – журналістика. Учні третьої групи уявим себе сьогодні журналістами – інтерв’юерами. Надаємо їм слово.

Доповідь групи «Журналісти- інтерв’юери».

(Учні виразно читають уривки пісні на слова і музику Надії Красоткіної «Прекрасні  звертання»)

 Прекрасні звертання.

Є в наші мові прекрасні звертання,

добрі і щирі, чудові слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива:

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Матінко, усіміх твій ніжний ловлю.

Мамонько рідна, моя дорогенька,

 Я над усе тебе в світі люблю.

              Я і до  тата умію звертатись

            Хочу в словах передати тепло.

            Щоб мій татусь  міг  частіше всміхатись,

             І щоб в душі його сонце цвіло!

Татку , татусеньку, таточку , тату ,

Кращого в світі немає навкруг!

Татоньку , хочу тебе я обняти –

Ти – мій порадник, заступник і друг!

Я й до бабусі з любов’ю звертаюсь:

Бабцю, бабуню, бабусю моя!

І до бабусиних рук притуляюсь,

Та відчуваю в них лагідність я.

І до  дідуся іду по науку:

  • Діду, дідуню, навчи в світі жити! 

Він на голівку кладе мою руку,

Голос сріблястим струмочком біжить.

Слово чарівне! Яка в нього сила!

Скажеш з любов’ю -  і радість росте !

Слово ласкаве народжує крила –

Ви не забудьте ніколи про те!

Донечко, синку, сестрице, братусю, -

Дружина , велика весела сім’я!

Таточку , мамочко, бабуню, дідусю, -

Мій оберіг і родина моя!.

  • Справді, кожного дня ми звертаємось до наших рідних, тому слід знати, як від одного слова утворити різноманітні форми звертання. Група учнів « Дизайнери» мало своє завдання. Надаємо Вам слово.

Доповідь групи      « Дизайнери».

1 – й учень. До вашої уваги , шановне товариство , ми пропонуємо проекти дизайну вітальних листівок із різноманітними формами звертання. Ми приставляємо власноруч виготовлені листівки.

2 –й учень. Дуже приємно у святкові дні вітати рідних, друзів, які живуть в іншій місцевості листівками. В нинішній час, звичайно, не доводиться їх виготовляти власноруч. Але важливе значення має – мовне оформлення  вітання.

Варто не забувати про розділові знаки та про Кличний відмінок при звертанні.  І лише правильно, без помилок і щиро – від душі адресовані вітальні листівки приносять радість і насолоду.

  • Діти, як ви гадаєте, чи змінюється мовний етикет ?

Учень: Так, раніше в Україні до батьків звертались тільки  в пошановані формі, на «Ви» а зараз ці традиції майже не збереглися.

  • На жаль , це так, але я сподіваюсь, що ви вживатимете до своїх матусь тільки пошанівні форми звертання, як це робить автор пісні, яку виконають наші однокласники:

( Звучить пісня «Мамо, мамо, вічна і прекрасна»).

V Підбиття підсумків уроку.

  1.  Заключна бесіда.
  • Друзі, сподіваюсь , що ви зможете аргументовано відповісти на запитання, поставленні на початку уроку:
  • Яка роль звернення у мовленні?
  • У яких стилях мовлення найчастіше вживаються звернення? Чим це зумовлено?

(Учні відповідають використовуючи записи , зроблені під час уроку).

  • Сподіваюсь, що ви запам’ятаєте найуживаніші форми звертань української мови, будете грамотно й доречно використовувати їх у спілкуванні з різними людьми відповідно від ситуації.
  • Отже саме життя покаже вам необхідність знань з цієї теми.
  1. Оцінювання групи та окремих учнів.

VI Домашнє завдання.

docx
Додано
22 червня 2021
Переглядів
870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку