культура України ІІ пол. 14 ст. - 15. Архітектура, містобудування.

Про матеріал
Презентація з історії України для 7 класу, яку можна використовувати під час уроків.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Культура українських земель у ІІ половині 14 – 15 ст. Містобудування Архітектура. Образотворче мистецтво.

Номер слайду 2

Архітектура – літопис світу: вона говорить тоді, коли вже мовчать і пісні, і перекази!(М. Гоголь).

Номер слайду 3

містобудування. У містах Західної України переважали вузькі вулиці з дво – або триповерховими будинками, переважно дерев'яними . З 16 ст. з'являються кам'яні. Будинки розташованими торцевою стороною до ринкової площі. Лівобережна України будували одноповерхові дерев'яні будинки, що включали сади і городи. Міста були обнесені оборонними мурами, які з поширенням вогнепальної зброї посилюються вежами, а також глибокими ровами й високими валами. З кінця 13 ст. почалося відродження українських міст. У ІІ половині 14 – 15 ст. розбудова міст здійснювалася переважно на основі давньоруських традицій. Водночас із поширенням магдебурзького права в містобудуванні почали утверджуватися західноєвропейські норми. У 14 -15ст. Починають широко застосовувати регулярне ( геометрирично правильне) планування. Територія міста поділялася на квартали. Так у містах у центрі розміщувався чотирикутний торговий осередок – ринок з ратушею, яка ставала центром адміністративного, економічного й духовного життя. Тут розміщувалася сама ратуша та головний храм, відбувалися всі головні події міста. Від ринку в різні боки відходили прямі вулиці

Номер слайду 4

Полща Ринок у ЛьвовіПлоща Ринок є однією з найдавніших і найцікавіших частин Львова. З часів Середньовіччя і донині вона є важливим центром міського життя. Площа виникла у ХІІІ–ХIV ст. як центральна частина “міста в мурах”, розпланованого тоді згідно із засадами привілею Магдебурзького права. Забудова, що оточує площу сьогодні, формувалася протягом століть і зберігає елементи та нашарування різних стилів і епох. На її вирішення мали вплив загальноєвропейські архітектурні тенденції, місцеві традиції, мистецтво різних етнічних громад, що проживали у Львові. Кожен будинок на львівській пл. Ринок визнаний пам'яткою архітектури національного значення в Україні. Ансамбль Львівського середмістя, який включає і пл. Ринок, з 1998 р. включений до світової спадщини ЮНЕСКО, що, безперечно, свідчить про його цінність.

Номер слайду 5

Архітектура. Протягом 14 – 15 ст. архітектура в Україні здебільшого ґрунтувалася на традиціях давньоруської епохи. Але в містах Західної України зводили церкви у яких поєднувався візантійський стиль з елементами західноєвропейського готичного стилю. Працюємо з поняттям: Візантійський стиль – це стиль в образотворчому мистецтві й архітектурі, що зародився в 4-5 століттях у Візантії (столиці Східної Римської імперії) і поширився в Італії, через Балкани, в Київській Русі, де він існував впродовж багатьох століть.

Номер слайду 6

Характерними ознаками цього стилю в архітектурі є витончена декоративність, прагнення до пишної вишукованісті, глибока реалістичність, особлива форма куполів- маківок, кам'яні та мозаїчні узори, багатий декор у інтер'єрі Готичний стиль – це художній стиль середньовічної культури країн Західної Європи, який зародився в північній частині Франції в 12 ст., досяг розквіту у 13 ст.

Номер слайду 7

З середини 14 ст. споруджувалося дедалі більше фортець! Чому?Постійні напади моголо – татар;Феодальні усобиці;Розвиток військової техніки;Зміна способів ведення воєнних дій. Тому постала необхідність в укріплених оборонних споруд. Такі споруди переважно будувалися з каменю чи цегли. Такі муровані замки в містах: Острог, Сатанов, Хотин, Мукачево тошщо. З появою артилерії замки почали будувати повністю з каменю, підсилюючи їх мурованими вежами та бійницями.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Мукачівський замок. Замок побудований на горі вулканічного походження заввишки 68 м і посідає площу 13 930 кв. м. Точний час заснування замку невідомий, але в документах, які позначаються XI століттям, він уже згадується. Особливого значення надав замку угорський король Стефан І Святий, укріпивши його стіни. Справу Стефана І продовжив Св. Владисла.

Номер слайду 10

Острозький замок. Вежа Мурована (Острозький замок) — унікальна оборонна споруда середньовічної Волині. Місцями її стіни сягають завтовшки 2,6 м (!). Вежа мурована була першою оборонною кам’яною спорудою Острозького замку. В той період замок – тип однобаштової фортеці з дерев’яними фортечними стінами і одною житловою оборонною баштою-донжоном. Приміщення вежі були пристосовані для зберігання припасів, інших компонентів захисту в період облоги. В одній з кімнат була криниця.

Номер слайду 11

Сатанівський замок. Сатанівський замок розташований у північній частині Сатанова, на високому пагорбі біля річки Збруч. За планом він п'ятикутний, не зовсім правильної форми: три сторони завдовжки приблизно по 105 м, четверта — 85 м, п'ята (південна) — 65 м. Вся площа замку займала приблизно 1,5 га. На всіх рогах п'ятикутника були башти, а між баштами — мури. На сьогодні збереглася східна башта та рештки двох башт, розташованих безпосередньо над Збручем. Дві башти з боку містечка зруйновано.

Номер слайду 12

Хотинська фортеця. Хотинська фортеця — середньовічна укріплена фортифікаційна споруда в Хотині (Чернівецька область, Україна), збудована русо-влахами за господарювання Мушатів у Молдавському князівстві на межі XIII–XVIII століть на місці руського городища (Х—ХІІІ).

Номер слайду 13

Образотворче мистецтво. Малярство залишалося провідним жанром тогочасного образотворчого мистецтва. Найвідомішим малярським осередком був Перемишль. Багато малярів працювало у Львові та Києві. Наприкінці 14 – 15 ст. митці з України уславилися своїми роботами у Польщі, Кракові, Люблені, Сандомирі. Творчість наших малярів здобуває визнання в Європі.

Номер слайду 14

Видатним твором українського живопису наприкінці 14 ст. є ікона « Юрій Змієборець» . Найбільша мистецька цінність Дрогобиччини – це ікона св. Юрія Переможця з чотирнадцятого століття зі села Станилі, з дочірньої церкви парафії Стебника, 9 кілометрів від Дрогобича[1]. Унікальність цієї пам’ятки полягає в тому, що Юрій зображений не на білому, а на чорному коні, що є винятковим в українській іконографічній традиції. Вважається, що цінна ікона Юрія Змієборця зі с. Станиля (9 км від Дрогобича), поч. XIV ст., походить з давньої дрогобицької церкви Юра, яку спалили татари, але з тієї спаленої церкви вдалося врятувати саме цю ікону.[2]

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Наприкінці 15 ст. було написано ікону « Богородиця Одигітрія». Зазвичай маленький Ісус сидить на руках матері, правою рукою благословляє, а лівою — тримає згорток, рідше — книгу, що відповідає іконографічному типу Христа Пантократора (Вседержителя). З догматичного погляду, головне значення цього образу — прихід у світ Небесного Царя та Судді та поклоніння Господньому немовляті. Цей тип ікон із зображенням Богородиці є одним з найдавніших, хоча термін «одигітрія» почали використовувати тільки з 11 століття. Одигітрія є найпоширенішим типом богородичної ікони в Україні.

Номер слайду 17

Дякую за увагу!

pptx
Додано
20 квітня 2021
Переглядів
9665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку