Куля і сфера. Переріз кулі площиною. Дотична площина до кулі.

Про матеріал

Мета уроку:

Формувати поняття кулі і сфери, центра кулі (сфери), радіуса, діаметра, діаметральної площини, великого кола та круга, дотичної площини до кулі.

Вчити знаходити елементи кулі (сфери) та визначати взаємне розміщення площин і кулі у просторі.

Вчити застосовувати знання теореми про переріз кулі площиною для розв'язування задач.

Виховувати інтерес до геометрії. Активізувати навчання шляхом використання привабливих і швидкозмінних форм подачі інформації.

Обладнання: Інтерактивна дошка, моделі кулі, таблиці з зображенням кулі (сфери), робочий зошит з друкованою основою, Педагогічний програмний засіб (ППЗ) «Геометрія 11».

Перегляд файлу

ЛЬВІВСЬКА МІСЬКА РАДА

Департамент гуманітарної політики управління освіти

Відділ освіти Сихівського району

Середня загальноосвітня школа № 1

 

 

 

 

 

 

 

 

Куля і сфера. Переріз кулі площиною. Дотична площина до кулі.

Урок геометрії 11 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЕВ  АЛЛА  ЯРОСЛАВІВНА

вчитель математики

вищої кваліфікаційної категорії,
методист

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЬВІВ 2018

 

 

11 клас

Тема уроку: Куля і сфера. Переріз кулі площиною. Дотична площина до кулі.

Мета уроку:

Формувати поняття кулі і сфери, центра кулі (сфери), радіуса, діаметра, діаметральної площини, великого кола та круга, дотичної площини до кулі.

Вчити знаходити елементи кулі (сфери) та визначати взаємне розміщення площин і кулі у просторі. 

Вчити застосовувати знання теореми про переріз кулі площиною для розв’язування задач.

Виховувати інтерес до геометрії. Активізувати навчання шляхом використання привабливих і швидкозмінних форм подачі інформації.

Обладнання: Інтерактивна дошка, моделі кулі, таблиці з зображенням кулі  (сфери), робочий зошит з друкованою основою,  Педагогічний програмний засіб (ППЗ) «Геометрія 11».

Тип уроку: відкриття нових знань.

 

Хід уроку:

 

І.  Мотивація навчальної діяльності. Перевірка домашнього завдання.

Вирішуються організаційні питання щодо початку уроку. Збирають зошити з домашнім завданням для наступної перевірки. На партах  для кожного учня приготовлені робочі зошити з друкованою основою.

 

 

 

Повідомлення теми уроку:

Куля і сфера. Переріз кулі площиною. Дотична площина до кулі.

 

 

 

 

II.      Актуалізація опорних знань.

(З використанням інтерактивної дошки) Учні працюють в зошитах з друкованою основою з наступною перевіркою роботи.

  1. Встановити логічні пари:
  1. Геометрична фігура, що складається з  усіх точок площини, рівновіддалених від однієї точки цієї площини …
  2. Геометричне тіло, що утворюється від обертання круга (півкруга) навколо діаметра…
  3. Тіло, що складається з усіх точок простору, які знаходяться від даної точки на відстані, не більшій за дану …
  4. Геометрична фігура, яка утворюється від обертання кола ( півкола) навколо діаметра ...
  5. Поверхня, яка складається із всіх точок простору, що знаходяться на даній відстані від даної точки …

А) Куля

Б) Коло

В) Сфера

Г) Круг

Д) Інша відповідь

 

  1. Встановити відповідні пари:
  1. Довжина кола …
  2. Площа квадрата із стороною
  3. Площа круга …
  4. Довжина півкола …
  5. Подвоєна площа круга …

             

А)  2

Б)   R

B)  πR2

Г)  R2

Д) Інша відповідь

 

  1. В прямокутному трикутнику АВС (С = 900)
  1. Відношення прилеглого катета до гіпотенузи …
  2. Відношення протилеглого катета до гіпотенузи …
  3. Відношення протилеглого катета до прилеглого …
  4. Відношення прилеглого катета до протилеглого …
  5. Відношення сторони трикутника до синуса протилеглого кута

 

А) 2R

Б) sin α

B) cos α

Г) tg α

Д) ctg α

 

 

 

III.      Подача нового матеріалу.

Використовуючи  педагогічний програмний засіб (ППЗ) «Геометрія 11», демонструються динамічні фрагменти уроку «Куля і сфера»: означення кулі і сфери, як тіла обертання; означення радіуса та діаметра кулі (сфери); діаметрально протилежних точок; січної площини; формулюються  основні властивості перерізів  кулі площинами, дається означення дотичної до кулі (сфери)  площини та її властивості.

4. Куля,сфера: Робота в робочому зошиті. ( один учень коментує свою роботу).

Відрізок, який зєднує центр
сфери (кулі) з точкою сфери,
називається _____________.

Відрізок, який зєднує дві точки
сфери і проходить через центр
сфери, називається

_________________ сфери (кулі).

 

Площина, яка проходить через

 центр сфери (кулі), називається
_____________________.

Переріз сфери (кулі) діаметральною площиною

називається ___________
колом (кругом)

 

 

За допомогою інтерактивних засобів  Smart Board розв’язуються нескладні задачі на обчислення площі перерізу та довжини лінії перетину кулі з січною площиною. Перевірка відповідей динамічно висвітлюється  на дошці.

 

 

 

 

Перевірка відповідей відбувається аналогічно.

  1. Закріплення.                                     

 

 

Закріплюється теорема про переріз кулі площиною: Будь-який переріз кулі площиною є круг. Центр круга є основою перпендикуляра, опущеного з центра кулі на січну площину.

 

 

 

Закріплення теореми про переріз кулі площиною.

 

Обернена задача  розв’язується з коментуванням.

Учні працюють в робочих зошитах.

 

Закріплення теореми про переріз кулі площиною.

Розв’язування задачі записується на дошці.

Учні працюють в робочих зошитах

10**. Розвязування задач з використанням географічних координат:

 

 

  • Знайдіть довжину паралелі, широта якої α,якщо радіус землі (кулі) дорівнює R.
  • Радіус Землі 6,4 тис. км. Який шлях проходить за добу внаслідок обертання землі місто Київ. Широта якого

     50 0  27 | ?

 

  1. Математичні етюди:

 

 

 

Перегляд міні – фільма «Найкоротша».

  • Рух по колу.
  • Яка відстань найкоротша?

 

 

 

  • Найкоротша відстань – як порахувати?
  • Відстань, яку пролітає літак.

 

Куля та сфера навколо нас:

Живе та штучне.

Перегляд презентації.

Демонструється: модель небесної сфери, глобус зоряного неба, різноманітні приклади використання зображень сфер; властивостей куль та сфер; круглих, сферичних форм в природі та житті людства.

  1. Підсумок уроку
  • Що називається кулею? Сферою?
  • Чому ці геометричні тіла називають тілами обертання?
  • Назвіть основні елементи кулі та сфери.

 

 

  • Чим є переріз кулі площиною?
  • Де лежить центр цього перерізу?
  • Яке взаємне розташування площини і кулі?
  • Яка площина називається дотичною до кулі площиною?
  • Скільки спільних точок має з кулею дотична площин

 

Твій настрій:

 

                                    

 

  

                      САМООЦІНКА:                ОЦІНКА ВЧИТЕЛЯ:

 

 

 

VI.  Домашнє завдання:

п. 58 -61, Теорема (Про переріз кулі з площиною),

№ 210,  212;

 

Творче завдання: На яку найбільшу кількість частин можуть розділити простір поверхня куба та сфери?

doc
Додано
5 липня 2018
Переглядів
8123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку