Курсова робота з англійської мови "Інтеравтивні методи навчання"

Про матеріал

Матеріал можна використовувати студентам для самостійного опрацювання . А також молодим вчителям для покращення системи роботи.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Курсова робота

 

«Використання інтерактивних технологій навчання

 на уроках англійської мови у 3 класі» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчителька англійської мови

Лега Ірина Андріївна

 

 

      Вступ
       Сучасний етап розвитку нашої держави вимагає від підростаючого покоління гнучкості, комунікабельності, швидкої адаптації до різноманітних життєвих ситуацій, критичного мислення та вміння співпрацювати. Значно змінився і статус іноземної мови в українському суспільстві. Стрімке входження України у світове співтовариство забезпечило величезний попит на знання англійської мови.     

       У наш час існує чимало методів і технологій викладання англійської мови – як традиційних, так і новітніх. Вибір новітніх методів навчання зумовлюється знанням інноваційних  технологій.     Ефективність їх застосування залежить від того, чи підібрані вони відповідно до тих завдань, які можуть успішно розв‘язуватися з їх допомогою. Оскільки учням необхідно ово­лодіти іноземною мовою, як засобом спілкування, вмі­ти користуватися нею в усній та письмовій формі, підтримувати розмову, запропонувати свою тему, ви­словлювати свої побажання, ділитись думками, обмінюва­тись поглядами, на уроках англійської мови важливо створювати ситуації, в яких і вчитель, і учень стануть повноправними суб'єктами системи освіти, а основою навчання буде рівноправний діалог між тими, хто навчає, і тими, хто навчається [3,с.28].

        Працюючи з учнями  початкових класів,  можна зробити простий висновок -  дитина, сідаючи за шкільну парту, чекає чогось цікавого і незвичайного. Вона щира і відкрита, з великим бажанням творити, тому на уроках варто використовувати методи, що стимулюють учнів до творчої, продуктивної праці, викликають прагнення до активних дій, спілкування і висловлювання власних думок англійською мовою.

     Актуальність теми полягає в тому, щоб в умовах загальноосвітнього навчального закладу:

  • забезпечити всебічний розвиток  учня як цілісної особистості, його здібностей і обдарувань;
  • ефективно реалізувати комунікативно-навчальну функцію, застосовуючи сукупність методів, прийомів і засобів у формуванні і поглибленні мовленнєвої компетенції;
  • створити оптимальні умови для розвитку кожної дитини, спрямовуватись не на заучування, а на формування в учнів здібностей самостійно осмислювати навколишню діяльність.

       Гуманізація й диференціація шкільної освіти вимагає пошуків новітніх підходів не лише до змісту навчання, а й до організації активної пізнавальної діяльності учнів початкових класів. Знижується функціональна значущість та привабливість традиційного навчання, передача готових знань від учителя до учня. У центрі уваги сучасної школи є пошук шляхів розвитку мислення, творчої діяльності школяра, зокрема пріоритетним завданням стає навчити учня:

  • критичного мислити;
  • розв’язувати складні проблеми шляхом аналізу обставин та відповідної інформації;
  • зважувати і враховувати альтернативні думки;
  • приймати суттєві рішення на основі спілкування, дискусій з іншими людьми.

     Використання прийомів інтерактивних технологій на  уроках англійської  мови в третьому класі є одним із способів формування в учнів інтерактивних умінь, що забезпечують гармонійне і творче входження особистості у суспільне життя, і виступає засобом поглиблення мотивації школярів до вивчення предмету.

      Об’єкт дослідження – процес застосування інтерактивних прийомів навчання третьокласників на уроках англійської мови.

     Предмет дослідження – навчання англійської мови у третьому класі із застосуванням прийомів інтерактивних технологій навчання.

     Метою дослідження є  визначити, теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити можливості ї ефективного використання інтерактивних прийомів на  уроках англійської мови в третьому класі.

     Відповідно до мети було сформульовано такі завдання:

  1. визначити ступінь, структуру й особливості застосування інтерактивних  прийомів навчання в третьому класі, здійснити їх класифікацію.
  2. обґрунтувати вікові особливості дітей молодшого шкільного віку як передумови запровадження в процес навчання інтерактивних технологій.
  3. розробити, науково обґрунтувати та експериментально перевірити модель реалізації дидактичних засад застосування інтерактивних прийомів у процесі англомовної освіти третьокласників.

     Методи дослідження: моделювання, спостереження та аналіз розробленого комплексу завдань із  використання прийомів інтерактивних технологій навчання на уроках англійської мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Роль інтерактивних прийомів навчання на уроках англійської мови у 3 класі загальноосвітньої школи

         Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, що має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність. Суть прийомів інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії усіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Інтерактивне навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу вчителю стати лідером колективу [6; 26]

       Інтерактивна взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншим, так і однієї думки над іншою. Під час використання прийомів інтерактивного навчання на уроках англійської мови третьокласники вчаться бути демократичними, спілкуватися з  людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

        Спілкування в подібних ситуаціях формує сильний і сталий інтерес до вивчення англійської мови й надає учням можливість свідомо засвоювати іншомовний матеріал. Таке спілкування емоційно забарвлене, перейняте індивідуальними переживаннями, воно приносить радість, зацікавленість у спільній діяльності, створює важливі передумови успіху, що не може не викликати інтересу як в учнів, так і вчителя.

       Використання прийомів інтерактивного навчання на  уроках англійської  мови дає змогу стверджувати, що вони є засобом створення атмосфери доброзичливості і порозуміння, зникає почуття страху, підвищується активність,  виникає впевненість у своїх силах,  прагнення досягти успіху, розвивається творчість. Саме в такій атмосфері можна очікувати продуктивного засвоєння навчального матеріалу та формування та розвитку вмінь і навичок для його практичного використання, збагачення соціального та комунікативного досвіду школярів, підвищення пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.

      Власний досвід доводить, що використання інтерактивних технологій дає змогу:

  • зробити навчання цікавим;
  • навчати формулювати власну думку;
  • моделювати різноманітні соціальні ситуації;
  • будувати стосунки в групі;
  • навчати поважати альтернативну думку;
  • збагачувати соціальний досвід учнів;
  • розвивати навички самостійної творчої роботи;
  • вміти шукати компроміси;
  • формувати навички толерантного спілкування;
  • вміти аргументувати свій погляд,
  • знаходити альтернативне рішення проблеми.

         Особливістю інтерактивного навчання є підготовка дітей до життя, громадської активності в суспільстві та демократичній правовій державі. Уроки  дають учням основні пізнавальні навички переказування абстрактної, готової інформації, відірваної від життя і досвіду дітей. Уроки англійської мови із застосуванням прийомів інтерактивного навчання захоплюють дітей, пробуджують в них інтерес та мотивацію, навчають самостійно мислити й діяти.

        Отже,  використання  прийомів  інтерактивного  навчання на уроках англійської мови   – це     порівняно новий,  творчий, цікавий  підхід до організації навчальної діяльності учнів, що полягає у активній
взаємодії учнів між собою та побудові міжособистісного спілкування з
метою досягнення запланованого результату.

  1. Вплив психофізіологічних характеристик третьокласників на їх участь в інтерактивних технологіях навчання

      Запорукою ефективності педагогічної діяльності вчителя є знання вікових особливостей учнів. Розвиток усіх психічних  процесів відбувається під знаком зростання їх довільності, керованості, усвідомленості. Перевагою молодших школярів є потенційно великі можливості довготривалої пам’яті.

      Зростаючі інтелектуальні можливості учнів третього класу створюють належне підґрунтя для сприйняття і засвоєння соціокультурної інформації, якою повинен бути насичений зміст навчання англійської мови, якщо останнє дійсно спрямоване на оволодіння учнями міжкультурним іншомовним спілкуванням.

       Третьокласникам  подобається англійська мова. Вони бажають познайомитися з життям країни, мову якої вони вивчають, з її народом та його духовними цінностями, що пов’язані зі світом дитини. Передусім спрацьовує фактор новизни предмета і соціокультурної інформації, закладеної в ньому. Дослідне навчання показує: насичення предметного змісту уроку англійської мови соціокультурною інформацією стимулює пізнавально-комунікативну мотивацію учіння, активізуючи тим самим розумові здібності учнів. Активізація мислення посилює роботу уваги, пам’яті. Моделювання життєвих ситуацій спілкування з носіями мови (іншомовними ровесниками, їхніми батьками, вчителями, представниками побутової сфери тощо) має значний потенціал для забезпечення адекватного засвоєння соціокультурної інформації, передусім етикету; для зіставлення дітьми своїх інтересів, поглядів, уподобань з такими ж особистісними проявами іншомовних ровесників у стандартних ситуаціях, що моделюються; для створення соціальної ситуації розвитку дитини, яка в реальному житті виникає у процесі її спілкування з дорослими і взаємодії з ровесниками. Саме так виховується, розвивається і змінюється дитина та її  самооцінка, що стає більш обґрунтованою, рефлективною, диференційованою, відтак дитина починає глибше усвідомлювати власне «Я», свої інтереси, мотиви поведінки тощо.[2; 8-10]

        Важливо використовувати в процесі навчання різні види діяльності, що забезпечать спільну роботу лівої  та правої півкуль мозку. Таким чином, якщо поєднати процес навчання англійської мови з почуттями, досвідом, емоціями, життям учнів, їх інтересами, то це забезпечить органічну єдність інтелектуального та емоційного компонентів для цілісного розвитку особистості. Призначення англійської мови є способом збагачення завдяки сформованим комунікативним навичкам або рівням комунікативної компетенції.

     Урок у третьому класі повинен бути таким, щоб максимально надати учням можливість розмовляти англійською мовою, створити відповідні умови, за яких говоріння за заданою темою було б природно мотивованим, можливість висловлювати думки та обговорювати їх. Необхідно надавати важливого значення створенню в класі клімату взаємосприйняття, акцентування позитивного, запобігання негативному, створення почуття довіри, поваги до кожного для найповнішої реалізації кожним своїх можливостей.  На уроці важливо створити атмосферу загальної релаксації і взаємної довіри. В невимушеній атмосфері учень відчуває себе вільним і рівноправним партнером, учні не повинні відчувати страх за неправильність сказаного. 

        Працюючи в школі та спостерігаючи за школярами, можна дійти висновку, що є учні, які на уроці перестають слухати або, навпаки, тільки роблять
вигляд, що слухають, але не чують, якщо новий матеріал їх не зацікавив з
самого початку. Запобігаючи байдужості на уроці, появу нового матеріалу
потрібно підпорядковувати природній допитливості школяра.

       Отже, завдання, яке постало перед учителем, – збудити здібності своїх учнів,
виховати в них сміливість думки і впевненість у тому, що вони розв’яжуть
кожне завдання, – без особистого захоплення справою, без наявності
педагогічного такту і таланту, без умілого вибору прийомів
та засобів навчання  втілити в життя неможливо.

 

 

  1. Інтерактивні технології навчання на уроках англійської мови як сукупність технологій
    1.           Робота з римованими текстами

     Компонентом змісту соціокультурної компетенції, під якою розуміють систему уявлень про головні національні традиції, звичаї та країни, мова якої вивчається, а також систему навичок та вмінь адекватно поводитися, спираючись на ці знання,  є також елементи дитячого англійського фольклору у вигляді його малих форм (римування, лічилок, віршиків, пісень).

      Використання віршованих матеріалів на уроках англійської мови в початковій школі є ефективним засобом навчання. Завдяки цьому вимова у дітей поліпшується і стає чіткою, емоційною і виразною.

     Процес використання римованих текстів на уроках англійської мови в третьому класі  складається з таких етапів:

  • підготовчий, що має на меті відбір римованих текстів як навчального матеріалу;
  • процесуальний, сутність якого полягає в роботі з римованими текстами на уроці англійської мови;
  • оцінний, що передбачає оцінку ефективності використання римованих текстів у навчанні молодших школярів лексики англійської мови.

    Урок англійської мови в початкових класах починається з організаційного моменту і триває близько двох хвилин, а то й більше, щоб встановити з кожною дитиною індивідуальний контакт. Саме тому  починати основний етап необхідно з фонетичної зарядки та мовної розминки, для того, щоб діти змогли "розігріти свої язички" для подальшої роботи на уроці.

         Під час фонетичної зарядки виконується переважно інтенсивна хорова робота на матеріалі римування, віршів. У початкових класах фонетична зарядка плавно переходить в мовну розминку.

      Слід відмітити, що  є дуже важливим стежити за вимовою своїх учнів, адже це є складовою частиною мовленнєвої компетенції, яка включає мовні знання: лексичні, граматичні, фонетичні та орфографічні. Формування мовленнєвих вмінь неможливе без оволодіння мовним матеріалом. Фонетичні знання належать до фонологічної компетенції. Якщо учні добре володіють правильною вимовою країни, мову якої вони вивчають, то це наближує до реального зрозумілого спілкування. Адже кожна мова має свої особливості. А без фонетичних знань набагато важче зрозуміти співрозмовника, зокрема, англійські звуки: [r], [d], [t], [w], які не існують у нашій рідній мові.

         Заучування римувань та віршів розширює словниковий запас учнів. Вивчені у такий спосіб слова й мовленнєві зразки діти легко впізнають під час аудіювання, використовують для складання власних висловлювань, у мовних ситуаціях. Багато віршованих  текстів ніби навмисно вигадані для того, щоб дитина навчилася правильно вимовляти складні звуки та їх сполучення, засвоїла необхідні граматичні конструкції, набула необхідного запасу слів.

      Завдання вчителя полягає в тому, щоб навчити учнів не тільки фразам, даним у підручнику, але й навчити побачити прекрасне в культурі нашої країни й спробувати донести це до слухача, використовуючи ті можливості й засоби, якими розташовує учень. Звичайно, така робота подобається учням. Зміст даної роботи – підібрати риму, передати зміст, закладений автором. В учнів переборюється психологічний бар'єр, формується мотивація навчання. Кожен учень вимовляє в зовнішній або внутрішній мові незнайому лексику по кілька разів, учиться самоаналізу своєї роботи.

       Таким чином використання поезії сприяє розвитку основних комунікативних умінь читання, аудіювання, говоріння. Перевага використання римованого матеріалу в тому, що вірші допомагають без особливих зусиль засвоїти та розширити лексичний запас, так як тексти включають нові слова та вислови. Слід зазначити також і те, що специфіка поезії допомагає учневі оволодіти емоціонально-ціннісним досвідом спілкування. Вона допомагає забезпечити на уроці мовну атмосферу і психологічний контакт.

 

  1.           Навчання англійської мови з використанням ігор

      Гра – це величезне світле вікно, через яке духовний світ дитини вливається в життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що розпалює вогонь кмітливості та допитливості. За допомогою гри розвивається інтерес до вивчення іноземної мови та відбувається перше зіткнення з мовним світом іншої країни, легше зосередити увагу учнів, залучити їх до активної роботи. Це пов’язано з психологічними особливостями дітей молодшого шкільного віку: слабким переключенням уваги, її нестійкістю, недовільністю пам’яті та мислення.

        Як правило, збагачений ігровими моментами навчально-виховний процес активізує пізнавальні можливості учнів: гра захоплює, викликає бажання взяти дієву участь у ній і одночасно знімає психологічну напругу , що більшою чи меншою мірою супроводжує будь-яке навчальне навантаження. У грі всі рівні. Відчуття рівності, атмосфера захоплення і радості, відчуття здолання завдання – все це дає можливість дітям подолати сором'язливість, яка заважає вільному вживанню в мовленні слів чужої мови і сприятливо відображається на результатах навчання. Непомітно засвоюється  мовний матеріал, а разом з цим виникає відчуття задоволення. 

         Гру також розглядають як ситуативно-варіативну вправу, де створюється можливість для багаторазового повторення мовного зразка в умовах максимально наближених до реального мовного спілкування з властивими йому ознаками – емоційністю, спонтанністю, цілеспрямованістю мовного впливу. Гра дозволяє досягти багатомірних цілей. На уроках англійської мови в початкових класах широко використовують дидактичні та рольові ігри.

        Дидактичну гру можна використовувати на різних етапах уроку: введення в іншомовну атмосферу, вивчення нового матеріалу, закріплення, перевірки знань, умінь, навичок, для підведення підсумку уроку. Найчастіше гра використовується на етапі закріплення, але є можливість залучати її й до перевірки знань. Гра під час перевірки знань дозволяє більш творчо підходити до оцінювання , а також залучати до роботи всіх учнів класу. Інколи гра може бути фоном для побудови всього уроку. Коли ж учні стомлені, їм доцільно запропонувати рухливу гру. Проте, слід пам'ятати, що окремі ігри занадто збуджують емоції дітей, надовго відволікають їх від мети уроку.    

      Гра, яка відповідає віковим інтересам дітей, викликає в них позитивний настрій і стимулює готовність до іншомовної діяльності як до засобу проведення гри. Їх важливо проводити систематично й цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи та урізноманітнюючи їх.

     Слід пам’ятати, що дидактична гра – не самоціль на уроці, а засіб навчання і виховання. Гру не можна плутати з розвагою, не слід розглядати її і як діяльність, яка приносить задоволення заради задоволення. На дидактичну гру варто дивитися як на вид перетворювальної творчої діяльності у тісному зв’язку з іншими видами навчальної роботи. У понятті «дидактична гра» підкреслюється її педагогічна спрямованість.

        Специфіка рольової гри полягає в тому, що як модельовані умови, так і способи розвитку ситуації є відносно нестандартними. Ці ігри створюють простір для творчої уяви, тобто дозволяють гравцеві розвивати ситуацію залежно від особистісних можливостей. Рольові ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяють свідомому засвоєнню іноземної мови, розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність; вихованню почуття колективізму.

      Рольова гра припускає посилення особистісної причетності до усього, що відбувається. Учень входить у ситуацію, хоча і не через своє "Я", але через "Я" відповідної ролі. Коли учні приймають роль, то вони грають її у визначеній ситуації. Група учнів, що грає роль у класі, уподібнюється групі дітей, що грають у школу, лікарню, і т.д. Вони несвідомо створюють свою власну реальність і, роблячи це, оперують своїми знаннями, розвиваючи свої здібності взаємодіяти з іншими людьми. У цій ситуації немає глядачів.

        Практично весь навчальний час у рольовій грі відведено на мовленнєву практику, при цьому не тільки учень, що говорить, але і слухаючий максимально активний, тому що він повинний зрозуміти і запам'ятати репліку партнера, співвіднести її із ситуацією, визначити наскільки вона релевантна ситуації і задачі спілкування, і правильно відреагувати на репліку. Ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів школярів, сприяють усвідомленому освоєнню іноземної мови. Учні активно працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів; учитель лише керує навчальною діяльністю. Істотною перевагою рольової гри перед іншими формами навчання є стовідсоткова зайнятість учнів, а також концентрація уваги учасників протягом усієї гри.

      Таким чином, рольова гра має великі можливості в практичному, освітньому і виховному відношеннях. Вона втягує в активну пізнавальну діяльність кожного учня окремо і всіх разом, і тим самим є ефективним засобом організації навчального процесу. Використання рольових ігор на початковому ступені вивчення англійської мови є дуже важливим тому, що саме на цьому етапі закладаються основи комунікативної компетенції.

      Використання ігрових моментів у процесі навчання англійської мови дає можливість активізувати опорні знання школярів, збільшити інтерес до мови, розширити їхній кругозір, підвищити інтелектуальний рівень. Від того як учень засвоїть матеріал в молодшій школі залежить успіх оволодіння англійською мовою на подальших етапах його навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

    3.3.  Організація групової  роботи на уроках англійської  мови

       Формування особистості і її розвиток здійснюються в процесі навчання, якщо виконуються важливі умови:

     - створення позитивного настрою до навчання;

     - відчуття позитивної атмосфери у колективі для здійснення спільної мети;        

    - можливість висловити свою думку і вислухати товаришів;

     -  учитель - це друг, радник, старший товариш.

      Всі ці умови здійснюють інтерактивні технології кооперативного навчання: робота в парах і групах.

       Навчання - це праця, а не розваги. Але ця праця може бути різною: примусова і нецікава, добровільна і розвиваюча творчій потенціал, коли навіть важке діло дає учням радість.  Групова робота - це перш за все гра, гра в організацію, гра в навчання. Гра допомагає учням зрозуміти навчальну тему, знайти незрозумілості.               Головною метою групової  роботи  є  розвиток мислення учнів. 

        На початкових етапах навчання учнів роботі у малих групах особливо ефективна технологія роботи в парах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. За умов парної роботи всі діти в класі отримують можливість говорити, висловлюватись.

       Співпраця в парах готує дітей для подальшої роботи в групах. Групова робота - це унікальна організація уроку. Вона забезпечує взаємодію між учнями і робить непрямим керування вчителя, який виступає організатором початку і кінця роботи.

       Групова навчальна діяльність школярів на уроках англійської мови не має обмежень і може бути застосована на всіх етапах процесу навчання. Але найбільші можливості відкриваються перед груповою формою роботи на етапах закріплення, поглиблення та систематизації знань учнів [5;37].

         Групова робота учнів на уроках англійської мови реалізується через високоефективні методи і прийоми. Найбільш популярним репродуктивним прийомом є хорове повторення за вчителем. Воно набуває ознак спілкування, хоча і на імітативному рівні. Його сутність полягає у зверненні всіх школярів (слідом за вчителем) по черзі до кожного учня із запитанням, порадою, схваленням. У такий спосіб через “імітативне спілкування” пропускають майже всі навчальні фрази. Такий вид спілкування зберігає зверненість і наявність адресата мовлення, необхідні для співпраці та взаємодії англійською мовою. “Імітативне спілкування” слугує зразком для подальшого самостійного використання необхідних фраз у спільному обговоренні. Підвищенню ефективності роботи в парах як обов’язкового елементу групової співпраці сприяють такі прийоми, як “рухомі шеренги”, “карусель” та “натовп”. Усі вони передбачають зміну мовленнєвих партнерів шляхом переміщення учасників спілкування. У “шеренгах” учні стають у дві шеренги обличчям один до одного. Вони обмінюються репліками з партнерами, навпроти яких опинилися. Після першого обміну репліками шеренги переміщуються, в результаті чого створюються нові пари.

        “Карусель” розміщує всіх учасників навчального процесу у два кола – внутрішнє і зовнішнє, де вони стоять також обличчям один до одного. Умовою гри-прийому є рух кіл у протилежних напрямках, що забезпечує зміну мовленнєвих партнерів.

        У “натовпі” школярі вільно пересуваються по аудиторії, самостійно обираючи собі співрозмовників. Кожен з учнів може змінити 3–4 партнери. Такі активні методи проведення групової форми роботи у третьому класі  на уроках англійської мови, як бесіда, інтерв’ю, “розумові атаки, або мозковий штурм” є дуже продуктивними [1; 4-5]. Усі вони передбачають колективну (групову) взаємодію англійською мовою і спрямовані на розвиток навичок і вмінь не лише спілкування, а й спільної діяльності.

        Слід зазначити, що групова діяльність - це спільна діяльність учителя й учнів, що дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги та розвитку творчості. Саме творчість стимулює розвиток мислення, інтересів, дослідницьку діяльність.

       3.4. Використання інформаційно-комунікаційних  технологій

       На початковому етапі навчання перед учнями стоїть завдання опанувати певний обсяг англомовного лексичного, граматичного та мовленнєвого матеріалу згідно з навчальною програмою. Для успішної реалізації означеного завдання вчителю необхідно враховувати вікові особливості третьокласників. Відомо, що у цьому віці у школярів переважає наочно-образне мислення, тому застосування наочності сприяє як розвитку творчої уяви дітей, так і розвитку їх мислення. Вчитель, використовуючи Інтернет-ресурси, може створити галерею яскравих ілюстрацій, дидактичних матеріалів, зображувальних посібників з певної теми [6, с. 6].

         Залежно від матеріалу, що вивчається, інформаційно-комунікаційні технології допомагають перетворити урок англійської мови, або його частину, на захоплюючу гру. Це підвищує інтерес у тих, хто навчається, до навчального матеріалу, знімає напругу та нервозність у школярів, які надто критично оцінюють свої успіхи у вивченні англійської мови. Проте, застосовуючи інформаційно-комунікаційні технології на уроці,  варто пильнувати, щоб учні, захоплені яскравістю подачі матеріалу, не забули про завдання, що стоять перед ними.

        Важливо також пам’ятати, що ІКТ не можуть замінити вчителя на уроці, адже тільки вчитель може правильно організувати навчальний процес, керувати ним під час уроку. Ніщо не здатне замінити  радість живого спілкування учителя та учнів. Застосовуючи інформаційно-комунікаційні технології на уроках і в позаурочний час,  зможемо досягти підвищення мотивації учнів початкової школи до вивчення англійської мови, мова стане предметом їхньої зацікавленості, учні володітимуть добре матеріалом, підвищиться результативність у навчанні [8; 126]

        Варто зазначити, що при підготовці та проведенні уроків англійської мови у третьому класі  доцільно використовувати презентації, виконані у PowerPoint. Такі презентації дають можливість при незначних витратах часу підготувати наочність до уроку.  Уроки, що супроводжуються презентаціями у PowerPoint, – видовищні й ефективні в роботі з різноманітною навчальною інформацією. До того ж, використання презентацій можливе на будь-якому етапі уроку: в процесі пояснення або закріплення нового матеріалу, повторення або контролю раніше вивченого матеріалу. Застосування комп’ютерних тестів і діагностичних комплексів на уроці англійської мови в початковій школі дозволяє вчителю за короткий час отримати об’єктивну картину рівня засвоєння учнями навчального матеріалу та своєчасно його скоригувати. І, як результат, – в учнів формуються ключові та предметні компетентності, адже означені види роботи пов’язані з культурою мислення, аналітичною рефлексією, вчить молодших школярів самостійно приймати рішення. Так, з метою закріплення програмового матеріалу,  можна запропонувати учням розгадування тематичних кросвордів, тестів, ребусів, загадок різного рівня складності.

         Застосування ІКТ на уроках англійської мови в третьому класі  допомагає вирішувати ряд дидактичних завдань, зокрема:

– удосконалювати вміння і навички аудіювання на основі аутентичних звукозаписів в мережі Інтернету;

– формувати вміння і навички читання, безпосередньо використовуючи матеріали різного ступеня складності;

– удосконалювати вміння монологічного та діалогічного мовлення на основі проблемного обговорення питань;

– поповнювати словниковий запас, як активний, так і пасивний, лексикою сучасної англійської мови, що відображає певний етап розвитку культури народу, соціального чи політичного устрою суспільства;

– знайомитися із культурознавчими поняттями, що включають мовний етикет, особливості мовної поведінки різних народів в умовах спілкування, особливості культури, традиції країни, мова якої вивчається.

          Принагідним буде додати, що ефективність застосування ІКТ на уроках англійської мови в початковій школі залежить від їх відповідності певним вимогам. Вони повинні:

– бути цікавими і доступними для третьокласників, викликати у них позитивні емоції;

– будити уяву та фантазію  школярів;

– формувати алгоритмічне, логічне мислення молодших школярів;

– розвивати творчі здібності учнів;

– відповідати віковим особливостям молодших школярів.

       Враховуючи вище викладене, варто стверджувати, що застосування ІКТ на уроках англійської мови у початковій школі сприяє підвищенню якості навчання, формуванню необхідних ключових і предметних компететностей, зокрема іншомовної комунікативної компетентності, навичок практичного застосування набутих знань; створює умови для ефективної взаємодії вчителя з учнями та батьками.

     Вчитель перестає бути основним джерелом інформації, він виступає у ролі «диспетчера», який керує роботою учнів у самостійному оволодінні знаннями. Правильно організована робота з використанням ІКТ сприяє росту пізнавальних та комунікативних інтересів, що в свою чергу веде до активізації та розширення можливостей самостійної роботи молодших учнів щодо оволодіння англійською мовою як на уроці, так і в позаурочний час. Використання  ІКТ сприяє також розвитку творчих здібностей молодших школярів, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному глобалізованому світі.


 

 

     

 

 

      4.  Методика використання інтерактивних технологій навчання на уроках англійської мови у 3 класі за підручником О.Д.Карп’юк “English” у процесі  вивчення теми «Моя сім’я»

      4.1.Аналіз розробленого комплексу завдань із використанням інтерактивних технологій.    

      Рівень розвитку і особливості психіки впливають на темп роботи учня на уроці. А якщо враховувати стан здоров’я та навіть сьогоднішній настрій, то різниця в швидкості і якості роботи учня є значною. Уроки мають захоплювати дітей, актуалізувати у них мотиваційні процеси, навчати самостійності у мисленні і діях. «Особливістю інтерактивного навчання є підготовка школяра до життя і громадянської активності в громадянському суспільстві і демократичній правовій державі на заняттях з будь-якого предмета шкільної програми».[, с.82] Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків.

      Метою етапу мотивації є привернути увагу третьокласників до проблеми і викликати до неї інтерес. Мотивація дає змогу дітям усвідомити, що вони зараз почнуть вивчати інший предмет, що перед ними поставлені інші завдання. Тут використовуються прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, інтерес до змісту та процесу, явищ та подій, формулюючи проблемні питання.    

       Обов’язковим етапом на моєму уроці є мовна розминка, коли діти переключаються з рідної мови на іноземну, налаштовуються на сприйняття та продукування англійської мови. Ось, наприклад, на початку уроку учні повторюють за мною слова  римування-привітання:

Hello everybody! Hello everybody!

Hello everybody! How are you?

Very well, very well,

Very well, thank you!

       Пам’ятаючи прислів’я “A good beginning makes a good ending!”, я часто починаю урок не із звичного привітання, а з інтерактивного. У мережі Інтернет у вільному доступі є багато пісень, в тому числі з відео. Оскільки, я працюю з молодшими школярами, то до пісні ми активно підключаємо міміку та жести, що допомагають діткам не тільки зрозуміти зміст, а і легше вивчити текст. Саме тому, при вивчені будь-якої теми стараюся на кожний урок знайти цікаву і доречну пісеньку. Як тільки бачу, що діти добре знають пісню та починають нудьгувати, – пропоную вивчати нову.

        Ось кілька пісень до теми “My family” у третьому класі, які активно використовуються на уроках:                           

   “Сome and see my father”                            “My dear, dear mother”

    Come and see my father                                    My dear, dear mother

    And my mother.                                                 Let me kiss your face

    Come and see my sister                                     I want you to be happy

    And my brother.                                                 Today and always.

     Come and see my family.

      Come and see me!

 

“My family and me”

Mommy and daddy,

Sister and brother

Grandma and grandpa

My family.

Mommy and me, father and me

My family, I love my family.

Sister and me, brother and me

My family, I love my family.

Grandma and me, grandpa and me

My family, I love my family.

      Мета етапу надання необхідної інформації дати учням достатньо інформації для виконання практичних завдань шляхом інтерактивної взаємодії за мінімально короткий час. Наприклад, при введенні граматичної структури «What is your name?» цікавим також буде розповідь-представлення про себе ляльки Леді.

    - Hello, children. I am a girl. In England I am called Lady. I am a good girl, you see, I am pretty, nice. My name is Janet. I live in England. I am 8. I have a big family and many friends and I love them all very much. Well, I guess, now you can tell me what is your name? (Леді підходить до кожного учня, запитує його ім’я).

     Саме ця Леді заохочує дітей до розмови, у них зникає страх спілкуватися англійською мовою. Леді запитує:

 - You know my name, you know almost everything about me. I know only your names. And now I want you to tell me where do you live and how old are you. Well, I live in England. Where do you live? I am 8. How old are you?

      Вчитель об’єднує учнів у пари. Після обговорення кожна пара представляє результати своєї роботи, обмінюються думками.

     А ще до цього завдання можна запропонувати дітям намалювати себе, свою сім’ю. Таким способом створюємо невеличкі міні-проекти. Також діти  люблять приносити сімейні фото, за допомогою яких вони розповідають про свою сім’ю.

     Основна частина уроку – інтерактивна вправа, передбачає застосування вчителем 1-2 інтерактивних вправи, що добираються залежно від очікуваних результатів. Під час вивчення теми “My family” використовую асоціативний   кущ.  Будова асоціативного куща розвиває логічне мислення, уяву, памۥять. За допомогою виразів учні висловлюють свої думки за темою і будують все це у формі куща. Такі завдання допомагають краще засвоїти матеріал та розвивати комунікацію.

      Під час вивчення даної теми можна запропонувати  третьокласникам таку рольову гру: Учень виходить із класу, а вчитель говорить кожному з п’яти - шести учнів, хто з них, яку роль буде грати (матері, батька, сина тощо), і пропонує кожному чимось зайнятися.

Учень повертається і, дивлячись на дітей, відповідає на запитання: "Who are they? What they are doing?"

       А ще можна розподілити ролі членів родини між учнями групи, і кожен розповідатиме про «свого героя», наслідуючи голос, міміку, жести.

       У рольовій грі діти відображають свій навколишній світ і його різноманіття, вони можуть відтворювати сцени із сімейного життя, із взаємин дорослих, трудової діяльності й так далі.      

         Безпосередньо, сама організація інтерактивного навчання у третьому класі передбачає моделювання різноманітних життєвих ситуацій, спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації, використання рольових ігор. Серед інтерактивних технологій широко використовуються такі як: мозковий штурм, мікрофон, коло ідей, робота в малих групах, займи позицію, прес-метод, акваріум, подорож,  рольові ігри та інші. Вони можуть бути адаптовані для різного віку та рівня володіння іноземною мовою.

        «Мікрофон» дає змогу кожному учневі висловити свою думку з приводу чогось, відповісти на конкретні запитання, такі як:

  1. What’s your name?
  2. How old are you?
  3. Are you a pupil?
  4. What’s your e-mail?
  5. What’s your telephone number?
  6. Where are you from?

 Одночасно вчитель ставить за мету закріпити певну граматичну структуру, повторити числівники. Проте тут існують свої правила. Наприклад: говорити має тільки той, у кого «символічний мікрофон», під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати.

       Варто зауважити, що завоювати довіру третьокласників – справа нелегка. Викликати їх на відвертість ще складніше. Основи таких стосунків закладаються роками. Критичні, часом скептичні , а то й байдужі школярі, скупі на висловлення власних думок навіть рідною мовою. Лише взаємоповага, толерантне ставлення один до одного, вміння вислухати, категорично не заперечуючи з висоти свого учительського життєвого досвіду, прокладають шлях до їхніх сердець. І раптом вони відкриваються, відверто говорять, плідно працюють, а це найвища нагорода для вчителя.

 

 

      4.2. Особливості використання запропонованої  методики

      Безперечно, у сучасному світі успішним може стати той, хто вміє думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї і концепції, і вже на основі цього вміти шукати потрібну інформацію, трактувати її і застосовувати в конкретних умовах. Саме цьому і сприяють інтерактивні технології.

       Щоб подолати труднощі у застосуванні інтерактивних технологій, варто взяти до уваги наступне:                                                                                                               

   -  Інтеракція потребує значного часу на підготовку. Необхідно починати з поступового застосування окремих елементів. Краще добре підготувати кілька інтерактивних занять, ніж часто проводити наспіх підготовлені «ігри».

   -  Можна провести з учнями організаційне заняття і створити правила роботи в класі. На початку варто використовувати прості технології – робота в парах, малих групах, мозковий штурм тощо.

    - Інтерактивне навчання – не самоціль, а засіб, який дає можливості реалізувати особистісно-зорієнтоване навчання.

    - Якщо застосування інтерактивної моделі не дає результатів, треба переглянути використану стратегію й обережно підходити до її використання.                                                                                                                   

    - Для результативного примінення інтерактивного навчання, зокрема, для того, щоб охопити весь необхідний матеріал і детально його вивчити, педагог повинен старанно планувати свою роботу, щоб: дати завдання учням для попередньої підготовки; відібрати для уроку такі інтерактивні вправи,                                                                                          які дали б учням ключ до засвоєння теми; під час самих інтерактивних вправ дати учням достатньо часу для обдумування завдання, щоб виключити механічність виконання; на одному занятті можна використовувати одну-дві інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп; дуже важливим є глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи; проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, що не були пов’язані з інтерактивними завданнями.

     Для ефективного контролю за ходом процесу навчання за умов використання інтерактивної моделі навчання педагог повинен попередньо                                                                                                           добре вивчити і продумати основний і додатковий матеріал (тексти, зразки документів, приклади, ситуації, завдання для груп тощо);старанно спланувати і розробити заняття; мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших випадків, передбачити різноманітні методи для привернення уваги учнів, налаштувати їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи.                                                                                                             

       Впровадження системи інтерактивного навчання приносить користь: конкретному учню – усвідомлення включення в спільну роботу, комунікативи у готовність до роботи у групах на інших уроках, розвиток рефлексії, становлення суб’єктивної позиції в навчанні; навчальній групі – розвиток навичок спілкування і взаємодії у малій групі, формування ціннісно орієнтованої єдності групи, прийняття моральних норм і правил спільної діяльності; класу: оцінювання процесу і результату спільної діяльності, підвищення пізнавальної активності класу, розвиток аналізу й самоаналізу у процесі групової роботи; у траєкторії зв’язку “клас-учитель” – нестандартний підхід до організації навчального процесу, підвищення пізнавальної активності класу, багатомірне опанування навчального матеріалу, формування готовності до особистісної взаємодії. Використання інтерактивних методів навчання на уроках в початковій школі допомагає досягнути триєдиної мети навчання: навчальної, розвивальної та виховної.

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

          Використання інтерактивних технологій навчання на уроках англійської мови у третьому класі  – це не лише спосіб підвищити мотивацію учнів до вивчення мови, але й  покращити атмосферу, яка сприятиме співробітництву та порозумінню між учнями та вчителем. Взаємна довіра, рівноправність, партнерство у спілкуванні викликає в учнів задоволення від навчального процесу, бажання брати в ньому участь. Однак, потрібно постійно контролювати процес досягнення поставлених цілей, а у випадку невдачі змінювати тактику роботи, шукати та виправляти недоліки.

       Перевага використання римованого матеріалу в тому, що вірші допомагають без особливих зусиль засвоїти та розширити лексичний запас, так як тексти включають нові слова та вислови. Вже знайома лексика може зустрічатись в новому контекстуальному оточенні. Не забуваємо про використання власних та географічних назв, особливостей країни, мова якої вивчається, поетичних слів. На пісенній основі значно легше засвоюється граматичний матеріал, учні засвоюють розмовну мову.

        Завдяки цим технологіям я змогла не лише  підвищити мотивацію учнів до вивчення мови, але й  покращити атмосферу у класі, підвищити знання своїх учнів у всіх видах мовленнєвої діяльності. На кожному уроці вони чекають щось цікаве, незвичайне. Діти залюбки стали готуватись до уроків, активно працювати.

      Тому інтерактивні технології допомагають мені як вчителю не тільки розвивати в учнів мовленнєві навички, а й формувати в них інтелектуальні й мовленнєві здібності.

        Вміле застосування інтерактивних прийомів у навчання  сприяє формуванню навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів. Діти починають почувати себе впевнено, вільно висловлювати свої думки і спокійно сприймати зауваження, вважати себе активними учасниками навчального процесу.

       Отже, інтерактивні технології навчання  сприяють ефективності та якості навчального процесу. На таких уроках учні мають змогу:

• розширити свої пізнавальні можливості;

• взаємодіяти з учителем як рівноправним учасником ситуації;

• працювати у команді;

• висловлювати власну думку;

• створювати «ситуації успіху»;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

  1. Загвойська О. Диференційована групова робота учнів на уроках соціально-еконо- мічної географії / О. Загвойська // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2009. – № 13. – С. 4–6.
  2. Захарченко А.О. Особливості організації навчання англійської мови на ранньому етапі// Англійська мова в початковій школі. – 2008. -№1. – С.8-10
  3. Кар’пюк О.Д. Підручник “English3” – К.: «Навчальна книга»,  2013. – 198с
  4. Коваленко Ю. А. Використання інформаційних технологій у навчанні іноземних мов. // Іноземні мови. – 1999. – №4. – С. 37-41.
  5. Методика навчання іноземних мов у середніх навчальних закладах : підручник / кол. авторів під керівн. С.Ю. Ніколаєвої. – Вид. 2-е, випр. і перероб. – К. : Ленвіт, 2002. – 328 с
  6. Панченко А., Поментун О. Інтерактивні технології навчання: Теорія, досвід: Метод. Посібник./К.:А.П.Н. – 136с.
  7. Панченко А., Поментун О., Ремех Т. Як організувати підготовку вчителів до застосування інтерактивних технологій навчання: Метод. Посібник./к.:А.П.Н., -72с.
  8. Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. За ред. О. І. Пометун. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
  9.  Філь Н.Ю. Дидактична мозаїка, - Харків.: Ранок, 2003. – 270с
  10.  Смирнова І.В. Застосування інтерактивних методів навчання на уроках іноземної мови.//Німецька мова в школі. – 2009. - №12. – С.6-14
  11.  Стрикун О. С. Навчання іноземній мові шляхом використання мультимедійних технологій [Електронний ресурс] / О. С. Стрикун. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14.NTP_2007/Pedagogica/21872.doc.htm

 

 

 

doc
Додано
31 жовтня 2022
Переглядів
4007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку