Комунальний заклад вищої установи “Одеська академія неперервної освіти”
Кафедра природничо-математичних дисциплін та інформаційних технологій
Науково-методична лабораторія інформатики, дистанційної та STEM-освіти
Вихідна робота
Тема "Хмарні технології на уроках інформатики"
Слухача курсів
підвищення кваліфікації
очно-дистанційної форми навчання
2-во тижневі курси
з 21.10.2019 по 02.11.2019
вчителя інформатики
І категорії
Вилківського закладу середньої освіти І-ІІІ ст.№1 м.Вилкове
Кілійського району
Вилківської ОТГ
Кабанової Олени Петрівни
Науковий керівник, рецензент
______________________
м.Одеса, 2019 р.
Зміст
Розділ 1. Основні поняття хмарних технологій
4. Характеристики хмарних обчислень
6. Класифікація моделей обслуговування
Розділ 2 Cloud technologies: рішення з боку користувача
Google Docs (нині Google Диск):
Безкоштовний антивірус Panda Cloud Antivirus
Розділ 3 Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps.
1. Створення акаунту в онлайновому середовищі LearningApps:
5. Використання посилань, вбудовування вправи в онлайнові середовища.
6. Робота з папками у власному "кабінеті".
7. Створення колекції вправ. (Увага! Цей шаблон працює лише в українському інтерфейсі)
8. Робота в режимі "Мої класи".
Розділ 4 Використання хмарних технологій у професійній діяльності вчителя інформатики.
Актуальність обраної теми. Тенденції розвитку високих технологій зумовлюють зростання їх ролі у розвитку людства. Тому необхідно модернізувати інформаційно-освітнє та наукове середовище навчального закладу та привести його у відповідність до сучасного рівня розвитку науки, технологій і виробництва. Саме хмарні технології, які є нині передовими технологіями інформаційного суспільства, можуть відіграти роль провідного інструменту інформатизації освіти.
Під час розроблення і впровадження програмних засобів та мережевих технологій у навчальних закладах найскладнішими виявляються питання наявності сучасних комп'ютерів і програмного забезпечення, технічної підтримки працездатності інформаційних продуктів, забезпечення вибіркового авторизованого доступу учнів до конкретних мережевих ресурсів. Традиційні методики потребують, як правило, використання сучасного обладнання, впровадження дорогих програмних продуктів, а також наявності в штатному розписі посади системного програміста для їх підтримки та періодичного оновлення, що різко звужує коло навчальних закладів, які можуть відповідати цим вимогам. Методика, яка ґрунтується на технології «хмарних обчислень», дає можливість долати ці труднощі, залучаючи при цьому учнів до найбільш перспективних напрямів розроблення сучасних інформаційних продуктів.
У дослідженнях зарубіжних і вітчизняних учених спостерігається інтерес до віртуальних предметних спільнот, що зумовлено їх зростаючою кількістю, постійними змінами і впровадженням новітніх технологій для підтримки їхньої діяльності.
В сучасних умовах наукові пошуки орієнтовані на педагогічні підходи до вивчення віртуальних спільнот, відображено у працях Бикова В., Жалдака М., Задорожної Н., Кухаренко В., Малицької І., Морзе Н. (Україна), Андрєєва О., Патаракіна Є., Полат Є., Хуторського А. (Росія), Віркус С. (Великобританія), Боуден Д. (США) та ін. Різні аспекти використання ІКТ у навчальному процесі розглядали у своїх працях: В. Биков, Р. Гуревич, Гжегош Кедрович, М. Жалдак, І. Захарова, М. Кадемія, О. Спірін, І. Роберт, Є. Полат, І. Трайнєв та ін. Питання використання «хмарних технологій» для професійного росту вчителя та підвищення якості знань учнів досліджено недостатньо.
Об’єкт дослідження – навчальний процес у загальноосвітній школі.
Предмет дослідження – використання «хмарних технологій» у навчальному процесі загальноосвітній школі.
Мета – визначити можливості і перспективи використання «хмарних технологій» у навчальному процесі у профільній школі задля кращого засвоєння, відтворення, розуміння учнями знань та застосування їх на практиці.
Гіпотеза дослідження – підвищення рівня засвоєння, відтворення та розуміння учнями знань можливе за умов використання «хмарних технологій» у навчальному процесі загальноосвітної школи.
Завдання дослідження:
1. Розкрити суть наступних понять: «хмара», «хмарні обчислення» та «хмарні технології».
2. Визначити ряд онлайн-сервісних середовищ, за допомогою яких можна удосконалити методику викладання шкільних дисциплін та охарактеризувати можливості використання кожної з них.
3. Запропонувати можливі способи та методи використання «хмарних технологій» у навчальному процесі загальноосвітньої школи.
4. Експериментально довести ефективність використання «хмарних технологій» у навчальному процесі загальноосвітньої школи та з’ясувати переваги та недоліки використання «хмарних технологій» у навчальному процесі загальноосвітньої школи.
Теоретичну основу дослідження складають основні філософські та психолого-педагогічні положення про провідну роль інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні учня як особистості, нормативні документи про навчання.
Наукова новизна та теоретичне значення обраної теми полягає в тому, що вперше визначено та обґрунтовано шляхи ефективного використання «хмарних технологій» у навчальному процесі загальноосвітньої школи з метою покращення якості знань учнів; уточнено сутність поняття «хмарні технологій» та «хмарні обчислення»; науково обґрунтовано методику впровадження «хмарних технологій» у навчальний процес загальноосвітньої школи; розвинуто теоретичну інтерпретацію проблеми інформатизації та модернізації системи загальної освіти за допомогою «хмарних технологій».
Практичне значення одержаних результатів становлять: опис особистого досвіду викладання уроків з використанням «хмарних» сервісів, описаних у курсовій роботі.
Апробація результатів. Робота апробована під час проведення уроків інформатики в 2-11 класах у Вилківському закладі загальної освіти І - ІІІ ступенів №1 Вилківського ОТГ, Одеської області.
Існуюча система освіти перестала влаштовувати практично всі держави світу і піддається активному реформуванню в наші дні. Перспективним напрямом використання в навчальному процесі є нова інформаційна технологія, яка дістала назву хмарні обчислення (Cloud computing). Концепція хмарних обчислень стала результатом еволюційного розвитку інформаційних технологій за останні десятиліття.
Доцільність і необхідність упровадження засобів ІКТ на основі хмарних технологій в Україні задекларовано на державному рівні і відображено у національному проекті «Відкритий світ» (2010-2014 рр.), у Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2013-2020 рр., що передбачає формування сучасної інформаційної інфраструктури на основі хмарних технологій. Крім цього у 2012 році Криворізьким національним університетом та Інститутом інформаційних технологій та засобів навчання НАПН України започатковано спільну науково-дослідну лабораторію «Хмарні технології в освіті», у 2014 році – проект «Хмарні сервіси в освіті» (2014-2017 н.р.) (Наказ Міністерства освіти та науки України № 629 від 21.05.2014 р.), у межах якого проводиться поетапна експериментальна робота щодо створення та впровадження хмаро орієнтованих навчальних середовищ у загальноосвітніх навчальних закладах.
Хмарні технології — це парадигма, що передбачає віддалену обробку та зберігання даних.
Хмарні технології – це зручне середовище для зберігання і обробки інформації. Робота в «хмарах» спрямована на зниження витрат і підвищення ефективності роботи підприємств. Особливістю хмарних технологій є не прихильність до апаратної платформи і географічної території. Клієнт може працювати з хмарними сервісами з будь-якої точки планети і з будь-якого пристрою, що має доступ в інтернет, а також оперативно реагувати на зміни потреб.
На сучасному етапі розвитку кожен вчитель може організувати учбовий процес, використовуючи мобільні пристрої та безпровідну мережу. Наповнення електронного освітнього простору здійснюють викладачі та учні.
Основні переваги, які можуть дати хмарні сервіси школі, очевидні:
Хмарні сервіси надають широкі можливості для створення різних навчальних ситуацій в яких учні можуть освоювати і відпрацьовувати навички необхідні в XXI столітті:
Хмарні сервіси є на даний момент повноцінним навчальним інструментом, що дозволяє навчальному закладу створити власний онлайнпростір та формувати особисте освітнє середовище учнів та вчителів максимально ефективно.
Постійне використання нових засобів для навчання надає можливість не стояти на одному місці, привчає до нового стилю поведінки, легкому вирішенню будь-яких ситуацій. Таке навчання допомагає зробити сам процес навчання відритим і доступним для всіх: учнів, вчителів, батьків.
Хмарні технології для вчителя:
Блог, сайт, особиста сторінка вчителя служать джерелом для отримання необхідних знань. Вчитель має можливість розмістити матеріали, підручники, конспекти з різноманітних дисциплін, зробити посилання на інші он-лайн джерела тощо. Такий контент сприяє налагодженню міжособистісних контактів між вчителем, учнями, батьками. Крім того у вчителя з’являється можливість викладати інтерактивні вправи, книги, презентації, фотоблоги, відео, графіки тощо. Цінним є те, що у блозі або на особистій сторінці вчитель має можливість спілкуватись з батьками, надавати їм необхідну інформацію, запрошувати на різноманітні тематичні та профілактичні заходи тощо.
Сьогодні уявити життя без комп'ютера, Інтернету та IT технологій практично неможливо. Сучасні діти не уявляють своє життя без Інтернету з його соціальним спілкуванням та інформаційними ресурсами. Ми спостерігаємо, як росте покоління візуалів, для яких головним джерелом інформації є зоровий ряд. Все це пояснює необхідність використання нових світових інформаційних розробок в освітній діяльності. Однією з інновацій в освітньому процесі, використовуваному в сучасному світі, є хмарні сервіси.
Як показує досвід розвинених зарубіжних країн, впровадження в навчальний процес «хмарних обчислень» є відмінним рішенням проблем комп'ютеризації освіти. До переваг використання хмаро орієнтованого навчального середовища можна віднести: підвищується активізація навчальної діяльності учнів та мотивація до навчання; спостерігається економія навчального часу ― акцент переміщується на відпрацювання навичок, розвитку логічного мислення, пам’яті; є можливість взаємодії з освітніми сервісами, що в цілому підвищують ефективність навчального процесу.
В даний час все більшої популярності набувають «хмарні технології». Це пов’язано з бурхливим розвитком Інтернету і супутніх технологій. На багатьох підприємствах люди працюють у віддаленому режимі, передаючи всю необхідну інформацію через інтернет.
Хмарні технології надають споживачам рішення, повністю готові до роботи. Достатньо володіти будь-яким пристроєм, здатним з’єднатися з інтернетом, і можна отримати доступ до віддаленої бази, яка розташовується на віддаленому сервері.
Хмарні технології відкривають нові можливості для підключення віддалених і сезонних працівників. Збільшуючи кількість персоналу, керівник може як підключати співробітників до хмарного сервісу так і відключати неактивних користувачів.
Розглянемо основні визначення:
Хмарні технології – це технології обробки даних, в яких комп’ютерні ресурси надаються Інтернет користувачеві як онлайн сервіс, одна велика концепція, що включає в себе багато різних понять, що надають послуги.
Хмарний сервіс – послуга надання хмарних ресурсів за допомогою технологій «хмарних обчислень».
Хмарні обчислення (англ. cloud computing) – це програмно-апаратне забезпечення, доступне користувачеві через Інтернет або локальну мережу у вигляді сервісу, що дозволяє використовувати зручний інтерфейс для віддаленого доступу до виділених ресурсів (обчислювальних ресурсів, програм і даних). Комп’ютер користувача виступає при цьому рядовим терміналом, підключеним до Мережі. Комп’ютери, які здійснюють cloud computing, називаються «обчислювальною хмарою». При цьому навантаження між комп’ютерами, що входять в «обчислювальну хмару», розподіляється автоматично.
Хмарні обчислення – це модель надання зручного мережевого доступу в режимі «на вимогу» до колективно використовуваного набору налаштовуваних параметрів обчислювальних ресурсів (наприклад, мереж, серверів, сховищ даних, додатків і / або сервісів), які користувач може оперативно задіяти під свої задачі і вивільняти при зведенні до мінімуму числа взаємодій з постачальником послуги або власних управлінських зусиль. Ця модель спрямована на підвищення доступності обчислювальних ресурсів і поєднує в собі п’ять головних характеристик, три моделі обслуговування і чотири моделі розгортання.
Хмарні сервіси, що дозволяють перенести обчислювальні ресурси й дані на віддалені інтернет-сервери, в останні роки стали одним з основних трендів розвитку IT-технологій.
Концепція хмарних обчислень з'явилася ще в 1960 році, коли американський учений, фахівець з теорії ЕОМ Джон Маккарті (John McCarthy) висловив припущення, що коли-небудь комп'ютерні обчислення стануть надаватися подібно комунальним послугам (public utility). Розповсюдження мереж з високою потужністю, низька вартість комп'ютерів і пристроїв зберігання даних, а також широке впровадження віртуалізації, сервіс-орієнтованої архітектури привели до величезного зростання хмарних обчислень. Кінцеві користувачі можуть не перейматися роботою обладнання технологічної інфраструктури «в хмарі», яка їх підтримує. Аналогією обчислювальних «хмар» зі звичного життя можуть служити електростанції. Хоча домовласник може купити електрогенератор і піклуватися про його справність самостійно, більшість людей вважає за краще отримувати енергію від централізованих постачальників.
Але все таки датою відліку сучасної історії cloud computing став 2006 рік, коли компанія Amazon, яка вже на той момент була однією з найбільших, презентувала свою інфраструктуру веб-сервісів, яка була здатна забезпечити користувачеві не лише хостинг, а й надати віддалені обчислювальні потужності клієнтові. Новинку сприйняли і схвалили такі гіганти, як Google, Sun і IBM, а в 2008 році про свій інтерес у цій галузі заявила корпорація Microsoft.
Хмарні технології пропонують масштабовану інфраструктуру і програмні засоби без прямої прив’язки до фізичних машин, при цьому економлячи витрати, серверні потужності і енергоспоживання під час простоювання. Хмарні технології – це можливість безлічі фізичних серверів бути єдиним обчислювальним середовищем. В цілому, сервіси хмарних обчислень є додатками, доступ до яких забезпечується через Інтернет за допомогою браузера або інших мережевих застосувань, наприклад, FTP-клієнта. Головна відмінність від звичного методу роботи з ПЗ полягає в тому, що користувач використовує не ресурси свого комп’ютера, або сервера своєї локальної мережі, а потужності, які надаються йому як Інтернет-послуга. При цьому користувач має повний доступ до власних даних і можливість роботи з ними з будь-якої точки світу і з будь-якого пристрою, але не обтяжений управлінням операційною системою, програмною базою, обчислювальними потужностями, за допомогою яких ця робота відбувається. Зберігання в хмарі не лише даних, а й додатків змінює обчислювальну парадигму в бік традиційної клієнт-серверної моделі, при якій на стороні користувача зберігається мінімально необхідна функціональність. Таким чином, необхідність встановлювати необхідні оновлення програмного забезпечення, проводити перевірку на віруси й інше обслуговування покладається на провайдера хмарного сервісу. Це також означає, що загальний доступ, управління версіями, спільне редагування стають набагато простішими, ніж коли додатки і дані розміщені на призначених для користувача комп’ютерах.
Суть хмарних технологій, таким чином, полягає в перенесенні обробки даних з персональних комп’ютерів і робочих станцій на сервери всесвітньої мережі. В області комп’ютерного моделювання це означає розгортання програмних комплексів на ресурсах Інтернет. Користувач стає не покупцем обчислювальних програм і комплексів, а їх орендарем, якому надаються різноманітні послуги. Форма купівлі–продажу товару з відчуженням прав власності від продавця до покупця змінюється на форму оренди, в даному випадку – продажу не продукту, а послуг з його використання клієнтом без зміни власника продукту. При цьому забезпечена повна відповідність виробничих потужностей інфраструктури фактичним потребам користувача.
Хоча термін “хмарні технології” є сталим, в українській мові він має інше значення, ніж оригінал. “Cloud” окрім хмари має й інше значення – розсіяний; власне значення “розсіяний” і мається на увазі в англомовній термінології.
Хмарна обробка даних як концепція включає поняття:
•інфраструктура як послуга;
•платформа як послуга;
•програмне забезпечення як послуга;
•дані як послуга;
•робоче місце як послуга;
•інші технологічні тенденції, загальною рисою яких є впевненість, що мережа Інтернет у змозі задовільнити потреби користувачів в обробці даних.
Самообслуговування на вимогу
Споживач, коли це йому необхідно, може самостійно задіяти обчислювальні можливості, такі як серверний час або мережеве сховище даних, в автоматичному режимі, без взаємодій з персоналом постачальника послуг.
Широка доступність через мережу (Інтернет)
Можливості доступні через мережу; доступ до них здійснюється на основі стандартних механізмів, що забезпечує використання різнорідних тонких і товстих клієнтських платформ (наприклад, мобільних телефонів, ноутбуків, КПК).
Об’єднання ресурсів в пул
Постачальник об’єднує свої обчислювальні ресурси в пул для обслуговування великого числа споживачів, використовуючи принцип множинної оренди (Multi-tenancy). Різні фізичні і віртуальні ресурси динамічно розподіляються і перерозподіляються відповідно до потреб користувачів. Виникає відчуття незалежності від місця розташування, коли замовник не знає і не контролює, де конкретно знаходяться обчислювальні ресурси, якими він користується, але, можливо, може визначити їх розташування на більш абстрактному рівні (наприклад, країна, регіон або дата-центр). Прикладом ресурсів можуть бути сховище даних, обчислювальна потужність, оперативна пам’ять, пропускна здатність, віртуальні машини.
Здатність до швидкої адаптації
Обчислювальні можливості можуть швидко і гнучко резервуватися (часто автоматично) для оперативного масштабування під завдання замовника, і також швидко звільнятися. З точки зору споживача доступні можливості часто виглядають нічим не обмеженими і можуть бути придбані в будь-якій кількості в будь-який час.
Вимірюваність послуги
Хмарні системи автоматично контролюють і оптимізують використання ресурсів через вимір деяких абстрактних параметрів. Параметри варіюються в залежності від типу послуги. Наприклад, це можуть бути: розмір сховища даних, обчислювальна потужність, пропускна здатність і / або число активних записів користувача. Використання ресурсів відстежується, контролюється; формуються звіти. Таким чином і постачальник, і споживач отримують прозору інформацію про обсяг наданих (спожитих) послуг.
З точки зору постачальника, завдяки об’єднанню ресурсів і непостійному характеру споживання з боку споживачів, хмарні обчислення дозволяють економити на масштабах, використовуючи менші апаратні ресурси, ніж вимагалися б у виділених апаратних потужностях для кожного споживача, а за рахунок автоматизації процедур модифікації виділення ресурсів істотно знижуються витрати на абонентське обслуговування.
З точки зору споживача, ці характеристики дозволяють отримати послуги з високим рівнем доступності (англ. high availability) і низькими показниками непрацездатності, забезпечити швидке масштабування обчислювальної системи завдяки еластичності без необхідності створення, обслуговування і модернізації власної апаратної інфраструктури.
Зручність і універсальність доступу забезпечується широкою доступністю послуг і підтримкою різного класу термінальних пристроїв (персональних комп’ютерів, мобільних телефонів, інтернет-планшетів).
Для демонстрації різниці між звичайними і хмарними сервісами можна розглянути послуги, що надаються хостинг-провайдером. При традиційному (звичайному) підході провайдер на місячній основі отримує фіксовану винагороду за використання його обчислювальних ресурсів (CPU, RAM, HDD і ін.). При цьому не має значення, чи використовував клієнт виділені йому ресурси в повному обсязі впродовж усього місяця чи тільки декілька днів, а решта часу обчислювальні ресурси простоювали.
У випадку надання хмарного сервісу використовується тип оплати “плата за використання”. Зазвичай за одиницю виміру часу роботи береться хвилина або година користування ресурсами. Під час оцінювання обсягів даних за одиницю виміру береться Мегабайт інформації, що зберігається. В цьому випадку користувач оплачує тільки той об’єм ресурсів, який ним в реальності використовувався протягом певного часу. Крім того, хмарна інфраструктура надає користувачеві можливість за необхідності збільшувати чи зменшувати максимальні ліміти виділених ресурсів, користуючись тим самим еластичністю сервісу, що надається. Користувачеві хмарних сервісів не потрібно піклуватися про інфраструктуру, яка забезпечує працездатність сервісів, що надаються йому. Усі завдання по налаштуванню, усуненню несправностей, розширенню інфраструктури і ін. бере на себе сервіс-провайдер.
У сучасному світі існує декілька типів хмар. Завдання полягає в тому, щоб зрозуміти, яка модель краще всього підходить конкретній організації в конкретних умовах, а потім вибрати оптимальний спосіб підключення до інших хмарних ресурсів, щоб реалізувати увесь потенціал цієї технології.
Класифікувати хмарні обчислення можна таким чином: загальна “хмара”, публічна “хмара” (public cloud), приватна “хмара” (private cloud) і гібридна “хмара”.
Розглянемо основні відмінності типів хмар.
Приватна хмара (англ. private cloud) – інфраструктура, призначена для використання однією організацією, що включає декілька споживачів (наприклад, підрозділів однієї організації), можливо також клієнтами і підрядчиками цієї організації. Приватна хмара може знаходитися у власності, управлінні і експлуатації як самої організації, так і третьої сторони (чи яких-небудь їх комбінацій), і вона може фізично існувати як усередині, так і поза юрисдикцією власника.
Публічна хмара (англ. public cloud) – інфраструктура, призначена для вільного використання широкою публікою. Публічна хмара може знаходитися у власності, управлінні і експлуатації комерційних, наукових і урядових організацій (чи яких-небудь їх комбінацій). Публічна хмара фізично існує в юрисдикції власника – постачальника послуг. Загальнодоступна хмара – модель, коли незалежний провайдер надає в оренду ПЗ, інфраструктуру або платформи хмарних обчислень за принципом “ПЗ як послуга” (SaaS), “інфраструктура як послуга” (IaaS) або “платформа як послуга” (PaaS).
Гібридна хмара (англ. hybrid cloud) – це комбінація з двох або більше різних хмарних інфраструктур (приватних, публічних або громадських), що залишаються унікальними об’єктами, але пов’язані між собою стандартизованими або приватними технологіями передачі даних і додатків (наприклад, короткочасне використання ресурсів публічних хмар для балансування навантаження між хмарами). Гібридна хмара – архітектура, що поєднує в собі риси приватних і громадських моделей хмарних обчислень. В цьому випадку критично важливі додатки або конфіденційні дані зберігаються в приватній хмарі, що належить самій компанії. У загальнодоступній же частині хмари розміщуються усі інші додатки, особливо складні, які нерегулярно використовуються або вимагають частого оновлення.
Громадська хмара (англ. community cloud) – вид інфраструктури, призначений для використання конкретним співтовариством споживачів з організацій, що мають загальні завдання (наприклад, місії вимог безпеки, політики, і відповідності різним вимогам). Громадська хмара може знаходитися в кооперативній (спільній) власності, управлінні і експлуатації однієї або більше організацій, співтовариств або третьої сторони (чи яких-небудь їх комбінацій), і вона може фізично існувати як усередині, так і поза юрисдикцією власника.
Приватні системи хмарних обчислень відрізняються високим рівнем безпеки і керованості, недосяжним для загальнодоступних хмар, і при цьому обходяться набагато дешевше. З іншого боку, в них може бути відсутньою можливість швидкого масштабування, характерна для загальнодоступних хмар. Зрозуміло, свої недоліки є і у останніх: стандартизовані застосування або платформи не дозволяють встановити індивідуальні налаштування. Крім того, користувачам доведеться змиритися з додатковими ризиками, оскільки конфіденційна інформація буде довірена сторонній компанії. Оптимальним рішенням для більшості організацій служать гібридні системи. Їх застосування зводить до мінімуму можливі ризики, оскільки найбільш важливі застосування залишаються під контролем власника, а менш важливі програми з нерівномірним коефіцієнтом використання зберігаються на серверних фермах.
Розглянемо основні відмінності хмар від традиційних хостинг-рішень:
• на відміну від dedicated-серверів, установка і налаштування яких займає багато часу, хмарні сервіси повинні бути доступні для використання відразу після покупки, те ж саме стосується більшості класичних послуг дата-центрів;
• на відміну від shared-хостингу, в хмарах є можливість нарощувати обсяг закуплених потужностей миттєво, без звернення до служби технічної підтримки оператора;
• на відміну від того, що було на ринку хостингу до хмар, хмарні продукти надають схему оплати за фактом, тобто оплату тільки тієї потужності, яку користувач дійсно використовує з досить коротким проміжком тарифікації.
Це основні принципи, за якими можна чітко відрізняти хмарні продукти. Однак, вони досить широкі, хоч і строгі. У поняття хмарного продукту вкладається три види поставки продукту користувачеві за ступенем гнучкості. Це надання інфраструктури як сервісу (в оренду), платформи як сервісу або програми як сервісу.
Хмарні обчислення нині включають наступні технології:
SaaS: Software as a Service, “Програмне забезпечення як послуга”;
PaaS: Platform as a Serviсe, “Платформа як послуга”;
IaaS: Infrastructure as a Service, “Інфраструктура як послуга”;
DaaS: Data as a Service, “Дані як послуга”;
WaaS: Workplace as a Service, “Робоче місце як послуга”;
AaaS: All as a Service, “Усе як послуга”.
SaaS – це модель використання бізнес-додатків в форматі інтернет-сервісів.
SaaS додатки працюють на сервері SaaS-провайдера, а користувачі отримують до них доступ через інтернет-браузер. Користувач не купує SaaS-додаток, а орендує його – платить за його використання деяку суму в місяць. Таким чином досягається економічний ефект, який вважається одним з головних переваг SaaS.
SaaS провайдер піклується про працездатність додатків, здійснює технічну підтримку користувачів, самостійно встановлює оновлення. Таким чином, користувач менше думає про технічну сторону питання, а зосереджується на своїх бізнес-цілях.
PaaS – модель надання хмарних обчислень, при якій споживач отримує доступ до використання інформаційно-технологічних платформ: операційних систем, систем управління базами даних, зв’язного програмного забезпечення, засобів розробки і тестування розміщених у хмарних провайдерах. У цій моделі вся інформаційно-технологічна інфраструктура, включаючи обчислювальні мережі, сервери, системи зберігання, цілком керується провайдером, ним же визначається набір доступних для споживачів видів платформ та набір керованих параметрів платформ, а споживачеві надається можливість використовувати платформи, створювати їх віртуальні екземпляри, встановлювати, розробляти, тестувати, експлуатувати на них прикладне програмне забезпечення, при цьому динамічно змінюючи кількість споживаних обчислювальних ресурсів.
Провайдер хмарної платформи може стягувати плату зі споживачів залежно від рівня споживання, тарифікація можлива за часом роботи додатків споживача, за обсягом оброблювальних даних і кількості транзакцій над ними, по мережному трафіку. Провайдери хмарних платформ досягають економічного ефекту за рахунок використання віртуалізації та економії на масштабах, коли з безлічі споживачів в один і той же час лише частина з них активно використовує обчислювальні ресурси, споживачі – за рахунок відмови від капітальних вкладень в інфраструктуру і платформи, розрахованих під пікову потужність і непрофільних витрат на безпосереднє обслуговування всього комплексу.
IaaS – це модель обслуговування, в межах якої споживачу надається можливість керувати засобами обробки та збереження, комунікаційними мережами, та іншими фундаментальними обчислювальними ресурсами, на базі яких споживач може розгортати та виконувати довільне програмне забезпечення, до складу якого можуть входити операційні системи та прикладні програми. Споживач не керує фізичною та віртуальною інфраструктурою, що лежить в основі хмари, проте він контролює операційні системи, системи збереження, встановлені програми та, можливо, має обмежений контроль над деякими мережевими компонентами (наприклад, мережевими екранами вузлів).
IaaS складається з трьох основних компонентів:
Апаратні засоби (сервери, системи зберігання даних, клієнтські системи, мережеве обладнання);
Операційні системи та системне ПЗ (засоби віртуалізації, автоматизації, основні засоби управління ресурсами);
Зв’язуюче ПЗ (наприклад, для управління системами).
Переваги хмарних обчислень
Перевагами хмарних обчислень є те, що користувач має можливість не купувати потужні комп’ютери. Зокрема, і організації можуть відмовлятися від придбання потужних серверів і йти “в хмари”. Для розробника – контрольованість усього процесу. У разі виникнення проблеми їм істотно простіше буде змоделювати ситуацію, що викликала помилку, – адже усі дані і так зберігаються в них. Користувач оплачує послугу тільки тоді коли вона йому потрібна, а найголовніше він платить тільки за те, що використовує.
Хмарні технології дозволяють економити на придбанні, підтримці, модернізації ПЗ і устаткування.
Маcштабованість, відмовостійкість і безпека – автоматичне виділення і звільнення необхідних ресурсів залежно від потреб додатку. Технічне обслуговування, оновлення ПЗ здійснює провайдер послуг.
Віддалений доступ до даних у хмарі – працювати можна з будь-якої точки на планеті, де є доступ в мережу Інтернет.
Недоліки хмарних обчислень
Розглядаючи переваги “хмарних” обчислень, варто сказати і про недоліки, з якими зв’язаний перехід на “хмари”. Найбільш суттєвий з них – загроза інформаційної безпеки. В умовах жорсткої конкуренції, найбільше компанії бояться витоків даних з мережі “хмарного” провайдера внаслідок перехоплення інформації, втрати контролю над даними і додатками, неможливості знищення даних, дій інсайдера на стороні провайдера або інших користувачів “хмари”. Для захисту можна використовувати шифрування даних або їх знеособлення. При цьому шифрувати треба не лише ті дані, що зберігаються в провайдера, а й канал зв’язку з ним. Проте доки рішення, які дозволяли б ефективно захищати дані в “хмарі”, не вироблені.
Ще одним недоліком можна назвати прив’язку “хмарної” технології до конкретного постачальника послуг, збої на стороні провайдера, вихід з ладу інтерфейсу адміністрування, банкрутство і поглинання оператора. Компанії не даремно побоюються цих подій, оскільки це може принести їх бізнесу значний матеріальний збиток.
До інших ризиків можна віднести втрату зв’язку з мережею провайдера, DDoS-атаки і втрату відповідності вимогам регулювальників. Ці ризики можна понизити за допомогою правильного складання угоди про рівень обслуговування (Service Level Agreement, SLA), яке дозволить компенсувати частину збитків. Нормативні вимоги можуть змінюватися з часом, а закон “Про персональні дані” і зовсім робить “хмарні” обчислення непридатними на практиці. Проте, в деяких випадках хмарну систему можна зробити навіть захищенішою, ніж традиційну архітектуру, за рахунок розподілу обов’язків і правильно складених домовленостей.
В першу чергу, це, звичайно, повна залежність користувача від підключення до Інтернету. Без Інтернету відразу пропадає все – листи, документи, контакти, ігри, заплановані завдання, встановлені будильники тощо. Ну і, звичайно, зростає ціна помилки. Якщо у виробника виникає будь-який збій, він ризикує втратити або видати у відкритий доступ усі дані. Так, наприклад, у 2009 році сервіс для зберігання закладок Magnolia втратив усі свої дані. Не можна сказати, що вірогідність цього вища, ніж поломка або втрата ноутбука користувача, але просто масштаб катастрофи може бути дійсно великий.
Користувач не є власником і не має доступу до внутрішньої хмарної інфраструктури. Збереження призначених для користувача даних залежить від компанії провайдера. Зазначимо певні недоліки:
– недолік актуальний для українських користувачів: для отримання якісних послуг користувачеві необхідно мати надійний і швидкий доступ до мережі Інтернет.
– відсутність загальноприйнятих стандартів у напрямі безпеки хмарних технологій.
Хмарний сервіс iCloud від компанії Apple (що прийшов на зміну MobileMe), повністю автоматичний і безкоштовний (хоч і з невеликими функціональними обмеженнями). Він зберігає різний контент (пошта, календар, контакти, документи, музика, відео та зображення і т.д.) на серверах, а потім доставляє його на всі пристрої (iPhone, iPad, iPod touch, Mac і PC) за допомогою безпровідної технології Push.
Хмарний сервіс Google Play, який призначений для розміщення користувачами кінофільмів, музики, додатків і книг на спеціально призначених для зберігання цифрової інформації серверах. Доступ до сервісу надається безпосередньо з браузера, незалежно від ОС, а тому може здійснюватися як з ПК, так і з мобільних пристроїв на базі Android. У кожного користувача є можливість розмістити і зберігати до 20-ти тисяч музичних записів на безкоштовній основі, а також безпосередньо завантажувати на сервер придбані в магазинах (Android Market, Google Music і Google eBookstore) цифрові товари - кінофільми, електронні книги, програми, музичні треки , як куплені, так і взяті напрокат.
Сервіс OnLive надає можливість грати в сучасні ігри навіть на самому простому комп'ютері. Технічно це виглядає наступним чином: сама гра розташовується на віддаленому сервері і там же проводиться обробка графіки, яка надходить на комп'ютер до користувача уже в «готовому» вигляді. Обчислення, які при звичайній грі на комп'ютері виконують відеокарта, процесор і пр, тут вже виконані на сервері, а комп'ютер користувача використовується лише як монітор, який отримує кінцеву картинку. Автоматично знімаються всі проблеми з продуктивністю комп'ютера і кількістю вільного місця на твердому диску, адже не потрібно навіть установка. Крім того, відпадає необхідність платити великі гроші відразу за продукт, можна платити тільки за той час, який використано або щомісячна невелика фіксована сума, що дозволяє грати без обмежень.
Ігровий сервіс, який надає багату Інтернет-функціональність. Власники приставок Xbox 360 і КПК на базі Windows Phone 7, можуть грати один з одним в комп'ютерні ігри і спілкуватися, а також купувати адд-они і різний мультимедійний контент в онлайн-магазині. Сервіс створює віртуальний всесвіт для геймерів, компоненти якого розташовані не на консолях кінцевих користувачів, а в хмарі.
Таким чином, два останніх сервіси пропонують ігри як послугу, а оскільки користувачам найбільш цікаво саме програмне забезпечення, а не платформи, як сервіс, то розглянемо «програмний ландшафт» (SaaS) хмар - найбільш популярні програмні рішення, які зараз існують на ринку.
Згідно SaaS-концепції, користувач платить не одноразово, купуючи продукт, а ніби бере його в оренду, причому використовує всі потрібні функції. Хмарний онлайн-сервіс надає повні функціональні можливості програм. Наприклад, компанії Google і Microsoft випустили набори сервісів, що дозволяють працювати з документами.
Безкоштовний онлайн-офіс, що містить текстовий, табличний редактори, програму для створення презентацій, а також Інтернет-сервіс хмарного зберігання файлів з функціями файлообміну.
Це веб-орієнтований пакет програм, що працює в рамках веб-браузера без інсталяції на комп'ютер користувача, тобто альтернативна версія офісних програм без необхідності покупки. Документи і таблиці, що створюються користувачем, зберігаються на спеціальному сервері Google або можуть бути експортовані в файл. Доступ (захищений паролем) до даних може здійснюватися з будь-якого комп'ютера підключеного до Інтернету.
Додатки Microsoft Office Web Apps, дозволяють використовувати можливості Microsoft Office, через веб-браузер і працювати з документами (переглядати та редагувати) безпосередньо на веб-сайті, на якому вони зберігаються. Документи виглядають в браузері як у відповідних програмах Office.
Обидва сервіси тісно взаємопов'язані з поштою (Gmail в першому випадку і Hotmail у другому) і файловими сховищами, тобто, щоб скористатися Google Docs, досить завести безкоштовний акаунт Google і отримати набір програм для роботи з текстами, електронними таблицями тощо прямо в браузері. Для багатьох, Google Docs повністю замінив платний MS Office. Користувачі переходять зі звичного оффлайн-середовища в онлайн.
За допомогою хмарного сховища Dropbox можна зробити загальну папку з файлами для всіх комп’ютерних пристроїв користувача. Операційна система сприймає загальну папку, як і папки на твердому диску, а Dropbox виконує синхронізацію. Cервис дозволяє безкоштовно зберігати до 2 Гб даних. Головний акцент у ньому робиться на синхронізації і обміні інформацією. Dropbox веде історію завантажень, щоб після видалення файлів з сервера була можливість відновити дані, плюс ведеться історія зміни файлів, яка доступна на період останніх 30 днів.
Сервіс SkyDrive дозволяє зберігати до 7 ГБ інформації у впорядкованому за допомогою стандартних папок вигляді, обмін файлами до 100 МБ. Для зображень передбачено режим попереднього перегляду, а також можливість показати їх у вигляді слайдів. Сервіс інтегрований з Microsoft Office, він також підтримує нову операційну систему Windows 8 (клієнт SkyDrive вбудований в додатки Metro і дозволяє завантажувати в «хмару» документи і фотографії за один клік, відкривати файли з віддаленого сховища).
Panda заснований на інноваційній технології «колективного інтелекту» (яка автоматично виявляє нові загрози за мінімальний проміжок часу) і дозволяє звести до мінімуму вплив захисту на системні ресурси комп'ютера, використовуючи обчислювальну потужність хмарних технологій для більшості операцій: аналіз, блокування та спроби видалення шкідливого ПЗ. Сервери антивіруса використовують інформацію, отриману від мільйонів користувачів антивірусних продуктів Panda по всьому світу, для автоматичного виявлення і класифікації нових видів шкідливих програм, що з'являються щодня.
Отже, хмара - це можливість завжди мати гарантований і безпечний доступ до особистої інформації, а також відійти від необхідності тримати багато зайвих речей (флешок, дисків, проводів) або купувати новий комп'ютер / комплектуючі / програми / ігри тощо. Безсумнівно, що на даний момент, хмарні технології є однією з найбільш затребуваних і цікавих тем в IT-сфері та все більше цікавих рішень, що з'являються у світі, пов'язано саме з ними.
Звичайно, пересічному користувачеві поки складно повною мірою оцінити (і розкрити) весь потенціал, але, поза всяким сумнівом, майбутнє хмарних технологій представляється досить райдужним, бо такі гіганти (Microsoft, Apple і Google) зайшли на цю територію і явно не збираються з неї йти. Ще кілька років тому концепція «хмара» здавалася лише красивою ідеєю і сміливим експериментом, а сьогодні переваги хмарних технологій можуть відчути навіть люди, які не пов'язані з розробкою програм, веб-технологіями та іншими вузькоспеціалізованими речами (вищезгадані Xbox Live, Windows Live, OnLive, Google Docs - яскраві тому приклади).
Розділ 3 Як використовувати Google Apps в школі?
Грубо кажучи, Google Apps for Education - це звичний багатьом набір сервісів Google, але доступний в домені .edu. Той же поштовий сервіс Gmail, то ж хмарне сховище Drive, ті ж сервіси по створенню таблиць, документів, презентацій і сайтів (Sheets, Docs, Slides и Sites).
Є істотні відмінності: при створенні шкільного аккаунта в Google Apps for Education користувачі отримують солідні гарантії безперебійної роботи і додаткові бонуси.
- Доступ до Google Classroom (вбудована в сервіс система управління навчанням);
- Отримання поштового шкільного домену (замість @ gmail.com адреси будуть закінчуватися на @ назва школи.edu);
- Додатковий обсяг доступного місця всередині Gmail і Drive;
- Відсутність реклами;
- Цілодобова технічна підтримка по телефону та електронною поштою (хоча команда Google обіцяє безперебійну роботу на 99,9%);
- Безпека передачі та зберігання даних;
- Можливість адміністрування всіх створених в освітньому домені акаунтів.
Виходить дуже серйозний і при цьому безкоштовний інструмент для адміністраторів, вчителів, учнів та їх батьків. Оскільки продукт націлений на охоплення цілого установи, передбачається реєстрація корпоративного аккаунта на відповідальну особу. Усередині цього аккаунта створюються вже акаунти призначені для користувача з різними правами доступу. Наприклад, директора та завучі шкіл мають повний доступ до управлінської інформації, вчителі та учні - до інструментів спільної діяльності, а батьки отримують розсилку новин від вчителів.Мы не будем сейчас останавливаться на том, как с помощью Google Apps for Education можно выстроить информационную инфраструктуру школы. Нас интересует, какие сервисы Google Apps можно эффективно использовать на уроках и при их подготовке, даже не регистрируя корпоративный аккаунт. Ответ: почти все.
GOOGLE DOCS і GOOGLE SHEETS
Найважливіше в роботі будь-якого Google-додатки - це спільна робота. Google Docs і Google Sheets дозволяє в режимі реального часу відслідковувати будь-які зміни, внесені в документ, залишати замітки, виправлення, використовувати вбудований чат. Ідеальний інструмент для групової роботи над текстом і роботи над помилками.
Источник: edtechideas.com
Відмінна функція Google Docs для вчителя - можливість відстежити внесені в документ зміни кожним з учасників за допомогою функції Revision History
.
Джерело: googledocs.blogspot.com
GOOGLE FORMS
За допомогою Google Forms дуже легко створювати запитальники, вікторини, анкети. Ідеально підходить для домашнього завдання та самостійної роботи на уроці.
Вчителю надається зручна зведення відповідей:
Джерело: edugalaxy.intel.ru
GOOGLE SITES И GOOGLE SLIDES
Google Sites — це колекція шаблонів веб-сайтів, які можна використовувати для створення власної веб-сторінки. Це чудова альтернатива звичній підготовці реферату або есе. Створені на базі Google Sites проекти мають майданчик для коментарів і сервіси статистики, а значить, кожен учень отримає зворотний зв'язок від вчителя і однокласників. Так і починають любити дослідницьку роботу.
Джерело: www.pcmag.com
Google Slides— веб-версія Power Point з тим же самим набором базових інструментів для створення презентацій. Чим зручно? По-перше, це безкоштовно на відміну від пакета Microsoft Offfice; по-друге, це дозволяє швидко приступити до спільного вироблення презентації; по-третє, як і переважна більшість сервісів Google, це рішення є з різних пристроїв (комп'ютер, планшет, смартфон).
Джерело: aboutchromebook.com
GOOGLE DRAWING
Хоч і здається, що назва Google Drawing натякає на додаток-«малювалки», це не зовсім так. Цей сервіс призначений для швидкої побудови (буквально в два кліка) діаграм і схем.
Всі ці сервіси здаються простими, але їх сила якраз в простоті і в інтеграції один з одним. Умовно кажучи, ви можете створити коротку презентацію за допомогою Google Slides, попрацювати на уроці за допомогою Google Forms і Google Sheets, дати домашнє завдання за допомогою Google Forms, поставити термін виконання в календарі Google і налаштувати повідомлення, щоб усім учням на пошту приходили нагадування про необхідності зробити домашню роботу. Безкоштовні сервіси Google - це відмінний старт для тих вчителів, хто бажає використовувати edtech-послуги в своєму класі, але інформаційна інфраструктура школи не дозволяє це зробити. Для роботи з сервісами Google досить персональних акаунтів, а значить, перші кроки можна зробити досить автономно.
Сервіси Google, про які ви не знали
Здійснити місію на Марс, вивчити кровоносну систему людини або відвідати головні визначні пам'ятки світу, не виходячи з дому, - все це і багато іншого пропонує нам Google. Ми зібрали найцікавіші сервіси в один список.
Звичайна людина в повсякденному житті використовує добре якщо десяток продуктів Google. Більше - якщо у нього телефон або планшет на платформі Андроїд. Однак ця найбільша інтернет-компанія запустила більше сотні сервісів, розрахованих як на широке коло людей, так і на якусь специфічну їх категорію. У цьому огляді ми відібрали найбільш цікаві для освітніх цілей сервіси.
Поглянути на людину зсередини
У 2010 році Google спільно з Zygote Media Group, що займається розробкою 3D-моделей, запустили сервіс Google Body. На сайті можна було розглянути 3D-модель людини з усіх боків. У 2011 році сервіс був перейменований в Zygote Body, але функціонал залишився колишнім. Можна розглянути людини в розрізі, можна - тільки кістки, м'язи або кров'яні судини. Інтерфейс зрозумілий інтуїтивно - потрібно пересувати повзунки по лінійці. Для більш глибокого вивчення анатомії пропонується інтерактивний атлас, правда, за нього потрібно буде заплатити 20 доларів в iTunes. А ось тут можна подивитися на 3D-модель корови.
Джерело: Zigot Body.
Через терни до зірок
Всі ми чули про Google Earth - додатку, що дозволяє розглянути всю нашу планету на фотографіях з супутника. Виявляється, Google також пропонує нам поглянути на Марс і Місяць.
Джерело: Google Mars.
Google Mars – це спільний проект з дослідниками з американського космічного агентства (NASA). Це одна з найбільш докладних карт червоної планети. У ній доступні три режими: Visible показує чорно-білу карту, Elevation - ту ж територію, розфарбовану в залежності від рельєфу місцевості, а Infrared побудований на основі інфрачервоних фотографій. При такій зйомці хмари стають прозорими, що дає найбільш чітку картинку. Всі важливі точки відзначені на місцевості, і про них можна почитати докладніше. А якщо вам нецікаво дивитися на звичайну карту, Марс можна поразглядивать і в додатку Google Earth. Як це зробити, розказано в відео:Источник: Youtube.
Google Moon працює приблизно так само, як і карта Марса. Тільки замість інфрачервоного режиму нам пропонують вибрати режим Apollo, в якому можна подивитися, куди приземлялися місяцеходи і чим вони займалися на поверхні. Також є режим Charts - колекція старих геологічних карт, створених в шістдесяті для підготовки місячних місій. А недавно опцію «Місяць» додали і в додаток Google Earth.
Джерело: Google Moon.
А ось ще один астрономічний сервіс - Google Sky. Далекі галактики і близькі планети - все це можна розглянути на фотографіях з телескопів і обсерваторій. До багатьох об'єктах додаються опису російською мовою. Якщо вас цікавить щось конкретне, можна вписати назву космічного об'єкта або його координати в рядок пошуку. Додаток також дозволяє подивитися на старовинні зоряні карти і порівняти їх з тим, що дійсно видно в небі. З тією кількістю доповнень, яке пропонує Google Sky, ви напевне проведете довгий час в цьому сервісі.
Джерело: Google Sky.
Культурна освіта
Google Академія культури - це велике зібрання виставок різних музеїв. Класики епохи Відродження або сучасні художники - всіх їх можна знайти в галереї Академії. Але крім зборів мистецтв, Google також пропонує ознайомитися з архівними документами або відвідати історично значимі місця. Вас чекають віртуальні тури по музеях і пам'яток світу. Про вчителів творці теж подбали - в довідці розповідається про те, як можна використовувати функції віртуальних музеїв для того, щоб зробити уроки цікавіше.
Джерело: Академия культуры.
Детальніше про Академію культури і її проектах ми вже писали тут.
Сервіс Music Timeline показує історію музики у вигляді інфографіки. Можна вибрати музичний напрям, подивитися, як змінювалася його популярність, дізнатися, які групи до нього ставляться і послухати їхні пісні. Просте і наочне додаток для любителів музики.
Джерело: Music Timeline.
Для школярів та студентів
Останні два сервісу розраховані здебільшого на тих, хто вчиться або веде наукову роботу. Google Books допоможе знайти книги за назвою, автору або тематиці. Потім потрібну книгу можна або завантажити, якщо дозволяють авторські права, або почитати онлайн. Опція «Огляд книг і журналів» показує добірки книг, як англомовних, так і російською мовою, розділені за тематикою. Там же можна перегорнути підшивки журналів, включаючи, наприклад, Popular Mechanics і Popular Science.
Академія Google здійснює пошук по наукових статей і іншим публікаціям. Розширений пошук допоможе відібрати тільки потрібні матеріали по вашій темі. Проблем з тим, щоб проставити бібліографічні посилання, теж не буде.
Якщо ви - вчений, за допомогою цього сервісу можна дізнатися, хто і коли цитував ваші наукові роботи. Для цього потрібно просто зареєструватися в системі. А в розділі «Показники» ви зможете дізнатися, які напрямки зараз найбільш актуальні в різних науках і які статті цитуються найчастіше.
Джерело: Академия Google.
Це далеко не повний список сервісів Google, несучих освітню функцію. У них також є додатки, які стануть в нагоді, наприклад, студентам-програмістам. Але ось в таких загальноосвітніх сервісах і діти і дорослі зможуть знайти собі що-небудь до душі.
LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використанням і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників.
Сервіс Learningapps є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів у навчальних закладах різних типів. Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Сервіс Learningapps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів.
Сервіс працює на декількох мовах, зараз українську мову додано до переліку мов інтерфейсу сервісу: перекладені загальні текстові рядки та всі рядки, що стосуються різноманітних вправ. Вправу можна запозичити з будь-якого мовного середовища і переробити під український варіант або ж використовувати мовою оригінала.
Кожен із ресурсів можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному онлайновому середовищі.
Треба всього лиш уважно заповнити всі поля реєстраційної форми і потім зайти під своїм створеним акаунтом. Бажано вказувати свої дійсні дані аби потім вашим учням і колегам було зрозуміло, що це ваша авторська робота (автори робіт відображаються на посиланні на вправу).
Перш ніж розпочати створення власних інтерактивних завдань з колекції шаблонів, пропонованих сайтом, раджу познайомитися з галереєю сервісу. Для цього натисніть «Перегляд вправ», виберіть навчальний предмет і ознайомтеся з роботами колег: обираємо в полі "Категорія" необхідну предметну галузь (ці галузі вказують автори при створенні вправи).
Пошук потрібної вправи можна звузити за допомогою визначення рівня - від дошкільної освіти до післядипломної освіти за допомогою переміщення бігунка:
Пошук можна здійснювати і з допомогою відповідного поля (пошук можна здійснювати не лише за тематикою, а й за автором - в цьому разі відкриються всі вправи цього автора):
У розкритому переліку вправ обираємо ту, що зацікавила, клікнувши по її назві.
Для перегляду всіх вправ з цієї категорії треба клацнути по кнопці з трикрапкою.
Можна створити власну вправу. Для цього треба заповнити форму шаблону, обираючи потрібні елементи:
Зверніть вагу: у вправах можна додавати текст, зображення, звук, відео.
Вибравши інтерактивне завдання, що вас зацікавило, ви можете створити аналогічне, натиснувши на кнопку:
В цьому разі достатньо внести потрібні зміни і зберегти їх (вправа автоматично збережеться у вашому "кабінеті" в розділі "Мої вправи").
Після редагування є можливість спочатку переглянути вправу (кнопка у нижньому правому куті вікна):
А потім при потребі знову продовжити редагування вправи:
Якщо вправа вас повністю влаштовує і не потребує редагування достатньо клацнути по кнопці:
Додати зображення до вправи можна декількома способами через діалогове вікно "Вибрати зображення":
1) "Шукати зображення": вводимо в поле пошуку тему і обираємо із запропонованих зображень потрібне; обране зображення можна відредагувати (задати певний ефект, рамку, виконати обтинання, змінити розмір, орієнтацію, яскравість тощо):
2) "Використати зображення": вводимо у вказане поле URL-адресу зображення.
Як отримати URL-адресу: зазвичай ми шукаємо потрібні зображення у пошукових системах (Google, Яндекс тощо); клацаємо на вподобаному зображенні спочатку лівою кнопкою миші (аби збільшити його поміж інших), а потім правою кнопкою на ньому, щоб викликати контекстне меню і обрати команду "Копіювати URL-адресу зображення":
Повертаємось до LearningApps і вводимо скопійовану адресу (Ctrl+V).
3) Вставка зображення з диску: клацнути всередині контурного прямокутника - відкриється вікно для вибору файлу з диску вашого комп'ютера або із зовнішнього носія; можна виконати відомі операції вибору через кнопки діалогового вікна або перетягнути потрібне зображення просто в поле вибору малюнка LearningApps, утримуючи ліву кнопку миші:
Після збереження вправи у власному "кабінеті" з'являється повідомлення про можливість використання вашої вправи:
Посилання на демонстрацію вправи можна подавати у двох режимах: звичайному (з відображенням вікна LearningApps) та у повноекранному режимі (вікно вправи розгортається на весь екран автоматично).
Для "продвинутих" користувачів:
Щоб вбудувати вправу на інший онлайновий сервіс, треба скопіювати її HTML-код, поданий у полі "Вбудувати:", а потім перейти в потрібний сервіс (наприклад, блог чи сайт), обрати режим роботи з HTML-кодами сторінки і вставити скопійований код в потрібне місце.
З часом вправ накопичується досить багато. Аби систематизувати набір вправ, які знаходяться у вашому "кабінеті", для більш легкого користування, можна створювати папки, як в звичайному комп'ютері, і переміщувати в них відповідні вправи. Для цього достатньо клацнути на папці і дати їй назву, а потім перетягуванням розмістити вправи у відповідні папки:
У власному "кабінеті" можна створювати колекцію вправ за конкретною тематикою або до певного уроку. Для цього обираємо категорію «Колекція вправ»:
Клацнути по кнопці "Створити Колекція вправ", перейдемо до форми шаблону, в якій уважно заповнити потрібні поля і, клацнувши по кнопці "Вибрати вправу" додати потрібні (додаємо із вже збережених у ваших папках чи просто у вашому "кабінеті"-акаунті вправ):
В розкривному списку обираємо потрібну папку і клацаємо на відповідній вправі, що відтворяться в правій частині вікна - вправа з'явиться у шаблоні.
А потім, клацаючи по кнопці "+ додати ще один елемент" у шаблоні додаємо наступні потрібні вправи таким самим чином (обрати папку - клацнути по потрібній вправі).
Наприклад "Інформація. Інформаційні процеси" (клацніть, щоб спробувати):
Кожен вчитель за своїм бажанням може створити набір класів у власному акаунті, ввести дані про учнів, створити для кожного учня профіль, задати пароль для входу:
Клацаємо по кнопці
Для обраного класу додаємо потрібні вправи (або колекцію вправ)
Під час роботи на уроці/заході кожен учень (або група учнів) отримує пароль для входу і виконують завдання, запропоновані для їх класу/групи.
Для використання вправ в оффлайновому режимі треба скористатись кнопкою:
Дана опція дає можливість завантажити вихідний код цього додатка, як ZIP файл (до вмісту не включені тільки джерела). Більшість завдань можна використовувати в режимі оффлайн після вилучення з архіву. Для запуску програми використовується файл index.html
Такий підхід дає можливість диференціювати завдання. Цю ідею можна влучно використовувати для організації "перевернутого" навчання (зокрема, домашнє завдання за рівнями навчальних досягнень учнів), проектної діяльності тощо.
Приклади інтерактивних вправ
1. Категорія «вибір»
Приклад 1 – шаблон «Фрагменти зображення» (http://LearningApps.org/1570824)
По натисненню на «фішку» з’являється фрагмент зображення зі списком, в якому треба вибрати відповідний допис:
Приклад 2 – шаблон «Вікторина»
(http://learningapps.org/2197145)
В середовищі пропонуються шаблони для створення вікторин двох видів: з однією правильною відповіддю та з множинним вибором відповіддю. В обох шаблонах присутня можливість вставки мультимедійного контенту: зображення, аудіоматеріалів та відеоматеріалів.
До цього виду прикладів можна віднести і гру «Перший мільйон» (аналог відомої телегри), шаблон якої також можна використати в середовищі.
Приклад 3 – шаблон «Знайти слова»
(http://learningapps.org/1217219)
Навчальна гра, суть якої полягає в складання слова з букв, розташованих у сітці поруч один з одним. Слова можна розташовувати не тільки по вертикалі і горизонталі, але і по діагоналі. Створюючи завдання, можна відразу задати ключові слова, які потрібно знайти в таблиці та виділити їх, а можна подати опис цих понять і учні повинні дати відповідь, віднайшовши її в таблиці.
2. Категорія «розподіл»
Шаблони вправ даної категорії дають можливість вчителю організувати парну чи групову роботу на уроці.
Приклад 1- шаблон «Поділ на групи».
(http://LearningApps.org/display?v=p34t19ks301)
В даному прикладі можна попередньо об’єднати дітей у групи/пари «Зайченятки», «Більчатки», «Жабенятки» та «Медвежатки». Кожна група/пара повинні визначити, що ж «вони» полюбляють їсти? У завданні треба кожній групі/парі клацати на картку, що відповідає їм.
По завершенні виконання завдання можна переглянути по категоріям правильність відповідей: зеленим контуром позначено правильний вибір, червоним – неправильний.
Приклад 2 – шаблон «Знайти пару»
(http://learningapps.org/1774175)
Завдання передбачає з’єднання відповідних зображень та їх описів перетягуванням за допомогою лівої кнопки миші.
Можна задавати режими виконання завдань: або при правильній відповіді пари отримують зелене обрамлення і залишаються на екрані, або зникають. Неправильні варіанти обрамляються червоним кольором.
При потребі фрагменти можна роз’єднати, клацнувши мишою на межі з’днання (при наведенні мишею на межу з’являється двонаправлена стрілка).
Приклад 3 – шаблон «Класифікація»
(http://learningapps.org/1483026)
Можна створити від 2-х до 4-х полів, на яких треба розмістити відповідні їм елементи, що поступово з’являються на екрані.
По завершенню відбувається перевірка правильності виконання (клацнути на синій кружок в нижньому правому куті): неправильні елементи мають червоне обрамлення, правильні – зелене.
Приклад 4 – шаблон «Пазл»
(http://learningapps.org/1697331)
На вкладках обирається потрібна категорія і розкриваються (зникають) ті пазли, що їй відповідають. Під пазлами можна розмістити зображення, ключове або кодове слово тощо. Кількість вкладок і пазлів можна задати при заповненні форми шаблону вправи.
Приклад 5 – шаблон «Гра «Парочки»
Суть гри: почергово відкриваються пари табличок; завдання учня визначити чи відповідають таблички один одному, згідно завдання. Приклади відповідностей: два різних зображення одного і того ж об'єкта, зображення об'єкта і відповідь, відповідність слів, графіків функцій та їх формул-описів, вивчення іноземних слів тощо.
Наприклад, треба співставити ілюстрацію та її опис з твору В.Рутківського "Джури козака Швайки" (http://learningapps.org/1179996):
При вивченні антонімів можна запропонувати вправу на знаходження пар карток, за якими приховано антонімічні зображення (http://learningapps.org/1089433):
3. Категорія «послідовності»
Приклад 1 – шаблон «Просте упорядкування»
Розташувати в певному порядку запропоновані елементи. При переміщенні нумерація у верхньому лівому куті автоматично змінюється. (http://learningapps.org/2055863)
Після перевірки можна виконати корекцію відповіді.
Приклад 2 – шаблон «Числова пряма»
З одного боку такий вид вправ можна вдало використовувати як стрічку часу: (http://learningapps.org/1117256)
Як варіант використання даного шаблону – встановлення послідовності в алгоритмі дій: (http://learningapps.org/1349095)
І, власне, використання числової прямої для опанування поняття координати точки в математиці: (http://learningapps.org/1257161)
4. Категорія «заповнення»
Приклад 1 – шаблон «Freetext input» («Введення тексту»)
Шаблон дає можливість працювати з різним контентом: текст, зображення, аудіо, відео та озвучений текст. Відповідь вводиться у відповідне поле (http://learningapps.org/2194040):
Приклад 2 – шаблон «Заповнити пропуски»
Мета цієї гри полягає в тому, щоб заповнити всі пропуски будь-якими фразами або даними з випадного списку (http://learningapps.org/1281694):
Приклад 3 – шаблон «Кросворд»
Суть завдання не вимагає пояснень. Для складання кросворду нічого не треба малювати або креслити. Введіть в відповідні поля свої питання і відповіді, все інше програма зробить сама, розмістивши слова по горизонталі і вертикалі і визначивши місця перетинів. Можна встановити фонову картинку.
(http://learningapps.org/1320556):
5. Категорія «онлайнові ігри»
Приклад 1 – шаблон «Скачки»
Хід гри зображується у вигляді вершників, які беруть участь у скачках (кожному гравцю відповідає певний вершник). Після кожної відповіді положення вершників змінюється в залежності від правильності і швидкість відповідей.
(http://learningapps.org/1961371):
Як і в будь-якій онлайновій грі тут можна організувати чат між учасниками:
Приклад 2 – шаблон «Порахувати»
Досить проста у створенні і використанні гра, в якій пропонується обчислити значення виразу або підрахувати кількість елементів, об’єктів, літер тощо.
Як варіант використання – організація усного рахунку (http://learningapps.org/2136883):
Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. Хмарні технології є однією з найбільш затребуваних і цікавих тем в IT сфері та все більше цікавих рішень, що з'являються у світі, пов'язано саме з ними. Дійсно, технології стрімко розвиваються, тому школа не повинна залишатись осторонь. Звичайному користувачеві поки складно повною мірою оцінити весь потенціал, але, поза всяким сумнівом, майбутнє хмарних технологій представляється досить райдужним, сьогодні переваги хмарних технологій можуть відчути навіть люди, які не пов'язані з розробкою програм. Розгорнуте хмаро орієнтоване навчальне середовище нагадує за своєю суттю віртуальну машину з необмеженими можливостями співпраці, комунікації, та он-лайнового навчання.
З 2017 року впроваджую у свою діяльність Google Apps, Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ Web 2.0, такі як LearningApps, ПЗ mozaBook.
МozaBook урізноманітнює інструментарій шкільних уроків за рахунок численних ілюстраційних, анімаційних і творчих презентаційних можливостей. Видовищні інтерактивні елементи і вбудовані додатки, призначені для розвитку навичок, проведення дослідів та ілюстрування, пробуджують зацікавленість учнів і допомагають в більш легкому засвоєнні навчального матеріалу.
Оскільки я вчитель інформатики, мене вразила можливість доступу до своїх документів збережених на Google диск з будь-якого гаджету. Єдина умова – доступ до інтернету. Завдяки засобам Google Apps учителі можуть користуватися онлайновими середовищами для зберігання навчальних матеріалів, можуть створювати сайти груп для спільної роботи і швидкого обміну інформацією, отримати у своє розпорядження засоби планування.
У своїй роботі із учнями я завжди намагаюся використати або новий засіб, або нову технологію. Кожного уроку я перевіряю, наскільки мої учні готові до роботи на новому рівні, аналізую наскільки складно учням 5-7 класів оволодіти тим чи іншим засобом навчання. Коли учні приходять на мої уроки, то вони чекають чогось незвичайного. Кожного уроку я намагаюсь підтримати їх інтерес до моїх уроків. Завдяки засобам Google Apps, Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ Web 2.0, такі як LearningApps, ПЗ mozaBook мені це вдалось. Першу задачу, яку я спробувала вирішити – це робота з інтерактивними вправами, особливу увагу приділялося учням, які не мають комп’ютера та підключення до мережі. а згодом я зрозуміла, що можливо так організувати роботу учнів, щоб під час канікул чи хвороби надавати доступ до завдань чи домашні завдання, перевіряти в он-лайн режимі роботи. Учнями 9-А класу створювалсь інтерактивні завдання у сервісі LearningApps для виконання учнями 3-х класів. Задача була така: створити ігри з математики для третьокласника на тему «Додавання, віднімання та множення двоцифрових чисел у межах 1000». Створені ігри можна переглянути у додатку1.
При викладанні математики в 6 класі особливу увагу приділяла практичному застосуванню набутих знань. Так, при вивченні теми «Координатна площина», учні застосовували знання координат точок завдяки додатку GeoGebra (додаток 2).
В школі на літній практиці мною був проведений захід с використанням веб-квесту з математики. Учнів чекали цікаві завдання космічна подорож та застосування знань теми «Додатні та від’ємні числа», які вони закріпили під час гри. Учасникам потрібно якнайшвидше виконати всі завдання, пройшовши почергово 5 кроків і відправити команду космонавтів у космічну подорож. Перед початком гри пройшли опитування на сторінці Анкетування (додаток 3)
15 вересня в усьому світі відзначають Міжнародний день крапки. Наш заклад долучився до STEM-дня 16.09.2019. Свято виникло в 2003 році, коли американський вчитель прочитав своїм учням оповідання Пітера Рейнольдса "Крапка". Оповідання про те, як дівчинка Вашті думала, що не вміє малювати, а мудрий вчитель побачив у крапочці на папері білого ведмедя під час хуртовини і допоміг дитині повірити в себе.
День крапки - це свято творчості, сміливості і креативу та привід розглянути просту крапочку з точки зору різних шкільних дисциплін.
На уроках інформатики вчитель О.П.Кабанова разом з учнями 6-Б та 3-Б кл. "оживляли" розмальовки з крапками за допомогою програми доповненої реальності Quiver та прослухали казку Питера Рейнальдса "Крапки".
Учні 3-А класу під керівництвом класного керівника Крюкової М.М. дивились відеороліки на англійській мові, в яких розповідалося про книгу Пітера Х. Рейнальдса "Крапка"(в малюнках). Дізналися зміст книги, проаналізували його. В другому відеоматеріалі автор книги показував, що може вийти з маленької крапки, як за допомоги маленьких та великих крапок можно намалювати картину. На уроці математики по крапкам створювали візерунки.
Учні 2-А під керівництвом класного керівника Риженкової М М. працювали на уроках пов'язаних з асоціаціями крапки навкруги себе. На уроці образотворчого мистецтва діти малювали за крапками та самими крапками казкових героїв, знайомились з історією виникнення цього свята, також робили графічний диктант "Малюємо в крапках".
Учні 3-Б класу під керівництвом класного керівника Аладишевої Г.О. на уроках мови повторювали правила пунктуації та розглянули крапку в каліграфічному письмі. Робили графічний диктант "Малюємо по крапках". На уроках образотворчого мистецтва дізналися про "Пуантилізм" (малюнок крапками) та спробували малювати.
STEM-день відбувся! #Dotday#Makeyourmark (додаток 4)
Технологія хмарних обчислень і реалізована на її основі освітня платформа дозволяють максимально ефективно використовувати наявні програмно-апаратні ресурси, а школярі дістають можливість застосовувати на практиці найсучасніші комп'ютерні технології.
У своїй діяльності для оцінювання учнів використовую сервіс «На урок», створюю та опрабовую Тести.
Хочу підкреслити, що один із головних принципів використання хмарних технологій є саме на уроках інформатики. За моїм спостереженням впродовж практичної роботи на уроках інформатики учні проявляють цікавість не тільки до самого завдання, але і до навчального процесу. Спільна робота і спілкування між учнями в процесі виконання завдання проявляють творчі здібності у дітей. Впродовж навчального року учні стикаються з різноманітними практичними роботами які виконуватися як індивідуально, так і у групах, відповідно до обраної вчителем методики, і передбачає виконання конкретного однакового для всіх учнів завдання. Тому приклади використання хмарних технологій такі як: он-лайн сервіси для навчального процесу, спілкування, тестування, бібліотека, медіа тека, сховища файлів, спільний доступ, спільна робота, відео, електронна пошта є знахідкою в процесі навчання.
Необхідно було допомогти дітям налагодити спілкування за межами школи. І ми не помилилися, впродовж 2-х років діти навчилися вільно користуватися он-лайн сервісами і використовувати не тільки на уроках, а й у повсякденному житті. Учні використали усі переваги цих служб: навчились вести власний календар, зберігати документи і зображення в онлайн-режимі, спілкуватися між собою безпосередньо використовувати сервіс OneDrive. Навчились використовувати Google Додатки, LearningApps, Web 2.0, ігри Blockly, GeoGebra. На уроках інформатики учні з цікавістю демонструють свої знання. Кожен учень спостерігає за роботою свого однокласника , що в процесі дає можливість кожному учаснику конференції максимально виконати свою роботу. Це підвищує не тільки цікавість, але й саморозвиток учня.
Швидше за все, у всесвітній мережі криється більше можливостей ніж кожен може собі уявити. І тим, хто їх не використовує, в майбутньому буде все складніше і складніше. Створення навчальних інтерактивних ігрових вправ за допомогою ІКТ – особлива форма самостійної діяльності учнів, у грі починається моральний та розумовий розвиток дитини, а головне – становлення творчої, креативної особистості.
Комп’ютер та Інтернет безповоротно увійшли у життя наших дітей, тому ігнорувати ці інструменти в нашій роботи ми не маємо права. Інноваційні підходи, що я використовую, формують в учнів інтерес до мого предмету, а мені дозволяють «йти в ногу» з часом та бути провідним фахівцем в своїй галузі.
Удосконалення технологій, оновлення програмного забезпечення вимагає від навчальних закладів постійної зміни комп’ютерної техніки та програмного забезпечення відповідно до найновіших тенденцій розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є впровадження у навчально-виховний процес хмарних технологій. Проаналізувавши існуючі «хмарні» сервіси, можна зробити висновок про те, що «хмарні технології» можна використовувати на будь-якому етапі проведення уроку. Різноманіття «хмарних» сервісів дозволяє зацікавити учнів, що покращує рівень засвоєння знань учнів.
Хмарні технології дають можливість здійснювати інтерактивне онлайн-консультування учнів у вчителя та миттєво отримувати відповіді на свої запитання. Використання хмарних технологій в навчанні надало можливість зробити наступний еволюційний крок до надання навчальному процесу більшої гнучкості, відкритості та мобільності. Хмарні засоби навчання надають можливість збільшити частку групових форм навчання. Вони надають вільний доступ до своїх збережених матеріалів і документів; використання відео, аудіо файлів безпосередньо з Інтернету (без додаткового завантаження на комп’ютер); проведення он-лайн уроків,тренінгів, круглих столів; нові можливості для організації досліджень, проектної діяльності; організація он-лайн уроків, вебінарів, інтегрованих практичних занять, лабораторних робіт; он-лайн комунікація з учнями.
Отже, у час стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та активного впровадження їх у всі сфери життєдіяльності людини, у тому числі й освіти, ми повинні крокувати у ногу з часом і використовувати запропоновані нам технології, тим паче, коли новітні технології дійсно покращують систему освіти в цілому. Використання хмарних технологій у навчальному процесі повинна стати побудова динамічно - навчального курсу, а це, в свою чергу, сприятиме зацікавленості, активності та самостійності учнів.
Використовуючи хмарні сервіси, кожен педагог може сам, без будь-якої допомоги, створити особисту сторінку в мережі Інтернет, де він може опубліковувати свої методичні розробки уроків, статті, програми навчання, методи роботи тощо. Можна звичайно виділити місце для домашніх завдань, завдань для допитливих тощо.
Вчителі у своїй професійній діяльності можуть використовувати наступні хмарні технології:
Отже, зручними і ефективними засобами у процесі навчання інформатики за допомогою хмарних технологій є: веб-додатки; електронні журнали і щоденники; сховища файлів, що забезпечують спільний доступ та роботу з файлами; електронна пошта та інше.
9-А
1. Шишорина Н https://learningapps.org/display?v=ptma2kvx319
https://learningapps.org/display?v=p9vrvgx2v19
https://learningapps.org/display?v=p49agw9k519
2. Мелентьева Н https://learningapps.org/display?v=poib05wn319
https://learningapps.org/display?v=pacejuyua19
https://learningapps.org/display?v=pqanadnx319
3. Вязовский М https://learningapps.org/display?v=p7xkszrgj19
https://learningapps.org/display?v=pgvaid2b519
https://learningapps.org/display?v=p32dqfu1t19
4. Таранов П https://learningapps.org/display?v=pv7f4e2qk19
https://learningapps.org/display?v=pugwj57zc19
https://learningapps.org/display?v=pba0px2o519
5. Шулянский В https://learningapps.org/display?v=puecpx8q519
6. Морозов А https://learningapps.org/display?v=p9rvrpax319
https://learningapps.org/display?v=p0x8nysia19
https://learningapps.org/display?v=pdz0y3ztk19
1