Тренінг толерантності - "Толерантність у сучасному житті"

Про матеріал
Показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, учити розуміти і поважати один одного, удосконалювати вміння толерантного спіл¬кування, розвивати навички безпечної поведінки, вміння приймати рішення та поважати думку і права іншої людини; виховувати вміння взаємодіяти з людьми; аналізувати думки, вчинки своїх товаришів, виробля¬ти такі риси характеру, які допома¬гають миритись, відповідально ставитись до своїх вчинків, жити в мирі та злагоді; розвивати мовлення, увагу, вміння складати план дій, аналізувати думки, вчинки; виховувати товариськість, доброту, бажання виручати товариша з біди, розкрити переваги добра над злом, щирості над хитрістю
Перегляд файлу

 

 

 

 

Тренінг толерантності

 для учнів 8-9 класів

 

 

«Толерантність у

сучасному житті »

 

 

 

 

 

Розробила

соціальний педагог КЗШ №123

Волосова К.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Толерантність у

сучасному житті »

 

 

  Мета:

        показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, учити розуміти і поважати один одного, удосконалювати вміння толерантного спіл­кування,

розвивати навички безпечної поведінки, вміння приймати рішення та поважати думку і права іншої людини; виховувати вміння взаємодіяти з людьми;

аналізувати думки, вчинки своїх товаришів,  виробля­ти такі риси характеру, які допома­гають миритись, відповідально ставитись до своїх вчинків, жити в мирі та злагоді;

розвивати мовлення, увагу, вміння складати план дій, аналізувати думки, вчинки;

виховувати товариськість, доброту, бажання виручати товариша з біди, розкрити переваги добра над злом, щирості над хитрістю.

      Сприяти розвитку самоусвідомлення та самосприйнятя особистості;

   корекція негативних проявів  поведінки в підлітковому віці.

Тип заняття: заняття з елементами тренінгу.

Форма організації роботи: групова, фронтальна.

Вік учасників: 13 – 14 років.

 Час проведення: 1 год 30 хв.

  Матеріали: аркуші А4, АЗ, ватман, мар­кери, стікери, ножиці, скотч, плакати «То­лерантність», «картки із проблемними ситуаціями, кольорові метелики для вправи «Біла ворона», кольорові смужки для вправи ,ручки.

                                            Хід заняття

І. Організаційний момент.             

Добрий день!

 ІІ. Вступ   

1.Вправа «Знайомство»

Вправа «Який Я»?(10хв.)

Ведучий:

Кожна людина неодноразово замислюється над тим, якою вона є, пробує зрозуміти себе, дізнатись про свої переваги, позитивні сторони. Давайте спробуємо систематизувати власні роздуми.

За 3 хвилини дайте відповідь на запитання: «Який Я». Намагайтесь написати не менше п’яти характеристик. (Учасники індивідуально працюють під тиху музику).

Через три хвилини кожен учасник зачитує та пояснює написане, дає відповіді на запитання. В кінці учні діляться враженнями від вправи.

2. Оголошення теми й мети тренінгу (2 хв)

 Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття, тема якого — «Толерантність у сучасному світові», ви станете учасниками психо­логічного тренінгу, метою якого є показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріплення знань учасників про компоненти толерантності, удосконалення вмінь толерантного спілкування.

  Запитання для обговорення:

- Як ви гадаєте, яких правил нам потрібно дотримуватись, щоб наш  тренінг пройшов успішно?

-Які правила нам буде легко виконувати, а які важко (чому)?

-Які з цих правил ми можемо узяти за основу у спілкуванні?

Пам’ятаймо про них!

Правила

  • Правило піднятої руки.
  • Не перебивати інших.
  • Стався до товаришів із повагою.
  • Не можна сміятися з інших.
  • Будь активним.
  • Уважно слухай товариша.

3. Вправа «Наші очікування»..

Ми з вами познайомилися ближче. І ви, мабуть, ще не всі впоралися з хвилюванням.  Спробуємо поділитися своїми думками щодо  очікувань  на  нашому  занятті.

Вправа «Святковий салют» (5 хв)

Мета: визначити очікування й одержати зворотний зв'язок.

Учасникам пропонується на стікерах кількома словами написати свої очікування від тренінгу. Потім по черзі наклеїти їх на плакат із зображенням салюту, при цьому озвучуючи свої думки.

 Я сподіваюся, що ваші очікування виправдаються !

Обговорення

 Що дала нам ця вправа?

Висновок: ми краще пізнали один одного й розрядили атмосферу в групі.

4. Інформаційне повідомлення «Що таке толерантність?» (7 хв)

Мета: зосередити увагу учасників на основних аспектах толерантності, дати об'єктивну інформацію.

Інтерес до толерантності як однієї зі сторін людської психіки й соціального жит­тя з'явився порівняно недавно.

Термін «толерантність» виник у минуло­му тисячолітті. Сучасне поняття толерант­ності багато в чому пов'язане з діяльністю філософів XVI—XVII сторіч, які повстали проти «терпіння нетерпимості» і жорстких релігійних зіткнень.

Схема

 

  5. Вправа «Толерантність» (14 хв)

Мета: розширити знання та уявлення учнів про толерантну поведінку.

Здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак — забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та педагоги. Вони критично ставляться до себе і не зви­нувачують у своїх бідах інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не розфарбовує світ двома кольорами — чорним і білим. Вона не акцентує увагу на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати та зрозуміти думки інших.

Почуття гумору і здатність посміятися над своїм слабким місцем — особлива риса толерантної людини. У здатної до цього людини менша по­треба домінувати та зверхньо ставитися до інших.

Примітки

Заздалегідь вертикально написати на плакаті великого формату слово «Толерантність» великими літерами.

Клас розподілити на пари. Учасники витягають одну з літер цього слова, на яку і підбиратимуть значення слова «толерантність». Наприклад: «Т» — терпіння, творчість, талант, «Л» — лагідність, ласкавість тощо.

Після обговорення учасники заповнюють великий плакат маркерами різних кольорів. Дістаємо яскравий і наочний плакат, результат колек­тивної творчості, зміст якого підготовлений учнями.

  6. Ведучий :
         Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне.

        А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують ?       

7.Вправа  «Біла ворона» (10 хв)

Мета: продемонструвати психологічний стан людини, яка за певними ознаками відрізняється від решти.

Учасники займають місця у колі спинами до центра.

Кожному учаснику прикріплюється аркуш паперу (аркуші — різних кольорів, по 5-6 кольорових аркушів одного кольору і лише один аркуш — білого). Білий аркуш кріпиться найбільш незалежному учню, сильному і авторитетному в класі,— для того щоб запобігти зворотного ефекту.

Учасники повертаються обличчям у коло і починають шукати інших, схожих на себе, причому підглядати не можна. Треба якось домовитися.

Після того як всі групи сформовані «за кольорами», ведучий підходить і бере за руку «самотнього білого».

Запитання до «самотнього білого»

Що ти відчув, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?

Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті? Чи схожі почуття ти переживав в тій ситуації?

Запитання для обговорення:
Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в дитячому колективі «обирається» дитина (так звана «біла ворона»), яка відрізняється від інших або зовнішнім виглядом, або розумовими здібностями, або поведінкою і цю дитину постійно зневажають та  астосовують до неї прізвиська, штовхають, чіпляються , псують особисті речі та інше?
  -  Які відчуття у вас викликає така ситуація?
   - Як ви вважаєте почуває себе дитина, яку «обрали «білою вороною»?
Приймаються відповіді учасників. Соціальний педагог наголошує, що обговорена ситуація називається булінгом, знайомить учасників із основними формами булінгу.

Для обговорення можна використовувати презентацію  «Протидія булінгу» або роздатковий матеріал (закладки, брошури тощо).

 Ведучий говорить з учасниками про те, що в житті часто доводиться стикатися з такими ситуаціями, і не завжди ми ставимо себе на місце того, ким знехтували, хто залишився наодинці. Треба пам'ятати про це!

8. Розминка «Атоми і молекули» (5 хв)

Інструкція. Давайте зараз порухаємось, як атоми. Всі ви знаєте, що атоми рухаються в будь-якому напрямку і з будь-якою швидкістю, це так званий броунівський рух. За моєю командою всі об’єднуються в «молекули», в кожній з яких стільки атомів, скільки я назву.

   9.Вправа «Стереотипні окуляри» (5 хв)

Між двома учасниками розташовують аркуш наперу формату А4 із зображенням цифри «6» так, щоб один з них бачив лише цифру «9», а другий — «6».

Вони розігрують діалог із приводу того, що вони бачать, намагаючись переконати партнера у своїй правоті.

Коментар. Небажання зрозуміти іншого, упевненість, що ваша думка єдино правильна, невміння зняти свої «стерео­типні окуляри» — найкоротший шлях до непорозуміння, а часто і до виникнення конфлікту.

Отже, якщо ви прагнете до продуктивного спілкування, необхідно вести себе так, щоб не ображати партнера, пова­жати точку зору іншого та його особистість, індивідуальні особливості, захоплення тощо. Таке спілкуванні називається толерантним

 10.Вправа «Повітряні кулі» (5 хв)

Демонструється  учасникам три надутих повітряних кулі. Одна надута дуже сильно, друга — дуже слабко, а третя куля — в міру.

Питання для обговорення

Як ви думаєте, чим ці три кулі відрізняються одна від одної? (За ступенем наповненості повітрям.)

Що загрожує кулі, яка надута надмірно? (Вона може луснути.)

  ІЦо загрожує кулі, що надута дужо слабко? (Вона занадто м’яка і не може зберегти форму кулі навіть за незначного натискання на неї.)

Яка куля довше «проживе»? (У міру надута.)

Чи траплялося вам бачити людину, про яку можна було ска­зати, що вона от-от лопне?

Як ви думаєте, які почуття її переповнюють?

Коментар

 Дуже часто джерелом проблем є надмірно роздуті побоювання і турботи. «Що буде, якщо я втрачу друга?», «А що, коли я погано справлюся з дорученою мені справою?». До чого призводить така зосередженість на поганих думках? У людини псується настрій. Той, хто занадто багато переживає, уже втрачає свою енергію і тому не може знайти в собі сили для вирішення цілком посильних проблем. Той, хто занадто «кипить» від злості, не може знайти в собі сили для позитивного, неагре- сивного виходу із ситуації.

  11. Вправа "Я зможу допомогти"(20 хв.)

Мета: вироблення навичок безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації .

 Ви залишаєтеся працювати у підгрупках. Кожна підгрупа отримає певну ситуаці. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти та знайти шляхи захисту безпечної поведінки.

Ситуація 1.

         – Доброго дня! Мене звати Ярослава. Мені 12 років. Я проживаю в Києві. Мої проблеми почалися після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники утискають мене, ображають, інколи, навіть б’ють. Це все відбувається через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не винна. Я відчуваю, як мої однокласники стараються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді, я дуже хочу з ними дружити. Ситуація 2.

 Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сімї не помічали.

 До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…

 Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу.

 В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.

 І раптом………СТОП!

Ситуація 3.

Добрий день. Мене звати Олег. Я вирішив до Вас звернутися, через те, що у мого кращого друга є проблема. Його звати Саша. Це мій однокласник. Нам по 12 років. Останнім часом его сильно ображать однокласники. Вони постійно забирають у нього гроші, які мама дає йому та змушують кожного дня просити ці гроші у мами. Він дуже сильно боявся мені про це розповісти, через те що старшаки йому сказали, якщо Саша комусь про це скаже, то вони його поб’ють. Тепер ми разом не знаємо, як вирішити його проблему.

Відповіді груп.

 Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях.

 12.Робота в групах «Два світи» (15 хв)

Мета: узагальнити уявлення учасників про толерантність і толерантну поведінку, підвести до висновку про необхідність жити за принципами толерантності.

Учасники об'єднуються у дві групи (за принципом день-ніч) і одержують аркуші ватману, фломастери, газети, журнали, но­жиці, клей.

Тренер говорить про те, що сьогодні кож­на група має чудову нагоду — створити свій світ — «Світ толерантності» і «Світ інтолерантності».

Звертаючи увагу на риси свого характеру і свої бажання, учасникам пропонують створи­ти колаж свого світу, країни й назвати його.

Протягом 10 хв група працює над створенням колажу. Потім представник від групи пред­ставляє колективну роботу.

Обговорення

Висновок: порівнявши два протилежні світи, ми наочно бачимо, що людина, яка живе у світі добра, взаєморозуміння, тер­пимості з людьми інакших релігій, націй, культур, почувається особистістю, яка може розкрити всі свої найкращі риси, бути ко­рисною своєму народу, оточенню. Людина, яка живе в толерантному світі, по-справж­ньому щаслива і дарує це щастя, любов лю­дям довкола.

 13. Рефлексія. «Мікрофон». (9 хв.)

 Наше заняття закінчилося. А зараз прошу сказати: "Що вам найбільше запам’яталося?" "Що зможете за необхідності застосувати в житті?" "Чи збулися очікування?".

    Мета: Перевірити очікувані результати, чи досягли бажаного.

Відповіді.

- Дорогі діти! Будьте чемними, дружними, поважайте один одного, виручайте з біди. Щоб усім жилося весело й цікаво. Дотримуйтесь прислів’я: «Один за всіх, і всі за одного» . І  знайте, що: «Дружба – найбільший скарб».

 

Земля в барвистому суцвітті

У часі й просторі летить.

Ти не один живеш у світі,

Один би ти не зміг прожить.

 

Дякую , всім за активну участь!

 

 

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
1400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку