Курсовий проект ВПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ

Про матеріал

Слухача курсів

підвищення кваліфікації

очно-дистанційної форми навчання

(20.11..2017-01.12.2017)

вчителя початкових класів

вищої категорії

Шабської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Білгород-Дністровського району

Андрієвської Тетяни Сергіївни

Перегляд файлу

1

 

 

 

                                  Зміст

 

Вступ …………………………………………………………………………….   3

Розділ І. Поняття інтерактивного навчання та інтерактивних методів………. 4

Розділ І  Приклади  застосування інтерактивних методів  навчання

                 на урок читання…………………………………..................................7

Розділ І Практичне  використання інтерактивних  методів

                на  уроках  в  початковій  школі  ………………………………….....11

 Висновки…………………………………………………………………… ….30

 Література …………………………………………………………….…….  …31

 Додатки………………………………………………………………………….32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

У Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті пріоритетним напрямком у розвитку освіти є підготовка освічених людей, кваліфікованих спеціалістів, здатних до творчої праці, професійного розвитку, освоєння і впровадження сучасних технологій.

Прагнення постійно оптимізувати навчально-виховний процес зумовило появу нових і вдосконалення кращих педагогічних технологій, що використовувалися до цього часу. Подальший їх розвиток пов’язаний із орієнтацією на реалізацію сучасних концепцій освіти і виховання.

На сучасному етапі розвитку освіти діти дійсно навчаються завдяки тому, що можуть повністю себе реалізувати. Вони не бояться висловити свою думку, критику, не бояться бути почутими. На таких уроках учитель повинен стати невидимим диригентом, який вміє вчасно почути, помітити, підтримати кожного учня. Коли діти працюють разом, вони формують навички, необхідні для самостійного життя:

-          розв’язувати конфлікти;

-          активно слухати;

-          критикувати думку, а не того, хто її висловив;

-          аналізувати;

-          приймати рішення.

Школа має бути не підготовкою до життя, школа має бути життям. Досягнути цього можна, створюючи інтерактивне середовище навчання, використовуючи парні, групові, колективні форми діяльності.

Сучасний період розвитку суспільства, оновлення всіх сфер його соціального і духовного життя потребує якісно нового рівня освіти який відповідав би 

міжнародним стандартам.

Початкова школа відіграє вирішальну роль з розвитку особистості. 

Тому постає проблема пошуку ефективних методик навчання молодших школярів

 

Поняття інтерактивного навчання та інтерактивних методів Інтерактивне навчання — це специфічна форма організації діяльності, яка має на меті створити комфортні умови навчання, за яких кожний учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Інтерактивне навчання — .це певний різновид активного, який, проте, має свої закономірності та особливості. Навчальний процес завдяки вищезгаданій технології відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне групове, навчання у співпраці), коли учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’ єктами уроку.

Розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти у працях В.О.Сухомлинського, учи-телів-новаторів 70—80-х років (Ш.Амонашвілі, В.Шаталова, Є.Ільїна, С.Лисенкової та ін.), теорії розвивального навчання. У Західній Європі та СІЛА групові форми навчальної діяльності активно розвивалися і удосконалювалися. Наприкінці XX ст. інтерактивні технології набули поширення в теорії та практиці американської школи, де їх використовують при викладанні різних предметів від молодшого шкільного віку до старшого. Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (СІЛА, штат Меріленд) у 1980-х роках, свідчать, що інтерактивне навчання уможливлює різке збільшення відсотка засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю, дії і практику.

Інтерактивні технології потребують певної зміни у житті всього класу, а також значної кількості часу для підготовки як учнів, так і педагога. Власний досвід переконує в тому, що починати необхідно з поступового використання технологій — і вчителеві та учням треба звикнути до них. Доцільно навіть створити цілісний план поступового впровадження інтер­активних технологій, краще старанно підготувати декілька інтерактивних занять у навчальному році, ніж часто проводити похапцем підготовлені "ігри".

Спочатку проводжу з учнями особливе організаційне заняття і розробляю разом з ними правила роботи в класі. Налаштовую дітей на сумлінну підготовку до інтерактивних занять. Використовую спочатку прості інтерактивні технології: — роботу в парах; — роботу в малих групах; — мозковий штурм» тощо.

Досвід подібної роботи показує, що такі заняття проходять цікаво, продуктивно, знімають закомплексованість в учнів з різним рівнем навчальних досягнень. Головне, що настає розвиток творчих здібностей учнів, пізнавальних інтересів, значно зростає ефективність уроків читання, у них виникає бажання читати художню, наукову літературу, дитячі газети і журнали. Використання інтерактивних технологій — не самоціль. Це лише засіб створення тієї атмосфери в класі, що найліпше сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає можливості дійсно реалізувати особистісно орієнтоване навчання. Для ефективного застосування інтерактивних технологій, зокрема, для того, щоб охопити увесь необхідний обсяг матеріалу й глибоко його вивчити, педагог повинен старанно планувати свою роботу: дати завдання учням для попередньої підготовки — прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання. Наводжу для прикладу урок читання у 4 класі. Вивчаючи тему "Ніколи не завдавай природі лиха" (М. Думич, Тніздо"), учні готували розповіді про лелек, енциклопедичні відомості про цих птахів, складали вірші, ребуси, кросворди, "заглянули" до народознавчих знань наших пращурів, робили малюнки... За виконання завдань діти бралися, враховуючи власні інтереси, індивідуально, в парах, у малих гру пах — по 3 учні. Отже, щоо зрозуміти авторський задум, учні здобули додаткові знання, виконали ряд творчих завдань, і їм легко було визначити головну думку твору. Організована таким чином робота над сприйманням художнього тексту веде до покращення навичок читання, викликає інтерес до цієї діяльності. Водночас розвиваються в учнів морально-естетичні відчуття, їхні творчі здібності. Адже навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним і одночасно забезпечувати глибоке засвоєння програмового матеріалу.

На одному занятті можна використовувати одну — дві інтерактивні вправи, а не цілий комплекс,. Дібрати для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням "ключ" до засвоєння теми. Під час цих вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони виконували його вдумливо, а не механічно або "граючись". Важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи.

Для здійснення контролю за ходом навчання на підставі інтерактивних технологій учитель має попередньо добре підготуватися:

— глибоко вивчити і обміркувати матеріал, у тому числі і додатковий: різноманітні тексти, приклади, ситуації, завдання для груп тощо;

— ретельно планувати й розробляти заняття, визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати питання і можливі відповіді, виробити критерії оцінювання ефективності заняття;

— заохочувати учнів до вивчення теми шляхом добору найцікавіших випадків, проблем;

— оголошувати очікувані результати (мету) заняття і критерії оцінювання роботи учнів; — передбачати різноманітні методи привернення уваги учнів, налаштувати їх до занять, підтримувати дисципліну, необхідну для нормальної роботи; цьому, зокрема, можуть сприяти різноманітні вправи-розминки, розподіл ролей у групах тощо.

Використання інтерактивних методів навчання веде до фахового зростання самого вчителя. Варто зробити перший крок, і після декількох старанно підготовлених уроків учитель зможе відчути, як змінилося ставлення до нього учнів, сама атмосфера в класі, що послужить додатковим стимулом роботи за інтерактивними технологіями.

 

 

 

Приклади  застосування інтерактивних методів  навчання на уроках  читання

Серед інтерактивних методів навчання віддаю перевагу побудові "асоціативного куща", читанню із зупинками, грі "так — ні".

Зупинимося на методі, який має назву "Побудова асоціативного куща". Фактично вчитель визначає тему одним словом, а учні згадують все, що виникає в пам'яті стосовно цього слова.

Спочатку виникають^найстійкіші асоціації, потім другорядні. Вчитель фіксує відповіді у вигляді своєрідного "куща", який поступово "розростається". Цей метод універсальний на всіх етапах уроку, зокрема під час активізації, в основній частині, як засіб перевірки знань.

Інформаційна група

1. Інформаційна група дає відомості різних назв птаха, беручи інформацію з тематичного словника.

2. Фольклорна група підготувала розповіді з народознавства, зокрема легенду про те, як чоловік став буслом.

3. Художники намалювали цього птаха на оселі господаря.

4. Літературознавці підготували відомості з додаткової літератури, в якій розповідається про лелек.

5. Читці — вміння виразно читати вірші про лелек.

6. Екологи — Закон з Конституції України (ст. 66) про охорону природи та занесення цього птаха до Червоної книги України.

7. Аналітики підсумовують сказане, роблять висновки про ставлення людей до цього птаха.

8. Секретар фіксує найцікавіші думки.

Отже, на дошці перед очима дітей виникає за їхніми відповідями цікавий "кущ", на "гілках" якого знаходяться відомості про птаха.

Таким чином, навчання молодших школярів стає цікавим, радісним, водночас створюються умови для бажання читати, самостійно поповнювати свої знання, пробуджується емоційне задоволення, радість від отриманих знань і самого процесу їх засвоєння.

Використання методу "асоціативного куща" будується на груповій (кооперативній) формі навчального процесу.

Групова форма навчальної діяльності виникла як альтернатива існуючим традиційним формам навчання. В її основу покладено ідеї Ж. Ж.Руссо, И.Г.Пес-талоцці, Дж.Дьюї про вільний розвиток і виховання дитини. Всі недоліки фронтальної та індивідуальної діяльності вдало компенсує групова.

Кооперативна (групова) навчальна діяльність — це модель організації навчання у малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою.

У вищезгаданій навчальній діяльності впроваджую на уроках читання: роботу в парах ("Обличчям до обличчя"); "один — удвох — усі разом , "думати, працювати в парі, обмінюватись думками"; ротаційні (змінювані) трійки; "два — чотири — усі разом"; карусель роботу в малих групах.

Методику застосування групової форми навчання молодших школярів впроваджую поетапно.

І етап — привчаю дітей співпрацювати у фронтальній навчальній діяльності з використанням таких прийомів:

а) для оцінювання своєї відповіді учень сам призначає "вчителя";

б)у випадку виникнення труднощів під час відповіді, учень сам викликає собі помічника;

в)вводяться прийоми безсловесного спілкування:

  •                 позначки "+" — згоден;"-" — не згоден;"!" — хочу додати,"?" — не зрозумів; використовуються жести, міміка;
  •                 використовуються дидактичні ігри? які розвивають уміння слухати одне одного;

ґ) після кожної групової роботи обов’язково обговорювати з учнями успіхи виконаної діяльності.

Коли учні засвоїли прийоми та правила колективної співпраці, тоді вони готові працювати у складі малої групи.

II етап — переходити до систематичного використовування на уроці педагогічних прийомів, які наочно і практично переконують у важливості кооперації людей для досягнення ними найкращого результату:

— залучення батьків учнів для наведення яскравих життєвих прикладів;

— аналіз успішно проведених конкурсів, вікторин, учнівських свят і подорожей на уроці;

— використання завдань, які дають змогу учням на власному досвіді переконатися у користі їхньої спільної роботи.

Наприклад: клас поділити на дві частини, щоб одна група учнів працювала індивідуально, а друга — парами. Всім дітям запропонувати подібні завдання — розгадати літературний кросворд до оповідання, який склали інші учні. Діти, які працюють парами, мають виконати швидше і якісніше;

— поступове ускладнення змісту навчальних завдань, перехід від репродуктивних завдань до творчих,

проблемно-пошукових, бо групова робота найбільш ефективна тоді, коли навчальний матеріал поєднує відоме учням з невідомим, що заохочує дітей до взаємодії один з одним.

Отже, поступовість залучення молодших школярів до спільної діяльності в малих групах буде ефективною, якщо її організовувати систематично.

Часто активізувати учнів мені допомагає така форма, як "мозковий штурм" (як у фронтальній, так і в груповій роботі). Діти не бояться висловлюватися. Саме цю форму роботи використовую для узагальнення вивченого матеріалу, для актуалізації опорних знань під час підготовки до вивчення нової теми. Особливо цінним у роботі групи вважаю те, що учні мають можливість брати на себе різні ролі, а саме:

— партнерів, що вчаться співробітництва учасників, які шукають альтернативного вирішення проблеми;

— мислителів, що аналізують взаємозв'язки між явищами;

— співрозмовників, які вміють активно слухати, підтримувати розмову; досягати згоди, домовлятися;

—експертів, що аналізують проблему;

—друзів, які піклуються один про одного, допомагають, довіряють.

На уроках читання обговорюємо з дітьми кожен текст. Діти вчаться робити висновки, мотивувати їх, прислухатися до думки інших, вести дискусію. їхні висновки, зауваження, припущення, а іноді і помилки вражають своєю зрілістю. . Щоб вести дискусію, висловлювати думки, школярам мало працювати з даним текстом підручника. Тому мої учні читають художні книжки, журнали, газети, енциклопедичну літературу і багато іншого. Таким чином я одночасно розв'язую і проблему покращення навичок читання, і всіх його складових. У деяких учнів темп читання за норми 70—80 слів за хвилину на кінець І семестру досягає до 120—130—140 слів за 1 хв. Вважаю, що вчитель має виховувати в дітей такі риси, які будуть необхідні майбутньому демократичному суспільству: вміння самостійно і критично мислити, бути творчими, вміти окреслювати проблеми і вирішувати їх.

Майстерність навчання вчителя полягає в тому, щоб розкрити сили і можливості кожної дитини, в умінні дати "відчути їй радість успіху в розумовій праці" (Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори. -К., 1977.-Т. З,-С. 21).

Як цінний дороговказ у своїй роботі, використовую практичні здобутки В.О.Сухомлинського у галузі розумового виховання учнів, який прагнув, щоб початкова школа стала школою мислення, фундаментом творчих розумових сил учнів. Щоб дитина в початковій школі була передусім думаючою, активним здобувачем знань, допитливим шукачем істини, мандрівником у світі пізнання.

Практичне  використання інтерактивних  методів

«Криголами»

     На уроках української мови та читання пропоную дітям спеціально психологічно обґрунтовані вправи, які використовуються на початку заняття. Вони ламають кригу відчуженості,  сприяють активізації роботи учнів на уроці, допомагають організувати їх діяльність, створити атмосферу доброго настрою, щирості, відвертості.

  1. Відгадайте загадку.

          Прекрасна дівчина прийшла,

         Чудові квіти принесла,

         Прикрасила сади і парки.

         Як звуть цю гарну господарку? (Весна)

    2.  За початковими літерами дайте характеристику цій порі року, наприклад:

         В – весела, вітряна,

         Е – енергійна, емоційна,

         С – сонячна, святкова,

         Н – ніжна, незвичайна,

         А – активна, …

«Вузлики»

    Читання, 3 клас. Тема. «Усна народна творчість»

    На етапі вивчення нового матеріалу на уроках читання можна використати інтерактивний метод «вузлики» і запропонувати картки для розширення кута зору під час читання.

    Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити три однакові літери.

 

             А  С  Я  М  К  С  М  А  С  Е  М  А

          Ч  Ю  А  С  Т  Ю  У  В  А  Ю  Н  Н  Я

            Б  Я  Т  Б  Н  А  Н  Я  К  Б  Е  Н  Я

             В  К  З  О  Й  В  К  З  О  З  К  В  О

            Д  Я  Щ  К  Щ  У  Щ  В  А  Н  Н  Я

( Яке частування – таке й дякування)

 

О  Б  М  С  О  Е  М  С  З  М  О  С

Т  Б  Р  А  А  У  Б  Д  І  А  Б  В

К  О  Ф  Н  К  Ф О  Е  Ф  К  О

Ї  Я  С О  Т  И Я  О  М  Я  Е  О  Ш

П  А  М  И  М  Р  А  О  М  Г  А  І  В

(Без  трудів не їстимеш пирогів)

Х  Е  Ц  Х  Ч  Е  Ц  И  Х  Е  Я  Ц

В  Я  І  Д  Я  Н  В  А  Я  Н  Г А  Н

Ч  Д  Т  А  Д  О  А  Ч  Г  О  Ч  Д  А

К  О  Й  Б  М  К  К  О  Б  М  О  Б  М

П  Ю  Е  Р  Ю  Е  Ю  М  О   Г  А

(Чия відвага, того й перемога)

 

  • До яких казок підходять ці прислів’я?

( «Лисиця та Журавель», «Колосок», «Кирило Кожум’яка»).

 

 Читання, 2 клас. Тема. «Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово…»

    Колискові пісеньки-перлинки української мови.

        - Треба всім нам міцно спати,

         Треба всім відпочивати.

         Навіть сон, це кожен знає,

         Щоб спочити, десь тікає,

         А сьогодні – от дива! –

        Заховався у слова!

  • Уявіть, що ці слова потрапили у Королівство сновидінь, а вам потрібно їх визволити (для цього є підказки). Допишіть літери, яких не вистачає.

 

С

О

Н

 

 

 

 

С

 

О

Н

 

 

 

 

С

 

 

О

Н

 

 

С

 

О

Н

С

О

Н

 

 

 

 

 

С

 

О

 

 

 

 

 

Н

С

 

О

 

 

 

 

Н

С

О

 

Н

 

С

 

 

 

 

 

О

Н

С

О

 

 

 

Н

 

С

 

 

 

 

О

Н

 

 

1.Цей сон всім щоденно сяє. (Сонце)

2.Цей у космос літає. (Космонавт)

3.Цей же – спати не лягає, а всю ніч зірки вивчає.(Астроном)

4.Цей – великий і вухатий.(Слон)

5.Цей росте побіля хати.(Соняшник)

6.Цей сон бігає й стрибає.(Спортсмен)

7.Цей – своїм хвостом кусає.(Скорпіон)

8.Цей – зелений цілий рік. (Сосна)

9.Цей – зустрінеш у музик. (Саксофон)

10.Цей – у співаків буває. (Сопрано)

11.Цей – всіх на футбол збирає. (Стадіон)

 

*  *  *

 

    Читання, 3 клас. Тема. Остап Вишня «Любіть книгу!»

 

  • Прочитайте вислів. Для цього порахуйте від 1 до 24.

 

1  Б

 20  Д

9  И

14  Ц

12  У

21  Р

16  Т

24  !

7  К

18  І

6  И

11  К

5  Ж

13  -

3  Р

15  Е

17  В

23  Г

   2  Е

 19  Й

8  Н

22  У

4  Е

10  Ж

 

Бережи книжку – це твій друг!

 

   Наступні вправи допомагають зламати стереотипи роботи лівої мозкової півкулі, логічного раціонального мислення.

 

  •             Прочитайте народну мудрість

 

ЛІС                 ВЛІТКУ                ВОСЕНИ -                  ВЗИМКУ -

 

ГОДУЄ,                  ВЕСНОЮ                  ЖАР                  ПРОХОЛОДУ

 

ЗВЕСЕЛЯЄ,                      МАЄ,                   ДАРУЄ!

 

   Ліс весною звеселяє, влітку прохолоду має, восени – годує, взимку – жар дарує!

  •   Знайдіть зв'язок між правою і лівою частиною у верхньому ряду. Визначивши тип зв’язку, запишіть замість знака питання правильну відповідь.

* Весна - іменник

   Квітуча – прикметник

   Настала - ? (дієслово)

 

* Корова - ? (жіночий рід)

   Кінь – чоловічий рід

   Теля – середній рід

 

* Україна - Київ

   Росія - ? (Москва)

   Франція – Париж

 

*  Щука - ? (1 – номер букви, яка повторюється)

    Ящірка – 2

    Хащі – 3

 

  •   Складіть слова з букв даного слова

С К О Р О М О В К А

Скоро, сором, мова, корм, Рома, сорока, морока, сорок, корова, коса, роса, кома, морква, 

 

  •   Прочитай слово

 

                                       П     Ш                       Е   И

                                       Н    Ц                          Я

 

  •   З одного слова зроби речення

 

    Кіно – Катя і Ніна – однокласниці.

    Міст – Маленька Іринка старанно танцює.

 

  •   Які займенники роблять руки чистими?

 

                                   В И М И Т И

  •   В якому слові 40 а ?

 

                                   С О Р О К А

  •   Яка нота та число збудують населений пункт?

 

                                     М І       1 0 0    (місто)

  •   У кожному рядку знайди «зайве» слово

 

         Сокіл – стрепет – сайгак – сич

         Щука – форель – горбуша – фазан

         Рись – слон – тигр – кішка

         Віз – карета – машина – мотоцикл

 

 

«Мікрофон»

    Цей метод дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку. Найефективніше цей метод використовувати при перевірці домашнього завдання. В 3 класі на уроці української мови під час повторення вивченого про речення даю дітям мікрофон, який вони передають один одному, по черзі називаючи ознаки речення, його види.

    1 учень – речення виражає закінчену думку;

    2 учень – за інтонацією речення бувають окличні та неокличні;

    3 учень – за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні;

     і     т.   д.

    Правила проведення такі:

  1. Говорити має тільки той, у кого мікрофон.
  2. Подані відповіді не коментуються.
  3. Коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, викрикувати з місця.

 

    При вивченні теми «Я і мій характер» з курсу «Я і Україна» пропоную дітям пограти в гру «Мікрофон».

    Намальовані сходи позначають характер. Якщо умовно розмістити на тих сходах людей, то на верхній сходинці сходів розмістяться люди з прекрасним характером, а на нижній – з «важким». Скажіть, на яку сходинку ви себе поставили б?

    1. З прекрасним характером.

                                                        2. З добрим характером.

                                                3. З більш – менш добрим характером.

                                         4. З непоганим характером.

                                   5. Із звичайним характером.

                             6. З неважним характером.

                      7. З поганим характером.

                 8. З дуже поганим характером.

        9. З важким характером.

 

    Дайте відповідь на такі запитання:

    1. Як ви розумієте поняття «характер»?

2.Яких людей ви вважаєте людьми з добрим характером?

3.Яких людей ви вважаєте людьми з поганим характером?

    4. Чому вибрали саме таку сходинку сходів «характер»?

    5. Чого вам не вистачає, щоб бути людиною з добрим характером?

«Мозковий штурм»

    Відома інтерактивна технологія колективного обговорення, що широко використовується для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми. «Мозковий штурм» спонукає учнів проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.

 

    Читання, 2 клас. Тема. Родина. Рід. Рідня.

  1. Загадка

Цифра ця усім говорить,

Скільки днів до тижня входить.

Поряд стане буква «я»,

То це буде вже …(сімя)

 

    2. Побудова асоціативного куща. На дошці прикріплена картка зі словом сімя .

- Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, що ви уявляєте? (Всі слова, які пропонуються, записуються на дошці, а потім аналізуються.)  

 

 

мама   

                               я

                                                   тітка           

                         діти                                                                  тато

 

С І М Я 

             брат                       

                                                                            дідусь

                        дядько             

                                             сестра              бабуся 

 

 

 

 

 

 

  3. Прочитайте і доповніть, на кого або на що схожа матуся.

 

                                                           лагідна, як ______________ .

                                                            працьовита, як ____________ .

            М А М А                                 мила, як _______________ .

                                                             добра, як ______________ .

                                                            красива, як _____________ . 

 

 

      Читання, 4 клас. Тема. О.Іваненко « Невільник».

 

    Підсумок уроку можна провести «Мозковим штурмом».

  • Про кого ми говорили на уроці?
  • Про які роки?
  • Як ми можемо інакше його назвати? (малий Тарас)
  • Отже, головним словосполученням у нас буде «малий Тарас». Треба зі слів, які вам роздано, вибрати слова, які характеризують малого Тараса.

 

 

                               поет                  маляр                  хлопець

 

 

 

         сирота                                    малий Тарас                           невільник

 

                                   мрійник                         пастух

 

 

  Аналогічну роботу проводжу на виховній годині в 4 класі на тему «Краса в моєму розумінні». Ставлю дітям питання:

 

  • Що ви розумієте під словом  краса ?

    мама                                                                                     веселка

    квітка                                                                                       сміх

    дитина                                          краса                                 щастя

    сонечко                                                                                       любов

    добро                                                                                          людина

 

 

 

    Урок  читання, 4 клас. Тема. Леся Українка. «Біда навчить».

 

Учні отримують картки, де записані риси характеру головного героя.

- Розмістивши риси характеру у правильній послідовності, розкажіть, як змінювався горобчик. Доведіть свою думку.

 

 

  вихований                                                                                  завзятий

  спостережливий                                                                    хазяйновитий

  мудрий                                            горобчик                       допитливий

  обережний                                                                                  турботливий

  дурненький                                                                              кмітливий

 

 

«Робота в парах»

 

    Читання, 4 клас. Тема. М. Рильський «Ким хочеш бути, хлопчику?»

    Підводячи підсумок уроку, пропоную дітям розказати про себе. У бесіді використати подані початки речень, доповнюючи їх по-своєму.

  • Мене цікавить…
  • Я люблю читати…
  • У мене добре виходить…
  • Мені хочеться бути схожим на…
  • Бути справжньою людиною – це значить…

 

*  *  *

 

    Читання, 4 клас. Тема. Леся Українка «Біда навчить».

 

     Гра «Закінчіть прислів’я». Знайдіть у казці прислів’я і допишіть. Яка пара справиться швидше?

 

      « Дурні бились, а …» (розумні поживились).

      «Хто дурнем вродився, той  …» (дурнем і згине).

      «Не на те мудра, щоб …» (дурнів розуму навчати).

      «Поки біди не знатимеш, то …» (й розуму не матимеш).

      «Розум на дорозі …» (не валяється).

 

*  *  *

 

    Читання, 4 клас. Тема. Весь світ в собі книжка вмістила дбайливо.

 

    Складання плану в парах.

    Кожна пара зачитує свій план. Колективно визначають найбільш вдало дібрані заголовки до частин і записують на дошці.

 

Орієнтовний план

  1. Як створюється домашня бібліотека.
  2. Як правильно розмістити книги.
  3. Бібліотечка має бути різноманітною.
  4. Не псуй свої книжки.
  5. Запеклі вороги книги.
  6. Якщо книги намокли.

 

 

Читання, 4 клас.

 

Реконструкція та асоціативний зв'язок

(пошук складових)

за методикою В.Б. Едігея

 

  • Прочитай слова

 

 

ДЕРЕВО

 

                      СИЛТ                                                                 ЕНОБ

 

                   БОВСТУР                                                              РІКОНЬ

 

                     ТАРАВ                                                               ТЕМЕЛИК

 

 

  • Серед інших слів знайди ті, що підходять за змістом до основного.

 

Реконструкція та асоціативний зв'язок

(пошук подібності)

 

 

 

  • Прочитай слова

 

 

РОМАШКА

 

                    ЛЕНК                                                            ПОТОЛЯ

 

                ПАЛЬТНЮ                                                       ТРАЙСА

 

                  РОЯНДАТ                                                   ЛОСОВЕЙКО

 

  • Серед інших слів знайди ті, що підходять за змістом до основного.

 

Реконструкція та асоціативний зв'язок

(пошук ознак)

 

  • Прочитай слова

 

 

Л…ДИНА

УД…Р

М…РОЗ

 

                 РОМУНЗИЙ                                                         НИЙЛИСЬ

 

                 СТАНИЙЛЬ                                                      СТОГРИЙ

 

 

 

  • Від обведеної овалом групи слів відходять стрілки. Серед інших слів знайди одне, що підходить до кожного з групи.

 

Реконструкція та асоціативний зв'язок

(комбінований пошук)

 

  • Прочитай слова. Визнач пропущені букви.

 

 

БОЧОИТ

 

ЧЕВРЕИКИ

 

ДЖАПІК

      ШТАН…     ВЗ…ТТЯ

 

КАВАТРАК

 

ДАНСАЛІЇ

 

СОЧОРКА

 

 

  • Від кожного з обведених овалом слів відходить шість стрілок. Для кожного з цих слів знайди три інші, що підходять йому за змістом.

 

«Робота в групах»

    Читання, 3 клас. Тема. Усна народна творчість.

    Учасники стають у коло з учителем. Пропоную їм розказати, що думають про них їхні друзі. Наприклад, про себе кажу: «Я думаю, що друзі вважають мене цікавою, доброю, веселою людиною». Аналогічно всі учасники по черзі промовляють свої думки вголос.

    Всім учасникам роздаю різнокольорові смужки, на звороті яких записані слова з прислів’їв. Організовуються групи, потім зачитуються складені таким чином прислів’я.

    Прислівя, які пропонуються дітям.

1.   З добрим дружись, а лихих стережись.

  1.  Гостре словечко коле сердечко.
  2.  Усе добре переймай, а зла уникай.
  3.  Умій сказати, умій і змовчати.
  4.  За добро добром платять.
  5.  Праця чоловіка годує, а лінь – марнує.
  6.  Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.

    По одному учаснику від групи пояснюють значення свого прислівя.

 

*   *   *

*   *   *

    Українська мова, 3 клас. Тема. Іменники, що означають назви істот і неістот.

    - Хто добре засвоїв знання про істоти та  неістоти, хто уважно вислухає умови гри-конкурсу, зможе перемогти. Потрібно написати у дві колонки щонайбільше іменників (назв істот і неістот) на одну букву. Виграє той ряд, який протягом визначеного часу (3-5 хв) записав найбільшу кількість таких слів, правильно згрупувавши їх.

    Наприклад, слова на букву Д (назви неістот – дерево, дім, дуб, дах, дим, дрова, діжа, дріт;назви істот – дядько, Дмитро, Даринка, дід, дельфін, дракон, дивак, дурень, Демян, Денис, донька).

 

 

 

«Карусель»

 

    Цей варіант кооперативного навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників в активну роботу з різними партнерами.

    Таку форму роботи використовую для закріплення вивченого матеріалу. Наприклад, в 4 класі після вивчення теми «Частини мови». Для роботи відбираю 6 учнів, які найактивніше працювали при вивченні даної теми. Кожен з них повинен підготувати по 10 питань. Один по темі «Іменник», другий – «Дієслово» і т. д. Перші шість учнів стають по колу спиною один до одного. Це внутрішнє коло. Воно нерухоме, зовнішнє увесь час рухається. Учні зовнішнього кола в руках мають листок, на якому в стовпчик записані теми. Учні внутрішнього кола задають по 1 питанню і виставляють оцінку на листочок, після цього учні переходять на один крок вправо і опиняються перед новим партнером – «вчителем». Після опитування учні здають свої листочки вчителеві, де він підводить підсумок і виставляє оцінку.

 

 «Рольова гра»

    Мета рольової гри – визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, сприяти розвитку творчої уяви та образного мислення. Рольова гра потребує ретельної підготовки. Початкові вправи мають бути простими з наступним ускладненням. Наприклад, можна почати з читання текстів «в особах», формулювання конкретних висловлювань або відповідей від імені іншої якоїсь особи (письменника, лікаря, вчителя, мами тощо), природного явища, конкретного предмета, тварини.

    Наприклад, перед інсценізацією казки «Колобок», учням пропонується зробити словесне малювання персонажів казки.

 

    1 група – створити усний образ Колобка;

 

    2 група – образ ведмедя;

    3 група – образ лисички;

    4 група – образ зайчика.

 

    Словесне образотворення підсилюють пантомімою. Учні імітують вдачу персонажів. Наприкінці уроку групи учнів змагаються за кращу інсценізацію і декорацію казки «Колобок».

*   *   *

Рольова гра «Зобрази казку»

    Грають дві команди. Одна команда зображає без слів казку, інша ж команда повинна здогадатися, яка це казка і хто кого зображає. Завдання можна ускладнити тим, що за допомогою міміки діти зображають характери героїв.

    Казки: «Ріпка», «Рукавичка», «Червона Шапочка» тощо.

 

Метод «Прес»

    Цей метод використовується, коли потрібно підвести учнів до самостійного виведення правил, формулювання висновків. Діти висловлюють свою думку з даної проблеми стисло, за конкретною схемою.

  1. Позиція – Я вважаю, що слова  пригріє, сміявся – дієслова.
  2. Обґрунтування – Тому що, якщо слово відповідає на запитання що зробить?, що робить?, це дієслово, бо лише дана частина мови відповідає на ці запитання. За визначенням ми знаємо, що дієслова означають дію предмета. Якщо слово має ці дві ознаки, його вважають дієсловом.
  3. Приклад -  Наприклад, слова пригріє і сміявся означають дію предмета і відповідають на запитання:

                           пригріє – що зробить?

                           сміявся – що робив?

  1. Висновок – Отже, ці слова належать до дієслів.

«Дискусія»

 

    До дискусії треба залучати школярів, починаючи з 3-4 класів, так як у них добре розвинена фантазія, творча уява, вони більш розкуті у своїх висловлюваннях.

  Правила дискусії.

    1. Учні об’єднуються у дві : А – «стверджуюча» і В – «заперечуюча».

    2. «Стверджуюча» команда висуває свої аргументи та докази.

    3. «Заперечуюча» команда має знайти свої твердження.

    4. Обидві команди беруть участь у мікро дискусіях.

    5. Один із гравців команди А та один із команди В роблять висновки щодо гри та теми.

    6. Час обмежений.

    7. Судді визначають переможця.

    8. Суперники мають бути коректними один до одного.

    Дискусія на тему «Весна – найкраща пора року».

         А    -    Дозвольте познайомити вас зі стверджуючою командою. Це      . Ми повинні довести, що весна – найкраща пора року. По-перше, що таке весна? Весна – це пора року, коли стає тепло сонячно. Природа прокидається, оживає. Ніжна зелень милує око. Дітвора з гаміром висипає на подвір’я. Крім того, навесні є красиві свята: Міжнародний жіночий день, День матері, Великдень,  День Перемоги. А ще навесні є канікули і ми можемо досхочу розважатися.

         В   -     Дозвольте познайомити вас із «заперечуючою» командою. Це     . Ми  вважаємо, що весна –це не найкраща пора року. Тепліє, тане сніг, відлига. В цей час люди хворіють на застуду. Організм ослаблений після зими, не вистачає вітамінів. А ще навесні багато роботи в садах та городах. І т. д.

    По закінченню дискусії судді роблять висновок.

 

«Так – ні»

 

    Суть гри «Так - ні» полягає в тому, що вона вчить дітей пов’язувати різні факти в одну картину, систематизувати інформацію, яку вони одержали, слухати і чути інших.

    Вчитель загадує якесь число, предмет або літературного чи історичного героя. Учні намагаються знайти відповідь, при цьому ставлять запитання. На їхні запитання вчитель відповідає тільки словами «так», «ні» або і «так і ні».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

  Сучасний  педагог у навчально – виховному процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Ілюструє думку народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час.» Тому вчитель – майстер має розглядати кожного учня як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями. Саме інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв’язання цього питання. Звичайно, що впровадження даних технологій не є легкою справою навіть для досвідченого педагога і потребує ґрунтовної підготовки (підбір матеріалів, складання плану, ретельне вивчення індивідуальних особливостей учнів класу та ін.). Але той вчитель, який прагне розкрити всі здібності і таланти своїх учнів, навчити їх вчитися, знаходити істину, обов’язково буде шукати шляхи вдосконалення своєї методики.

Заняття з використанням інтерактивних технологій проходять цікаво, продуктивно, знімають закомплексованість в учнів з різним рівнем навчальних досягнень. Головне, що відбувається розвиток творчих здібностей учнів, пізнавальних інтересів, значно зростає ефективність уроків читання, в учнів виникає бажання читати художню, наукову літературу, дитячі газети і журнали.

Використання інтерактивних технологій - це не самоціль. Це не лише засіб створення атмосфери співробітництва, порозуміння і доброзичливості, а й можливості дійсно зреалізувати основні засади особистісно-орієнтованого навчання.  Адже застосування інтерактивних технологій на уроках читання та рідної мови дає змогу створювати навчальне середовище, що допомагає учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення, виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості.

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Когут О.І. Інноваційні технології навчання української мови і літератури.- Тернопіль: Астон, 2005.-311с.
  2. Карнаух Т. Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках читання. Початкова школа №11.-К.: «Початкова школа», 2005.-с.5-3.
  3. Кондратюк О. Інноваційні технології в початковій школі.-К.: Шк. Світ, 2008.-250с.
  4.  Пєхота О.М. Освітні технології.-К., 2001.-255с.
  5. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.- К.: А. С. К., 2006.-192с.
  6. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Том 3.-К.: «Радянська школа», 1997.-670с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

Додаток 1

 

 

     Цілі і завдання інтерактивного навчанняРоРо

 

 

 

 

 

 

Розширення                        Можливості                       Формування

Пізнавальних                     перенесення                        глибокої

можливостей                      отриманих                           внутрішньої

учнів, зокрема                    умінь, навичок                   мотивації

у здобуванні,                      та способів

аналізі та                             діяльності

застосуванні                       на різні

інформації з                        предмети

різних джерел                    та позашкільне

                                             життя учнів

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 3

Орієнтована структура уроку із застосуванням інтерактивних технологій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 4

 

 

Технології інтерактивного навчання

 

 

 

 

-  робота в парах- мікрофон

- ротаційні (змінні) трійки                                              -мозковий штурм

- два – чотири – всі разом                                               - навчаючи – вчуся

- карусель                                                                          - ажурна пилка

- робота в малих групах                                                  - незакінчені речення

- акваріум                                                                         - дерево вирішень

 

 

Технологія ситуативного                                                    Опрацювання

моделювання                                                              дискусійних питань

 

       - симуляція, або

        імітаційні ігри                                                          -  метод «Прес»

       - рольова гра                                                             - обери позицію

       - драматизація                                                           - безперервна шкала

       - дискусія                                                                  -  зміни позицію

 

 

 

 

 

 

 Додаток 4

 

Додаток 5

Використання інтерактивних

 

 

1.Мотивація                                                                  5.  Рефлексія,

- Мікрофон                                                                оцінювання результатів

- Вилучи зайве                                                           - Тестування

- Роз'єднай слова                                                         - Сенкан

- Криголам                                                                   - Незакінчені речення               

- Банани                                                                        - Інтерв'ю                                                                                                                           - Задом наперед                                                           - Крісло автора

 

        2. Оголошення,                                     4. Інтерактивна

        Представлення теми                                         вправа

 

       - Дешифрувальник                                             - Ажурна пилка

        - Загадкові будиночки                                          - Читання

                                                                                з передбаченням

           - Навчаючи – вчусь                                                                            

                                                                                 - Обери позицію

                                                                                     - Прес                                                                              

 

3. Надання необхідної

інформації

 

- Мозковий штурм

                                                  -  Карусель

 

 

    Додаток  5

У   формуванні   ключових  компетентностей  на різному   змісті  необхідно   забезпечити:      

 

І.чітке усвідомлення                                                         І. можливість

 дитиною мети використання                                        одержаних знань

роботи                                                                            і умінь для

мотивацію на                                                                 розв'язання

одержання                                                                            різних типів

виховного                                                                             навчальних і

результату                                                                           життєвих задач

 

 

ІІ.оволодіння                                                                       ІІ. навчання дітей

загально-навчальними                                                           приймати уміннями і                                                                                рішення,

навичками                                                                                спираючись

                                                                                                  на досвід,

                                                                                                   рефлексію                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

                               ІІІ. комплексних завдань

                               (проекти, виставки, творчі

                                роботи), які вимагають застосування різних

                                компетентностей, фізичної і вольової готовності

                                до продуктивної праці

 

 

 

 

 

 

Додаток  6

 

Інтерактивні методи надають змогу учням:

 

аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу й тому зробити засвоєння знань більш доступним;

 

навчитись формувати власну думку, правильно її виражати, доводити свою точку зору, аргументовано дискутувати;

 

навчитись слухати інших, поважати альтернативну думку;

 

моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації й переживати їх;

 

вчитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу;

 

знаходити спільне вирішення проблеми;

 

розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Казнавецька Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
2961
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку