Тема уроку. Кут між векторами. Скалярний добуток векторів.
Мета уроку: формування понять кута між векторами, скалярного добутку векторів. Формування вмінь учнів застосовувати вивчений матеріал до розв'язування задач.
Обладнання: схема "Вектори в просторі»
1. Фронтальна бесіда з класом за контрольними запитаннями № 18— 20 з використанням схеми «Вектори в просторі» (див. с. 233).
2. Відповіді на запитання, які виникли в учнів при розв'язуванні задач № 51-53.
3. Математичний диктант.
Дано вектори:
Варіант 1 — (3; 0; 4); (7; 0; 2); Варіант 2 — (2; -2; 0); (3; 0; -3).
Запишіть:
1) координати вектора , якщо = + , (2 бали)
2) координати вектора , якщо = 2 - ; (2 бали)
3) довжину вектора + ; (2 бали)
4) координати вектора , якщо відомо, що довжина вектора втричі більша довжини вектора ; (2 бали)
5) при якому значенні k вектор (k; 0; 6) колінеарний вектору ; (2 бали)
6) чи компланарні вектори , та (0; 0; 1)? (2 бали)
Відповідь. Варіант 1. 1) (10; 0; 6). 2) (-1; 0; 6). 3) 2.
4) (-9; 0; -12), (9; 0; 12). 5) k = 21. 6) Так.
Варіант 2. 1) (5; -2; -3). 2) (1; -4; 3). 3) .
4) (6; -6; 0), (-6; 6; 0). 5) k = - 6. 6) Hi.
Скалярним добутком векторів (аx; аy; аz) ∙ (bx; by; bz) називається число (скаляр) · = аx · bx + аy · by + аz · bz.
1. Знайдіть · , якщо (-2; 3; 1), (-4; -5; 2).
2. Дано вектори (2; -1; 4), (5; 3; n). При якому значенні п скалярний добуток векторів дорівнює -3?
Із означення скалярного добутку двох векторів і випливають його властивості.
1) · = · .
2) ( + ) · = · + · .
3) Скалярний добуток векторів і дорівнює добутку їх абсолютних величин на косинус кута між ними: · = · cos φ (рис. 297).
Від точки О відкладемо вектор OВ = (рис. 298) і ОА = . Виберемо декартову систему координат так, щоб точка О була початком координат, пряма ОА збіглася з віссю у, вісь z була б перпендикулярна до прямої ОА і знаходилася в площині ОАВ, вісь х перпендикулярна до площини уz. Визначимо координати векторів і :
А(0; || ; 0); B(0; || cos φ; || sin φ); (0; ||; 0); (0; || cos φ; || sin φ).
Знайдемо скалярний добуток:
· = 0 · 0 + || · || cos φ + 0 · || sin φ = || · || cos φ.
Наслідки із властивості 3:
1)
2) Два відмінні від нуля вектори і перпендикулярні тоді і тільки тоді, коли їх скалярний добуток дорівнює нулю.
Дійсно, якщо · = 0, то · · cos φ = 0 , cos φ = 0, φ = , і навпаки, якщо φ = 0 , то · = · · cos φ = · · 0 = 0.
III. Домашнє завдання
§ 4, п. 35, 36; контрольні запитання № 18—20; задачі № 55 (1; 4), 56 (с. 58).
IV. Підведення підсумку уроку
1) Що називається скалярним добутком векторів (аx; аy; аz) і (bx; by; bz)?
2) Сформулюйте властивості скалярного добутку векторів.
3) Яка умова ортогональності двох ненульових векторів?
4) У просторі дано вектори (1; 1; -1), (0; -1; 1). Укажіть, які з вказаних тверджень правильні, а які — неправильні:
а) = 1;
б) вектори і перпендикулярні;
в) вектори + і не перпендикулярні;
г) ·(+) = 1;
д) вектори і + утворюють кут, косинус якого дорівнює .