Закріплення і узагальнення знань учнів, отримані при вивченні теми; відпрацювання способів розв'язання квадратних рівнянь, вироблення уміння вибрати потрібний, раціональний спосіб розв'язання володіння учнями вивченого матеріалу з даної теми, сприяння реалізації отриманих знань при виконанні завдань різного рівня складності
I. Азбука квадратного рівняння
Неповні квадратні рівняння: |
|
По формулі |
|
6. Теорема Вієта |
||||
1. ax2 = 0 |
x = 0 |
|
4. ax2 + bx + c = 0
|
D < 0 |
Коренів нема
|
Якщо х1 і х2 – корені рівняння.
, то
|
Якщо х1 і х2 – корені рівняння. ax2 + bx + c = 0
, то
|
|
2. ax2 + bx = 0, (b0) |
x = 0 або x =
|
D = 0 |
|
|||||
D > 0 |
|
|
||||||
3. ax2 + c = 0, (c0) |
якщо < 0, то коренів немає якщо > 0, то |
|
5. ax2 + bx + c = 0 b = 2k (парне число)
|
|
||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
«Золоті думки»
Розкласти номера методів розв’язання рівнянь і розшифруйте вислів
КЛЮЧ
№/№ |
Рівняння |
№ методу |
|
№ методу |
|
||||||||||||||
1 |
20x2 - 6x = 0 |
|
1 |
КО |
|||||||||||||||
2 |
3x2 - 5x + 4 = 0 |
|
2 |
ТИСЯ |
|||||||||||||||
3 |
100x2 + 53x – 153 = 0 |
|
3 |
ЦІ |
|||||||||||||||
4 |
35x2 – 8 = 0 |
|
4 |
В |
|||||||||||||||
5 |
7x2 + 8x + 2 = 0 |
|
5 |
ЛЕГ |
|||||||||||||||
6 |
299x2 + 300x + 1 = 0 |
|
6 |
АЛЕ |
|||||||||||||||
7 |
4x2 – 4x + 3 = 0 |
|
7 |
АЛЕ |
|||||||||||||||
8 |
(x – 8)2 – (3x + 1)2 = 0 |
|
8 |
ЗА |
|||||||||||||||
9 |
4(x – 1)2 + 0,5(x – 1) – 1 = 0 |
|
9 |
НЕ |
|||||||||||||||
10 |
12x2 = 0 |
|
10 |
ВО |
|||||||||||||||
|
11 |
ЧИ |
|||||||||||||||||
12 |
КА |
||||||||||||||||||
13 |
ВА |
||||||||||||||||||
№ рівняння |
2 |
8 |
1 |
|
3 |
5 |
10 |
|
7 |
|
4 |
9 |
6 |
7 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
, |
|
|
|
|
|
|
|||||
Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти Долинської РДА
Вчитель
Тяпчанської ЗОШ
I-III ступенів
Владика Р.Д.
2009 рік
Освітня:
закріплення і узагальнення знань учнів, отримані при вивченні теми;
відпрацювання способів розв’язання квадратних рівнянь, вироблення уміння вибрати потрібний, раціональний спосіб розв’язання.
Розвивальна:
розвиток логічного мислення, пам'яті, уваги, умінь порівнювати і узагальнювати.
Виховна:
виховання працьовитості, взаємодопомоги, математичної культури.
Устаткування до уроку:
Персональні комп’ютери
Презентація « Квадратні рівняння»
лист 1 (таблиця відповідей, блок домашніх рівнянь);
Презентація . Квадратні рівняння
лист 2 (довідкові таблиці, заповнені на попередніх уроках);
оцінний лист роботи на уроці (самооцінка);
лист релаксації уроку;
Тест декілька варіантів (у комп’ютері по рівню успішності)
Хід уроку
1. Організаційний момент .
Вчитель: Сьогодні ми підіб’ємо підсумки вивчення теми «Квадратні рівняння”
До нас завітало багато гостей. Я сподіваюся на успішну працю, що на уроці ви зможете показати свої знання, вміння, кмітливість. Тож будьте уважними, думайте, запитуйте, пропонуйте.
Урок проводимо у формі ділової гри, що має назву «Компетентність». Що це означає?
Компетенція - це готовність застосувати знання, вміння та навички для фахового розв'язання проблеми. Вам дано ключ до розв’язання квадратних рівнянь, і якщо ви навчилися ним користуватися, ви зможете розв’язати будь-яке квадратне рівняння. А сьогодні ви покажете, наскільки готові користуватися цим ключем.
Епіграфом до уроку послужать слова В. Сойєра.
«Узагальнення – це, напевно, найлегший і найімовірніший шлях розширення математичних знань». Слайд 2.
Клас розподілено на три команди – зі своїми капітанами і групою «експертівю. У кінці уроку підбиваємо підсумки.
На листочках записують ім'я, прізвище. Результат вашої роботи на уроці – ваша самооцінка, виставлена в оцінному листі.
Використовується прийом розвитку критичного мислення “Написання СИНКВЕЙНА”
Запишіть один іменник, який є темою уроку.
Далі групи радяться і один представник групи представляє одну загальну відповідь команди “СИНКВЕЙН” всьому класу.
1-а зупинка: ДОМАШНЯ
Правильні 9 точок – «12».
Правильні 8 – 7 точок – «9».
Правильні 6 – 5 точок – «6».
Вчитель: Удома ви виконували самостійну роботу. Розв’язували по 9 рівнянь.
Завдання. За кодом коренів рівнянь відзначали точки на координатній площині, з'єднали їх послідовно відрізками. Умова: х1 < х2
Слайд 3. Домашнє завдання.
2х2 – 16х = 0 (х2; х1).
5х2 – 50х = 0 (х2; х1).
х2 – 4х – 32 = 0 (х2; х1).
х2+ 12х + 32 = 0 (х1; х2).
х2+ 11х – 26 = 0 (х1; х2).
5х2– 40х = 0 (х2; х1).
х2 – 11х + 24 = 0 (х2; х1).
4х2 – 12х – 40 = 0 (х1; х2).
2х2 + 13х – 24 = 0 (х1; х2).
2х2 + 16х = 0 (х1; х2).
х2 – 12х + 27 = 0 (х2; х1).
2х2 – 6х – 56 = 0 (х2; х1).
х2 + 9х + 20 = 0 (х1; х2).
х2 + 8х = 0 (х1; х2).
х2 – 14х + 40 = 0 (х1; х2).
3х2– 18х + 15 = 0 (х1; х2).
4х2 – 24х + 32 = 0 (х1; х2).
х2 – 3х + 2,25 = 0 (х1; х2).
Слайд 4. Розв’язання домашнього завдання. Варіант 1. Варіант 2.
2-а зупинка: ЗАПРОШЕННЯ
Тест. Якщо ви відповіли правильно на питання, то виставляєте собі 1 бал, якщо ні, то 0 балів.
3-я зупинка: ЗНАННЯ
Тест. А починаємо ми з питань теорії. Виберіть із запропонованих відповідей на питання правильну і запишіть його в заліковий лист під потрібною буквою в код відповідей.
Одночасно ми перевірятимемо відповіді. Якщо ви відповіли правильно на питання, то виставляєте собі 1 бал, якщо ні, то 0 балів.
1. Рівняння, що зводяться до вигляду ах2+вх+с=0, де а, в, з деякі числа, х- змінна, причому а<>0, називається .. рівнянням.
а) лінійним б) квадратним в) дробово - раціональним
2. Квадратне рівняння, у якого коефіцієнт а=1 називається.
а) повним б) зведеним в) неповним г) незведеним
3. Квадратне рівняння, у якого коефіцієнти в=0 або с=0 називається.
а) повним б) зведеним в) неповним г) незведеним
4. Формула дискримінанта
а) Д= в– 4ас б) Д= в2- 4ас в )Д = в2- 4а.
5. Формула коренів квадратного рівняння:
а) х1= х2= б) х1= х2= в) х1= х2=
6. Якщо Д=0, то рівняння має
а) 2 корені б) 1 корінь в) не має коренів
7. Якщо Д>0, то рівняння має
а) 2 корені б) 1 корінь в) не має коренів
8. Якщо Д<0, то рівняння має
а) 2 корені б) 1 корінь в) не має коренів
9. Якщо а+в+с=0, то
а) х1=1, х2=с:а б) х1= -1, х2=с:а г) х1=-1, х2= -с:а
10. Якщо а-в+с=0, то
а) х1= -1, х2=с:а б) х1= -1, х2= -с:а в) х1=1, х2= -с:а
г) х1=1, х2= с:а
11. За теоремою Вієта сума коренів рівняння х2+рх+q=0 дорівнює
а) р б) q в) -q г) – р
12. За теоремою Вієта добуток коренів рівняння х2+рх+q=0 дорівнює
а) р б) q в) -q г) – р
4-а зупинка: МІРКУВАННЯ. ( I група комп’ютерне тестування.)
Підберіть для вказаних рівнянь найбільш раціональний спосіб розв’язання. Пояснити свій вибір.
1)х2-2х+1=0
2)х2-6х-7=0
3)х2-6х+3=0
4)х2+2х-35=0
5)х2+7х-18=0
5-а зупинка: ЗНАХІДКА ( II група комп’ютерне тестування.)
Тест. З теорією ми справилися. Подивимося, як у нас йдуть справи з практикою. Я пропоную тест. Відповідайте на питання до рівнянь, які подано на слайді.
Якщо ви відповіли правильно на питання тесту, то в код відповідей виставляєте собі 1 бал, якщо ні – 0 балів.
1. Виберіть рівняння, які не є квадратними. (В1 – 7, В2 – 5)
2. Виберіть неповні квадратні рівняння. (В1 – 5 і 6, В2 – 2 і 9)
3. Виберіть повні зведені квадратні рівняння. (В1 – 3 і 4, В2 – 7 і 8)
4. Виберіть рівняння, у якого старший коефіцієнт дорівнює 5. (В1 – 1, В2 – 4)
5. Виберіть рівняння, у якого другий коефіцієнт дорівнює -3. (В1 – 3, В2 – 7)
6. Виберіть квадратне рівняння, у якого вільний член дорівнює -5. (В1 – 2, В2 – 3)
7. Яке зведене квадратне рівняня не має коренів? (В1 – 3, В2 – 7)
8. Дискримінант якого повного незведеного квадратного рівняння дорівнює 25? (В1 – 8, В2 – 6)
9. Яке з повних квадратних рівнянь можна вирішити, застосувавши властивості коефіцієнтів?
(В1 – 2 і 9, В2 – 8 і 6)
10. Сума коренів якого зведеного рівняння дорівнює 5? (В1 – 4, В2 – 8)
11. Добуток коренів якого зведеного рівняння дорівнює 0? (В1 – 6, В2 – 9)
12. Корені якого неповного рівняння дорівнюють 1 і -1? (В1 – 2, В2 – 2)
6-а зупинка: ІСТОРІЯ ( III група комп’ютерне тестування.)
Розв’язати рівняння найбільш раціональним способом. Пояснити свій вибір.
Група 1 Група 2
Розв’язати рівняння раціональним способом Розв’язати рівняння раціональним способом
а) х2+15х=0 а) -5х2+4х=0
б) 5х2-25=0 б) 7х2-49=0
в) -9х+5х2=2 в) 7х+2х2=-3
г) 2х2+4х=6 г) 5х2+2х=3
д) 2х2-9=7х д) 3х2+2=5х
Якщо ви розв’язали рівняння, подивіться на таблицю-код. Складіть слово і запишіть в свій заліковий лист.
1В – Вієт! 2В – Біном
За кожну правильну знайдену букву нарахуйте собі 2 бали, за неправильну відповідь – 0 балів
і |
В |
т |
о |
є |
м |
і |
Б |
н |
! |
√7 -√7 |
0 -15 |
1 -3 |
-1 0,6 |
-0,2 2 |
1 2/3 |
√5 -√5 |
0 0,8 |
-3 -0,5 |
-1 4,5 |
Вчитель: Пригадайте, будь ласка, які способи розв’язання квадратних рівнянь ви знаєте.
Учні: 1) виділенням квадрата двочлена; 2) по формулі D;
3) по формулі через D1(формула з парним 2-м коефіцієнтом);
4) по властивостях коефіцієнтів;
5) за теоремою, оберненою до теореми Вієта.
Робота в групах. Учні складають план розв’язання рівнянь і розв’язують їх.
7-а зупинка: «ВМІННЯ»
Розв’язати рівняння різними способами.
х2 + 6х +5 =0 I група
х2 + 6х -7 =0 II група
х2 -7х +6 =0 III група
Дошка розмічена таким чином:
Виділення квадрата |
Через D |
Через D1 |
Властивості коефіцієнтів |
По теоремі, оберненій теоремі Вієта |
Відповіді до завдань груп:I , II і III
Аналіз результатів.
Вчитель: Який же спосіб розв’язання є найбільш раціональним для даного рівняння?
Учні: Найбільш раціональне розв’язання – використання властивості коефіцієнтів.
Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами повторили і узагальнили знання по темі «Квадратні рівняння».
Подивимося результати вашої роботи. Оцінку за активність роботи на уроці виставляє вам ваш сусід.
Рейтинг найбільш успішних учнів: 1.. 2. 3. 4. 5.
(Оцінні листи зібрати).
Домашнє завдання. Повторити теорію по записах в зошитах, п.п. .
Розв’язати рівняння 3х2 + 2х – 1 = 0 різними способами (10 способів).
Закінчити наш урок я хотіла б словами: Навчився сам, навчи іншого.
Домашня |
|
Кількість балів |
Запрошення |
|
|
Знання |
|
|
Міркування |
|
|
Знахідка |
|
|
Історія |
|
|
Вміння |
|
|
Активність на уроці |
|
|
Підсумок |
|
|
Релаксація уроку. Давайте поставимо загальну оцінку за урок. З яким настроєм ви йдете з уроку? Вибрати те лице, яке, на-вашу думку, відповідає вашому настрою.
Комп’ютерне тестування
«Квадратні рівняння»
КВИТОК НА ПОТЯГ «Долина - Київ»
Шановний пасажир___________________________________________________
Ми раді тебе вітати на потягу Знань! Тебе чекає захоплива подорож! Будь уважним, читай наші інструкції. Бажаємо приємно і з користю провести час в дорозі!
1-а зупинка: ДОМАШНЯ
Правильні 9 точок – «12».
Правильні 8 – 7 точок – «9».
Правильні 6 – 5 точок – «6».
2-а зупинка: ЗАПРОШЕННЯ
Тест. Якщо ви відповіли правильно на питання, то виставляєте собі 1 бал, якщо ні, то 0 балів.
3-я зупинка: ЗНАННЯ
Тест. Якщо ти відповів правильно на питання тесту, то в код відповідей виставляй собі 1 бал, якщо ні – 0 балів.
4-а зупинка: МІРКУВАННЯ.
Підберіть для вказаних рівнянь найбільш раціональний спосіб розв’язання. Пояснити свій вибір.
1)х2-2х+1=0
2)х2-6х-7=0
3)х2-6х+3=0
4)х2+2х-35=0
5)х2+7х-18=0
5-а зупинка: ЗНАХІДКА
Тест.
1. Виберіть рівняння, які не є квадратними.
2. Виберіть неповні квадратні рівняння.
3. Виберіть повні зведені квадратні рівняння.
4. Виберіть рівняння, у якого старший коефіцієнт дорівнює 5.
5. Виберіть рівняння, у якого другий коефіцієнт дорівнює -3.
6. Виберіть квадратне рівняння, у якого вільний член дорівнює -5.
7. Яке зведене квадратне рівняня не має коренів?
8. Дискримінант якого повного незведеного квадратного рівняння дорівнює 25?
9. Яке з повних квадратних рівнянь можна вирішити, застосувавши властивості коефіцієнтів?
10. Сума коренів якого зведеного рівняння дорівнює 5?
11. Добуток коренів якого зведеного рівняння дорівнює 0?
12. Корені якого неповного рівняння дорівнюють 1 і -1?
6-а зупинка: ІСТОРІЯ
За кожну правильну знайдену букву нарахуйте собі 2 бали, за неправильну відповідь – 0 балів.
Група 1 Група 2
Розв’язати рівняння раціональним способом Розв’язати рівняння раціональним способом
а) х2+15х=0 а) -5х2+4х=0
б) 5х2-25=0 б) 7х2-49=0
в) -9х+5х2=2 в) 7х+2х2=-3
г) 2х2+4х=6 г) 5х2+2х=3
д) 2х2-9=7х д) 3х2+2=5х
Якщо ви розв’язали рівняння, подивіться на таблицю-код. Складіть слово і запишіть в свій заліковий лист.
і |
В |
т |
о |
є |
м |
і |
Б |
н |
! |
√7 -√7 |
0 -15 |
1 -3 |
-1 0,6 |
-0,2 2 |
1 2/3 |
√5 -√5 |
0 0,8 |
-3 -0,5 |
-1 4,5 |
7-а зупинка: «ВМІННЯ»
Розв’язати рівняння різними способами.
х2 + 6х +5 =0 I група
х2 + 6х -7 =0 II група
х2 -7х +6 =0 III група
Виділення квадрата |
Через D |
Через D1 |
Властивості коефіцієнтів |
По теоремі, оберненій теоремі Вієта |
Домашнє завдання. Повторити теорію по записах на довідкових листах.
Розв’язати рівняння 3х2 + 2х – 1 = 0 різними способами (10 способів).
|
Коди відповіді |
Кількість балів |
Домашня |
|
|
Запрошення |
|
|
Знання |
|
|
Міркування |
|
|
Знахідка |
|
|
Історія |
|
|
Вміння |
|
|
Активність на уроці |
|
|
Всього |
|
|
З яким настроєм ви йдете з уроку?
Вибрати те лице, яке, на-вашу думку, відповідає вашому настрою