Навчальна: сприяти засвоєнню учнями формули дискримінанту та формул коренів квадратного рівняння; сформувати вміння розв’язувати квадратні рівняння за допомогою цих формул; перевірити рівень засвоєння знань учнів з даної теми;Розвивальна: формувати вміння аналізувати інформацію; вміння використовувати набуті знання на практиці; здійснювати самоперевірку та працювати за алгоритмом; ров’язувати задачі практичного змісту;Виховна: виховувати позитивне ставлення до навчання, інтерес до математики, залучати до творчості. Мета:
Історична довідка Квадратні рівняння в Давньому Вавілоні вміли розв’язувати близько 2000 років до нашої ери вавілоняни. Правило розв'язку квадратних рівнянь, викладене у вавілонських текстах, співпадає з сучасними, але невідомо, яким чином дійшли вавілоняни до цього правила. Незважаючи на високий рівень розвитку алгебри у Вавілоні, в текстах відсутні поняття від’ємного числа і загальні методи розв’язування квадратних рівнянь.
Математична розминка. Дайте означення поняття рівняння. Рівняння – це рівність, що містить змінну.2. Що називають коренем рівняння? Коренем рівняння називають значення змінної, при якому рівняння перетворюється на правильну рівність . 3. Що означає розв’язати рівняння? Розв’язати рівняння – означає знайти всі його корені, або довести, що рівняння не має коренів.
Запам’ятай Рівняння виду ax²+bx+c=0, де х – змінна, а, b та c – деякі числа, причому а≠0, називають квадратним рівнянням. Якщо а=0, тоді 0x²+bx+c=0 bx+c=0 – не квадратне рівняння а – перший коефіцієнт b – другий коефіцієнт с – вільне число !Якщо в квадратному рівнянні ax²+bx+c=0 хоча б один із коефіцієнтів дорівнює нулю, то таке рівняння називають неповним квадратним рівнянням.
Алгоритм розв’язування квадратних рівнянь за формулами. Розв’язуємо разом: Розв’яжемо рівняння: 2х²-х-15=0.1. Виписуємо коефіцієнти квадратного рівняння:а=2; b=-1; с=-15.2. Обчислюємо дискримінант квадратного рівняння: D=b²-4ac=(-1)²-4·2·(-15)=1+120=121.3. Так як D>0, то рівняння має два корені. Знаходимо арифметичний квадратний корінь з дискримінанту: 4. Обчислюємо корені квадратного рівняння: х1= = = 3 х2= = = - = -2,5 5. Записуємо відповідь: -2,5; 3.
Інтерактивні вправи. Запишіть квадратне рівняння , у якого:1. Старший коефіцієнт дорівнює 5 , коефіцієнт при х дорівнює 2, вільний член дорівнює 1.2. Старший коефіцієнт дорівнює -3, коефіцієнт при х дорівнює 9, вільний член дорівнює 0.3. Старший коефіцієнт дорівнює 7, коефіцієнт при х дорівнює 0, вільний член дорівнює 2,5. Відповідь: 1. 5x²+2x+1=0; 2. -3x²+9x=0; 3. 7x²+2,5=0.
Задача про творчість Т. Г. Шевченка Для того, щоб дізнатися, скільки років було Т. Г. Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури, розв’яжіть рівняння іназвіть більший із коренів цього рівняння: x²-27x+26=0. х=26 Як називається ця збірка поезій? “Кобзар”