Тема 3. Квадратні рівняння
Тема. Формула коренів квадратного рівняння
Мета: Розширити та поглибити знання про розв’язання квадратних рівнянь; вивести і засвоїти формули для розв'язування квадратних рівнянь; розвивати вміння правильно та послідовно міркувати; виховувати самостійність, цілеспрямованість, сміливість, організованість.
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Квадратні рівняння», мультимедійне обладнання, картки з завданнями.
Хід уроку
Вітаю всіх на уроці математики і вас, діти, і наших гостей. Сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож по цікавій країні алгебра, з багажем знань і витримкою та наполегливістю.
Оголошення теми та мети уроку (слайд 2)
Антична мудрість говорить: «Знання – це сила», на мою думку знання – це одна із сходинок до успіху. І напевно, кожний із вас зрозумів, що для того щоб досягти успіху, потрібно багато працювати. Тому епіграфом нашого сьогоднішнього уроку нехай будуть слова англійського письменника Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знань - діяльність» (слайд 3)
Я вам хочу побажати впевненості , творчої роботи та гарного настрою на уроці, адже кожну справу, аби вона мала успіх, потрібно починати з позитивом. Я буду вашим помічником, а девізом уроку будуть слова Оноре де Бальзака «Щоб дійти до мети, перш за все треба йти». (слайд 4)
Ми продовжуємо вивчати розділ «Квадратні рівняння»
На попередньому уроці ми вивчали з вами неповні квадратні рівняння та методи їх розв’язування. Давайте згадаємо деякі основні відомості про рівняння.
Серед даних рівнянь назвати ті, які є квадратними. Назвати коефіцієнти квадратного рівняння.
|
3 |
-2 |
1 |
|
1 |
2 |
0 |
|
3 |
0 |
4 |
|
-4 |
0 |
0 |
|
9 |
0 |
-4 |
|
1 |
-4 |
0 |
Розв’язання – (слайд 9)
0 і -2
Немає розв’язку
0
2/3 і -2/3
0 і 4
(Взаємоперевірка) (слайд 10)
Рівняння |
Квадратне |
Повне |
Неповне |
Зведене |
5х – х2 = 6 |
+ |
+ |
|
|
х(х – 5) = 0 |
+ |
|
+ |
|
х2 – 4 = 0 |
+ |
|
+ |
|
5 + 2х + х3 = 0 |
|
|
|
|
х2 + 3 = 0 |
+ |
|
+ |
|
4х + 6 = 0 |
|
|
|
|
Розв’язання – (слайд 11) (0 і 5; 2 і -2; немає розв’язку)
ІІІ. Засвоєння знань
Учитель. Ми навчилися розв’язувати неповні квадратні рівняння. А як же розв’язувати повні квадратні рівняння?
Формулювання проблеми: необхідно знайти єдиний достатньо простий алгоритм розв'язання квадратних рівнянь загального вигляду. Розв'язання цієї проблеми і є головною метою уроку.
(слайд 12)
Виведемо формулу коренів квадратного рівняння ах2 + bх + с = 0.
Помножимо обидві частини рівняння на 4а (а ≠ 0), матимемо:
4а2х2 + 4аbх+ 4ас = 0,
(2ах)2 + 2∙2ах∙b + b2 – b2 + 4ас = 0,
(2ах + b)2 – b2 + 4ас = 0,
(2ах + b)2 = b2 – 4ас.
Вираз b2 – 4ас називають дискримінантом (від латинського diskriminns – той, що розрізняє) даного рівняння і позначають буквою D. Тоді (2ах + b)2 = D. За значенням D можна визначити кількість коренів квадратного рівняння ах2 + bх + с = 0. (слайд 13)
1) Якщо D > 0, то х1 = ; х2 =.
2) Якщо D = 0, то х = – – єдиний корінь.
3) Якщо D < 0, то дане рівняння не має коренів.
ІV. Формування вмінь
Виконання усних вправ
Алгоритм розв’язування квадратних рівнянь за формулами (слайд 16)
або
4. Обчислити значення коренів квадратного рівняння.
5. Записати відповідь.
Виконання письмових вправ
Г) 2х2 – 3х – 5 = 0.
(слайд 21)
1 і 3 |
2,5 і -1 |
-3 |
Розв’язку не має |
Є |
Т |
В |
І |
Франсуа Вієт (слайд 22)
Історична довідка про квадратні рівняння
(слайд 23-26)
№ 634 (розв’язати рівняння). Кожен учень розв’язує рівняння, номер якого співпадає з порядковим номером учня у списку класу. (Перевірка за зразком).
V. Підсумки уроку
«Знайди пару» (робота в парах) (слайд 28)
Давайте ще раз повторимо теоретичні відомості про квадратні рівняння.
Учням на кожну парту видаються пронумеровані картки, на яких закодовані початки означень і картки, закодовані буквами, на яких продовження цих означень. Потрібно з’єднати початок і кінець фрази в одне речення. (Закодоване слово «ДИСКРИМІНАНТ»). Після виконання завдання учні зачитують утворені фрази.
1. |
Квадратними рівняннями називаються… |
К |
рівнянню х2 = 0 |
2. |
Числа а, b, с –... |
Н |
першим коефіцієнтом |
3. |
ах2= 0, ах2 + bх = 0, ах2 + с = 0- |
И |
повними і неповними |
4. |
Рівняння виду ах2=0 рівносильне ... |
І |
рівносильне рівнянню ах2 + bх = 0. |
5. |
Один із способів розв’язування квадратних рівнянь ... |
Д |
рівняння виду ах2 + bх + с = 0, де х – змінна, а а, b, с – дані числа, причому а ≠ 0. |
6. |
Квадратні рівняння бувають ... |
Т |
квадратне рівняння не має розв’язків. |
7. |
Квадратні рівняння можна розв’язувати ... |
Н |
два корені, один корінь |
8. |
Рівняння виду х(ах + b) = 0 |
И |
коефіцієнтами квадратного рів-няння |
9. |
Число а в квадратному рівнянні називають… |
Р |
це спосіб виділення квадрата двочлена |
10. |
Число b в квадратному рівнянні … |
М |
за допомогою формул |
11. |
Повне квадратне рівняння може мати ... |
А |
називається другим коефіцієнтом |
12. |
Якщо D < 0,то … |
С |
це види неповних квадратних рівняннь |
Учитель. Сьогодні на уроці ми пригадали з вами теоретичний матеріал по даній темі, навчилися застосовувати набуті знання й вміння в різних ситуаціях. Ви мали можливість удосконалити свої знання по темі «Квадратні рівняння». Наш урок я б хотіла закінчити словами: (слайд 29)
Рівняння – це не просто рівність
З однією змінною чи кількома.
Рівняння – це думок активність,
Це інтелекту боротьба.
То ж будьте творчими, активно розвивайтесь,
Долайте труднощі у своєму житті,
Але з рівняннями, прошу, не розлучайтесь,
Вони послужать вам ще в майбутті.
VI. Домашнє завдання (слайд 30)
Дякую за співпрацю і до зустрічі ! (слайд 31)
1