Презентація до уроку алгебри у 8 класі на тему "Квадратні рівняння. Неповні квадратні рівняння". Формування поняття квадратного рівняння, неповного квадратного рівняння
Цікаво знати!Квадратні рівняння вміли розв’язували ще в Стародавньому Вавилоні в ІІ тисячолітті до н.е.
Номер слайду 4
ЗАПАМ’ЯТАЙОзначення. Рівняння виду 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0, де x - змінна, a, b, с – числа (a≠0), називають квадратним 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 Квадратний тричлен. Старший коефіцієнт, a≠0 Другий коефіцієнт. Вільний член
Номер слайду 5
КЛЮЧОВИЙ МОМЕНТКожний коефіцієнт розглядається з тим знаком, який стоїть перед ним. Наприклад, 𝟐𝒙𝟐−𝒙−𝟑 – квадратний тричлен; 𝟐𝒙𝟐−𝒙−𝟑=𝟎 – квадратне рівняння. Запишемо це рівняння у вигляді 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 𝟐𝒙𝟐+−𝟏𝒙+(−𝟑)=𝟎 Звідси a=2 – старший (або перший) коефіцієнт, b=-1 – другий коефіцієнт, с=-3 – вільний член.abc!
Номер слайду 6
Корені квадратного тричлена 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄 є коренями відповідного квадратного рівняння 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 Квадратні рівняння мають не більш ніж два корені. ЗАПАМ’ЯТАЙОзначення. Коренем квадратного тричлена називають значення змінної, при якому значення цього тричлена дорівнює нулю.
Номер слайду 7
ЗАПАМ’ЯТАЙОзначення. Квадратне рівняння, старший коефіцієнт якого дорівнює 1, називають зведеним.𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 Означення. Квадратне рівняння, у якому хоча б один з коефіцієнтів b або с дорівнює нулю то таке рівняння називають неповним квадратним рівнянням.𝑥2+𝒄=0𝑥2+𝒃𝑥=0
Номер слайду 8
Квадратне рівняння𝒂𝒙𝟐+𝒃𝒙+𝒄=𝟎𝒂≠𝟎 Зведене квадратне рівняння𝒙𝟐+𝒃𝒙+𝒄=𝟎 Неповні квадратні рівняння𝒂𝒙𝟐+𝒄=𝟎 𝒂𝒙𝟐+𝒃𝒙=𝟎 𝒂𝒙𝟐=𝟎 якщо −𝑐𝑎>0, то𝑥=−−𝑐𝑎 або 𝑥=−𝑐𝑎 ;якщо −𝑐𝑎<0, то коренів немає x=0, x=−𝑏𝑎 x=0
Номер слайду 9
Приклад 1. Визнач коефіцієнти квадратного рівняння:−𝟑𝒙𝟐+𝟐𝒙+𝟏=𝟎; Розв’язання:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат діїЗапиши рівняння −𝟑𝒙𝟐+𝟐𝒙+𝟏=𝟎 у вигляді 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 (−𝟑)𝒙𝟐+(𝟐)𝒙+(𝟏)=𝟎 Маємо: a=-3, b=2, c=1{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат дії
Номер слайду 10
Приклад 2. Визнач коефіцієнти квадратного рівняння:𝟏𝟐𝒙𝟐−𝟒𝒙=𝟎; Розв’язання:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат діїЗапиши рівняння 𝟏𝟐𝒙𝟐−𝟒𝒙=𝟎у вигляді 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 (𝟏𝟐)𝒙𝟐+(−𝟒)𝒙+(𝟎)=𝟎 Маємо: a= 12, b=-4, c=0{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат дії
Номер слайду 11
Приклад 3. Визнач коефіцієнти квадратного рівняння:𝟐𝟓𝒙𝟐−𝟏=𝟎; Розв’язання:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат діїЗапиши рівняння 𝟐𝟓𝒙𝟐−𝟏=𝟎у вигляді 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 (𝟐𝟓)𝒙𝟐+(𝟎)𝒙+(−𝟏)=𝟎 Маємо: a= 25, b=0, c=-1{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат дії
Номер слайду 12
Приклад 4. Склади квадратне рівняння, у якому старший коефіцієнт (-3), другий коефіцієнт 15, вільний член (-2,3). Розв’язання:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат діїПідстав у рівняння 𝒂𝑥2+𝒃𝑥+𝒄=0 задані значення коефіцієнтів.a= −3, b= 15, c= -2,3 Маємо: −𝟑𝒙𝟐+𝟏𝟓𝒙+(−𝟐,𝟑)=𝟎 Розкрий дужки в отриманому рівнянні.−𝟑𝒙𝟐+𝟏𝟓𝒙−𝟐,𝟑=𝟎 Зверни увагу: можна помножити обидві частини рівняння на (-10) та отримати квадратне рівняння з цілими коефіцієнтами: 𝟑𝟎𝒙𝟐−𝟐𝒙+𝟐𝟑=𝟎 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат діїРозкрий дужки в отриманому рівнянні.
Номер слайду 13
ПРИГАДАЙДо квадратних рівнянь можна застосувати всі правила рівносильних перетворень рівнянь:доданки можна переносити з однієї частини рівняння в іншу, змінюючи їх знак на протилежний;до обох частин рівняння можна додавати те саме число (від обох частин рівняння можна віднімати те саме число):обидві частини рівняння можна множити або ділити на те саме число, відмінне від нуля. Завдання.1. Визнач коефіцієнти поданого квадратного рівняння:2𝑥2+3𝑥−5=0;−5𝑥2−11𝑥+4=0;3𝑥2−19=0;18𝑥2+6𝑥=0.2. Склади квадратне рівняння, у якому:старший коефіцієнт 8, другий коефіцієнт (-6), вільний член 11;старший коефіцієнт 2, другий коефіцієнт 15, вільний член -1;старший коефіцієнт 5, другий коефіцієнт 14, вільний член (-1,6);старший коефіцієнт (-6), другий коефіцієнт (-2,4), вільний член 17.
Номер слайду 14
Приклад 5. Зведи рівняння −2𝑥(𝑥+1)−2𝑥−32=4𝑥2−1 до вигляду 𝑎𝑥2+𝑏𝑥+𝑐=0. Визнач його коефіцієнти. У відповідь запиши відношення вільного члена до старшого коефіцієнта Розв’язання:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат діїРозкрий дужки у лівій частині рівняння.−2𝑥2−2𝑥−4𝑥2−12𝑥+9=4𝑥2−1;−2𝑥2−2𝑥−4𝑥2+12𝑥−9=4𝑥2−1 Перенеси всі доданки в ліву частину рівняння.−2𝑥2−2𝑥−4𝑥2+12𝑥−9−4𝑥2+1=0 Зведи подібні доданки в лівій частині рівняння й запиши отримане рівняння у вигляді 𝑎𝑥2+𝑏𝑥+𝑐=0.−10𝑥2+10𝑥-8=0 Поділи обидві частини рівняння на (-2).−10𝑥2+10𝑥-8=0 Ӏ : (-2);5𝑥2−5𝑥+4=0 Визнач коефіцієнти отриманого квадратного рівняння.𝑎=5, 𝑏=−5, 𝑐=4 Знайди відношення вільного члена до старшого коефіцієнта𝑐𝑎=45=0,8{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст діїРезультат діїРозкрий дужки у лівій частині рівняння. Перенеси всі доданки в ліву частину рівняння. Поділи обидві частини рівняння на (-2). Визнач коефіцієнти отриманого квадратного рівняння. Знайди відношення вільного члена до старшого коефіцієнта. Відповідь: 𝑎=5, 𝑏=−5, 𝑐=4; 0,8
Номер слайду 15
Зведи задане рівняння до вигляду 𝑎𝑥2+𝑏𝑥+𝑐=0, визнач його коефіцієнти й запиши у відповідь:cуму старшого коефіцієнта та вільного члена: 8𝑥𝑥−2+3=6−2𝑥2;відношення вільного члена до старшого коефіцієнта: −6𝑥𝑥−4−3𝑥−42=8−5𝑥2;відношення вільного члена до старшого коефіцієнта: (4𝑥+3)2−5𝑥−2𝑥+3=2𝑥2+(𝑥−5)(𝑥+5) «Для того щоб удосконалити розум, треба більше розмірковувати, ніж заучувати»Рене Декатр