КВАДРАТНІ РІВНЯННЯ З ПАРАМЕТРОМ
Майже вся теорія квадратного тричлена, а також розв’язання багатьох задач, пов’язаних з ним, базується на прийомі, що називається «виділенням повного квадрата». Застосовуючи цей прийом до квадратного тричлена , приходимо до рівності:
Вираз D= b2 - 4ас називають дискримінантом.
Квадратне рівняння може мати два корені (D>0), один корінь (D=0) або не мати коренів (D<0). Корені квадратного рівняння х1 і х2 дорівнюють:
;
.
Правда, нумерація коренів умовна. Зазвичай намагаються занумерувати їх у порядку зростання, але це не обов’язково. Також деякі термінологічні проблеми виникають у випадку D=0, тож зауважимо, що вирази «квадратне рівняння має один розв’язок» і «квадратне рівняння з рівними коренями» означають одне і те ж.
Якщо другий коефіцієнт квадратного рівняння - парне число, тобто b = 2k,
то при розв’язуванні квадратного рівняння можна користуватися формулою: , де , .
До азбуки квадратного тричлена відноситься також і теорема Вієта. Для того, щоб х1 і х2 рівняння ах2 + bх + с = 0 , необхідно і достатньо, щоб виконувались рівності:
.
Звернемо увагу на те, що тут сформульовано два твердження – пряме та обернене. Часто обмежуються одним прямим твердженням.
Зауваження. Важливо звертати увагу учнів на випадки, коли коефіцієнт при х2 дорівнює нулю, і розглядати їх у першу чергу, що допоможе учням уникати поширеної помилки: взагалі не розглядати таких випадків.
Рівняння з вимогою
«розв’язати для всіх значень параметра»
Розв’язання рівнянь такого типу слід з питання «А чи є воно квадратним?». Далі можна скористатись схемою.
Приклад 1. Розв’язати рівняння ax2 – 2x + 4 = 0.
Розв’язання
Якщо a = 0, то x = 2.
Якщо а ≠ 0, то рівняння є квадратним.
D = 4 – 16a.
Якщо D < 0, тобто a >0,25, рівняння розв’язків не має.
Якщо D = 0, тобто a = 0,25, то x = 4.
Якщо D > 0, тобто a < 0,25 , то рівняння має два кореня
x1,2 = .
Приклад 2. Розв’язати рівняння x2 2x a 0.
Розв’язання
Рівняння квадратне, тому розв’язки залежатимуть від дискримінанта:
D 1a .
Якщо а > 1, то D 0, то коренів немає.
Якщо а = 1, то D 0, то отримаємо один корінь х = 1.
Якщо а < 1, то D 0 , то рівняння має два різних дійсних кореня x1,2 11a .
Відповідь. Якщо а > 1, то розв’язків немає;
Якщо а = 1, то х = 1; якщо а < 1, то x1,2 11a .
Приклад 3. Розв’язати рівняння: (+1)х2+2х+ −2=0.
Розв’язання
1) Якщо +1= 0 тобто = -1, то задане рівняння буде мати вигляд: -2х – 3 = 0, тобто х =-
2) Якщо +1≠0 ( ≠ -1), то одержимо квадратне рівняння, дискримінант якого D=4(+2). Тому розглянемо три випадки:
х1=; х2=.
Відповідь. Якщо =-1, то х=-; якщо ≠-1 і ≥-2, то х=.
Приклад 4. Розв’язати рівняння 3(2а – 1)х2 – 2(а + 1)х + 1 = 0 .
Розв’язання
Якщо а = , дане рівняння перетворюється в лінійне рівняння:
0·х2 – 2( + 1)х + 1 = 0;
−3х + 1 = 0;
х = .
Якщо а ≠ , то дане рівняння є квадратним. Знайдемо дискримінант:
= (а + 1)2 – 3(2а + 1) = а2 + 2а +1 – 6а +3 = а2 −4а +4 =
= (а – 2)2 ≥ 0 .
= 0, якщо а = 2. Тоді рівняння набирає вигляду:
9х2 – 6х + 1 = 0; (3х – 1)2 = 0; х = .
> 0, якщо а ≠ 2. Тоді рівняння два корені:
х1 = і х2 = .
Відповідь. Якщо а = , а = 2, то х = ;
якщо а ≠ , а ≠ 2, то х1 = , х2 = .
Приклад 5. Розв’язати рівняння
.
Розв’язання
Якщо а = 2, дане рівняння перетворюється в лінійне, .
Якщо а ≠ 2, то дане рівняння – квадратне.
D =
Розв’язуючи нерівність , знаходимо ті значення а, за яких набувають дійсних значень: \, то
Відповідь. Якщо а = 2, то х =;
якщо
Приклад 6. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Перенесемо всі доданки із правої частини рівняння в ліву з протилежним знаком і зведемо коефіцієнти при однакових степенях х:
.
Застосуємо формулу перетворення різниці квадратів у добуток і винесемо спільний множник (а+1) за дужки : .
Якщо параметр то рівняння зводиться до тотожності 0=0. Отже, його розв’язками є всі дійсні числа. Нехай , тоді .Поділивши обидві частини рівняння на (а+1), отримаємо . В залежності від значень параметра а одержимо рівняння різного виду.
Якщо а=1, то рівняння стає лінійним. Якщо , то рівняння буде квадратним.
Обчислимо дискримінант рівняння:
.
0 при . Тоді х1 = х2 = = 2.
0 при . Тоді х1,2 =
Відповідь. Якщо а = −1, то х
Якщо а = 1, то х = 1.
Якщо , то х1 = х2 = 2.
Якщо то х1,2 =
Якщо , то рівняння розв’язків не має.
Існування коренів (коренів певних знаків)
Розглянемо завдання на співвідношення між коренями квадратного рівняння з параметрами. Їх можна розв’язувати користуючись схемою. Але деколи зручніше не виписувати значення коренів через дискримінант, а використовуючи теорему Вієта.
Рівняння має два додатні корені
|
|
Рівняння має два від’ємні корені
|
|
Рівняння має корені різних знаків
|
|
Рівняння має два різні додатні
|
|
Рівняння має два різні від’ємні корені
|
|
Приклад 7. Знайдіть всі значення параметра а, при яких рівнянння 3x2 2(a 3)x a2 2a 0 має корені різних знаків.
Розв’язання
Якщо корені x1 і x2 – корені рівняння, то x1 · x2 0 .
За теоремою Вієта маємо: < 0, звідки
Відповідь. (− – 2) (0; +.
Приклад 8. Довести, що при будь-якому значенні а рівняння має розв’язок.
Розв’язання
Можна, звичайно, спробувати знайти дискримінант і довести, що він додатний. Але не будемо поспішати. Позначимо ліву частину даного рівняння як f(x). Відразу зрозуміло, що при будь-якому значенні а. Твердження задачі буде доведено, якщо ми знайдемо х1, для якого . Спробуємо . (Вибір такого значення є зрозумілим, оскільки у цьому випадку зникають члени з ) при будь-якому значенні а. Тепер легко можна зробити висновок, що рівняння завжди матиме розв’язок. Більше того, якщо , тобто і , дане рівняння матиме два корені; при цьому завжди є корінь, який задовольняє нерівність .
Приклад 9. Знайти значення параметра а, при якому рівняння має лише один корінь.
Розв’язання
Якщо а = 2, то рівняння – лінійне (4 − 4)∙х + 3 = 0, що немає коренів.
Якщо а ≠ 2, то рівняння квадратне і має один корінь лише тоді, коли D = 0.
.
D = 0 при а1 = 2 и a2 = 5. Значення а = 2 не задовольняє умову задачі.
Відповідь. а = 5.
Рівняння з умовами щодо коренів
Нехай і – корені рівняння = 0,
де; , , ; – абсциса вершини параболи .
Тоді мають місце такі твердження:
Приклад 10. При яких значеннях а один з коренів рівняння
дорівнює квадрату іншого?
Розв’язання
Для визначення шуканих значень а складемо систему, в якій два перші рівняння описують теорему Вієта для даного квадратного рівняння , , а третє співвідношення містить умову, яка накладається на його корені:.
У даному випадку для визначення та зручно вибрати друге і третє рівняння системи:
тобто
Підставляючи знайдені вирази в перше рівняння системи, одержимо: , ,
Відповідь. а= −1, або а=3.
Приклад 11. При яких значеннях параметра а корені рівняння
більші 1?
Розв’язання
Очевидно, що задача рівносильна наступній: при яких значеннях параметра а корені квадратного тричлена
більші 1.
Перехід від одного формулювання задачі до іншого, підкреслює загальну ідею, що пов’язана з описом тих чи інших властивостей квадратного тричлена в їх геометричній інтерпретації на графіку.
Для того, щоб корені квадратного тричлена були більші числа , необхідно і достатньо виконання умов:
При а=0 рівняння має корінь х = −1, який не задовольняє умову задачі.
Розглянемо випадок . При таких а умови запишуться у вигляді .
Розв’язуючи цю систему, знаходимо, що . Очевидно, що цей же результат ми отримали б і розв’язуючи нерівність , де − менший корінь рівняння.
Відповідь. .
Приклад 12. При яких значеннях параметра а один із коренів рівняння тричлена (а2 − + (а2 + а – 1) – а3 + а = 0 більший, ніж число а, а другий менший а?
Розв’язання
Задача рівносильна наступній: при яких значеннях параметра а корені квадратного тричлена у(х) = (а2 − + (а2 + а – 1) – а3 + а = 0 лежать на дійсній осі по різні сторони від точки х = а?
Для розв’язування цієї задачі скористаємося тим загальним фактом, що для того щоб корені квадратного тричлена лежали на дійсній осі по різні сторони від числа , необхідно і достатньо виконання умови .
У нашому випадку ця умова набуває вигляду (а2 − < 0.
Тобто, вимогу задачі задовольняють розв’язки нерівності
(а2 −( а2 −2) а2 + (а2− а −1)а – а3 + а) < 0, де (а2 − ≠ 0
(а = ± не задовольняють умову задачі).
Розв’язуючи отриману нерівність, знаходимо, що а
Варто сказати, що розв’язувати цю задачу іншим способом, розглядаючи нерівності і , досить складно.
Відповідь. а
Приклад 13. При яких значеннях параметра а корені та рівняння (3а + + (а – 1) + 4а +3 = 0 задовольняють умовам < − 1 < < 1?
Розв’язання
Задача рівносильна наступній: при яких значеннях параметра а тільки один, а саме – більший корінь квадратного тричлена
f(x) = (3а + + (а – 1+ 4а +3 , де 3а + належить інтервалу (-1; 1), а другий – менший -1.
Вимоги в даній задачі виконуються тільки з-за умов:
.
Таким чином ми приходимо до системи:
Розв’язуючи цю систему, приходимо до висновку, що
а.
Відповідь. а
Приклад 14. При яких значеннях параметра а корені рівняння = 0 мають різні знаки і обидва по модулю менші 4?
Розв’язання
Нехай . Тоді вимоги задачі виконуються, якщо сумісна система
, яку запишемо у вигляді і якій задовольняють всі а.
Відповідь. а
Приклад 15. При яких значеннях параметра а квадратний тричлен (k – 1)х2 + (k + 4)х + k + 7 можна представити у вигляді повного квадрата?
Розвязання
Квадратний тричлен ax2 + bx + c можна представити у вигляді a(х –x0 )2, якщо його корені рівні х1 = х2 = x0 . Тобто коли D = 0. В даному випадку D = (k +4)2 −4(k − 1)( k + 7) = 0.
Розв’язавши останнє рівняння, отримуємо k = - і k = 2.
Відповідь. k = - і k = 2.
Приклад 16. Знайти всі значення параметра , при кожному з яких корені рівняння належать інтервалу .
Розв’язання
Нехай . ,
Якщо , то .
Якщо , то задача рівносильна виконанню умов:
Відповідь. .
Приклад 17. Знайти всі значення параметра , при кожному з яких лише один корінь рівняння належать інтервалу .
Розв’язання
Рівняння квадратне.
9.
Корені х = а – 1 і х = а + 2.
1< а − 1 < 5,
2< а < 6.
1< а + 2 < 5,
−1 < а < 3.
Бачимо, що рівно один корінь належить інтервалу при −1 < а ≤2 або 3 ≤ а < 6.
Відповідь: .
Приклад 18. Знайти всі значення параметра , при кожному з яких корені рівняння має корені різних знаків і модуль додатного кореня більший, ніж модуль від’ємного.
Розв’язання
Корені цього квадратного рівняння задовольняє умову тоді і тільки тоді, коли їх добуток буде від’ємним числом, а сума – додатним. За теоремою Вієта отримаємо систему:
Відповідь. .
Приклад 19. Знайти всі значення параметра , при кожному з яких корені рівняння більші 3.
Розв’язання
І спосіб. D 2a 2 ; x1 3a , x2 3a .
Щоб корені були більші 3 ( 3 ≤ x1 ≤x2), досить розв’язати тільки одну нерівність: 3a −3, відокремивши радикал, отримаємо нерівність 3a 3, яка рівносильна системі:
ІІ спосіб. Розглянемо функцію: f (x) x2 2ax 9a2 2a 2.
Її корені більші 3, якщо виконується система:
Відповідь. .
Взаємне розташування коренів двох квадратних рівнянь
З’ясуємо питання про взаємне розташування коренів двох квадратних рівнянь.
Нехай рівняння має корені , а рівняння має корені , при чому . У цьому випадку кажуть, що корені рівняння перемежовуються.
На рисунку показане взаємне розташування графіків цих функцій. Графіки мають єдину точку перетину з абсцисою .
Очевидно, що , звідки . (Відмітимо, що при графіки співпадають або не перетинаються.) Нехай , тоді , або , звідки
. (*)
Приклад 20. При яких значеннях параметра корені рівнянь та перемежовуються ?
Розв’язання
У даному випадку
З нерівності (*) одержуємо, що
,
або звідки
Відповідь.
Приклад 21. Знайти всі значення параметра , при кожному з яких рівняння (1 – 2а)х2 – 6ах – 1 = 0 і ах2 – х + 1 = 0 мають хоча б один спільний корінь.
Розв’язання
При а ≠ 0 и 1 – 2а ≠ 0 запишемо умову (*) для цих рівнянь:
( + )2 = (− + ) (− − ).
Спростивши рівняння, отримаємо:
(1− а)2 = - (6а2 + 2а – 1)( 6а + 1). Розкриємо дужки та перенесемо всі доданки в одну частину, винесемо а за дужки:
а( 36а2 + 19а – 6) = 0.
За умовою а ≠ 0, тому тільки
36а2+ 19а – 6 = 0,
а1 = і а2 = .
Підставимо значення а в друге рівняння ах2 – х + 1 = 0.
Отримаємо
х2 – х + 1 = 0, D отже а = не задовольняє умову.
х2 – х + 1 = 0. D ≠ 0.
Відповідь. а = .
Рівняння, що містять модуль
Приклад 22. При якому значенні параметра р рівняння
| х2 – 5х + 6 | + | х2 – 5х + 4 | = р має рівно чотири корені?
Розв’язання
Розглянемо функцію у = | х2 – 5х + 6 | + | х2 – 5х + 4 |
Так як х2 – 5х + 6 = (х – 2)(х – 3) і х2 – 5х + 4 = (х – 1)(х – 4), то
y = | (х – 2)(х – 3) | + | (х – 1)(х – 4) |.
Розв’яжемо рівняння на кожному із п’яти проміжків, на які розбивають числову вісь корені квадратних тричленів:
y = x2 – 5x + 6 + x2 – 5x + 4,
y = 2x2 – 10x + 10,
y = x2 – 5x + 5 − парабола.
y = x2 – 5x + 6 – x2 + 5x – 4,
y = 2 – пряма.
y = – x2 + 5x – 6 – x2 + 5x – 4,
y = – 2x2 + 10x – 10,
y = – x2 + 5x – 5 – парабола.
y = x2 – 5x + 6 – x2 + 5x – 4,
y = 2 – пряма.
y= x2 – 5x + 6 + x2 –5x + 4,
y = x2 – 5x + 5 – парабола.
Побудувавши на кожному із проміжків відповідні графіки, отримаємо:
х
Отже, рівняння має чотири корені за умови 2 < а < 2,5.
Відповідь. а .
Приклад 23. При якому найбільшому цілому значенні параметра рівняння має рівно чотири корені?
Розв’язання
Початкове рівняння матиме 4 корені, якщо рівняння матиме корені, і обидва вони будуть додатними. рівняння матиме корені за умови , звідки .
За теоремою Вієта , .
Отже, для того щоб обидва корені були додатними, необхідно щоб було додатним.
Маємо: , тому найбільшим цілим значенням буде 6.
Відповідь. 6.
Приклад 24. Знайдіть усі значення параметра а, при яких рівняння 2х2 + (2а–10)|x| +a2 – 10 a +16 = 0 має два розв'язки.
Розв'язання
Перша ідея – виділити повний квадрат відносно параметра а:
Наступна ідея не настільки очевидна, але абсолютно типова – виділити повний квадрат щодо модуля х. Тоді не буде необхідності в розкритті модульних дужок.
Першу частину розв'язання виконано. Ми прийшли до того, що ліва частина рівняння залежить від параметра, а права не залежить. Далі має бути дослідження кількості точок перетину графіків рівнянь:
Перетворимо друге рівняння:
Друге рівняння описує коло із центром на початку координат і радіусом рівним 3. Це коло не залежить від параметра й не змінює свого положення в процесі дослідження. Більш цікавим є графік першого рівняння, точніше множина графіків. Параметр а надає цьому рівнянню динамічність переміщення щодо координатних осей і зміну форми графіка від прямого кута до ламаної лінії із прямими кутами. А саме, при а – 5 ≥ 0 графік першого рівняння має вигляд:
При а – 5 < 0 графік перетвориться на ламану лінію:
Досліджуємо графічно розв'язок системи: Тоді система й вихідне рівняння мають два розв'язки.
Тепер досліджуємо цю же систему при a – 5 < 0. У цьому випадку два розв'язки можливі коли: -3 < a – 5 < 0, тобто для значень параметра в межах 2 < a < 5.
Графічно ці розв'язки отримуються у такий спосіб:
При a – 5 = −3 тобто при a = 2 рівняння має три корені. При a < 2 рівняння має чотири розв'язки доти, доки графіки кола й ламаної мають чотири спільні точки. Але настане момент, коли відповідні січні стануть дотичними, і тоді рівняння знову буде мати тільки два розв'язки:
У цьому випадку: АВ = 6, ОВ = 3, В(0;- 3), а - 5 = -3√2,
а = 5 - 3. Поєднуючи всі отримані розв'язки, маємо:
a (2;8,) a =5 – 3.
Відповідь. a (2;8), a =5 – 3.
Приклад 25. Вказати всі значення параметра а , при яких рівняння ׀х2 +3ах= −3а має лише два розв’язки.
Розв’язання
Перш за все відмітимо, що рівняння ׀х2 +3ах= −3а може мати розв’язки тільки при а < 0 (а Графік y1= ׀х2 +3ах отримаємо з параболи y = х2 +3ах відображенням від’ємної частини симетрично осі Ох. Корені цієї параболи х1 = 0 та х2 = −3а , а вершина знаходиться в точці і
Графіком є пряма, паралельна осі Ох.
З малюнка слідує, що графіки даних функцій мають дві спільні точки при умові, що
Відповідь.
Приклад 26. Вказати всі значення параметра a, при яких рівняння ((|x - 8| + |x - a|)2) - 7a(|x - 8| + |x - a|) + 10a2 + 6a - 4 = 0
має лише два розв’язки.
Розв’язання
Замітимо, що маємо квадратне рівняння відносно t,
де t = |x − 8| + |x − a|.
Перепишемо рівняння так, що застосувати теорему Вієта:
t2 − 7at + 10a2 + 6a - 4 = 0,
t2 − 7at + 2(5a2 + 3a - 2) = 0,
t2 − 7at + 2(a + 1)(5a - 2) = 0,
t2 − 7at + (2a + 2)(5a - 2) = 0.
Отже, корені цього рівняння: (2a + 2) и (5a − 2).
Отримаємо: |x − 8| + |x − a| = 2a + 2 або
|x − 8| + |x − a| = 5a − 2.
Розглянемо функцію f(x) = |x − 8| + |x − a|.
Точки 8 і а ділять числову вісь на три області. Побудуємо відповідні графіки на кожному з цих проміжків.
При такому розташуванні прямі перетинатимуть графік лише у двох точках, при інших положеннях прямих, можливі й інші варіанти. Щоб знайти точки перетину, можна розв’язати дві системи строгих нерівностей або нерівність
( |x − 8| − (2a + 2))( |x − 8| − (5a − 2))< 0.
Скориставшись методом інтервалів, отримуємо: a= і
a .
Відповідь. a = і a .
Література