Кваліфікаційна робота з теми ДИДАКТИЧНА АНАЛІТИКА ПІДРУЧНИКА З МАТЕМАТИКИ

Про матеріал
Дана робота містить аналіз засобів навчання математики для пілотних класів Нової української школи для 5 класу
Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

Державний заклад

«Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

Навчально-науковий інститут публічного управління,

адміністрування та післядипломної освіти

 

 

 

 

 

Смолякова Рита Вікторівна

 

 

 

ТЕМА

ДИДАКТИЧНА АНАЛІТИКА

ПІДРУЧНИКА З МАТЕМАТИКИ

 

 

Кваліфікаційна робота за спеціальністю «Середня освіта. Математика»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Старобільськ – 2021

ЗМІСТ

Вступ                3

Розділ 1. ДИДАКТИЧНА АНАЛІТИКА І КОНСТРУЮВАННЯ

ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ

1.1. Впровадження Державного стандарту базової середньої освіти в      навчальний процес з математики                                                                                                                    6

1.2. Навчально-методичне забезпечення на уроках математики у

контексті Нової української школи            9

1.3. Новий освітній простір: школа, у якій хочеться навчатися:

інноваційні форми роботи під час уроків математики STEM освіта    10

Розділ 2. ДИДАКТИЧНІЙ АНАЛІЗ І ЕМОЦІЙНА ОЦІНКА НАВЧАЛЬНОГО ТЕКСТУ ПІДРУЧНИКА МАТЕМАТИКИ

2.1. Переваги нових підручників перед традиційними     13

2.2. Вихідні дані підручника          13

2.3. Відповідність змісту матеріалу, вміщеному у посібнику,

нині діючій програмі            14

2.4. Відповідність розміщення матеріалу принципам дидактики    14

2.5. Мова і стиль тексту          15

2.6. Блок задач            16

2.7. Ілюстративний, довідково-орієнтаційний апарат      17

2.8. Відповідність компетентнісному підходу в математичній освіті   17

Висновки             20

Список використаних джерел         22

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Реформування загальної середньої освіти в Україні, зокрема запровадження Концепції «Нова українська школа» й Державного стандарту базової середньої освіти, вимагає суттєвих змін як самої педагогічної діяльності, її принципів, умов та засобів здійснення, так і змісту, форм та методів навчання.

Концепція «Нова українська школа» передбачає створення природно-відповідної освіти, розвиток педагогічного партнерства, де підкреслюється цілісність особистості, дбаючи про інноваційний, духовний, фізичний розвиток дитини. Кожна дитина є неповторною, наділеною від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. Сучасний світ вимагає від дитини не лише засвоєння знань, важливо навчити її користуватися ними. Сприяти формуванню й розвивати життєві компетентності, що необхідні для успішної самореалізації в житті, – головне завдання сьогодення. Сучасна концепція освіти є особистісно орієнтованою моделлю, що побудована на дитино центричному підході. Розвиток сучасної дитини як особистості передбачає максимальну реалізацію нею своєї активності, самостійності, креативності, творчості, прагнення обирати на власний розсуд шляхи й засоби досягнення цілей. Завдання дорослих – сприяти формуванню в неї механізму вільного природного саморозвитку.

Підготувати компетентного учня стало основним завданням XXI століття. Ця проблема набуває актуальності у зв’язку з тим, що сучасний світ характеризується стрімким соціальним, технологічним розвитком, який потребує від людини здатності робити духовно-моральний вибір, мобільності та відповідальності у прийнятті рішень, бути успішним та вміння ефективно спілкуватися. В свою чергу це потребує переосмислення освітніх стратегій, визначення пріоритетів, характеру та нового змісту освіти, яка була б спрямована на формування життєздатної особистості.

Наразі наше суспільство зазнає значних змін. Це обумовлено новими відкриттями науки і техніки, оновленням багатьох сфер людського життя. Таким чином, суспільство постійно здійснює перехід на новий рівень свого існування, а разом із цим з’являється необхідність змінювати основні соціальні процеси, які

протікають у ньому.

Освітній процес має постійно пристосовуватися до нових умов функціонування, в особливості зміни торкнулися вибору методів і технологій в ньому.

На сьогоднішній день саме технології навчання дають можливість підвищення якості освіти і застосування інноваційних методів в навчанні. За таких умов відбувається і трансформація освітнього процесу: відходять у минуле традиційні методи, засновані, в основному на трансляції знань, а на зміну їм з'являються нові – засновані на використанні інформаційно-комунікаційних та ігрових технологій.

Сучасна система освіти з кожним днем усе більше пов’язує учасників освітнього процесу з віртуальним простором та його елементами. І все більше зростає роль ігор та ігрових технологій: поступово вони стають одним з ключових елементів освітнього простору.

Актуальним та дуже важливим в наш час є пошук та розгляд нових засобів та способів викладання математики.

Вивчення математики в сучасній школі займає особливе місце. Цей навчальний предмет спрямований не тільки на оволодіння певними математичними знаннями, навичками і вміннями, а й на загальний, всебічний розвиток учня як повноцінної, успішної, адаптованої до сучасного соціуму особистості. Ефективна організація навчального процесу, в тому числі, і процесу вивчення математики, неможлива без наявності відповідних сучасних засобів навчання. Одним із найважливіших серед них є підручник. Останнім часом в Україні проходять певні зміни в системі шкільної освіти, які спричиняють виникнення змін і в освітніх стандартах, і в програмах вивчення навчальних предметів. У результаті сучасна школа потребує створення нових підручників, які б повністю відповідали сучасним вимогам до вивчення тих чи тих предметів. І тому мета моєї роботи  – провести аналіз засобів навчання математики для пілотних класів Нової української школи для 5 класу за редакцією Н. А. Тарасенкової.

При написанні даної роботи я ставила перед собою наступні завдання:

  •              опрацювати державний стандарт базової середньої освіти;
  •              ознайомитися з модельними навчальними програми різних авторів;
  •              дати аналіз та порівняльну характеристику діючих підручників та нових.

У цьому році лише адаптують дані підручники і тому над їх аналізом та характеристикою працюють всі бажаючі. Але вчителі вже говорять про переваги цих книжок – чіткі пояснення, наочні та сучасні приклади, багато цікавих практичних завдань із покроковими інструкціями, що допомагають закріпити теорію, можливість групової та проєктної роботи, а також багато зрозумілого ілюстративного матеріалу замість сухої теорії.

Всі матеріали виготовлені групою авторів допоможуть мені робити уроки з математики цікавими та захоплюючими.

Ретельна підготовка вчителя до кожного уроку, його небайдужість до того, що він робить, рано чи пізно принесуть йому довгоочікувану радість – у всіх дітей з’явиться інтерес не тільки до математики, а й до навчання в цілому.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ І

ДИДАКТИЧНА АНАЛІТИКА І КОНСТРУЮВАННЯ

ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ

  1.           Впровадження Державного стандарту базової середньої освіти в навчальний процес з математики.

Сьогодні освіта України переживає процес «перезавантаження»: вводяться нові Державні освітні стандарти, оновлені програми, підручники. Реальність стрімко змінюється: суспільство інформатизується, Україна все більше інтегрується в світовий простір. Ці фактори ставлять перед освітою інші завдання.

Держстандарт і навчальні програми мають відповідати вимогам часу, тобто в них мають бути закладені найновіші досягнення науки, технологій, педагогічної думки, новий освітній зміст. Адже в освіті, крім змісту викладання, все інше доповнення. Можна ставити різні бали, поєднувати, роз’єднувати предмети, але якість освіти визначається новими стандартами. І вони не повинні бути чимось застиглим, навпаки це жива матерія, яка кожні 15 20 років має змінюватись. Оскільки нагромаджуються нові знання, нові психологічні підходи, педагогічні методики, навіть діти стають іншими.

Основні державні документи зазначають, що «Стандарт освіти – це система основних показників, що є складовими державної норми освіченості. Освітній стандарт відображає суспільний ідеал, враховує можливості реальної особистості та системи освіти щодо досягнення цього ідеалу». У Законі України «Про загальну середню освіту» говориться: «Державний стандарт загальної середньої освіти – це зведення норм і положень, що визначають державні вимоги до освіченості учнів і випускників шкіл на рівні початкової, базової і повної загальної середньої освіти та гарантії держави у їх досягненні». Державний стандарт базової середньої освіти, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. №898. Відтоді розпочалася робота над створенням нових навчальних програм для учнів 5 – 9 класів. Перейнявшись її важливістю і прагнучі йти «в ногу з часом», учитель повинен шукати відповідь на питання «Що і як я маю робити? З чого почати і як продовжувати? Яким має бути кінце-

вий результат?», а також звернутися до освітніх документів (державних стандартів, концепції нової української школи, навчальних планів та програм тощо).

Сутність змін пов’язана з необхідністю впровадження компетентнісно спрямованої освіти. Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу, в основі якого лежать Рекомендації Ради Європейського Союзу від 22 травня 2018 року щодо ключових компетентностей  для ціложиттєвої освіти (освіти впродовж життя).

Усі ключові компетентності однаково важливі; кожна з них сприяє успішному життю у суспільстві.

Базова середня освіта має такі цикли: адаптаційний (5–6 класи) та базове предметне навчання (7–9 класи). Вони враховують вікові особливості розвитку та потреби учнів і дають можливість подолати розбіжності у навчальних досягненнях учнів

Зміст середньої освіти є складною багаторівневою системою, що складається з 9 освітніх галузей. Для кожної освітньої галузі визначено: мету, єдину для всіх рівнів загальної середньої освіти; компетентнісний потенціал, що відображає здатність кожної освітньої галузі формувати всі ключові компетентності через розвиток умінь і ставлень, та окреслює «ядро» знань; обов’язкові  результати навчання здобувачів базової середньої освіти.

Вимоги до обов’язкових результатів навчання складаються з таких компонентів:

  • групи результатів навчання, що охоплюють споріднені загальні результати;
  • спільні для всіх рівнів загальної середньої освіти загальні результати навчання, через які реалізується компетентнісний потенціал галузі;
  • конкретні результати навчання, що визначають навчальний поступ за освітніми циклами;
  • орієнтири для оцінювання, що є основою для визначення навчальних досягнень здобувачів освіти на завершення відповідного циклу.

Досягнення цих результатів відповідає достатньому рівню та є основою

для продовження навчання на наступному рівні загальної середньої освіти.

Метою математичної освітньої галузі є формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та професійної діяльності впродовж життя, що передбачає засвоєння системи знань, вдосконалення умінь і способів дій для розв’язування суто математичних та практичних задач; розвиток логічного мислення та психологічних якостей особистості; розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті.

Обов’язковим результатом навчання учнів з математичної освітньої галузі є те, що учень/учениця:

  • виокремлює проблеми і досліджує ситуації, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;
  • моделює процеси і ситуації, розробляє стратегії, плани дій для розв’язання проблемних ситуацій;
  • критично оцінює процес та результат розв’язання проблемних ситуацій;
  • розвиває математичне мислення для пізнання і перетворення дійсності, володіє математичною мовою.

Документом встановлено орієнтири, за якими учні розбудовуватимуть власні компетентності – здобуватимуть знання, розвиватимуть вміння та формуватимуть ставлення. [1]  

Реалізувати ці вимоги можна  спрямувавши викладання математики на використання завдань практичного змісту, показувати можливості застосування набутих знань, використавши чіткі пояснення матеріалу, наочні та сучасні приклади, цікаві практичні завдання із покроковими інструкціями, що допоможуть закріпити теорію, використовувати групову та проєктну роботу, а також ілюстрований матеріал замість сухої теорії.

Успішний учень – це запорука розквіту держави, а творчі вчителі – це ті люди, на яких тримається освіта.

 

  1.           Навчально-методичне забезпечення на уроках математики у

контексті Нової української школи.

Згідно зі стандартом школи мають бути забезпечені всім необхідним - підручниками, посібниками, в тому числі і електронними.

Кабінети математики повинні мати спеціальне обладнання, яке вимагатиме дотримання інструктивно-методичної рекомендації «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладах» (лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.02.2012 №1/9-72).

Модельну програму для своєї роботи вчитель обирає сам із переліку затверджених Наказом Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795. Гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» отримали 7 модельних навчальних програмам для базової середньої освіти з математики, у змісті яких реалізуються концептуальні засади нового Державного стандарту базової середньої освіти, орієнтовне календарно-тематичне планування вчитель складає на основі обраної модельної програми.

Авторські колективи розробляють  програми для впровадження нового змісту базової середньої освіти в освітній процес закладів загальної середньої освіти, а також комплекс посібників на допомогу вчителеві. [2]

Для активізації роботи учнів, економії часу на уроці, збільшення обсягу роботи, підвищення ефективності процесу оволодіння знаннями, вміннями і навичками доцільно використовувати мультимедійні навчально-освітні системи, які забезпечують:

  • проведення уроків із демонстрацією;
  • організацію індивідуальної самостійної роботи;
  • автоматизацію процесу виявлення помилок та їх усунення;
  • пояснення навчального матеріалу із залученням сучасних засобів навчання;
  • організацію колективної дослідницької роботи учнів;
  • формування індивідуальної траєкторії знань учня;
  • самопідготовку до уроку засобами мультимедіа;
  • відображення статистики навчальних досягнень учнів для батьків.
    1.           Новий освітній простір: школа, у якій хочеться навчатися:      інноваційні форми роботи під час уроків математики STEM освіта

Прагнення людини пізнавати навколишній світ викликане не лише природною цікавістю, а й потребою забезпечити для себе необхідні умови життя. Якість життя людини перебуває в прямій залежності від рівня використання наукових знань та досягнень.               Серед фундаментальних наук особливе місце займає математика, яка зі своєю універсальністю та всеосяжною силою продемонструвала величезну роль у радикальній зміні життя людства. Виникає гостра освітня  потреба у якісному навчанні сьогоднішніх учнів технічним дисциплінам – математиці, фізиці, інженерії, програмуванню. Але інтерес до вивчення математичних та природничих дисциплін у середній школі знижується.   Отже перед державою постає завдання створити такі умови навчання, які зацікавлять здобувачів освіти.

У планах Міністерства освіти України вже в найближчому майбутньому запровадити в усіх навчальних закладах використання електронних підручників. Крім того, за допомогою компактних гаджетів можна шукати додаткову корисну інформацію, якої немає в звичайних підручниках. Сьогодні все більша кількість сучасних навчальних закладів практикує введення електронних розкладів, журналів і щоденників, які доступні для здобувачі освіти, в тому числі і з планшетів з телефонами.

У зв'язку з такими нововведеннями у нашого покоління викладачів виникає необхідність в оновленні методів і прийомів навчання

Учитель як провідник базових знань повинен знайти додаткові резерви для формування мотивації у вивченні свого предмета. Методичні інструменти, які забезпечують формування для учнів навчально-пізнавального середовища, надає вчителю саме  STEM-освіта, стверджує Н.Б. Вяткіна. [3] Як наголошує Л.О. Клименко, саме упровадження в освітній процес методичних рішень STEM-освіти дозволить учителю сформувати в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця.

В підручниках і програмах дуже багато інформації, і кожен раз додається щось нове. Ми бачимо, що діти почали «випадати» із навчання, наприклад, з математики, пропустивши щось, і вже не можеш надолужити прогалину, не можеш рухатися далі. Так втрачається інтерес до навчання. Уроки математики з використанням елементів STEM-освіти дають можливість не тільки  розвивати і підтримувати інтерес до предмета, але й бажання займатися нею і набувати нові знання, сприяти розвитку особистості, умінню виділяти головне в проблемі, формуванню високого рівня елементарних операцій (аналіз, порівняння, аналогія, класифікація).

У 2017-2018 навчальному році з метою навчання математики й розвитку дослідницьких навичок в 5 класі впроваджується використання робочого зошита з математики для учнів «Я дослідник» ( автор  Васильєва Д.В.).[4]

При розв’язуванні текстових задач на рух, починаючи з 5 класу, використовую метод графічного моделювання за рекомендаціями відомої вчительки Атаманської М.С.

Однією із STEM-технологій навчання математики є використання прикладних задач, які кожен вчитель в достатній кількості може підібрати в мережі Інтернет або придумати самостійно, використовуючи дані із реального життя.

Одним із дієвих засобів є практико-орієнтовані завдання, які можна запропонувати учням 5 класу. Під практико-орієнтованими завданнями розуміють завдання, умови яких є описом ситуацій із повсякденного життя учнів. Із задоволенням учні «відкривають» для себе геометрію, якщо застосувати на уроках орігамі. Орігамі - мистецтво складання паперу без використання клею та ножиць.

Практикую проведення пленерних уроків – це урок, проведення якого передбачається не в класі, а просто неба із залученням багатства довкілля в усіх його проявах для того, щоб вчитися бачити, слухати і розуміти навколишній світ. На таких уроках можна вдало пов’язати теорію з практикою та реальним життям.

Важко уявити собі сучасну людину без планшетного комп'ютера чи телефона, використання можливостей якого на уроках викладачем і учнями складно переоцінити.

Функції і можливості комп’ютера розширюються за рахунок вільного доступу в Інтернет (обмін інформацією як між учнями однієї робочої групи, так і між учнем і вчителем, можливість спільної роботи над одним проектом в режимі on-line і т. д.); наявності камери (фото, відео), мікрофона; музичного програвача; доступності необхідних додатків.

Тому доцільно використовувати мобільні додатки, які допоможуть урізноманітнити уроки та зробити їх більш цікавими. Головне – не забувати, що секрет заключається не в нових технологіях, а зацікавити у дослідницькій діяльності учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ.

ДИДАКТИЧНІЙ АНАЛІЗ І ЕМОЦІЙНА ОЦІНКА НАВЧАЛЬНОГО ТЕКСТУ ПІДРУЧНИКА МАТЕМАТИКИ

2.1. Переваги нових підручників перед традиційними

Вивчення математики в сучасній школі займає особливе місце. Цей навчальний предмет спрямований не тільки на оволодіння певними математичними знаннями, навичками і вміннями, а й на загальний, всебічний розвиток учня як повноцінної, успішної, адаптованої до сучасного соціуму особистості. Ефективна організація навчального процесу, в тому числі, і процесу вивчення математики, неможлива без наявності відповідних сучасних засобів навчання. Одним із найважливіших серед них є підручник. Останнім часом в Україні проходять певні зміни в системі шкільної освіти, які спричиняють виникнення змін і в освітніх стандартах, і в програмах вивчення навчальних предметів. У результаті сучасна школа потребує створення нових підручників, які б повністю відповідали сучасним вимогам до вивчення тих чи тих предметів.

Новий підручник з математики має чимало переваг перед традиційними. Насамперед, це чіткі схематичні пояснення. Мінімум теорії та максимум практики. А всі пояснення наочні та виконані на сучасних прикладах.

Під час навчання дітей  не заставляють зазубрювати матеріал, а створюються асоціативні ряди, щоби дитина могла легше орієнтуватися. Вміння формуються через практичні завдання та вправи.

Особливістю підручників є також використання великої кількості інфографіки. Такий спосіб подання інформації, якнайбільше відповідає потребам сучасних школярів. Адже сучасні діти не готові читати великі обсяги матеріалу, їм легше працювати з візуальною інформацією. І в цьому ще одна перевага нового підручника.

2.2. Вихідні дані підручника

У 5-х пілотних класах НУШ апробують підручники з математики під 6 освітніх програм, аби наступного навчального року запропонувати покращені версії всім п’ятикласникам.

Я проаналізую матеріали посібника, який відповідає модельній навчальній програмі з математики для 5 класів ЗЗСО С. О. Скворцової і Н. А. Тарасенкової і містить навчальні матеріали з математики для пілотних 5 класів Нової української школи Н. А. Тарасенкової, І. М. Богатирьової, О. М. Коломієць, З. О. Сердюк, Ю. В. Рудніцької. Схвалено для використання в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти, які беруть участь в інноваційному освітньому проєкті всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» у 2021/2022 навчальному році (рішення експертної комісії з математики, протокол від 23.09. 2021 No 12, зареєстровано в Каталозі надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам за No 3.0408-2021).

2.3. Відповідність змісту матеріалу, вміщеному у посібнику,

нині діючій програмі

Змістове наповнення посібника точно репрезентує зміст навчання математики відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти з освітньої галузі «Математика» та вимог Модельної програми з математики для 5 класів.

Структура підручника зумовлена концентричним способом побудови навчальної програми.

Весь матеріал поділено на розділи, а розділи – на параграфи. У кожному параграфі є теоретичний матеріал і задачі. Найважливіші означення і правила, які потрібно зрозуміти, запам’ятати й навчитися застосовувати, позначено заголовком «Запам’ятайте. Курсивом виділено терміни (наукові назви) математичних понять. У «Словничку» до кожного параграфа ви знайдете переклад основних термінів англійською, німецькою та французькою мовами.

Перевірити, як засвоєно матеріал, допоможуть запитання рубрики «Пригадайте головне», які є в кожному параграфі.

2.4. Відповідність розміщення матеріалу принципам дидактики

Серед загально дидактичних принципів розрізняють такі: природо відповідності,  доступності  навчання,  достовірності  знань,  виховуючого  навчання,

зв’язку навчання з життям, принцип міцності навчання.

Ці принципи відповідають матеріалу, оскільки в них враховані вікові та індивідуальні особливості, діти систематично і послідовно вивчають теми нові, закріплюють вже вивчені, завдання побудовані таким чином, що викликають у дітей інтерес до навчання, а також складені таким чином, що нові знання є посильними для кожної дитини, базуються на її життєвому досвіді, вже набутих знаннях, щоб кожна порція нових знань підносила особистість на вищий рівень розвитку, вела її від простого до складного, від невідомого до відомого.

Всі завдання побудовані на реалістичних сюжетах, не має фальсифікації чи спотворення істини. Наукова теорія поєднана з практикою.

Завдання навчають і водночас виховують в дитини різні якості, адже навчання – основний чинник становлення особистості.

2.5. Мова і стиль тексту

Навчальні тексти параграфів побудовано за наступним планом: 1) актуалізація особистого досвіду учнів; 2) міркування (або задача), що приводять до нового поняття, факту, способу діяльності; 3) формулювання, яке треба запам’ятати; 4) проблемне запитання із відповіддю; 5) приклад короткого запису нових позначень; 6) вказівка «Зверніть увагу»; 7) типова задача; 8) узагальнення способу розв’язування типової задачі (чи вказівка на особливості); 9) інтерактивні вправи. У навчальному тексті кожного параграфа учням запропоновано приклади розв’язування однієї або кількох типових задач з даної теми. Розв’язування задач оформлено за допомогою тексту або пропису, або ж і тексту, і пропису. Розв’язання задачі у вигляді пропису також слугує для учнів зразком оформлення запису в зошиті. Однією з особливостей посібника є те, що більшість задачі розв’язано одночасно двома способами: алгебраїчним та арифметичним, оскільки учні в кінцевому результаті повинні оволодіти обома цими способами, але використовувати вони можуть, за необхідності, той чи інший спосіб розв’язування, якщо це не сказано окремо в умові задачі.

Автори даного посібника велику увагу приділяють розвитку словникового запасу учнів. Кожен параграф посібника завершується словничком слів вивчених в даній темі, а також дається змога прослухати в Інтернеті, як читаються дані слова (посилання на файли заготовки). Отже вивчаючи нової теми, словник дітей збагачується новими математичними термінами та поняттями. Зміст завдань також несе у собі нові слова, що досі не були притаманними для словника школярів. Збагачується словник власними назвами (міста України, ріки), види транспорту та геометричними та алгебраїчними термінами.

2.6. Блок задач

Система задач до кожного параграфа диференційована за чотирма рівнями складності. Номери задач початкового рівня складності позначено штрихом (′). Це підготовчі вправи для тих, хто не впевнений/не впевнена, що добре зрозумів/зрозуміла теоретичний матеріал. Номери з кружечками (o) позначають задачі середнього рівня складності. Їх треба навчитися розв’язувати всім, щоб мати змогу вивчати математику далі. Номери задач достатнього рівня складності не мають позначки біля номера. Навчившись розв’язувати їх, діти зможуть впевнено демонструвати достатній рівень навчальних досягнень. Зірочкою (*) позначено задачі високого рівня складності. Якщо не вдається відразу їх розв’язати, потрібно не засмучуватись, а виявити терпіння і наполегливість. Радість від розв’язання складної задачі буде винагородою.

Загалом, задачі у посібнику підібрано і за змістом, і за сюжетами так, щоб вони відповідали віковим особливостям школярів 10-11 років. Загальна кількість задач у посібнику достатня для відпрацювання учнями відповідних навичок та вмінь і на кожному уроці, і для домашньої самостійної роботи.

Скориставшись рубрикою «Дізнайтеся більше», діти зможуть розширити свої знання, дізнатися про походження термінів і математичних позначень, про внесок у науку видатних математиків.

У рубриці «Проявіть компетентність» зібрано завдання, які пов’язані з реальним життям. Їх розв’язання допоможе набувати математичну компетентність. Задачі, пов’язані з іншими ключовими компетентностями, мають додаткові позначки: – про Україну та світ, – фінансові розрахунки, – про збереження здоров’я (розпорядок дня, поживні речовини, харчування тощо), – екологічні, – на рух та його безпеку.

2.7. Ілюстративний, довідково-орієнтаційний апарат.

Значну увагу в посібнику приділено ілюстраціям. Залежно від дидактичної доцільності вони використовуються для мотивування діяльності, пояснення або конкретизації матеріалу, полегшення запам'ятовування, доповнення інформації, розвитку пізнавального інтересу, як опора для формулювання емоційно-ціннісного ставлення учня. У якості ілюстрацій використано предметні та сюжетні малюнки, схеми, символи.

Творча група у складі Н. А. Тарасенкової, І. М. Богатирьової, О. М. Коломієць, З. О. Сердюк, Ю. В. Рудніцької розробляють комплекс методичного матеріалу на допомогу вчителю, а саме:

  • експрес-контроль призначений для організації поурочного контролю та підведення підсумків уроку,
  • самостійні та контрольні роботи (перевірочні роботи для проміжного й тематичного оцінювання у двох варіантах однакової складності),
  • перевірка предметних компетентностей (матеріали посібника призначені для здійснення контролю навчальних досягнень учнів з математики),
  • на допомогу вчителю математики (у посібнику на основі авторської концепції курсу математики 5–6 класів НУШ розкриваються дидактичні особливості уроків з математики в 5 класі, наведено відповідний фрагмент тематичного планування для 5 класу, подано ключі відповідей до завдань для поурочного, проміжного та тематичного контролю.

2.8. Відповідність компетентнісному підходу в математичній освіті

Формування ключових компетентностей учнів – одне із центральних завдань комплекту підручників. Побудова змісту та апарату організації його засвоєння спрямовані на формування в учнів: уміння вчитися; уміння спілкуватися державною мовою; загальнокультурної компетентності, що полягає у здатності учня аналізувати й оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності; математичної компетентності (як ключової) на рівні, достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, критичного і творчого мислення та інтуїції, здатності чітко й аргументовано формулювати і висловлювати свої судження; міжпредметної компетентності; основ інформаційно-комунікаційної компетентності; соціальної, громадянської, здоров’я збережувальної компетентностей. Підручник спрямований на оволодіння учнями предметними математичними компетентностями, що передбачає: формування пізнавального ставлення до світу та спроможності доказово і несуперечливо міркувати як основ власного загальнокультурного розвитку; розширення знань про число (від вивчених у початковій школі натуральних чисел до раціональних), формування культури усних і письмових обчислень; формування в учнів функціональних передзнань, розуміння залежностей між величинами, зокрема поданих графічно; забезпечення початкового оволодіння учнями мовою алгебри, уміннями здійснювати перетворення буквених виразів, розв’язувати рівняння, нерівності, моделювати за допомогою рівнянь реальні ситуації, пояснювати здобуті результати; формування в учнів первинних стохастичних уявлень; забезпечення оволодіння учнями (в межах програми) мовою геометрії, розвиток їх просторових уявлень і уяви, конструктивних умінь; формування в учнів знань про геометричні фігури на площині, їх властивості, а також уміння застосовувати здобуті знання у навчальних і життєвих ситуаціях; формування в учнів уявлень про простіші геометричні фігури в просторі та їх властивості, а також первинні уміння застосовувати їх у навчальних і життєвих ситуаціях; формування в учнів знань про основні геометричні величини (довжину, площу, об’єм, міру кута), про способи їх вимірювання й обчислення для планіметричних і простіших стереометричних фігур, а також уміння застосовувати здобуті знання у навчальних і життєвих ситуаціях; ознайомлення з основами методу координат; формування в учнів початкових умінь користуватися математичною мовою, символьними, графічними і табличними даними; формування уявлень про математичні поняття, факти і методи як важливі засоби моделювання реальних процесів і явищ. [5]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

Ознайомившись з науково-методичною літературою, зробивши аналіз Інтернет-ресурсів та електронних дидактичних посібників, можна підвести підсумки.

На уроках математики застосування різноманітних засобів навчання має на меті збагачення й розширення безпосереднього чуттєвого досвіду учнів, розвиток спостережливості, пізнання конкретних властивостей предметів під час практичної діяльності, створення умов для переходу до абстрактного мислення, опори для самостійного навчання й систематизації навчального матеріалу. Удосконалення учбово-матеріальної бази загальноосвітньої школи - одна з головних умов підвищення рівня навчально-виховного процесу. Підручник є невід'ємною частиною уроку, так робота з ним для учнів – це джерело нових знань, і засіб для засвоєння, узагальнення, повторення вивченого матеріалу.

Тому підручник передусім повинен бути наближеними до життя дитини й розвивати пізнавальні навички. Мова підручника має бути зрозумілою. Повинно бути достатньо малюнків та схем. Автор підручника чітко розуміє різницю між «повинен знати» й «цікаво знати».

Водночас підручник не може бути єдиним джерелом для проведення уроку. Підручник – це лише один із інструментів для вчителя. Учитель має розуміти, що в нього є багато можливостей для викладання й не боятися застосовувати їх.

Всі матеріали надані творчою групою розробників підручника дають можливість вчителю створювати уроки, які будуть захоплювати учнів, пробуджувати учнівський інтерес, навчать самостійного мислення та дій, знаходити вихід з будь-якої ситуації в повсякденному житті.

Підвищення ефективності навчального процесу, досягнення високого інтелектуального розвитку учнів, забезпечення оволодіння ними навичками саморозвитку особисто значною мірою можна домогтися, використовуючи сучасні підручники, додатки до них та Інтернет сервіси, перетворюючи традиційний урок в інтерактивний.

Теперішні діти дуже сильно відрізняються від нас. Вони звикли сприймати світ по іншому; вони живуть в інтерактивному світі і розмовляти з ними потрібно зовсім на іншій мові… Тому давайте разом творити навчальний світ дітей цікавішим та захоплюючим.

У зв’язку з цим актуальними в сучасних умовах роботи вчителя є мудрі слова «Учень – не посудина, яку треба наповнити, а смолоскип, який треба запалити!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.               Васильєва Д. В. Я дослідник. Математика. 5 клас: Робочий зошит учня./Д. В. Васильєва.-К.: Вид. дім «Освіта», 2017-64 с.
  2.               Державний стандарт базової середньої освіти [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti.
  3.          Закон України «Про освіту»: Редакція від 02.10.2021, підстава -1709-IX Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text.
  4.               Концепція нової української школи [Електронний ресурс]/ Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/ education/zagalna-serednya/ua-sc2016/konczepc-ziya.html.
  5.               Математика й інформатика в пілотних класах НУШ: як її викладають за адаптованими закордонними підручниками [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://nus.org.ua/articles/matematyka-j-informatyka-v-pilotnyh-klasah-nush-yak-yiyi-vykladayut-za-adaptovanymy-zakordonnymy-pidruchnykamy/.
  6.               Модельні навчальні програми. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/.
  7.               Тарасенкова Н. А., Богатирьова І. М., Бочко О. П., Коломієць О. М., Сердюк З. О. Концептуальні засади розробки підручників з математики для          5-6 класів [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://eprints.cdu.edu.ua/ 681/1/seanewdim_vol2_2013_02.pdf#page=39.
  8.               Шулікін Д. STEM-освіта [Електронний ресурс] – Режим доступу:  http://iteach.com.ua/news/mass-media/?pid=2621/-
  9.               Що передбачає новий Держстандарт. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3114277-so-peredbacae-novij-derzstandart-bazovoi-osviti-skarlet-rozpoviv-detali.html.
  10.          STEM-освіта. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// www.imzo.gov.ua/stem-osvita/
docx
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
1274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку