1
Квест-гра «Капітан свого життя»
Cценарій позакласного заходу для учнів 5-7 класів
2019р.
Анотація:
В даній роботі представлена методична розробка гри-квесту на тему здорового способу життя для учнів середньої школи, з описом процесу підготовки та організації заходу, правилами гри, завданнями для всіх етапів проходження квесту, матеріалами, необхідними для проведення заходу. Використання цієї розробки заходу доцільне при здійсненні превентивної, просвітницької, тренінгової роботи з дітьми.
Гра-квест є інноваційною формою роботи з учнями. Це – цікавий і, водночас, ефективний спосіб засвоєння школярами необхідних знань, умінь та навичок. Інтерактивні вправи, виконання яких передбачає участь у квесті, стимулюють інтерес учнів, забезпечують активне долучення всіх учасників, згуртовують колектив учнів.
Мета гри-квесту «Капітан свого життя» – сприяти отриманню школярами знань про поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя», визначення та усвідомлення факторів, що впливають на здоров’я, створення умов для формування в учнів позитивного ставлення до життя та власного здоров’я, формування особистості з високим потенціалом, його підвищення та розкриття різних аспектів душевного, тілесного і соціального здоров'я людини.
Обладнання: картки із завданнями, фішки, маршрутні листи, пелюстки та серцевина квітки чеснот, кольорові олівці, фломастери, кольоровий папір, клей, ножиці, ручки, таймер, фішки, хасі, печиво у вигляді рибки, програвач, музичні композиції, частини Моделі здоров’я.
Правила квесту: учасники квесту формують 2 команди. Учні та помічники ведучого (учні інших класів або педагоги) збираються у кабінеті і отримують інструктажі, пояснення умов гри. «Квестівці» не повинні порушувати порядок записаних станцій у маршрутному листі, користуватися гаджетами, кричати, штовхатися і ображати один одного. Порушник отримує штраф – запис у маршрутному листі (максимум -5 балів на одній станції). Команди обирають капітана, який відповідає за маршрутний лист, віддає його відразу на кожній станції помічнику ведучого, а після виконання завдань – забирає його.
Інструктаж помічників ведучого(ПВ):
1.Не підказувати учасникам гри.
2.Робити вчасно записи у маршрутних листах.
3.Правильно вираховувати загальну кількість балів набраних на станції.
4.Стежити за поведінкою учасників.
5.Чітко пояснювати завдання етапу.
6.Заохочувати гравців за швидкість проходження завдань, правильність, гарну поведінку (додаванням 5 бонусних балів на кожній станції).
7.Контролювати дотримання правил усіма гравцями.
Інструктаж учнів - «квестівців»:
1.Неухильно дотримуватися маршруту (порядку станції, що записані в маршрутному листі).
2.У повному складі, який стартував, дійти до фінішу гри.
3.Не порушувати правил гри.
Підготовка до гри: . До початку гри розвісити на дверях кабінетів листки із назвами станцій. Принести необхідні реквізити на місця, всі необхідні матеріали: маршрутні листки, завдання.
Місце проведення: приміщення школи.
Тривалість гри: 1година 30 хвилин
Оцінювання: гравці, які отримають більшу кількість балів, перемагають. Разом з записами про кількість отриманих балів на станції, команди отримують відповідну кількість фішок (морські зірки), які в кінці квесту обмінюють на призи.
Початок гри-квесту
Етап І - "Візитна картка"
Команди шикуються. Кожна команда має свою морську атрибутику.
Ведучий проголошує вступне слово
Ведучий: Доброго дня, любі друзі! Вітаємо вас! Щиро сподіваємось, що всі ви здорові! Адже найцінніше, що має людина – це здоров’я! Та воно не існує саме по собі, воно не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Воно потребує турботи та рівноваги протягом усього життя.
Пропонуємо вам взяти участь у грі-квесті «Капітан свого життя».
Сподіваємось, вам буде цікаво, ви будете гідними суперниками, продемонструєте нам свої знання, а також винахідливість, кмітливість і просто отримаєте задоволення! І головне! Сподіваємось, що ви назавжди запам’ятаєте, наскільки важливо бути здоровим! Бажаємо вам удачі і перемоги!
Урочисте привітання команд учасників
Команди демонструють свою життєву позицію на зразок виступу агітбригади. Презентують свою назву і гасло.
Етап ІІ - "На старт! Увага! Руш!"
Оголошення основних завдань квесту.
Ведучий: Тривалість життя вимірюється роками, а її якість – здоров’ям. Бути здоровим – природне бажання людини, і вона рано чи пізно замислюється про своє здоров’я. Основним завданням нашого квесту є вироблення спільної моделі здоров’я – «Капітан свого життя» у вигляді корабля та його елементів. Кожна частина картини символізуватиме різні складові здоров’я людини і може бути отримана за виконання поставлених завдань на станціях.
Ознайомлення команд з маршрутними листами
Команди отримують маршрутні листи (Додаток 1), з назвами станцій,
якими будуть подорожувати і готуються до старту.
Подається умовний сигнал і команди рушають в путь.
Станція СОЦІАЛЬНА
ПВ: Друзі! Вітаємо на станції СОЦІАЛЬНА! Соціально корисні звички називаються чеснотами. Сукупність таких чеснот формує Звичай.
Життя спільноти, яка володіє Звичаєм, є легким і простим, одне слово – звичним. КВІТЧЕЛ – це квітка чеснот людини (квіт-че-л). За формою КВІТЧЕЛ нагадує незабудку.
Завдання: Ваше завдання зробити власну квітку чеснот, щоб наповнити корабель найкращими людськими якостями. Напишіть на кожній із пелюсток якості, якими, на вашу думку, повинна володіти людина, заповніть золотий центр, серцевину квітки (…доброта, повага, гідність, довіра, цілеспрямованість, співпраця, відповідальність, співчуття, вдячність…) Додаток 2. Учасники створюють Квітку чеснот - частину моделі здоров’я «Капітан свого життя».
Обладнання: пелюстки та серцевина квітки чеснот, кольорові олівці, фломастери, кольоровий папір, клей, ножиці.
Оцінювання: Враховується оригінальність, переконливість, аргументованість роботи (максимум 10 балів).
Станція ФІЗИЧНА
ПВ: Учасники, з прибуттям на станцію ФІЗИЧНА! Зміцнювати фізичне здоров’я – означає тренувати своє тіло, розкривати його потенціал, займаючись різними видами спорту. Навіть звичайна зарядка зранку може покращити стан вашого фізичного здоров’я. Пропоную командам провести конкурс –зарядку «Хвилі здоров’я», оскільки хвилі - символ безмежності та сили. Як корабель без води, не вирушить у подорож, так і людина без фізичного здоров’я не реалізує свого призначення.
Завдання: Виконати зарядку і не розірвати хвилю, синхронно виконуючи присідання, стрибки і перельоти.
Інструкція до завдання: Члени команди стають в ряд, кладуть руки на плечі один одному і присідають одночасно в даному положенні. Випрямляються одночасно, всі гравці підстрибують і роблять в повітрі переліт на 1 крок спочатку вперед, а потім назад. Таким чином, діти повинні зробити 10 стрибків-перельотів. Для кожної команди звучить музика.
Обладнання: Пісня про зарядку. муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакова.
Оцінювання: Оцінюється синхронність і точність виконання завдання. (максимум 10 балів).
Станція ІНТЕЛЕКТУЛЬНА
ПВ: Інтелектуальна станція вітає вас! Здорова людина повинна вміти мислити, вміти поставити запитання і знайти на нього відповідь, прийняти правильне рішення, контролювати свою поведінку, вміти сказати «НІ». Ну що, готові поміркувати? Корабель, символ Потенціалу розуму – нагорода за вашу інтелектуальну працю!
Завдання: Дати якомога більше правильних відповідей за 30 секунд на бліц опитування «ТАК» чи «НІ» піднімаючи відповідну картку.
Запитання для команди №1
1. Тільки чоловіки можуть заразитися ВІЛ-інфекцією. (НІ)
2. Запобігти СНІДу можна, утримуючись від випадкових статевих зносин (ТАК)
3. Якщо ви сильні та здорові, ви не можете заразилися на ВІЛ-інфекцію. (НІ)
4. Куріння сигарет зумовлює швидке старіння. (ТАК)
5. Тисячі людей щороку помирають від хвороб, пов'язаних із курінням. (ТАК)
6. Є окремі люди, котрі мають імунітет до СНІДУ. (НІ)
7. При пасивному курінні людина одержує втричі більше, окису вуглецю ніж сам курець.(ТАК)
8. Людина може набути згубної звички до вживання наркотиків, тютюну, алкоголю.(ТАК)
9. Поцілувавши хворого на СНІД, ви заразитеся цією хворобою. (НІ)
10.Наркомани живуть 30 - 40 років. (ТАК)
11. Здоров’я на 50% залежить від нашого способу життя. (ТАК)
Запитання для команди №2
1. Особа може заразитися ВІЛ, здаючи кров (ТАК)
2. Є ліки від СНІДу.(НІ)
3. Куріння викликає рак легенів.(ТАК)
4. Вагітні матері, які інфіковані ВІЛ, можуть передати його плоду.(ТАК)
5. Курець може кинути курити будь-коли. Все, що для цього потрібно,— це сила волі.(ТАК)
6. Аналіз крові може показати, що людина інфікована ВІЛ.(ТАК)
7. Мити руки перед вживанням їжї не потрібно.(НІ)
8. Куріння «травки» не вважається вживанням наркотику. (НІ)
9. Спиртні напої шкодять здоров'ю. (ТАК)
10. СНІД — це респіраторна хвороба. (НІ)
11. Займатися спортом необхідно для здоров'я.(ТАК)
Обладнання: запитання для 2 команд, таймер, картки з написами ТАК, НІ (Додаток 3)
Оцінювання: Враховується кількість правильних відповідей (максимум 11 балів).
Завдання 2 (для капітанів команд): В правильній послідовності розшифрувати вислови про здоров’я на картках. (Додаток4)
Обладнання: картки із зашифрованими висловами про здоров’я
Оцінювання: враховується швидкість виконання та кількість правильних відповідей (максимум 6 балів).
Станція ВОЛІ
ПВ: Вітаємо! Штурвал та парус – ось ваш трофей за проходження станції Волі! Віднайти вірний напрямок, відповідати за свої дії та свій вибір – завдання на сьогодні, завдання назавжди!
До нашої станції потрапило послання з моря. Подивимось що там? Чи зможете ви дати гідну відсіч злу?
Завдання: Діти дістають з закоркованих пляшок ситуації, які потрібно обіграти і прийняти єдино правильне рішення.
Ситуації:
Варіанти відповідей:
Несхоже, щоб мені сьогодні стало від цього добре
Я не збираюся забруднювати організм.
Не сьогодні, напевно.
Ні, не хочу неприємностей.
Не думаю, що ти досить знаєш, яку шкоду це приносить організму.
Краще запропонуй мені вітаміни.
Ні, спасибі, це небезпечно.
Ні, я це пробував, і мені не сподобалося.
Мені не хочеться вмерти молодим.
Я хочу бути здоровим.
Це мені нічого не дасть.
Я й без цього себе прекрасно почуваю.
Обладнання: картки з ситуаціями для команд
Оцінювання: Враховується переконливість, акторська майстерність (максимум 10 балів).
Станція ПОЧУТТІВ
ПВ: Команди, ви на станції почуттів!
Емоційний аспект є важливою частиною здоров'я людини. Для стабільного емоційного стану радимо мати дружні стосунки з людьми та ціль у житті, яка буде тримати вас у тонусі. А якщо хочете виконати наступне завдання, то вам необхідно бути в гармонії з собою і зберігати спокій.
Потенціал почуттів символізує Чайка. Саме ця частина картини – чекає вас на виході зі станції!
Завдання: «Нагодувати чайку». За допомогою хасі (китайських паличок) візьміть «рибку» ( желейну або у формі печива) і перенесіть до іншої тарілки. Якщо «рибка» впаде, то команда втратить 1 бал.
Обладнання: китайські палочки, тарілки, рибки, музичний супровід, частина моделі здоров’я – чайка.
Оцінювання: Оцінюється кількість не впущених предметів, швидкість та правильність виконання вправи (максимум 10 балів).
Станція ВІДНОСИН
ПВ: «Квестівці», вітаємо на станції ВІДНОСИН! В морі, як і в суспільстві, інші кораблі, такі ж як і ти! Важливо вміти вибудовувати відносини, довіряти, пробачати, вислуховувати один одного ну і, звісно, розуміти! Давайте перевіримо, як у вас з цим!
Завдання: Показати невербально терміни, пов’язані зі здоровим способом життя (Додаток 6)
Обладнання: картки з термінами, пов’язаними зі здоровим способом
життя, кораблики для складання моделі здоров’я – «Капітан свого життя».
Оцінювання: Оцінюється кількість відгаданих термінів (максимум 5 балів)
Станція СОНЯЧНА
ПВ: І нарешті – Сонце – яке являється символом духовного здоров’я, потенціал Духа. Це стрижень, на якому тримається все. У цьому потенціалі мисляча людина задається найголовнішим питанням "Хто я?"
Завдання: Учасники переконуються, що вони на правильному шляху, роблячи відповідні записи на промінцях сонця.
Наприклад:
Я виросту здоровим і сильним, тому що займаюсь спортом!
Я здійсню свою мрію, тому що ніколи не вживатиму наркотики!
Я стану лікарем, щоб допомагати людям бути здоровими!
Я ніколи не спробую курити цигарки і не отруюватиму оточуючих і себе.
Обладнання: сонце з промінчиками, фломастери
Оцінювання: Оцінюється кількість вдалих аргументів (максимум 5 балів).
Станція Майстерня здоров’я
Ведучий: Шановні учасники квесту «Капітан свого життя», вітаємо в Майстерні здоров’я! Важливою умовою формування здорового способу життя є усвідомлення, що здоров’я – це не лише стан організму людини, здоров’я – це гармонійне поєднання усіх складових. То ж давайте їх поєднаємо!
Завдання: Утворити з отриманих на станціях елементів власну модель здоров’я «Капітан свого життя». (Додаток 8)
Обладнання: елементи, отримані на станціях – квітка чеснот, кораблі, штурвал, парус, хвилі, чайки, сонце, клей, ватмани, кольорові олівці, фломастери.
Оцінювання: Оцінюється креативність оформлення та оригінальність представлення власної моделі здоров’я «Капітан свого життя» (максимум 20 балів).
Заключна частина
Учасники гри збираються у домовленому місці. Капітани передають маршрутні листи ведучому, який з’ясовує враження від гри, недоліки, побажання. Оголошення переможців, нагородження призами.
Ведучий: Щодня ми здійснюємо маленький вибір: що з’їсти чи одягнути. Сьогодні ми прийняли рішення: пограти в просту гру, яка невимушено вчила нас простих істин життя. Кожен з вас обиратиме їх протягом життя по-різному. Сподіваємося, що ви не забудете у щоденну мандрівку зібрати валізи віри, надії і любові, щоб нам було заради чого сказати шкідливим звичкам НІ. Тож сміливо підіймаймо вітрила і, сповнені надії, вирушаймо в океан Життя!
ДОДАТОК 1
Маршрутний лист 1
Назва команди:____________________________________________________
№ |
Станція |
Бали |
Штрафні бали |
Бонусні бали |
Разом |
1 |
СОЦІАЛЬНА |
|
|
|
|
2 |
ФІЗИЧНА |
|
|
|
|
3 |
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА |
|
|
|
|
4 |
ВОЛІ |
|
|
|
|
5 |
ПОЧУТТІВ |
|
|
|
|
6 |
ВІДНОСИН |
|
|
|
|
7 |
СОНЯЧНА |
|
|
|
|
8 |
МАЙСТЕРНЯ ЗДОРОВ’Я |
|
|
|
|
Загалом: |
|
Маршрутний лист 2
Назва команди:____________________________________________
№ |
Станція |
Бали |
Штрафні бали |
Бонусні бали |
Разом |
1 |
СОЦІАЛЬНА |
|
|
|
|
2 |
ФІЗИЧНА |
|
|
|
|
3 |
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА |
|
|
|
|
4 |
ВОЛІ |
|
|
|
|
5 |
ПОЧУТТІВ |
|
|
|
|
6 |
ВІДНОСИН |
|
|
|
|
7 |
СОНЯЧНА |
|
|
|
|
8 |
МАЙСТЕРНЯ ЗДОРОВ’Я |
|
|
|
|
Загалом: |
|
ДОДАТОК 2
-
ДОДАТОК 3
ТАК
_____________________________________________________________________________
НІ
ДОДАТОК 4
в
здоров’я
Бережи крамниці
не купиш
його
ВІДПОВІДЬ__________________________________________
ліки
про
кращі здоров’я
Турбота ВІДПОВІДЬ__________________________________________
знає
його втратив
лише Вартість
хто
той
здоров’я
ВІДПОВІДЬ_____________________________________
не
потурбується
ніж
краще
тебе
Ніхто сам
ти
про
ВІДПОВІДЬ__________________________________________
тужить доти
здоров’я
не
Доки
служить
людина
ВІДПОВІДЬ__________________________________________
багатія
Здоровий
за
щасливіший
злидар хворого
ВІДПОВІДЬ____________________________________________
ДОДАТОК 5
Товариш, якого ти поважаєш, бачить, що ти пригнічений, пропонує тобі закурити й розслабитися: «Головне для тебе зараз – заспокоїтися».
Друзі пропонують
тобі випити алкогольний напій: «Випий з нами за компанію!
Дивись як нам весело!»
Як ти вчиниш?
ДОДАТОК 6
Багато рухайся
Здорово харчуйся
Чітко організовуй
розпорядок дня
УМІЙ КЕРУВАТИ
ПОЧУТТЯМИ
СКАЖИ ШКІДЛИВИМ
ЗВИЧКАМ «НІ»!
РОБИ ДОБРІ ВЧИНКИ
ДОДАТОК 7
ДОДАТОК 8