Лохоня Л.М.
учитель фізики та математики, спеціаліст вищої категорії
Опорний заклад Великочернеччинської
спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів
Сумської районної ради Сумської області
Даний матеріал можна використовувати як фрагмент уроку так і під час проведення предметного тижня. Досліди підібрані так, що можна проводити їх серед учнів 7-9 класів. А в після урочний час учнів можна обєднати у дві групи. А щоб порядок виконання завдань не збігався, розподілити таким чином: 1 група виконує завдання - №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7, №8;
2 група - №8, №7, №6, №5, №4, №3, №2, №1. Після кожного правильно виконаного завдання учні отримують частину вислову відомого філософа (додаток №1). В кінці квесту команди повинні із отриманих частин скласти вислів. Враховується правильність і швидкість виконання завдань
Квест «Цікавинки із фізичної скриньки»
Мета: розвивати логічне мислення; удосконалювати експериментальні здібності, зацікавити учнів вивчати фізику.
Завдання 1. «Попелюшка» (Кабінет №…)
Розділити сіль від перцю та пояснити фізичний зміст даного явища.
Прилади та матеріали: суміш солі з меленим перцем, шерстяна тканина, пластикова ложка.
За правильний результат учні отримують частину вислову відомого філософа
Завдання 2. «Феєрверк» (Кабінет №…)
Змайструвати лавовий світильник та пояснити фізичний зміст даного явища.
Прилади та матеріали: стакан, олія, вода, фарба, шипучий аспірин.
За правильний результат учні отримують частину вислову відомого філософа.
Завдання 3. «Чарівники» (Кабінет №…)
Прилади та матеріали: скляний та пластиковий стакани різних об'ємів, олія.
Хід експерименту
1. Вставити пластиковий стакан у скляний стакан.
2. Налити олію у пластиковий стакан, що стоїть в середині скляного стакану.
3. Заповнити олією простір між стінками великого скляного стакану та стінками малого пластикового стакану так, щоб рівень олії збігався з висотою малого пластикового стакану.
Питання: куди «зник» пластиковий стакан?
За правильний результат учні отримують частину вислову відомого філософа.
Завдання 4. «У майстерні Пікассо» (Кабінет №…)
Створити малюнок в рідині та пояснити фізичний зміст даного явища.
Прилади та матеріали: молоко, миючий засіб, харчові барвники, вушна паличка, мішалка, посудина для приготування розчину.
Хід експерименту
1. Налити молоко в посудину та додати миючий засіб. Розмішати.
2. На середину спокійної поверхні молочної суміші по черзі наносимо по краплині барвники так, щоб барвники не накладалися один на одного.
3. Вушну паличку змочити у миючому засобі і вставити в середину скупчення барвників.
За правильний результат учні отримують частину вислову відомого філософа.
Завдання 5. «Магдебурзькі півкулі» (Кабінет №…)
Сконструювати «Магдебурзькі півкулі» та пояснити фізичний зміст даного явища.
Прилади та матеріали: два скляні фужери, свічка, сірники, ножиці, намальоване на папері кільце, посудина з водою.
За правильний результат учні отримують частину вислову відомого філософа.
Завдання 6. «Струм із овочів» (Кабінет №…)
Добути струм хоча б з одного овоча, фрукта або з цитрусового та пояснити фізичний зміст даного явища.
Прилади та матеріали: міліамперметр, набір провідників з різних матеріалів, лимон, апельсин, яблуко, морква, картопля, буряк.
За правильний результат ви отримаєте частину вислову відомого філософа.
Завдання 7. «Виделки в повітрі» (Кабінет №…)
Примусити виделки повиснути та пояснити фізичний зміст даного явища.
Прилади та матеріали: дві виделки, дерев̓яна паличка, скляна банка.
За правильний результат учні отримують частину вислову відомого філософа.
Завдання 8. «Розумники» (Кабінет №…)
Дати відповіді на питання:
Відповідь: температура блискавки може досягати 30 000 К, що в п̓ять разів вище, ніж температура поверхні Сонця – 6 000 К.
Відповідь: Ісаак Ньютон був зацікавлений не тільки фізикою, але й іншими науками, і не цурався проводження експериментів на власному тілі. Свою здогадку про те, що ми бачимо навколишній світ через тиск світла на сітківку ока, він зміг перевірити наступним чином: вирізавши зі слонової кістки тонкий випуклий зонд, запустив його собі в око і натиснув ним на задню сторону очного яблука. Кольорові спалахи та круги, які виникли під час експерименту тільки підтвердили гіпотезу вченого.
Відповідь: у швидкості з світлом може позмагатися електричний струм. Але у 1746 році цей цікавий факт не був відомий людям. Французький фізик Жан-Антуан Нолле поставив експеримент по виміру швидкості струму. Він розставив 200 людей, з̓єднавши їх за допомогою залізного дроту по колу, яке було довжиною в 1,5 км. Потім розрядив в цей «ланцюг» батарею з лейденських банок. Всі люди зреагували на струм в одну мить, що засвідчило високу швидкість електричного струму.
Відповідь: батіг створює різкий звук тому, що його кінчик набуває більшу швидкість ніж звук.
За правильний результат учні отримують останню частину вислову відомого філософа
Додаток №1
Для 1 групи
Фізика – це щось набагато більше ніж набір законів...
Фізика насамперед жива творчість рук та мозку...
А. Б. Піппард
Для 2 групи
Наука не являється і ніколи не буде являтися закінченою книгою
А. Ейнштейн