Тема уроку: «Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»
Мета уроку: навчальна:
формувати ціннісне ставлення до себе:
формування компетентностей: комунікативної, ключових (математична грамотність, компетентність в природничих науках і технологіях), ініціативності та підприємливості (застосовувати фізичні знання для вирішення життєвих проблем).
Змістова лінія «Здоров’я та безпека»: набуті знання учні можуть застосовувати для збереження власного здоров’я (зору)
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
У народі говорять: «Як день почнеш, так його й проведеш». Отож, давайте почнемо наш урок із усмішки, усміхнемося одне одному й із таким настроєм проведемо наше заняття. Що візьмемо з собою на урок? – Розум, кмітливість, увагу, старанність та гарний настрій.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Бліц-опитування.
1.Що називають лінзою?
2. .Які бувають лінзи?
3.Що таке фокус лінзи?
4.У яких одиницях вимірюється фокусна відстань лінзи?
5.Яка фізична величина характеризує заломлю вальну здатність лінзи?
6.Які зображення дає розсіювальна лінза?
7.Які зображення можна отримати за допомогою збиральної лінзи?
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ви вже знаєте, що більшу частину інформації про навколишній світ ми одержуємо завдяки зору. Органом зору людини є око – один із найдосконаліших і водночас найпростіших оптичних приладів. Як же влаштоване око? Чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір? Саме на ці запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.
ІV.Повідомлення теми, мети уроку
Як ви вже зрозуміли, тема уроку буде пов’язана з очима. А саме «Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Зір – це неоціненний дар, який має людина. З усік органів чуття найяскравіше уявлення про річ або явище дає зір. Близько 87% вражень людини – зорові. У народі кажуть: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути».
Око – це природний оптичний прилад. Яка ж будова ока?
Відеофрагмент «Будова ока».
Переглянувши наступний відеофрагмент, ви повинні відповісти на питання: «Де утворюється зображення предмета? Яке зображення утворюється?»
Відеофрагмент «Утворення зображення»
-Отже, де утворюється зображення? Яке саме?
Отже, зображення дійсне, зменшене, обернене.
Проблемне питання:Але ми бачимо не обернене (таке, яким воно є). Справа в тому, що зображення викликає нервові збудження, які передаються в мозок і формують зоровий образ об’єкта.
З наступного фрагменту ми дізнаємося, як саме залежить кривизна кришталика від відстані до предмета, що розглядається.
Відеофрагмент «Зміна розмірів кришталика»
-Отже, при розгляданні близько розташованого предмета кришталик стає ширшим, а при розгляді далекого предмета – стає вузьким.
До речі, це явище називається акомодація – властивість ока пристосовуватися до розглядання предметів, що знаходяться на різних відстанях. Відстань найкращого бачення, коли кришталик не напружений, складає 25-30см.
А далі ми дізнаємося, що відбувається із зіницею ока при різному освітленні.
Відеофрагмент «Зміна розмірів зіниці ока».
-При яркому освітленні зіниця ока звужується, а в темряві – розширюється, збільшуючи кількість світла, що потрапляє в око.
Пристосування ока до освітлення називається адаптацією.
.З наступного відеофрагментуми ознайомимося з двома дефектами зору. Ваше завдання з поміж запропонованих вибрати, про які йде мова.
Відеофранмент «Вади зору»
-Отже, про які вади зору йшла мова? (короткозорість, далекозорість)
З наступного відео ми з’ясуємо, як можна усунути дані дефекти.
Відеофрагмент «Усунення вад зору»
-Отже, щоб усунути короткозорість треба скористатися розсіювальною лінзою, для усунення далекозорості – збиральною.
Але не лише ці вади притаманні очам. Якщо своєчасно не проходити обстеження в лікаря-офтальмолога, то можна «проґавити» більш серйозні захворювання очей.
Учитель:
Як же нам зберегти дорогоцінний дар природи — зір?
Послухаймо (формуємо ціннісне ставлення до себе):
Під час роботи, пов'язаної з великим напруженням зору, необхідно періодично давати відпочивати очам! Можна при цьому робити масаж очей. Дуже корисно дивиться на природу, милуючись зеленню, квітками. Можна дивитися в далечину, у нескінченну глибину неба. Це не тільки дає відпочинок очам, а й заспокійливо діє на нервову систему, знімає стрес. Не можна читати й писати, нахилившись до тексту. Освітлення має бути достатньо яскравим, але світло не повинно бути спрямоване безпосередньо в очі.
Через недосипання виникає дискомфорт в очах і втрачається чіткість зображення, навіть можуть розвинутися серйозні захворювання, такі як глаукома. Тому треба обов'язково дотримуватися режиму дня, і сон повинен тривати не менше 9 годин.
Хлопчцям хочемо нагадати, що куріння і вживання алкоголю погіршує зір на 20-25 %.
А дівчаткам повідомляємо, що нарощувати вії дуже шкідливо. Це підвищує тиск на очі.
Нерідко наш емоційний стан блокує можливості зору. Ми дивимося, не бачачи, занурені у свої клопоти. Офтальмологи кажуть: «Вчитися добре бачити — це вчитися добре жити». Можна використати психологічний метод, даючи собі подумки установку: «Я чудово бачу». За патологією зору приховується якась пригнічена емоція. Це може бути гнів (у короткозорих людей) або почуття провини (у далекозорих). Достатньо звільнитися від м'язового напруження, щоб зір покращився. Як казав знаменитий філософ Роберт Бертон: «Спокійний розум виліковує все!».
Учитель:Око живе! За один учбовий день м’язи ока учня отримують таке ж саме навантаження, якщо б він спробував підняти та тримати над головою штангу, вага якої дорівнює вазі штанги для тренування атлета-професіонала. Щоб врятувати очі від перевантаження, треба використовувати спеціальну гімнастику для очей. Гімнастику для очей можна робити в будь-який час (вранці, вдень, перед сном, як тільки у вас з'явиться вільна хвилинка).
Систематичні вправи допомагають поліпшити кровообіг, харчування очей і обмінні процеси, підвищити тонус м'язів.
Зробимо «Гімнастику для очей»
Звучить мелодія. Учні разом з вчителем починають проводити гімнастику для очей.
1.Швидко покліпати очима протягом 15 с.
2.Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч, на рахунок «раз-чотири» повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч, на рахунок «п’ять-вісім» повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3.Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 с.
Учитель. Кожен із нас чув від бабусь, що треба їсти моркву, щоб добре бачити в темряві. (Щоб не захворіти на курячу сліпоту.) А які ще продукти
треба вживати, щоб добре бачити?
Вітаміни для ока
1. Гарбуз — варений, печений.
2. Капуста — 100 г на день.
3. Печінка тріски.
5. Печінка бика, теляти, ведмедя.
6. Чорниця — хоча б кілька ягід зранку.
7. Яйця — у будь-якому вигляді ( 2 - 3 шт. на день).
8. Риб'ячий жир.
9. Жирна риба.
10. Горіхи — щодня.
11. Свіжі фрукти — щодня.
Учитель. Але є продукти, які треба вживати в невеликій кількості. Це рис, картопля, білий хліб, бо вони спричиняють хвороби сітківки ока.
Робота з підручником ст..101-102
Інерція зору
1.Що таке інерція. (Після того як зображення предмета зникає із сітківки ока (предмет прибирають, припиняють освітлювати, затуляють непрозорим екраном), зоровий образ, викликаний цим предметом, зберігається у свідомості людини протягом 0,1 с. Цю властивість називають інерцією зору.)
2.Приклади інерції зору:
(Якщо швидко переміщувати в темряві бенгальський вогонь, то спостерігач побачить світні фігури, утворені «вогняним контуром».
Під час швидкого обертання каруселі її різнокольорові лампи, зливаючись, виглядають для спостерігача як кільця.
Очі людини весь час кліпають, при цьому ми не помічаємо, що в певний інтервал часу предмет, на який ми дивимося, стає невидимим.
Інерцію зору використовують в анімаційному кіно. Картинки на екрані дуже швидко (24 рази на секунду) змінюють одна одну; під час їх зміни екран не освітлюється, але глядач цього не помічає, а просто бачить низку картинок, що чергуються. Так на екрані створюється ілюзія руху.)
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Розв’язування якісних та кількісних задач
Вправ №16
№1 письмово
№2-4 усно
Робота на карточках
1. Відновити записи на схемі будови ока людини.
2.Доповни речення
1.Пристрій, що корегує недоліки зору окуляри
2.Здатність ока пристосовуватися до бачення, як на близькій, так і на далекій відстані акомодація
3.Найдосконаліше і найчудовіше зі всіх наших відчуттів зір
4.Розташований за зіницею, схожий на збиральну лінзу кришталик
5.Вада зору людини, що виражається в нездатності розрізняти один або декілька кольорів дальтонізм
6.Вада зору, при якому зображення розташоване перед сітківкою короткозорість
7.Отвір у райдужній оболонці зіниця
Поняття: акомодація, адоптація, кришталик, дальтонізм, зір, окуляри, короткозорість, косоокість, далекозорість, гострота зору, зіниця.
Як допомогти мавпі"
Для цього прочитайте байку ( окуляри
Допоможіть…
Маша користується окулярами з оптичною силою +2 дптр. Яка фокусна відстань лінз у цих окулярах? Яку ваду зору вони виправляють?
Якщо в сітківці ока відсутнє або послаблене сприйняття одного з трьох основних кольорів: червоного, зеленого або синього, то людина сприймає ці кольори як сірий. Таку ваду зору було названа дальтонізмом на честь англійського вченого Джона Дальтона, який сам страждав на це захворювання й уперше схарактеризував його.
Дальтонізм є невиліковним, передається спадково (причому більшість хворих — чоловіки) або виникає після перенесення деяких очних та нервових хвороб. (Смішинка: дальтонік Василь досі впевнений, що збирає кубик Рубика за 10с.)
Чи завжди можна вірити очам?
Презентація ілюзія
VIІІ. Підсумок уроку
На уроці ми дізналися про :
•найважливіші складові ока;
• найпоширеніші вади зору;
• найважливіші правила щодо збереження зору;
• найважливіші продукти для гарного зору.
ІХ.Домашнє завдання
Опрацювати § 16, Вправа № 16( 5,6, ). Рубрика «Фізика і техніка в Україні» ст..103 ( місце народження фізика)