Квест до Дня писемності

Про матеріал
Мета: навчати розумінню того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати знання про красу і багатство української мови, ознайомити дітей з українськими звичаями; пробудити почуття національної гідності; формувати соціальний досвід у підлітків, успадкування духовних надбань і досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, виховувати толерантність до національних меншин та повагу до культурної спадщини рідного народу, любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Перегляд файлу

Квест

(До дня писемності)

Мета: навчати розумінню того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати знання про красу і багатство української мови, ознайомити дітей з українськими звичаями; пробудити почуття національної гідності; формувати   соціальний досвід у підлітків, успадкування духовних надбань і досягнення високої культури міжнаціональних взаємин,  виховувати толерантність до національних меншин та повагу до культурної спадщини рідного народу, любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Обладнання: вишиті рушники, ілюстративно – демонстраційна презентація, музичний супровід, конверти.

 

       Сьогоднішній квест присвячений Дню писемності, який відзначається щороку 9 листопада. Сподіваюсь, що ви дізнаєтеся багато нового, продемонструєте свої знання, вміння, навички, і звісно ж, отримаєте позитивні емоції від гри.

Зустрічаймо 1 команду .

Запрошується  2 команда .

Члени команди можуть користуватися інтернетом (але за умови, що він є у двох командах).

Склад журі сьогоднішнього квесту:

1.

2.

3.

4.

Відео про День писемності

Презентація

ЗАВДАННЯ № 1.

Конверт із завданням знайдете в кабінеті людини, посада якої перекладається з латинської, як учасник таємних нарад. Вони з'явилися в Стародавньому Римі як охоронці чужих секретів. Потім із них виділилися нотаріуси. Традиційно в ролі людей цих посад виступали чоловіки. І тільки в кінці 18 століття з'явилися на цих посадах жінки. У наш час це люди ,які працюють з паперами. А у нашому навчальному закладі у них зберігаються найважливіші документи у яких фіксуються ваші навчальні досягнення.

(Секретар навчальної частини).

Команди біжать у приймальню й отримують конверт, з яким повертаються до аудиторії.

У конверті слово: Історія

 

Ви переглянули відео про День писемності. Перевіримо наскільки уважні ви були і запам'ятали історичні факти.

Завдання. Ви почуєте запитання і маєте дати на них швидко відповідь. Відповіді записуєте на листку паперу, який лежить перед вами.

  1. Назвіть творців словянської писемності. (Кирило і Мефодій)
  2. Він був послідовником знаменитих Кирила і Мефодія. (Нестор Літописець)
  3. Назвіть найвизначніший твір Нестора Літописця. («Повість минулих літ»)
  4. Де працювали Кирило і Мефодій?  (бібліотека)
  5. Початки української мови зафіксовані у пам'ятках ІХ століття. Найвідомішою з них є …Назвіть цю пам'ятку.(Велесова книга)
  6. У 1546 р. була надрукована перша книга. Назвіть її автора. (Іван Федоров)

 

За правильно виконане 1-ше завдання команди одержують по 1 балу за кожну правильну відповідь (максимально 6 балів). Якщо першими принесуть конверт, то за швидкість ще + 1 бал.

 

ЗАВДАННЯ № 2.

   Конверт із завданням знайдете в «домі життя», «притулку мудрості», «аптеці для душі».

(Бібліотека).

Команди біжать у бібліотеку й отримують конверти , з яким повертаються до аудиторії.

У конвертах слово.  Кирилиця і глаголиця

         Рукописи X та XI ст. написані двома різними абетками. Одні написані кирилицею, інші - глаголицею. Але яка з них давніша? Тобто, яким письмом були написані не збережені рукописи кирило-мефодієвських часів? 
       Цілий ряд фактів свідчить про те, що більш давньою абеткою слід вважати глаголицю. Найдавніші пам’ятки (у тому числі "Київські листки") написані саме на глаголиці, до того ж написані більш архаїчною мовою, близькою по фонетичному складу до мови південних слов’ян.

        На більшу давність глаголиці вказують також палимпсеста (рукописи на пергамені, в яких старий текст зіскреблено і замість нього написано новий). Найдавніші книги, написані глаголицею, дійшли до нас з XI ст. Найстаріша книга на Русі, написана кирилицею, — Остромирове Євангеліє — 1057 року. Це Євангеліє зберігається в Санкт-Петербурзі, в бібліотеці Російські Академії наук. 

    В сучасній слав’яністиці вже ніхто не сумнівається в тому, що Константан Філософ (після хрещення Кирил) та його брат Мефодій "переклали" звуки слов’янської мови на пергамент за допомогою тієї абетки, яку сьогодні прийнято називати глаголицею. Пізніше (скоріш за все, на соборі в Преславі, в столиці болгарського царя Сімеона в 893 р.) з'явилася кирилиця, котра з часом витіснила глаголицю в усіх слов’янських країнах, за виключенням Північної Далмації (адріатичне узбережжя), де хорвати-католики продовжували писати глаголицею до цього часу. 
           В кирилиці літери мають більш просту та зрозумілу для нас форму. Яка абетка була винайдена Константаном, ми не знаємо, але саме кирилиця є основою нашого українського алфавіту.

 

Завдання.

Розставте прізвища в алфавітному порядку.

Гамалія, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Панасюк,Мстиславець.

У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитайте вислів.

  1. Абашев
  2. Гамалія
  3. Гжицький
  4. Заньковецька
  5. Зюков
  6. Івченко
  7. Кальченко
  8. Кметь
  9. Кухаренко
  10. Мстиславець
  11. Панасюк
  12. Січинський
  13. Ухов
  14. Чубинський                                  ВИСЛІВ:   БАЖАЮ ВАМ УСПІХУ

 

За правильно виконане  завдання команди одержують 5 балів. Якщо завдання до кінця не виконано 0 балів. За швидкість ще + 1 бал.

 

 ЗАВДАННЯ № 3.

Щоб знати, у кого конверт з наступним завданням, необхідно відгадати два слова і з перших складів утворити слово-посаду людини, у якої конверт із завданням.

Аптекарська або лабораторна посудина з позначеними на ній поділками, якою вимірюють невеликі об'єми рідини (Мен-зурка).

Вид дорожнього мішка, що його носили у давнину за плечима (Тор-ба).

Відповідь: МЕНТОР.

Хто такий ментор? (Необхідно дізнатися). Ментор – застаріле слово – наставник, керівник, вихователь.

У ментора візьмете наступне завдання. (У директора).

Команди біжать до директора й отримують конверт, з яким повертаються до аудиторії.

 

У конверті знаходяться букви.

Завдання . Мої помічники прикріплять ці букви на ваші груди, ваше завдання запамятати свої літери. Я вам ставитиму запитання, а ви слово-відповідь маєте скласти вишикувавшись, щоб ми могли прочитати. Памятайте, що ми читаємо зліва направо. У вас на відповіді є 1 хвилина.

Перша команда (букви: П, Т, Л, Р, Н, О, І, А).

  1. Пора року (літо).
  2. Фізична оболонка живої істоти, яку часто протиставляють її нематеріальним атрибутам, таким, як душа або свідомість (тіло).
  3. Умовний графічний знак у музиці (нота).
  4. Шаноблива форма звертання до жінки (пані).
  5. Старовинний струнно-клавішно-смичковий музичний інструмент, який був поширений у Росії, Білорусії та на Україні (ліра).
  6. Непрозора легка пузирчаста маса, утворена на поверхні рідин від сильного коливання, збовтування, нагрівання, бродіння і т. ін. (піна).
  7. Заглиблення в землі, вирите тваринами як житло (нора).
  8. Скріплені в один або декілька рядів колоди для сплаву або для переправи на них по воді (пліт).
  9. Кінь низькорослої породи (поні).
  10. Край кожної з половин одягу (пальта, шинелі, піджака і т. ін.), що розгортається спереду (пола).
  11. Час, період (пора).
  12. Заздалегідь накреслена програма заходів, що передбачає порядок і термін здійснення їх; текст, документ із викладом такої програми заходів (план).
  13. Примітивне знаряддя для оранки землі (рало).
  14. Військовий підрозділ, що входить до складу батальйону (рота).
  15. Овочева коренеплідна дворічна рослина родини хрестоцвітих (ріпа).
  16. Соляний розчин високої концентрації (ропа).
  17. Здатність протистояти, протидіяти кому-, чому-небудь, боротися, змагатися з кимось, чимось (опір).
  18. У ранішній час (рано).
  19. Зв'язки з громадськістю, діяльність, спрямована на досягнення взаємопорозуміння та згоди між людьми, соціальними групами, класами, націями, державами на основі цілеспрямованого формування громадської думки та управління нею (піар).

Друга команда (букви: П, В, Р, М, Л, А, А, О).

  1. Самка павича (пава).
  2. Два однорідних або однакових предмети, що вживаються разом і складають одне ціле або комплект (пара).
  3. Дошка (або кілька дощечок) на стояках, на яку сідають або кладуть, ставлять що-небудь; ослін (лава).
  4. Вінок, гілка цього дерева як символ нагороди, перемоги (лавр).
  5. Південноамериканська в'ючна тварина родини верблюдів (лама).
  6. Нога тварини (лапа).
  7. Істота або предмет, що уявляється комусь; привид, примара (мара).
  8. Довільної форми оправа з різного матеріалу, в яку вставляють дзеркала, портрети, картини тощо (рама).
  9. Антонім до багато (мало).
  10. Східна страва з вареного рису і шматочків м'яса (плов).
  11. Здатність людини говорити, висловлювати свої думки (мова).
  12. Карта (мапа).
  13. Синонім до слова плуг (рало).
  14. Соляний розчин високої концентрації (ропа).
  15. Короткий відрізок часу, коли виконується або відбувається якась дія (пора).
  16. Край кожної з половин одягу (пальта, шинелі, піджака і т. ін.), що розгортається спереду (пола).

За 3-тє завдання –по 1 балу за кожне правильно виконане завдання, + 1 бал за швидкість.

Оголошення результатів конкурсу.

 ЗАВДАННЯ № 4.

 

До кого необхідно піти по конверт відгадаєте, якщо розшифруєте тайнопис з цифр (номер цифри – це номер літери в абетці)

16  1   2   19   21   1    18  23

Л   А  Б   О   Р   А   Н   Т

Команди біжать до лаборанта і отримують конверт, з яким повертаються до аудиторії.

 

У конверті слово «ОНОМАСТИКА».

Ономастика (від грецького ONOMA – ім'я, назва) – спеціальна історична дисципліна, що вивчає власні імена, їх функціонування в мові і суспільстві, закономірності їх утворення, розвитку і постійних перетворень. 

Дейл Карнегі говорив: «Пам’ятайте, що ім’я людини для самої цієї людини є найсолодшим і найважливішим звуком у будь-якій мові». Тому при звертанні до людини, називайте її по імені.

«Прізвище та імя – це адреса народу», – стверджував Лев Силенко. «Брати чуже імя – означає уподібнитися до чужої нації», –  каже мусульманська мудрість. Це означає, що якщо ви назвете свою дитину, наприклад, Джон, то це імя буде вказівником того, що вона американець. А якщо цей Джон та ще матиме прізвище Коваленко, то хто він?

А завдання таке: необхідно знайти відповідність імен, які лежать перед вами, іменам людей чи персонажів, які записані на екрані . Зрозуміло? В аудиторії повна тиша. Підказка буде сприйматися, як неправильна відповідь.

( слова з іменами кладуться на стіл командам)

Завдання для першої команди.

  1. Ім’я матері Тараса Шевченка (Катерина).
  2. Ім’я головного героя п’єси Тараса Шевченка, що мав прізвище Стодоля (Назар).
  3. Ім’я подружки Тараса Шевченка (Оксана).
  4. Ім’я єдиного сина Катраників, який залишився живий під час голодомору у творі   В. Барки «Жовтий князь». (Андрій)
  5. Ім’я доньки Марії з одноіменноного роману У. Самчука «Марія» . (Надія)
  6. Ім’я дівчини, яку у творі І. Нечуя-Левицького «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» називали  «польовою царівною». (Галя)

 

 

Завдання для другої команди.

 

  1. Ім’я-псевдонім матері Лесі Українки (Олена).
  2. Ім’я матері Карпа та Лавріна з твору «Кайдашева сім’я ». (Маруся)
  3. Ім’я головного героя твору М. Коцюбинського «Тіні забутих предків». (Іван)
  4. Ім’я головного героя роману О. Гончара «Собор», який вболівав за долю рідного селища та його історичні цінності. (Микола)
  5. Ім’я старшого сина Федорчуків з твору О. Кобилянської «Земля». (Михайло)
  6. Ім’я  головного героя роману В. Підмогильного «Місто». (Степан)

Оголошення результатів конкурсу.

За правильно виконане 4-ге завдання команди одержують по 1 балу за правильну відповідь. Якщо першими принесуть конверт, то за швидкість ще + 1 бал. Загальний максимальний бал 7 балів.

Оголошення результатів конкурсу.

 

 

ЗАВДАННЯ № 5.

  Наступний конверт ви знайдете у людини, яку в давнину винаймали для підрахунків майна, скарбів, опису захопленої військами здобичі . Вони також збирали податки. Все змінилося з появою 19 столітті першого касового апарату, винайденого двома американцями братами Ритт.

Кабінет касира

Завдання у конверті: слово  РЕДАКТОР

ЯК ПРАВИЛЬНО?

ВІДНОСИНИ

СТОСУНКИ

ВЗЯТИ НА ПРОКАТ

ВИПОЗИЧИТИ

ВІД НЕСПОДІВАНКИ

З НЕСПОДІВАНКИ

ВІД РАДОСТІ

З РАДОСТІ

НАЛЕЖАТИ ДО БІЛЬШОСТІ

ВІДНОСИТИСЯ ДО БІЛЬШОСТІ

ПІД ЗАМКОМ

ВЗАПЕРТІ

БІЛЬШЕ ВСЬОГО

ПОНАД УСЕ

СКАСУВАТИ

ВІДМІНИТИ

ВІДНОШЕННЯ

СТАВЛЕННЯ

 

ВІДРЕДАГУЙТЕ

Кидається в очі

 

Приймати участь

 

 

Давайте підемо

 

 

Самий великий

 

 

Вірний результат

 

 

Відносини між чоловіками і жінками

 

 

 

Йдеться мова

 

 

Я вибачаюся

 

 

Вищий учбовий заклад

 

 

ПРАВИЛЬНА ВІДПОДЬ

 

ВІДРЕДАГУЙТЕ

Кидається в очі

Впадає  в око

 

 

Приймати участь

 

Брати участь

 

Давайте підемо

 

Ходімо

 

Самий великий

 

Найбільший

Вірний результат

 

Правильний результат

 

Відносини між чоловіками і жінками

 

Стосунки між чоловіками і жінками

 

 

Йдеться мова

 

Йде мова; йдеться

 

Я вибачаюся

 

Прошу вибачення, перепрошую

 

Вищий учбовий заклад

 

Вищий навчальний заклад

 

За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу. За швидкість + 1 бал

ЗАВДАННЯ № 6.

Наступний конверт знаходиться у людини, професія якої одна з найдавніших. Представники цих професій з'явилися в другій половині ХIХ ст. Адже в усі часи були люди, які прагнули збагатитися за рахунок інших, відібравши у них майно або гроші. Тому були і люди, які охороняли особисті або державні цінності. Найчастіше це була прерогатива солдат. У нашому закладі ця людина дбає про порядок та спокій і завжди знаходиться при вході до навчального закладу.

У конверті слово: художній твір

Завдання: Впізнай художній твір за картинкою. На екрані ви побачите картинки. Якщо ви упізнали з якого це твору і хто його автор , запишіть відповідь на листочку.

За кожну відгадану картинку  – 1 бал. За швидкість – 1 бал.

Увага  на екран.

ЗАВДАННЯ № 7.

 

Щоб знати, у кого конверт з наступним завданням, необхідно відгадати ребус

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: «Хліб – усьому голова».

Вам необхідно піти по конверт туди, де хліб випікають щодня.

Їдальня.

Команди біжать у їдальню, беруть конверт і повертаються до аудиторії.

 У конверті слово : ребус

Ребус - загадка, в якій слова, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками.
     Слово "ребус" латинського походження. Зародився ребус у Франції в XV столітті, а перший друкований збірник ребусів був виданий у Франції в 1582 році, складений він був Этьеном Табуро.

 

 

ребуси


ребуси 3  = В

ребуси

ребуси

 

ребуси

ребуси

ребуси

 


Мова – душа народу.

ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси

                                                                                          Ñ€ÐµÐ±ÑƒÑÐ¸3  = Д

 

Мова- дар.

 

 

За відгаданий вислів– 1 бал, за те, що перші принесуть конверт – 1 бал.

Оголошення результатів конкурсу.

 

Підбивання підсумків.

Слово членам журі.

Нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для фанів команд.

ЗАГАДКИ

1.Що має болото, озеро, море, а не має річка? (Звука [о]).

2.Що знаходиться всередині школи? (Звук [о]).

3.Яке слово складається з семи однакових букв ? Сім’я .

4.Яке жіноче ім’я складається з тридцяти букв Я ? 30 Я .

5.Який займенник складається з однієї букви?Я .                                             

6.Від назв яких двох букв стає жарко , гаряче . Пе – че .

7.Гора й долина .Що між ними ? Й .

8.Чим відрізняється кафе від кофе ? Голосним звуком а .

9.Чим закінчується і зима , і весна ? Буквою а .

10.У якому вигуку є 100 однакових звуків ? Сто – п.

11.Чого немає в дині , а є в гарбузах і огірках ? Звука р.

12.Що треба зробити , щоб майка злетіла ? Змінити М на Ч (чайка )

13.Як написати слово робота п’ятьма літерами ? А чотирма ? Праця і труд .

14.Якою косою не можна кости ? Дівочою .

15.Чим закінчується вечір і починається ранок ? Буквою Р.

16.Назва якої птиці складається з 40 «а» ? Сорока .

17.Яке слово із 11 букв усі люди пишуть неправильно? Слово неправильно всі так і пишуть:неправильно .

18.Який сполучник треба поставити між двома п’ятими буквами алфавіту , щоб утворити назву людини похилого віку ? Д – і – д.

19.За який приголосний звук треба сховати інший приголосний , щоб вистрелили разом кілька гармат ? За – л – п .

20.Який молочний продукт можна перетворити на злак , прочитавши його справа наліво ? Сир , рис .

21.Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення , коли його прочитати справа наліво ? Зараз .

22.Воно належить мені , але інші вживають його частіше за мене . Ім’я .

23.Які два займенники псують шляхи ? Я ,ми .

24.За допомогою яких прислівників можна назвати підряд п’ять днів тижня ? Позавчора , вчора ,сьогодні , завтра ,післязавтра

25.Що у світі найшвидше ? Думка.

26.Які дві частки разом літають ? Чи – ж.

27.Які частки ріжуть хліб ? Ні – ж.

28.Коли язик схожий на косу ? Коли його чешуть .

29.Який птах важить 40 пудів ? Сорокопуд.

30.Яка рослина убиває звіра ? .Звіробій .

31.Який птах бореться з вітром ? Боривітер.

   

 

 

ребусиребусиребусиребуси ребуси

                                                           ребуси 4  = С                                  ребуси 4  = А

 

Не краса красить, а розум.

 

 

 

Співати пісні. Витягнути папірець з назвою пісні, яку будуть виконувати.

«Несе Галя воду»

(співати під фонограму пісні «Мій друг» KOZAK SYSTEM feat. YARMAK)

Несе Галя воду,

Коромисло гнеться,

За нею Іванко,

Як барвінок, в’ється.

 

– Галю, ж моя Галю,

Дай води напиться,

Ти така хороша –

Дай хоч подивиться.

 

– Вода у ставочку,

Піди та й напийся,

Я буду в садочку –

Прийди подивися.

 

– Прийшов у садочок,

Зозуля кувала,

А ти ж мене, Галю,

Та й не шанувала.

 

– Стелися, барвінку, –

Буду поливати,

Вернися, Іванку, –

Буду шанувати.

 

– Скільки не стелився,

Ти не поливала,

Скільки не вертався,

Ти не шанувала.

 

Несе Галя воду,

Коромисло гнеться,

За нею Іванко,

Як барвінок, в’ється.

 

«Горіла сосна, палала»

(співати під фонограму пісні «Два птахи» Bandura Style)

Горіла сосна, палала. ) 2 р.

Під нею дівка стояла. ) 2 р.

 

Під нею дівка стояла. ) 2 р.

Русяву косу чесала. ) 2 р.

 

Ой, коси, коси, ви мої. ) 2 р.

Довго служили ви мені. ) 2 р.

 

Довго служили ви мені. ) 2 р.

Більше служить не будете. ) 2 р.

 

Більше служить не будете. ) 2 р.

Під білий вельон підете. ) 2 р.

 

Під білий вельон, під хустку. ) 2 р.

Більш не підеш ти за дружку. ) 2 р.

 

Під білий вельон з кінцями. ) 2 р.

Більш не підеш ти з хлопцями. ) 2 р.

 

Під білий вінок з кінцями. ) 2 р.

Більш не підеш ти з хлопцями. ) 2 р.

 

Горіла сосна, палала. ) 2 р.

Сподобав хлопець здалека. ) 2 р.

 

Сподобав хлопець тай навік. ) 2 р.

Тепер вже він мій чоловік. ) 2 р.

 

Максимум 5 балів.

Оголошення результатів конкурсу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондар Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
4447
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку