Урок "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Розробка уроку з презентацією з теми "безсполучниковому складному реченні" у 9 класі.
Перегляд файлу

Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Мета: удосконалити в учнів вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

1. Ознайомлення з епіграфом.

Коли зникає народна мова,

народу більше нема!

Відберіть у народу все – він усе може повернути,

відберіть мову – він ніколи більше

не створить її: вмерла мова

 в устах народу – вмер і народ.

К.Ушинський

2. Створення малюнку «Смайлик», який відповідатиме настрою на початку уроку.

ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з розділу «Безсполучникове складне речення»

Перевірка домашнього завдання..(1б.)

Учні отримали домашнє завдання – підготувати сценарій ролику, у якому було б розрекламовано вживання певного розділового знаку у БСР. Учні повинні продемонструвати рекламний ролик в групі.

ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

1. Взаємовигідний обмін.(2б.)

Учні поділяються на 4 групи по четверо осіб. Кожна група отримує по чотири картки. Завдання полягає в тому , щоб шляхом почергово обміну картками зібрати чотири картки на один розділовий знак. По черзі виходять до дошки , записують та пояснюють свій вибір.  (час виконання – 5 хвилин)

Кома:

1. Багато зір у небі, багато хвиль у морі, багато в полі квітів, немає їм числа. (В. Сосюра)

2. Надворі усе залито ясним засліплюючим сяйвом, бадьо­ро цвірінькають горобці. (3 тв. М.Івченка)

3. Саду нашого не можна і впізна­ти: густим роєм білого цвіту обліпило кожну гілочку, наче снігом, тільки де-не-де помітні темпі листочки дерев. (3 тв. М.Івченка)

4. Тече вода з-під явора

Яром на долину,

Пишається над водою

Червона калина. (Т.Шевченко)

Крапка з комою:

1. Нічка осіння, похмура;

Ві­тер по лісі шумить. (А.Кримський)

2. Од зеленого берега ніби повіяло холодком; холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість (І. Нечуй -Левицький).

3. Всі женці стояли мовчки; в руках наче заклякли жмені жита та серпи; всі поглядали то на осавулу, то на Миколу(І. Нечуй-Левицький)

4. 3 тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста; править хтось малим човенцем (Леся Українка)

Тире:

1. Защебетав соловейко - пішла луна гаєм.(Т.Шевченко)

2. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі. (Нар. тв.)

3. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм. (Т.Шевченко)

4. Манекени не мають серця — їх ніщо не болить і не коле. (3 тв. Д.Павличка)

Двокрапка:

1. Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морі. (Леся Українка)

2. Чіпка чує: недалеко з-за жита хтось співає. (П.Мирний)

3. 3 ранку до вечора в господарстві кипіло: садили город, розбивали грядки, білили стіни.

4. Не вчи плавати щуку: щука знає цю науку. (Народна творчість)

Просте речення:

1. У драмі людській небагато дій: Дитинство, юність, молодість і старість (Л. Костенко);

2. Щастя, радість, доброта прийшли тепер до кожної оселі (Ю. Збанацький)

3. Сміле слово — то наші гармати,

Світлі вчинки — то наші мечі (П. Грабовський).

4. Мистецтво — найкращий педагог (О. Гончар). 

2. Пунктуаційний практикум. (взаємоперевірка) (3б.)

   Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в  складному реченні.

Вітер з гаєм розмовляє шепче з осокою    пливе човен по Дунаю один за водою. Зірвіть квітку інакше не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Стогне завірюха котить верне полем стоїть Катря серед поля дала сльозам волю. Не бреши брехня ніколи не виходить на добре. Рада б зірка зійти чорна хмара заступає. Ще сонячні промені сплять досвітні огні вже горять.

Перевірити написане з ключем.

Ключ. ( 1 розділовий знак – 0,3 бали)

Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою;    пливе човен по Дунаю один за водою. Зірвіть квітку інакше: не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Стогне завірюха, котить ,верне полем; стоїть Катря серед поля, дала сльозам волю. Не бреши: брехня ніколи не виходить на добре. Рада б зірка зійти - чорна хмара заступає. Ще сонячні промені сплять -  досвітні огні вже горять.

3. Скласти речення за схемами.(3б.)

  1.                [              ],  [    ], [      ].
  2.                [              ];  [    ].
  3.                [              ]:  [    ].
  4.                [              ] -  [    ].

4. Скласти твір – мініатюру "Вмирає все в житті, та не вмирає слово..." (3б.)

(А. Малишко), використавши БСР, пояснити розділові знаки. Учні протягом уроку отримують частини висловлювання, повинні скласти висловлювання, пояснити у вигляді твору – мініатюри.

V. Підсумок уроку

1. Мікрофон. «Сподобалося на уроці? Що нового ви дізналися?»

2. Створення малюнку «Смайлик», який відповідатиме настрою наприкінці  уроку. Порівняти .

V. Домашнє завдання

I – II рівні – повторити матеріал підручник § 32   ,вправа       298     (письмово)

III рівень – дібрати приклади до схем із художньої літератури, які відповідали схемами.

IV рівень – Скласти твір на тему

«Учітеся, брати мої,
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.», використавши БСР, зробити синтаксичний розбір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Вмирає

 

все

 

в житті,

 

та не вмирає

слово..."

doc
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
4627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку