КВЕСТ до ДНЯ ПИСЕМНОСТІ І МОВИ
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.
Обладнання: маршрутні листи, пазли, картки з прислів’ями, чорна скриня, картинки з фразеологізмами
Хід заняття
Звучить пісня про українську мову.
Вступне слово вчителя
Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента. Із тож вітаю всіх присутніх з цим святом!
Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура.».
Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов’янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
Запрошую учнів 5-9 класів стати у шеренгу і розрахуватися на перший- другий -третій. Ось у нас утворилися 3 команди. Займіть свої місця.
Ваше перше завдання – обрати назву та капітана команди.
ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД
Команда «___________»
Команда «___________»
Команда «___________»
А оцінюватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі, яке буде підраховувати отримані бали і визначить команду-переможницю.
(Представлення журі)
Кожна команда отримає маршрутний лист і чіткий порядок відвідування стацій, на яких вас чекають. Починаємо нашу гру!
(Діти отримують маршрутні листи)
Скласти прислів’я (додаток 1)
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи.
Від теплого слова і лід розмерзається.
Не кидай слова на вітер.
Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить.
Красне слово — золотий ключ.
Більше діла — менше слів.
Будь господарем своєму слову.
Розставити імена учнів вашого класу в алфавітному порядку ( стати в лінію, назвати імена)
Відгадати, що в скрині допоможуть підказки
Чути – не чує.
Мовчки говорить,
Дуже мудрує.
Відгадка: книга.
Розгляньте картики, вгадайте фразелогізми і поясніть їхнє значення. (додаток 2)
Учні отримують книгу в якості винагороди за правильно відгадані фразеологізми. В книзі підказка куди прямувати далі.
Скласти максимальну кількість слів зі слова МИЛОЗВУЧНІСТЬ (додаток 3)
Завдання: дізнайтеся, що написано в цій грамоті; зі знайдених слів складіть вислів.(додаток4)
Відповідь: Добре того навчати, хто хоче все знати.
Дібрати якнайбільше синонімів до слова ГОВОРИТИ і ввести їх у речення.
Я УКРАЇНСЬКОЮ ГОВОРЮ, …, …, ….
8. «Вірю – не вірю» (по 1 балу за кожну правильну відповідь) – каб. математики
1. Чи вірите ви, що ковалик — це жук, який перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так)
2. Чи вірите ви, що прямий розріз на грудях у чоловічій сорочці має назву пазушка (Так, назва у полотняній сорочці)
3. Чи вірите ви, що видноколо — це підзорна труба (Ні, це горизонт)
4. Чи вірите ви, що бурмило — це столярський інструмент (Ні, це
жартівлива назва ведмедя)
5. Чи вірите ви, що розділка — це рисочка, дефіс (Так)
6. Чи вірите ви, що посмітюха — це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові (Так)
7. Чи вірите ви, що цямрина — це гірські луки? (Ні, це один ряд колод у колодязному крузі)
8. Чи вірите ви, що ромен — це чумацький віз? (Ні, це народна назва
ромашки)
9. Чи вірите ви, що двірець — це вокзал? (Так)
10. Чи вірите ви, що протинка — це розділовий знак кома? (Так)
9. «Загадкова» - (10 балів) .
Команди отримують завдання скласти пазл, потрібно назвати хто зображений на картині і яка роль цієї історичної особи в історії України (додаток 5).
Відповідь: Нестор Літописець.
1. Якою косою не можна косити? ( дівочою)
2.Назва якої птиці складається з 40 букв «а» (сорока)
3.Що стоїть посеред Києва? (Є)
4. Чим закінчується вечір і починається ранок? (буква Р)
5. Назвіть місто великих хижаків. (Львів)
6. Яке слово об’єднує 33 букви? (алфавіт)
7. Які сто приголосних можуть зупинити автомобіль? (сто-П)
8.Що посеред землі стоїть? (Літера М)
9.На небі одно, на землі немає, у баби двоє, у дівки нема? (Літери Б)
10.Мовчить, а сто дурнів навчить.(Книга)
11. Як записати одним словом словосполучення «суха трава»? (сіно)
12. Воно належить вам, але інші ним користуються частіше. (ім’я)
13. Як написати одним словом мати, батько, син, дочка? (сім’я)
14. Що святкуємо 9 листопада? (день писемності та мови)
15. Кого вшановуємо в цей день? (Нестора Літописця)
Наш конкурс добіг кінця. Його ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.
Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої гри-конкурсу.
Журі оголошує результати конкурсу,
нагороджує команду-переможницю грамотою.
Додаток 1
Хто мови своєї цурається, |
хай сам себе стидається. |
Птицю пізнати по пір'ю, |
а людину по мові. |
Від меча рана загоїться, |
а від лихого слова — ніколи. |
Від теплого слова |
і лід розмерзається. |
Не кидай слова |
на вітер. |
Язик до Києва доведе, |
а в Києві заблудить. |
Красне слово — |
золотий ключ. |
Більше діла — |
менше слів. |
Будь господарем |
своєму слову. |
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
В |
С |
Е |
П |
Ї |
Р |
Н |
С |
Е |
Щ |
Ю |
Н |
Н |
Ч |
Є |
В |
А |
Т |
Р |
Х |
Б |
З |
Ж |
З |
Н |
А |
Т |
И |
Є |
І |
Ш |
Х |
О |
Ч |
Е |
І |
Х |
Е |
О |
А |
А |
А |
Н |
С |
У |
А |
Ц |
Ц |
Ь |
І |
Р |
Й |
Г |
Ї |
Т |
Г |
Н |
П |
М |
Л |
Я |
Т |
С |
Ю |
Р |
У |
Є |
Ї |
В |
И |
Ж |
П |
Ї |
Д |
О |
Б |
Р |
Е |
З |
Г |
Н |
А |
В |
Ч |
А |
Т |
И |
І |
Ї |
Б |
С |
М |
Х |
Т |
О |
Г |
О |
Ш |
Х |
И |
Додаток 5
Маршрутний лист
7*8 – (15+8) – 30 =
Абонемент, білет, об’єкт, слово, Біблія, поет, стілець, Шевченко, фантастика.
Виконайте завдання і отримайте винагороду
У книзі «Кобзар» Т.Г. Шевченка на сторінці ______ ви знайдете підказку куди прямувати далі.
15, 1, 2, 12, 18, 7, 23; 12, 18, 25, 19, 21, 17, 1, 23, 11, 15, 11.
Розумом, так і розумом осягають,
В ній числа і точки, і ліній не злічити,
А також і функції різні є!