Зацікавити школярів вивченням рідної мови; розвивати бажання більше знати, вміння самостійно здобувати знання з різних джерел; розвивати спостережливість та логічне мислення; поглибити знання з української мови; прищеплювати любов до рідної мови; формувати суспільну та пізнавальну активність учнів, високі морально-психологічних якості — рішучість, наполегливість, дисциплінованість та ініціативність; виховувати школярів у дусі відданості Батьківщині та українському народу на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції; організувати змістовне дозвілля школярів; виховувати згуртованість та співпрацю в учнівських колективах.
Квест для учнів 9 – 10 класів
(До Міжнародного дня рідної мови)
Мета:
зацікавити школярів вивченням рідної мови; розвивати бажання більше знати, вміння самостійно здобувати знання з різних джерел; розвивати спостережливість та логічне мислення; поглибити знання з української мови; прищеплювати любов до рідної мови; формувати суспільну та пізнавальну активність учнів, високі морально-психологічних якості — рішучість, наполегливість, дисциплінованість та ініціативність; виховувати школярів у дусі відданості Батьківщині та українському народу на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції; організувати змістовне дозвілля школярів; виховувати згуртованість та співпрацю в учнівських колективах.
Обладнання:
конверти із завданнями, аркуші з картинками, гроші, тексти пісень, яйця-сюрпризи з запитаннями, цукор, чорний ящик, літери, тексти пісень («Горіла сосна, палала», «Несе Галя воду»), фонограми пісень: «Два птахи» Bandura Style, «Мій друг» KOZAK SYSTEM feat. YARMAK.
Сьогоднішній квест присвячений Міжнародному дню рідної мови, який відзначається щороку 21 лютого. Сподіваюсь, що ви дізнаєтеся багато нового, продемонструєте свої знання, вміння, навички, і звісно ж, отримаєте позитивні емоції від гри.
Зустрічаймо команду учнів 9 класу.
Запрошується команда учнів 10 класу.
Члени команди можуть користуватися інтернетом (але за умови, що він є у двох командах).
Склад журі сьогоднішнього квесту:
1.
2.
3.
4.
За правильно виконане 1-ше завдання команди одержують по 1 балу за кожну правильну відповідь (максимально 8 балів). Якщо першими принесуть конверт, то за швидкість ще + 1 бал.
ЗАВДАННЯ № 1.
Конверт із завданням знайдете в кабінеті людини, посада якої перекладається з латинської, як учасник таємних нарад. Вони з'явилися в Стародавньому Римі як охоронці чужих секретів. Потім із них виділилися нотаріуси. Традиційно в ролі людей цих посад виступали чоловіки. І тільки в кінці 18 століття з'явилися на цих посадах жінки.
(Секретар).
Команди біжать у приймальню й отримують конверт, з яким повертаються до актового залу.
У конверті слово «ОНОМАСТИКА».
Ономастика (від грецького ONOMA – ім'я, назва) – спеціальна історична дисципліна, що вивчає власні імена, їх функціонування в мові і суспільстві, закономірності їх утворення, розвитку і постійних перетворень.
На сцені знаходяться учні нашої школи, яких ви знаєте. Кожний з них має ім’я. (Ведучий називає імена учнів, що на сцені).
Дейл Карнегі говорив: «Пам’ятайте, що ім’я людини для самої цієї людини є найсолодшим і найважливішим звуком у будь-якій мові». Тому при звертанні до людини, називайте її по імені.
«Прізвище та ім’я – це адреса народу», – стверджував Лев Силенко. «Брати чуже ім’я – означає уподібнитися до чужої нації», – каже мусульманська мудрість. Це означає, що якщо ви назвете свою дитину, наприклад, Джон, то це ім’я буде вказівником того, що вона американець. А якщо цей Джон та ще матиме прізвище Коваленко, то хто він?
Отож, ви вибираєте яйця кіндер-сюрприз відкривайте їх, читайте подумки завдання і виконуйте його. А завдання таке: необхідно знайти відповідність імен. Ім’я-відповідь на запитання в конверті повинно бути таке ж, як і в учня (учениці), яку ви оберете. Зрозуміло?
Члени команди вибирають яйця кіндер-сюрприз, відкривають їх, читають подумки завдання, йдуть на сцену й стають біля учня (учениці), чиє ім’я відповідає запитанню. Далі вголос читають запитання й дають відповідь.
Завдання в яйцях.
Оголошення результатів конкурсу.
ЗАВДАННЯ № 2.
Конверт із завданням знайдете в «домі життя», «притулку мудрості», «аптеці для душі».
(Бібліотека).
Команди біжать у бібліотеку й отримують конверт, з яким повертаються до актового залу.
Ось вам наступне завдання. Зображення вишні, ялин, людини, цукерок.
Назвіть слово, яке поєднує ці картинки. І поясніть.
Відповідь: ВИШНЯ.
У дохристиянській Русі Новий рік пов'язували з початком землеробства, а тому святкували його 21 березня. Це було свято весни, хліборобів. Звідси й походить звичай засівати у новорічний ранок оселю зерном. Ритуальним деревом весняного новорічного обряду була вишня. Деревце садили восени в діжечку, тримали його в хаті, а навесні, у березні, вишенька розвивалась і розквітала. По тому, як вона квітне, дівчата вгадували долю на цілий новий рік.
Вишня – символ рідної землі та України, матері й дівчини-нареченої. Вона символізує Світове дерево, тому і називається «вишнею» від слова «вишина», а також «Вишній», той, що найвище, тобто Всевишній Бог. Таким чином, назву «вишня» слід розуміти як"божественне дерево".
Остап Вишня – псевдонім українського письменника, класика сатиричної прози XX століття – Павла Губенка.
Цукерки «Вишня в шоколаді».
За правильно виконане 2-ге завдання команди одержують по 1 балу за правильну відповідь. Ще по 1 балу (максимум 3 бали за пояснення значення кожної картинки). Якщо першими принесуть конверт, то за швидкість ще + 1 бал. Загальний максимальний бал 5 балів.
Оголошення результатів конкурсу.
ЗАВДАННЯ № 3.
Мої помічники прикріплять ці букви на ваші груди, ваше завдання запам’ятати свої літери. Я вам ставитиму запитання, а ви слово-відповідь маєте скласти вишикувавшись, щоб ми могли прочитати. Пам’ятайте, що ми читаємо зліва направо. У вас на відповіді є 1 хвилина.
Перша команда (букви: П, Т, Л, Р, Н, О, І, А).
Друга команда (букви: П, В, Р, М, Л, А, А, О).
Максимум за 3-тє завдання – 9 балів: по 1 балу за кожне правильно виконане завдання, + 1 бал за швидкість.
Оголошення результатів конкурсу.
ЗАВДАННЯ № 4.
Щоб знати, у кого конверт з наступним завданням, необхідно відгадати два слова і з перших складів утворити слово-посаду людини, у якої конверт із завданням.
Аптекарська або лабораторна посудина з позначеними на ній поділками, якою вимірюють невеликі об'єми рідини (Мен-зурка).
Вид дорожнього мішка, що його носять звичайно за плечима (Тор-ба).
Відповідь: МЕНТОР.
Хто такий ментор? (Необхідно дізнатися). Ментор – застаріле слово – наставник, керівник, вихователь.
У ментора візьмете наступне завдання. (У директора).
Команди біжать до директора й отримують конверт, з яким повертаються до актового залу.
Чорний ящик.
Відгадати, що лежить у ящику.
Батьківщина його Індія, там він відомий 2300 років та їхньою мовою іменувався «сак-кара». У Європі був відомий ще римлянам.
Перша згадка в історичних документах про його появу в Київській Русі, ввезеного «із заморськими товарами», з'явилася в 1273 році, але для населення він ще тривалий час був недоступним. Ширше почав надходити на ринки Російської імперії починаючи з XVII століття — через порти Чорного та Балтійського морів з різних колоніальних країн.
Введення мита на його ввезення змусило руських купців по-новому подивитися на торгівлю з ним. Багато хто з них стали розуміти, що набагато вигідніше налагодити власне його виробництво.
У 30-х роках XIX століття прекрасні перспективи, які обіцяло його виробництво, викликали справжній промисловий бум. Найпопулярнішою темою, яка з цікавістю обговорювалася на світських заходах, було його виробництво. Вельми значущий слід в історії його виробництва в Україні залишила династія Терещенків.
В Україні споживання його з 1925 до 1990 року збільшилось у 200 разів.
Це загальна назва групи простих вуглеводів, які використовуються в повсякденному приготуванні їжі. Ця група складається з моносахаридів і дисахаридів.
Відповідь: ЦУКОР.
За відгадане слово – 1 бал, за те, що перші принесуть конверт – 1 бал, за правильну відповідь – 1 бал. Максимум за виконане 4-те завдання – 3 бали.
Оголошення результатів конкурсу.
ЗАВДАННЯ № 5. Для фанатів команд.
Співати пісні. Витягнути папірець з назвою пісні, яку будуть виконувати.
«Несе Галя воду»
(співати під фонограму пісні «Мій друг» KOZAK SYSTEM feat. YARMAK)
Несе Галя воду,
Коромисло гнеться,
За нею Іванко,
Як барвінок, в’ється.
– Галю, ж моя Галю,
Дай води напиться,
Ти така хороша –
Дай хоч подивиться.
– Вода у ставочку,
Піди та й напийся,
Я буду в садочку –
Прийди подивися.
– Прийшов у садочок,
Зозуля кувала,
А ти ж мене, Галю,
Та й не шанувала.
– Стелися, барвінку, –
Буду поливати,
Вернися, Іванку, –
Буду шанувати.
– Скільки не стелився,
Ти не поливала,
Скільки не вертався,
Ти не шанувала.
Несе Галя воду,
Коромисло гнеться,
За нею Іванко,
Як барвінок, в’ється.
«Горіла сосна, палала»
(співати під фонограму пісні «Два птахи» Bandura Style)
Горіла сосна, палала. ) 2 р.
Під нею дівка стояла. ) 2 р.
Під нею дівка стояла. ) 2 р.
Русяву косу чесала. ) 2 р.
Ой, коси, коси, ви мої. ) 2 р.
Довго служили ви мені. ) 2 р.
Довго служили ви мені. ) 2 р.
Більше служить не будете. ) 2 р.
Більше служить не будете. ) 2 р.
Під білий вельон підете. ) 2 р.
Під білий вельон, під хустку. ) 2 р.
Більш не підеш ти за дружку. ) 2 р.
Під білий вельон з кінцями. ) 2 р.
Більш не підеш ти з хлопцями. ) 2 р.
Під білий вінок з кінцями. ) 2 р.
Більш не підеш ти з хлопцями. ) 2 р.
Горіла сосна, палала. ) 2 р.
Сподобав хлопець здалека. ) 2 р.
Сподобав хлопець тай навік. ) 2 р.
Тепер вже він мій чоловік. ) 2 р.
Максимум 5 балів.
Оголошення результатів конкурсу.
ЗАВДАННЯ № 6.
До кого необхідно піти по конверт відгадаєте, якщо розшифруєте тайнопис з цифр (номер цифри – це номер літери в абетці)
15 19 17 12 21 18 11 15
К О М І Р Н И К
Команди біжать до завскладом і отримують конверт, з яким повертаються до актового залу.
Завдання у конверті:
Піти в магазин і купити товар, що, за образним виразом Піфагора, «народжена найшляхетнішими батьками — сонцем і морем». За призначенням і споживанням розрізняють харчову, технічну і кормову. Надмірне (понад норму) вживання сприяє підвищенню кров'яного тиску, хворобам нирок та серця. Цей продукт є важливою статтею експорту України.
Ось вам 10 гривень.
Команди біжать у магазин, купують товар і повертаються до актового залу.
Відповідь: СІЛЬ.
За розшифроване слово – 1 бал, за те, що перші принесуть конверт – 1 бал, за правильно куплений товар – 1 бал, за першість у купівлі – 1 бал. Максимум балів за виконане 6-те завдання – 4.
ЗАВДАННЯ № 7.
Розгадайте ребус.
Відповідь: «Хліб – усьому голова».
Вам необхідно піти по конверт туди, де хліб дають вам щодня.
Їдальня.
Команди біжать у їдальню, беруть конверт і повертаються до актового залу.
Відповідь:
Картопля вважається другим хлібом.
Хлібне дерево поширене в багатьох тропічних країнах як важливе джерело харчування. М'якоть доспілих плодів хлібного дерева печуть, варять, сушать, зацукровують, їдять сирим і навіть, розминаючи і розтираючи, роблять з неї тісто для своєрідних «млинчиків». Подібно бананам, недостиглі плоди використовуються як овочі, а зрілі, солодші — як фрукти.
Банани населення Бразилії називає «хлібом тропіків».
За відгадане прислів’я – 1 бал, за те, що відгадають, де конверт – 1 бал, за те, що перші принесуть конверт – 1 бал, за правильно назване слово – 1 бал, за пояснення значення кожної картинки – 1 бал. Максимум балів за виконане 7-ме завдання – 7.
Підбивання підсумків.
Слово членам журі.
Нагородження переможців.
Пояснити, як пов’язані ці картинки з прислів’ям.