Одним із найважливіших засобів виховання людини, її духовної культури є рідне слово. Обрана тема продиктована необхідністю формувати навички зв'язного усного та писемного мовлення, що є чи не найголовнішим у системі мовної освіти. Під час уроку учні отримують можливість показати власні творчі здібності, попрактикуватися у складанні поетичних творів, використовуючи різні інтернет-ресурси. А використання місцевого літературного матеріалу (твори Марії Бойко) формує в учнів любов до полтавського краю як колиски української літературної мови.
Робоча картка уроку № 1
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
І зорі ________________ у трави,
І роси ________________горять.
І горобинові _________ заграви,
І срібні ______________ бринять.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 1.
Ви навчили мене рідну мову __________ ,
Шанувати народ свій і батьківський _____.
Ви казали колись, треба в світі так ______,
Щоб і дітям не соромно було ______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 2
Група: __________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
З тобою ______________ сміється,
Без тебе і день, __________ гірчить.
Без тебе ________________ б’ється,
З тобою,_______________ мовчить!
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 2.
А молоді дерева ___________ ,
Неначе син із мамою ________.
На листі сльози росами _______,
А садом біль і розпач чорний _______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 3
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Очима __________________ розмови
Гойднувся _______________ на воді
Я не ____________________ у слові –
Усе сказала ___________ благослови.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 3.
В пурпурове вбрання вечір небо ________ ,
Ненадовго, як жар, небеса ________ .
Він вітром холодним вогонь ________ ,
І сутінки землю натомлену _________.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 4
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Пуста __________________ біліє,
На підвіконні ___________ моя,
До ранку _______________ гріє,
І відчаю ________________ змія.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 4.
Знову ранок розбудить ________.
Світлий промінь на землю ______,
Бережіть вже свою _______,
Батьківщина – то зажди _______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 5
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
У полум’ї _____________ багаття
Згорає день, _____________ лист,
Гойдає _______________ латаття,
Вкриває ____________ падолист.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму. Варіант 5.
Затишний дворик, квітники, ________,
Замріяні берези і _________.
Зелених сосен вартових ________,
Червонобокі в квітниках ________.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 6
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Вдивляюся __________ вечорову,
Вслухаюся ____________ далину,
І лагідну __________ розмову,
Очей ________________ глибину.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 6.
Вклонись низенько праці __________,
За хліб, який у тебе ________ ,
Вареники смачні, духмяна ________,
Його стараннями дісталися _______!
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 7
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Та поки що ___________ росою,
Ще вечір _____________ до дна.
Ще бабине _________ за водою,
Ще осінь ______________ одна.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 1.
Ви навчили мене рідну мову __________ ,
Шанувати народ свій і батьківський _____.
Ви казали колись, треба в світі так ______,
Щоб і дітям не соромно було ______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 8
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Куди Ви, _____________ весна
І яблунева ____________ гілка.
Куди Ви, ______________ ясна,
Без Вас ____________ домівка.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 2.
А молоді дерева ___________ ,
Неначе син із мамою ________.
На листі сльози росами _______,
А садом біль і розпач чорний _______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 9
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Доречна _________ дитини
І аромат ________ хлібини.
Гарячі ___________ калини,
Слова ____________ і єдині.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 3.
В пурпурове вбрання вечір небо ________ ,
Ненадовго, як жар, небеса ________ .
Він вітром холодним вогонь ________ ,
І сутінки землю натомлену _________.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 10
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Коли із ________ лелеки
Під ноги ________ небес,
Зігріють ________ далекі,
Щоб рястом __________ воскрес.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 4.
Знову ранок розбудить ________.
Світлий промінь на землю ______,
Бережіть вже свою _______,
Батьківщина – то зажди _______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 11
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Співають _______________ співає,
Кружляє _______________ світ.
І тільки той ____________ кохає
Відчує __________________ політ.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 5.
Затишний дворик, квітники, ________,
Замріяні берези і _________.
Зелених сосен вартових ________,
Червонобокі в квітниках ________.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 12
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Без тебе ______________ мука,
Та за _______________ розлука.
Та ще _______________ хмари,
Та по ______________ чвари.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 6.
Вклонись низенько праці __________,
За хліб, який у тебе ________ ,
Вареники смачні, духмяна ________,
Його стараннями дісталися _______!
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 13
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Будити не _____________ ніжна
Майне над ____________ крилом.
Хай згадка __________ білосніжна
Найкращим для __________ сном.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 4.
Знову ранок розбудить ________.
Світлий промінь на землю ______,
Бережіть вже свою _______,
Батьківщина – то зажди _______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 14
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Людьми ___________ багата
Співуча ________ сторона.
Тут ______________ хата,
Що _______________ до дна.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 2.
А молоді дерева ___________ ,
Неначе син із мамою ________.
На листі сльози росами _______,
А садом біль і розпач чорний _______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Робоча картка уроку № 15
Група: ____________
Прізвище, ім’я учня ___________________________________________________
Тема: Написання власного поетичного твору
Словник уроку:
Завдання І. Скласти сенкан
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими
Маленькі _____________ жито
До ___________________ свої.
Бентежать ___________ солов’ї ,
Хоч _______________ прожито.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Варіант 1.
Ви навчили мене рідну мову __________ ,
Шанувати народ свій і батьківський _____.
Ви казали колись, треба в світі так ______,
Щоб і дітям не соромно було ______.
Експрес-опитування:
- Сьогодні на уроці я дізнався про…
- Найбільш цікавим було …
- Мій успіх на уроці – це …
- Найбільші труднощі я відчув ….
- Для мене поезія це …
Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю. Знайти відомості про:
Рекомендовані інтернет-ресурси:
Таблиця оцінювання учнів 101 групи
Урок розвитку мовлення. Написання власного поетичного твору
№ з/п |
Прізвище, ім’я учня |
Домашнє завдання
|
«Мережево поезій» |
Завдання І Сенкан |
Завдання ІІ Буриме |
Завдання ІІІ Римування |
Додаткові бали |
Загальна оцінка |
||||
1. |
Галущенко Дмитро |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Ганжа Вячеслав |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Дзюбич Роман |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Доровський |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Макаренко Едуард |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Панчишин Андрій |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Полив’яний Богдан |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Рябченко Богдан |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Сахаров Нікіта |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
Світличний Олександр |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Сосюра Сергій |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. |
Фролов Сергій |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. |
Фрунзе Владислав |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаткові бали: активність, креативність, творчість, допомога.
Домашнє завдання - 1
«Мережево поезій» - 2
Завдання І Сенкан - 2
Завдання ІІ Буріме - 2
Завдання ІІІ Римування - 2
Додаткові бали - 3
Загальна оцінка – 12.
Таблиця оцінювання
учня _____________________________
Домашнє завдання
|
«Мережево поезій» |
Завдання І Сенкан |
Завдання ІІ Буриме |
Завдання ІІІ Римування |
Додаткові бали |
Загальна оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
Додаткові бали: активність, креативність, творчість, допомога.
Домашнє завдання - 1
«Мережево поезій» - 2
Завдання І Сенкан - 2
Завдання ІІ Буриме - 2
Завдання ІІІ Римування - 2
Додаткові бали - 3
Загальна оцінка – 12.
ВСТУП
„ Мова – це віконця, через які дитина бачить світ”.
(Василь Сухомлинський)
Одним із найважливіших засобів виховання людини, її духовної культури є рідне слово. Формування культури мовлення учнів, її виразності, правильності, уміння користуватися мовностилістичними засобами, бачення краси слова здійснюються упродовж усього шкільного курсу вивчення української мови та літератури.
Актуальність обраної теми, продиктована необхідністю формувати навички зв’язного усного та писемного мовлення, що є чи не найголовнішим у системі мовної освіти. Методи та прийоми, які використовуються під час уроку зв’язного мовлення «Написання власного поетичного слова», спрямовані на розвиток усієї структури мовної діяльності – письма, говоріння, читання і слухання.
Крім того, під час уроку учні отримують можливість показати власні творчі здібності, попрактикуватися у складанні поетичних творів, використовуючи різні інтернет-ресурси. А використання місцевого літературного матеріалу (твори Марії Бойко) формує в учнів любов до Полтавського краю як колиски української літературної мови.
Тема: Написання власного поетичного твору
Мета:
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, презентація, книжкова виставка «Полтавщина поетична», опорні конспекти , літературознавчий словник, персональні комп’ютери, індивідуальні робочі картки (15 варіантів), таблиці оцінювання.
План уроку
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Вступне слово вчителя.
У кожної людини є мрії. Вони мають різні кольори і висоти. Хтось мріє про нові джинси, цікаву книгу, смачну піцу, довгоочікувану зустріч з друзями, поїздку на море, а хтось про музику та малювання, виставки та театри… Мрій так же багато, як і людей. Але є такі, що у всі часи були спільними для хлопчиків і дівчаток, саме для малечі, бо народжуються вони ще у дитинстві і можуть стати основою нашого життя. Про що ці мрії? (ким станемо у житті, якій професії присвятимо своє життя).
(слайд 1 із підказкою)
Наприклад, я з дитинства бачила себе в оточенні дітей. А ще мріяла про журналістську роботу. Тому залишаю за собою право на журналістське опитування.
(слайд 2)
(Учні, передаючи мікрофон, дають короткі відповіді)
(Учні називають професії акторів, художників, письменників, поетів і т. інші).
Отже, тема уроку: Написання власного поетичного твору (слайд 3).
Девіз уроку: Сьогодні в центрі світу – ти, письменник (слайд 4).
Учні заповнюють робочу картку уроку, знайомляться з таблицею оцінювання та правилом «5 учнів» (слайд 5).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(слайд 6)
Напередодні уроку ви отримали завдання – дібрати близькі вашому серцю поетичні рядки.
(Учні читають рядки із віршів)
(слайд 7)
Орієнтовні відповіді:
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
Учитель. То ж помандруємо у дивосвіт поезії, допоможе нам у цьому полтавська поетеса Марія Бойко, виставка книг якої розміщена в кабінеті.
(слайд 8)
(учні читають поезії, звучить музика А. Шопена «Весняний вальс»)
Мереживо поезій Марійки Бойко
Духмяний трунок
Поети різні. В кожного свій голос.
Допоки люди серцем чують їх,
Допоки квіт рясний буя навколо,
Я прагну, щоб і мій рядок не стих.
Зі слів складаю долі й пори року,
У сили слова вчуся ворожить.
Не знаю, жарт чи почуття високе
У цьому світі довше буде жить…
Вигадую нові казки й героїв.
І вкотре вже із чистого листа
Пишу себе. Мою біду загоїть
Струнких рядків гармонія проста.
Сопілка
Сопілка награє мелодію весни.
І піснею своєю, легкою, наче фея,
Струмочком чарівним дзвенить на всі лади
Сопілка, то сумує, то сміється.
І голосок її торкає серце.
Мої думки такі легкі та скорі,
Як та сопілка, що співа весною.
Весна
Наче мавка, весна синьоока
В ластовинні розталого снігу.
Вся в чеканні тополя висока
Теплих днів, солов’їного співу.
Тільки сонце промінчиком гострим
Вже малює всіма кольорами.
На душі по-весняному просто –
Це прощання з зимовими снами.
Все неначе спросоння сміється,
Вітерець щось шепоче грайливо.
Всі радіє від щирого серця,
Бо весна посміхнулась мрійливо…
Коли земля була богинею,
Ще на світанку всіх часів –
Жінки ставали берегинями
В очікуванні добрих див…
Блукали чари між волошками
І заплітались у вінки,
Були кумедними, хорошими,
Горнулись ніжно до руки.
Жінки не силою, не наступом
Всьому встигали дати лад.
Світ писанкою був квітчастою,
Загорнутою в зорепад.
Птахи співали над колискою
І прокидалось майбуття…
Сміялось сонце в небі високо,
Що ось забавиться дитя!
Не забувай
Не забувай, що буде ще весна.
Коли кохання запанує в свiтi.
Що дiти нашi – то веснянi квiти,
I, що надiя свiту – то краса.
Не забувай нiколи рiдну мову.
Не забувай любити свою неньку,
Для неї ти усе iще маленький,
I пiсню її першу колискову.
Тебе од бiд тяжких врятує Мати...
Не забувай про кроки свої першi,
Тому коли ти виростеш нарештi,
Бувай частiше в своїй рiднiй хатi.
Не забувай нiколи Україну,
Її пiснi i вроду калинову,
Її людей i тепле рiдне слово,
Своє корiння i свою родину.
Не забувай нiколи нi про що,
Аби за тим колись не жалкувати.
Не забувай частiше усмiхатись,
Всмiхатись людям, просто, нi за що...
Мрія
Ти мрієш стати зіркою високою,
Щоб сяяти в нічній височині…
Ти хочеш бути вільним птахом соколом
І до вітрів торкнутися крильми.
В думках твоїх немає й тіні сумніву,
Не для земних ти створений стежок.
І серце, наче птах у шибку, стукає…
Тоді зроби вперед один лиш крок.
Але якщо тобі до неба синього
Шляхів нема, то стань весняним днем,
Стань джерелом чи світлою годиною,
Або в зимову ніч палким вогнем.
Не соромно впасти, а соромно втратити віру.
Життя не карає, а вчить нас долати біду…
Зневіритись легко, і скніти у сутінках сірих.
Мета – запалити, хоч крихітну іскру святу!
Не соромно впасти. Підводитись зовсім не просто.
Прощення чи осуд, але все одно марнота…
Можливо, падіння тобі тільки раптом здалося,
І так несподівано час святкування настав.
Не соромно впасти, коли підведешся мудрішим.
Нерівна дорога відкриє тобі щось нове.
Коли відболить, ти відчуєш себе ще сильнішим.
На помилку здатне у світі усе, що живе…
Учитель. Поезії, які ви почули, налаштували нас на позитивний настрій, навіяли спогади, розбудили мрії, вселили віру у себе. Але найголовніше, на мою думку, ми почули, що кожен поет має свій голос.
(слайд 9)
Учитель. Відомій українській поетесі Ганні Чубач належать такі рядки:
Поезія любить не всіх,
Поезія всім не дається.
(Відповіді учнів).
Завдання, яке стоїть перед нами – змусити поезію, звернути на нас, початківців, увагу та підкорити її першими поетичними спробами.
(слайд 10)
Поетична стежина «Учимося віршувати»
На шляху до поетичного Олімпу ми підкоримо три вершини-завдання.
Завдання І. Скласти сенкан.
(слайд 11)
Словник. Сенкан — це вірш, що складається з п'яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п'ять» і позначає вірш у п'ять рядків.
1-й рядок – заданий іменник
2-й рядок – два прикметники (опис теми);
3-й рядок – три дієслова (дія щодо теми);
4-й рядок – речення(складається з чотирьох слів), що висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного;
5-й рядок – синонім до першого слова, іменник-асоціація; у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
(учні виконують завдання, звучить музика)
Учні читають створені сенкани.
Завдання ІІ. Скласти вірш-буриме на задані рими.
ЩО ТАКЕ БУРИМЕ?
Словник. Буриме (фр. bouts-rimes – «римовані кінці») – літературна гра, що полягає у створенні віршів на задані рими, іноді ще й на задану тему.
Хтозна, може, погравши в буриме і попрактикувавшись в написанні невеликих віршів, ви раптово відкриєте в собі талант до поезії!
Як же писати буриме? Задані рими не можна міняти місцями. Не забувайте і про зміст вашого вірша.
(учні виконують завдання, звучить музика)
Учні читають створені поезії-буриме.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
Учитель. Сучасний світ не можливо уявити без Інтернету. Ми користуємося ним, щоб поспілкуватися з друзями, знайти цікаву інформацію, отримати нові знання. На вашу думку, чи можуть поети-початківці для створення поезій користуватися Інтернетом? Як саме може допомогти всесвітня «павутина»?
(Відповіді учнів)
Виявляється, для складання, написання віршів можна скористатися інтернет-ресурсами.
(Учні представляють слайд презентації )
Перший комп’ютерний словник точних і неточних українських рим. Місією цього проекту є дослідження українського віршування засобами комп’ютерної лінгвістики, зокрема автоматизоване укладення словника вживаних в українській поетиці точних та неточних рим.
Це онлайн-генератор рим. Словник налічує понад 55 тисяч слів та понад 500 тис. словоформ. Словник постійно поповнюється, а алгоритм пошуку рими вдосконалюється.
Це великий онлайн-словник рим. Кращий сайт якщо Вам потрібна рима до слова. Розроблений авторами алгоритм дозволяє підібрати необхідні слова, які набагато полегшать вам роботу. Підібрати і знайти риму: рими до імен, смішні рими.
Учитель. Запрошую учнів зайняти місця за комп’ютерами. На моніторах ви бачите відкритий сайт нашого училища. Через сторінку «Навчання через Інтернет» знаходимо гіперпосилання на вищезгадані сайти для підбору рим. Із ними і будемо працювати, виконуючи ІІІ завдання.
Завдання ІІІ. Використовуючи інтернет-ресурси, знайдіть потрібну риму.
Порада. Уважно прочитайте рядки поезії, можливо, ви доберете рими самостійно, а інтернет-ресурси допоможуть вам перевірити правильність вибору.
Зразок завдання.
Варіант 1.
Ви навчили мене рідну мову __________ ,
Шанувати народ свій і батьківський _____.
Ви казали колись, треба в світі так ______,
Щоб і дітям не соромно було ______.
Примітка. Для завдання використані рядки віршів Наталії Гузнак, відомої кіровоградської письменниці.
Варіант 1.
Ви навчили мене рідну мову любити,
Шанувати народ свій і батьківський дім.
Ви казали колись, треба в світі так жити,
Щоб і дітям не соромно було твоїм.
Варіант 2.
А молоді дерева шелестять,
Неначе син із мамою говорить.
На листі сльози росами блищать,
А садом біль і розпач чорний ходить.
Варіант 3.
В пурпурове вбрання вечір небо вдягнув,
Ненадовго, як жар, небеса пломеніли.
Він вітром холодним вогонь той задув,
І сутінки землю натомлену вкрили.
Варіант 4.
Знову ранок розбудить країну.
Світлий промінь на землю зійде,
Бережіть вже свою Україну,
батьківщина – то зажди святе.
Варіант 5.
Затишний дворик, квітники, садочок,
Замріяні берези і каштани.
Зелених сосен вартових рядочок,
Червонобокі в квітниках тюльпани.
Варіант 6.
Вклонись низенько праці хлібороба,
За хліб, який у тебе на столі,
Вареники смачні, духмяна здоба,
Його стараннями дісталися тобі!
Завдання ІІІ (даємо на випадок відсутності Інтернету).
Прочитайте вірш (на слайдах). Опишіть свій настрій.
Я – частина втраченого покоління
Я відмовляюся вірити, що
Я можу змінити цей світ.
Я розумію, можливо це шокує вас, але
«Щастя вже всередині тебе»
– Це брехня, насправді.
Гроші зроблять мене щасливим
І в тридцять років я розповім своїй дитині, що
Він – не найважливіша річ у моєму житті.
Мій бос буде знати, що
Мої принципи:
Робота
Важливіше, ніж
Родина
Послухайте:
З давніх пір
Люди живуть сім’ями
Але зараз
Суспільство ніколи не буде таким, як раніше
Мені кажуть експерти
Через тридцять років я буду святкувати десятиліття мого розлучення.
Я не вірю, що
Я буду жити в країні, яку сам створю.
В майбутньому
Знищення природи стане нормою.
Ніхто не вірить, що
Ми збережемо нашу прекрасну планету.
Звичайно І
Моє покоління вже втрачено.
Нерозумно вважати, що
Є надія.
Учитель. А тепер прочитайте вірш знизу вгору.
Цей «білий вірш» читається в обидві сторони як символ двох протилежних сюжетів розвитку людства. І щоб сценарій з першого прочитання не став реальністю, потрібно вибрати зворотну дорогу з зовсім іншими цінностями. Автор Джонатан Рід навіть дав віршу дві назви, залежно від того, яке саме прочитання ви маєте на увазі – «Втрачене покоління» або «Є надія».
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Рефлексія.
2. Оголошення оцінок.
Відомий львівський поет Віталій Іващенко сказав:
Поезія - не прапор і не жест.
Вона - ознака глибини культури.
Поезія - це унікальний тест
На витонченість духу і натури.
VІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку літератури рідного краю.
Знайти відомості про:
Додатки до уроку:
Задумався, чи щастя колір має?
Такі були думки ранкові в мене,
можливо голубого небокраю,
чи як весна воно яскраве і зелене!
У когось золотаве як пшениця,
чи помаранчеве неначе мандаринки,
може прозоре як водиця у криниці,
чи кришталеве як у першої сніжинки!
Можливо колір щастя у світанку,
в дитячих посмішках, у теплім літі...
прийшов до висновку я цього ранку,-
всі в щастя кольори що є на світі!
1