Квест "Козацькими шляхами"

Про матеріал
Сценарій позакласного заходу для учнів 8-9 класів "Козацькими шляхами" допоможе систематизувати шкільний матеріал, сприяє розвитку пізнаального інтересу учнів та виховує почуття патріотизму.
Перегляд файлу

                                    Кушнір Віра Миколаївна

                                    учитель історії

                           Мар’їнський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ст. № 1

                                                  Мар’їнської міської військової адміністрації

                                                        Покровського району Донецької області

 

                   Квест «Козацькими шляхами»

 

           Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про історичну та культурну спадщину України; формувати повагу до традицій і звичаїв українського народу, сприяти розвитку пізнавального інтересу, розвивати творче мислення, формувати навички роботи в команді; виховувати почуття патріотизму, прищеплювати кращі риси української ментальності, сприяти прагненню до отримання та поглиблення знань.

Форма проведення: квест.

Учасники: команди учнів 8, 9 класів.

Тривалість квесту: 1 година.

Місце проведення: заклад освіти ( кабінети, бібліотека, спортивний зал, їдальня, учительська, актовий зал).

Обладнання:

     маршрутні листи ( для курінних отаманів  та координаторів зупинок);

     козацький костюм, інший одяг ( для конкурсу);

     пазл;

     папір, фломастери;

     грамота (для нагородження переможця);

     Роздруковані ілюстрації для «Битви отаманів», загадки для «Загадкової» зупинки та завдання для «Дешифратора»;

     вказівники з назвами зупинок.

Організація квесту:

     про проведення змагання заздалегідь повідомити здобувачів освіти і вчителів; повідомити тему та особливості проведення;

     на кожній станції повинен бути присутній вчитель та  ведучий, що слідкує за виконанням завдання на зупинці, оцінює правильність виконання та віддає команді конверт з указанням місцезнаходження наступної станції (маршрутні листи побудувати таким чином, щоб курені не пересікалися та не потрапляли на станції одночасно);

     надати учасникам квесту випереджувальне завдання: придумати для команди (куреню) назву, гасло та обрати отамана.

 

Хід квесту:

На початку гри курені збираються в одному місці   для одночасного 

отримання завдання, маршрутного листа (Додаток № 1), нагадування      умов та правил гри.

Кожен курінь має пройти за своїм, відмінним від інших, команд, маршрутом та виконати завдання на кожній зупинці.

Переможцем буде вважатися курінь, який правильно виконав завдання на всіх зупинках та першим прийшов до фінішу.

МАРШРУТНИЙ ЛИСТ (ЗУПИНКИ):

  1.               «Чумацький шлях»
  2.               «Мистецька»
  3.               «Дешифратор»
  4.               «Впізнай героя»
  5.               «Театральна»
  6.               «Мудрослів’я»
  7.               «Козацькі звичаї»
  8.               «Загадкова»
  9.               «Битва отаманів»

 

Звучить козацький марш. (На майданчик стройовим кроком виходять курені).

Учитель: Шановні діти! Сьогодні Вас чекає захоплива мандрівка до козацької України! Пригадайте, що Ви знаєте про козаків та продемонструйте свою кмітливість, вміння працювати в команді та ерудованість. Бажаємо всім учасникам вдалих стартів і наполегливої боротьби у змаганнях, козацького вишколу та доброго настрою.

Гетьман: Козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання куренів, щоб підняти наш бойовий дух. Отамани, шикуйте курені!

Представлення куренів.

1 курінь «Січеславці», наш девіз:

               «Степ та воля – козацька доля».

2 курінь «Джури», наш девіз:

               « Борітеся – поборете, нам Бог помогає!»

3 курінь «Кулак», наш девіз:

               «Душу й тіло ми положим за нашу свободу і покажем, що  ми, браття, козацького роду!»

4 курінь  «Сало», наш девіз:

                « Хлопці ми з команди «Сало», нас завжди буває мало!»                     

Гетьман:  Отамани, отримайте маршрутні листи! Квест починається!

Зупинка 1.  «Чумацький шлях».

(1 бал кожне,  максимум 10 балів).

  1. Єдина умова, за якої будь-який чоловік міг стати козаком. (православна віра)
  2. У що вірили козаки, відрощуючи чуба? ( Бог витягне за нього козака із пекла)
  3. Кого зображали на головному прапорі козацької держави?

 ( Архангела Михаїла)

  1. Яке церковне свято найбільше шанували козаки і вважали своїм? (Свято Покрови, 1 жовтня)
  2. Де  в курені вішали ікону? ( над місцем, де сидів курінний отаман)
  3. Як козаки використовували шаблю заради розваг? (розколювали поліняки, брились, фігурно нарізали овочі на куліш)
  4. Кого козаки вважали найкращим другом та вірним супутником? (коня)
  5. Що козаки вважали гірше неволі? (борг)
  6. Страва, що готувалася на відкритому багатті, основним інгредієнтом якої було сало і пшоно (куліш)
  7. Про цю деталь гардеробу казали «Широкі, як Чорне море» (шаровари)

Зупинка 2. «Мистецька»

  (5 балів кожне, максимум 10 балів)

По зразку кожен учасник малює окрему частину тіла козаку, доки зображення не буде готове. Виграє курінь , який найвірніше та найшвидше впорається із завданням.

 

 

Скласти пазл (на швидкість).

 

 

 Зупинка 3. «Дешифратор»

         (5 балів кожне, максимум 10 балів)

Учасникам квесту потрібно вставити пропущені голосні літери, щоб отримати текст (на швидкість)

  1. ..дн.йм.сь ж, бр.тт., у др.жн. р.д.н.,

Щ.б р.з.м р.зпр.в.т. В.льн.цьк. кр.л.,

Щ.б в зл.г.д. ж.т. і.б.тьк., і с.н.,

П.дн.вш. д. Св.тл. . щ.ст. в.тр.л.!

 

  1.  К.з.цьк. п.сн. в с.рц. л.н.,
    Х.ч вж. д.вн. пр.йшл. в.к.,
    В. зб.р.гл. н.м .кр..н.,
    Н.в.к. сл.вн. к.з.к.!

 

Відповіді:

  1. Єднаймося ж, браття, у дружну родину, 
    Щоб разом розправити Вольниці крила, 
    Щоб в злагоді жити і батьку, і сину, 
    Піднявши до Світла і щастя вітрила!
  2. Козацька пісня в серці лине,
    Хоч вже давно пройшли віки,
    Ви зберегли нам Україну,
    Навіки славні козаки!

Зупинка 4. «Впізнай героя».

( по 1 балу кожне, максимум 10 балів)

  1. Український «чорт», він же автор листа турецькому султану, найвідоміший характерник. (Іван Сірко)
  2. Князь, який заснував низку Запорізьких січей («Байда» Вишневецький)
  3. Останній отаман Запорозької Січі, помер у віці 113 років у       ( Петро Калнишевський)
  4. Який гетьман започаткував козацьку кінноту? ( Богдан Хмельницький)
  5. За правління якого гетьмана було дисципліновано козацьке військо і створені вимуштрувані полки? ( за Петра Сагайдачного)
  6. Цей гетьман був нагороджений медаллю Папи Римського. (Іван Сулима)
  7. Гетьман, був звинувачений у державній зраді, ув’язнений у Петропавлівській фортеці до кінця життя. (Петро Полуботок)
  8. Цей гетьман здобув ґрунтовну освіту в Києво-Могилянській академії, згодом вивчав військову справу в Голландії та філософію у Франції. За переказами мав неймовірну вроду, був надзвичайно ерудованим. Меценат. (Іван Мазепа)
  9. Правнучка цього гетьмана – Наталя Гончарова_ стала дружиною О.С.Пушкіна. Самого ж гетьмана називали «сонцем Руїни». Про кого йдеться? (про Петра Дорошенка)
  10. Цей гетьман був викуплений з полону Б.Хмельницьким, який віддав за нього породистого скакуна. Саме він розгромив московське військо під Конотопом. За доносом П.Тетері , який бачив в ньому конкурента,  був розстріляний поляками. Хто це? (Іван Виговський)

                    Зупинка 5.  «Театральна»

( по 5 балів кожне, максимум 10 балів)

  1. Вдягнути отамана в козацький одяг, для цього потрібно виокремити козацький одяг з поміж іншого (вдягає курінь на час).
  2. «Козацький танок». Козацький танок був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, військове мистецтво козаків, що допомагало їм під час боїв. Спробуйте і ви свої сили в танці. Умови: за бажанням вибираються два учасники від куреня.

         Завдання: довше протанцювати навприсядки.

Зупинка 6. «Мудрослів’я»

       ( по 1 балу кожне, максимум 10 балів)

Продовжити прислів’я або приказку.

  1. Береженого Бог береже, а … (козака – шабля)
  2. Не журися, козаче, нехай ворог (плаче)
  3. Терпи, козаче, (отаманом будеш).
  4. За рідний край ( і життя віддай).
  5. Кров не водиця ( проливати не годиться).
  6. Де козак, там і (слава).
  7. До булави треба (голови).
  8. Козача потилиця панам-ляхам…(не хилиться).
  9. Щирий козак ззаду не (нападає).
  10. Кінь та ніч козакові (товариші).

Зупинка 7. «Козацькі звичаї»

       ( по 1 балу кожне, максимум 10 балів)

  1. Неписані правила та традиції на Січі ретельно ними оберігалися. Ким? («січові діди»)
  2. Щоб козак не забував звідки родом та не зневажав інших козаків, після обрання його кошовим отаманом,  йому посипали голову. Чим? (землею)
  3. Що насипав у купіль козак, як у нього народжувався син та що це означало? (порох, щоб був хоробрим)
  4. На які свята скликали Генеральну раду  козаки? (на Різдво, Великдень та Покрову)
  5. «Козака прив’язували до стовпа, під яким лежала в’язанка довгих хворостин, і хто з козаків не проходив поряд, бив три рази бідолаху по спині…» За що це покарання? (за пияцтво)
  6. Перед ким вставали і кланялися козаки і чому? (перед старими, бо поважали старість)
  7. Цю людину козаки завжди садили на чолі столу, пропонували краще місце для відпочинку, вірили, що він посланий Богом. Про кого йдеться? (про гостя)
  8. За що козака могли закопати живцем у землю? ( за вбивство козака)
  9. Частою розвагою у козаків було змагання «лава-на-лаву». У чому воно полягало? ( Дві групи козаків шикувалися один проти одного, трималися зціпленими у лікті руками, наче ланцюг. По команді старого козака-судді команди атакували одна одну. Мета гри – відтіснити лаву та повалити її)
  10. За які провини під час військового походу козака чекала смертна кара? ( за дезертирство, ухиляння від зайняття посади або за пияцтво)

Зупинка 8. «Загадкова»

    (2 завдання по 5 балів кожне, максимум 10 балів)

Козакам потрібно вірно розташувати слова загадки та відгадати її.

1 загадка

     тієї

     голови

     треба,

 

        До

     друзі,

2 загадка

       -                        

     ними

   носили

    зляка.

    козака,

      Не

     ворога

     наші

   бороди

  гордість

    лицарі-   діди.

       й

Відповіді:

1. До тієї булави треба, друзі, голови.

2. Вуса – гордість козака,

    ними й ворога зляка.

    Не носили бороди

    наші лицарі-діди.

Зупинка 9. «Битва отаманів»

      (по 2 бали кожне, максимум 10 балів)

Отаманам потрібно пояснити своїй команді жестами зображення, яке йому надане. Який курінь відгадає швидше підказки отамана, той перемагає.

 

   1. 7       2.

 

  3. 4.

  5.

Відповідь: зображення 1 – бунчук, 2 – литаври, 3 – шабля, 4 – каламар, 5 – кінь.

Учасники квесту збираються у місці початку квесту.

Гетьман: Отамани, шикуйте курені! ( зачитує грамоту)

Я, гетьман Української держави, даною мені владою і своєю волею, вітаю найсміливіших, найкмітливіших, наймоторніших козаків! Переможцем стає курінь (назва куреню, нагороджується почесною грамотою).

Учитель: Ось і закінчився наш квест. Козаки, усі ви сьогодні показали гарний результат та неабияку спритність. Усі ви – побратими, тож тримайтеся разом! Кожен із вас гідний називатися нащадком славного козацького роду! Нехай козацькому роду не буде переводу!

Гетьман: Слава Україні!

Усі: Героям Слава!

Гетьман: Українському козацтву слава!

Усі: Слава! Слава! Слава!


ДОДАТОК № 1

Маршрутний лист куреня____________   (назва)

Ройовий__________________________________________

 

 

    зупинки

         Час

Кількість балів

Координатор станції

Примітки

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

        10

 

 

 

 

 

Зразок маршрутного листа координатора зупинки

 

Зупинка « ____________________»

Координатор ___________________________________________________

 

Курінь

Час

Кількість балів

Примітки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Історія України, Сценарії
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку