Мета даного квесту: знайомство зі світом емоцій, сприяння вмінню правильно виражати свої емоції та почуття за допомогою міміки, активізація позитивних емоційних станів дітей.
Вікова категорія: учні 1-5 класів.
Можна використовувати як психологам, так і класним керівникам.
При передруці посилання на автора обов'язкове.
Квест «Врятуємо королеву Емоцію!»
Мета: знайомство зі світом емоцій, сприяти вмінню правильно виражати свої емоції та почуття за допомогою міміки, активізувати позитивні емоційні стани дітей.
Психолог вітається і зачитує учням листа, якого отримав на електронну пошту.
«Здрастуйте, діти!
Пишуть вам жителі Країни Емоцій. Нам дуже добре жилося в нашій країні. У кожного з нас були свої емоції і почуття, і ми всі один одного впізнавали. Але одного разу в нашій країні з'явився злий чарівник і побачив, як дружно ми живемо. Він дуже розлютився і зтер з наших облич всі емоції і почуття, а нашу добру і дбайливу королеву Емоцію заточив в темниці. Тепер ми перестали впізнавати один одного і майже не виходимо зі своїх будиночків. Діти! Дуже просимо вас врятувати з ув'язнення нашу королеву! Вона поверне нам наші почуття та емоції і ми знову будемо ходити один до одного в гості. Щоб дістатися до замку, де заточили нашу королеву, вам допоможе карта. Але, на жаль, злий чарівник дізнався про те, що ми хочемо попросити допомоги і розірвав карту на декілька частин. У нас залишився тільки один маленький шматочок, а решту шматочків він сховав. Зберіть всі шматочки карти і ви зможете знайти дорогу до королівського замку. Дуже сподіваємося на вашу допомогу!
Жителі Країни Емоцій.»
Ці шматочки карти розкидані по всій школі, одна частинка карти – на окремій станції. На кожній станції ви повинні виконати завдання і тільки тоді отримуєте частинку, на якій написано,де шукати наступну.
Примітка: на кожній станції кожна дитина отримує «пусте обличчя», для того, щоб зобразити емоцію в честь якої названа станція.
А також на кожній станції зображена піктограма емоції, яку потрібно детально обговорити з дітьми, як мімікою можна показати дану емоцію.
Кожна станція включає також етюд на вираження емоції.
І однакові питання:
1 станція – Спокій
Як ви вважаєте, кому потрібен спокій? (Бабусям, маленьким дітям, коли хворіють люди або тварини, коли людина втомилася)
Що можна робити в спокої? (Лежати, сидіти, учити уроки, слухати музику, шум води , природи, тріск багаття, пісні птахів, колискові) .
Уявіть і розкажіть:
Якого кольору спокій ?
Чим пахне?
Який на дотик?
«Ведмежата в барлозі»
Діти, ви хочете відчути, що значить бути спокійними? Тоді зараз ми пограємо в гру «Ведмежата в барлозі»
Щороку я відправляюся в подорож на Північний полюс, тому що саме там я можу по-справжньому розслабитися, побути в тиші, подумати про щось приємне, тобто заспокоїтися. Одного разу під час своєї подорожі мені вдалося поспостерігати за тим, як Біла ведмедиця заспокоювала своїх ведмежат і вкладала їх спати. Ця картина мені дуже сподобалася.
Отже, я пропоную вам теж відправитися в подорож на Північний полюс. А для цього ви перетворитеся на ведмежат, а я в білу ведмедицю.
Отже, ведмежата, я піду поки розправлю в барлозі ваші ліжечка, а ви потихеньку слідом за мною проходите в барліг (діти один за одним проходять навколо столу і підходять до барлозі: в центрі килима керуючий станцією викладає в формі шестикутника м'які блоки і зверху накриває білою скатертиною, на скатертину по колу розкладає для кожного аркуші білого паперу).
Ведмежата мої, займайте свої місця, і я пограю з вами перед сном.
Гра зі сніжками.
Подивіться, на ваших ліжках лежить сніг (аркуші паперу), давайте ми його зберемо. Зімніть в міцний сніговий клубок (керуючий демонструє виконання завдання: мне аркуш паперу і міцно стискає його кистями рук). Постарайтеся докласти якомога більше зусиль, щоб сніжка стала міцною і не розсипалася! ( стежить за правильністю виконання завдання). А тепер киньте ваші грудки на підлогу і струсіть лапи. Вони були дуже напружені, а тепер їм треба відпочити, розслабитися. Відчуваєте, як лапи стають теплими?
Гра зі сніжинкою.
Ой, ведмежата, в барліг влетіла пустотлива сніжинка! Давайте її спіймаємо! Складіть лапи в замок і притисніть їх до грудей, як тільки сніжинка підлетить до вас, а потім відпустіть. Нехай сніжинка політає по всій барлозі ( підносить сніжинку до кожної дитини і намагається її витягнути з рук дітей так, щоб відчути максимальне напруження у кожного). Яка невгамовна сніжинка, полетіла все-таки!
Гра з вітром.
Сніжинка полетіла, а слідом за нею в барліг увірвався сильний північний вітер. Він зараз всіх нас заморозить! Щоб цього не сталося, стисніться в грудку і тремтіть якомога сильніше! Поки ми тремтимо, наше тіло зігрівається.
(Діти виконують завдання, керуючий станцією махає на кожного віялом. Якщо дитина тремтить слабо, керуючий махає сильніше, щоб викликати більш сильне тремтіння). Відмінно! Вітер полетів. Ви замерзли? (Ні!) Звичайно, тому що ви сильно тремтіли і так зуміли зігрітися.
Комплекс ігор зі сніжинкою.
І знову сніжинка до нас повернулася! Вона хоче сісти до вас на язички. Висуньте язички максимально сильно, а як тільки сніжинка спробує сісти на нього, ховайте його.
(Керуючий проносить сніжинку по колу. Вправа виконується 2-3 рази).
А тепер сніжинка хоче полоскотати ваші носи. Щоб вона швидше від вас відлетіла, напружте ніс як тільки зможете!
(Психолог кожного дражнить сніжинкою до тих пір, поки дитина як слід не напружить ніс. Вправа виконується 2-3 рази).
Сніжинці сподобалося грати з вами і відлітати вона не хоче. Давайте покатаємо її на ваших лобах, для цього піднімайте і опускайте брови.
(Керуючий тримає сніжинку на лобі кожної дитини близько 10 сек. Вправа виконується 2-3 рази).
Відпочинок. Колискова «Умка»
Ось сніжинка і полетіла від нас. Напевно ви вже втомилися і хочете полежати. Кладіть голову на м'яку подушку. Нехай ваші лапи, тулуба, очі, губи, мови відпочинуть, а вуха послухають приємну колискову.
(Включається колискова, погладити кожну дитину для досягнення максимального розслаблення).
Отже, ведмежата добре відпочили. Щоб знову перетворитися в дітей, давайте залишимо барліг і тим самим шляхом, як ви сюди прийшли, повернемося на свої місця.
2 станція – Сум
Етюд :
Попелюшка повертається з балу. Вона дуже сумна: дівчина більше ніколи не побачить принца, до того ж вона втратила свою туфельку.
Гра «Я сумую, коли ...»
Керуючий станцією пропонує пограти в гру. Всі стають в коло і дорослий, називаючи одного з учасників групи, кидає йому м'ячик і просить розповісти, в яких ситуаціях він буває сумним. Гра продовжується до тих пір, поки всі учасники не розкажуть про свій смуток.
Гра «Сумний павучок»
Діти, подивіться до нас в гості прийшов Павучок, у нього сьогодні дуже поганий настрій. Давайте спробуємо розвеселити павучка. На кого я одягну шапочку Павучка той перетвориться в сумного павучка. Ваше завдання - по черзі постаратися розсмішити гостя. Той, кому це вдається сідає на місце павучка. (Діти за допомогою міміки і жестів веселять Павучка).
Станція 3 – Подив.
Тут вас чекає щось незвичайне. Зараз я вам покажу один фокус.
Фокус з «чарівними» баночками
(Викликати яскраво виражене почуття подиву).
Керуючий показує дітям 3 баночки, наполовину наповнені водою. Вода прозора. Після того, як воду в баночці струшують, вона забарвлюється в який-небудь колір. Баночки закриті непрозорими кришками (на кришку банки з внутрішньої сторони заздалегідь наноситься гуаш, фарба повинна висохнути).
Яке почуття я викликала у вас?
Етюд. Мама пішла на роботу, а хлопчик з кішкою залишилися вдома. Хлопчику дуже захотілося спробувати вишневе варення. Він не помітив, як з'їв всю банку. Коли мама повернулася, вона запитала: «Хто з'їв варення?», На що хлопчик відповів: «Кішка». Мама дуже здивувалася: «Хіба кішки їдять варення?» (Здивування). Хлопчику стало соромно за свій обман (сором).
- Зараз ми з вами пограємо, ми будемо готувати тістечко (Вправа «Тістечко»). П'ять- сім дітей встануть в середину кола, інші утворюють коло. І починається процес: все що говориться виконується рухами і дотиками до тих хто стоїть у колі
- замішуємо тісто
Ллємо воду (руками зверху вниз по тілу)
Сипемо сіль, цукор (руху всіх пальців руки по тілу точковими рухами сипемо сіль)
Місимо тісто (долонями трохи натискаючи на тіло торкаємося чергуючи руки)
А тепер розгортаємо коржі (руками зверху вниз по тілу хлопців)
Ставимо коржі в грубку, закриваємо духовку і чекаємо ....
Діти, які не в колі беруться за руки і розходяться, спочатку розширюючи коло, потім сходяться щільніше під слова «корж печеться і дихає» - це говорить керуючий. А діти які в колі вони присідають і встають, присідають і встають.
Виймаємо з печі і прикрашаємо. При кожному вимові діти вголос видають звук ОГО-ОГО-ОГО виказуючи подив І руки в сторони.
квіточки, посипаючи готове тістечко крихтою (руками прикріплюємо торкаємося до тіла квіточки і т. д.)
- Дивіться, з цього боку ще немає квіточок, давайте прикрасимо
- понюхати наше тістечко. (Виконують вдихають носом повітря трохи нахилив тіло вперед до тістечка) як красиво, а як смачно!
- А тепер, хто готував, підходимо і щипковим рухами пробуємо наше тістечко (робимо легкі пощипування дітей, що стоять в колі)
- Ах, які ми молодці! (Зробили здивоване обличчя і почали поїдати тістечко).
- Молодці діти! Яке смачне тістечко вийшло у вас! Вам сподобалось? Якщо діти хочуть нехай поміняються місцями і інші встануть в коло повторити.
Станція 4 – Страх.
Етюд. Мама-енотиха пішла добувати їжу, крихта-єнот залишився один в норі. Навколо темно, можна почути різні шарудіння. Крихітці-єноту страшно: а раптом на нього хтось нападе, а мама не встигне прийти на допомогу?
Ось чарівний замок, в якому заховані страхи дітей. Зараз кожен намалює свій страх , заселить його в замок і закриє його там навіки, щоб більше не турбував.
А наостанок пограємо в гру
Гра «Мисливці»
Дана гра спрямована на подолання больового страху, неприємних, несподіваних впливів.
Вибираємо трьох «мисливців», інші діти - «звірі». Мисливці з маленьким м'ячем в руці розташовуються в різних кінцях ігрового майданчика, звірі рухаються в різних напрямках в центрі площі. За сигналом звірі завмирають, а мисливці повинні потрапити м'ячем у кого-небудь. Заплямовані гравці займають місце мисливців, гра повторюється.
Правила гри: Не можна кидати м'яч сильно, цілитися в голову.
«Звірі» можуть вивертатися від м'яча, не сходячи з місця.
Станція 5 - Злість
Етюд: Злий пес.
Дитина гуляє. Повз неї на повідку проходить собака, він гавкає на дитину і намагається, натягуючи поводок, дістатися її ніг. Дитина дуже налякана.
Виразна поза: голова нахилена вперед і втягнена у підняті плечі, ноги прямі, руки звисають уздовж тіла.
Досвід з повітряною кулею.
Керуючий: подивіться, діти, фея нам принесла повітряну кулю. Уявіть що ця куля - злість, гнів. Ця злість живе всередині нас і буває різних розмірів. Подивіться, коли куля не надута, злість спить, вона маленька. А коли ми починаємо злитися, злість стає все більше і більше, як ось ця куля. (Поступово надувається повітряна кулька). Ми сердимося, і хочеться що-небудь зробити: стукнути, зробити боляче, штовхнути.
Якщо злість не випускати і не дозволяти їй виходити назовні, то в якийсь момент можна луснути від злості, як кулька (лопнути кулю голкою). Ми можемо заподіяти своєю злістю шкоду собі і оточуючим нас людям, і тому я хочу вас навчити, як же можна вихлюпувати злість правильно, не заподіявши нікому шкоди.
Гра «Тух-тібі-дух»»
Мета: Зняття негативних настроїв і відновлення сил.
Я повідомлю вам по секрету особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, проти образ і розчарувань. Щоб воно подіяло по-справжньому, необхідно зробити наступне. Зараз ви почнете ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з учасників, подивіться йому в очі і тричі, сердито-пресердито скажіть чарівне слово: «Тух-тібі-дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті. Час від часу зупиняйтеся перед будь-ким і знову сердито-пресердито вимовляєте це чарівне слово. Щоб чарівне слово подіяло, необхідно говорити його не в порожнечу, а дивлячись в очі людини, що стоїть перед вами. У цій грі закладений комічний парадокс. Хоча діти повинні вимовляти слово «Тух-тібі-дух» сердито, через деякий час вони не можуть не сміятися.
Станція 6 – Радість
Вправа "Дзеркало"
Керуючий передає по колу дзеркало і пропонує кожній дитині подивитися на себе, посміхнутися і сказати: "Доброго ранку".
Вправа "Збери сонечко" (познайомити дітей з емоцією радість, картинка сонечко з емоцією радості)
Діти , подивіться, сьогодні на вулиці світить сонечко, і від цього у нас гарний настрій. Але, бувають дні, коли на вулиці похмуро і дощить, і нам всім дуже бракує тепла, і посмішок. Я отримала поштою лист. Давайте відкриємо його, і подивимося що в ньому. (Коло з емоцією радості і смужки, промінчики). Діти, давайте зараз спробуємо зібрати, сонечко. Ви повинні взяти по промінцю, і вимовити побажання. Подивіться, яке сонечко у нас вийшло. Які почуття ви відчували, коли виконували завдання? Давайте покажемо емоцію радості і сміявся один одному. І те, що «Від посмішки похмурий день світліше!» - це справжня, правда! Ви, все маленькі сонечка, які світять і випромінюють добро. Молодці, дуже добре впоралися із завданням!
Вправа «Посміхнутися, як":
А зараз пропоную вам зробити ляльку радості. Вона буде незвичайна, як і ваша сьогоднішня подорож! Лялька буде зі звичайної пластикової ложки.
http://www.maam.ru/detskijsad/radost-i-plastikovye-lozhki-kukly-radosti-iz-plastikovyh-lozhek.html
Станція 7 – Підсумкова (в кабінеті з якого починалась подорож)
Вправа: «Портрети жителів Країни Емоцій».
В класі одна стіна, де висять портрети жителів Країни Емоцій з певним виразом обличчя і позою.
Психолог: «Це стіна незвичайна. Потрібно вгадати, які почуття намальовані на портретах жителів Країни Емоцій. Давайте покажемо це почуття. Коли ми відчуваємо це почуття? ».
(Діти вгадують емоції, зображені на портретах, показують їх і кажуть, коли вони їх відчувають. Мета вправи: розвиток розуміння мімічних виразів, жестів і пози, розвиток мови дітей).
В кінці кожен учень отримує медаль «Знавець почуттів».