Квест з української мови
Тема «Кращої, ніж рідна, мови не буває!»
Мета: поглибити знання учнів про багатство та красу української мови, ознайомити учнів з розвитком писемності та постатями, які відіграли важливу роль у становленні української мови та літератури, розвивати пам’ять, культуру мовлення, творчі здібності, уміння толерантно працювати в команді, виховувати почуття згуртованості, відповідальності за спільну справу, формувати почуття національної свідомості та патріотизму.
Обладнання: маршрутні листи, конверти із завданнями, портрети письменників та науковців, грамоти та символічні подарунки.
Хід заходу
І. Організаційний момент.
Квест відбувається у приміщенні навчального закладу, у різних кабінетах з підказками локацій. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі, бібліотекар, педагог – організатор.
ІІ. Правила гри
7. Забороняється користуватися підказками учнів з інших команд.
8. Не можна користуватися підказками, знайденими в Інтернеті.
9. Забороняється критикувати інших членів команди.
10. Перемагає команда, яка першою виконає всі завдання.
ІІІ. Хід гри.
Локація №1 «Просвітительська»
«Великий талант вимагає великої працьовитості»
Завдання: дати відповідь на запитання, а кожну правильну відповідь – 1 бал.
(За приблизними підрахунками вчених – мовознавців, загальна кількість мов на земній кулі становить близько 3000, не рахуючи різних діалектів (місцевих говірок) однієї і тієї ж мови.)
(Двоє братів – болгар Кирило і Мефодій у 863 році створили азбуку на основі грецької . Після хрещення Русі вони передали цю азбуку східним слов’янам. З того часу, зазнавши ряду реформ, вона й існує.)
(Алфавіт, яким користуються українці , називають кирилицею.)
(Варшавський окуліст Людвіг Земенгоф у 1887 році створив міжнародну мову – есперанто. Її алфавіт нараховує 28 букв, які завжди читаються і вимовляються так , як і пишуться. Граматика есперанто складається із 16 правил . Ця штучна мова виявилася нежиттєздатною.)
(Людину, яка знає багато мов, називають поліглотом.)
(Першою відомою бібліотекою в Київській Русі була бібліотека Софійського собору в Києві, заснована в 1037 році Ярославом Мудрим.)
(Найменша книга - томик віршів Т.Г. Шевченка «Кобзар». Його створив український мікромайстер Микола Сядристий. У книзі 12 сторінок, кожна площею 0,6 квадратного міліметра. Перегортати сторінки можна тільки загостреним кінцем людської волосини. Книга зшита павутинкою)
Обкладинка зроблена з пелюстка безсмертника .На обкладинці – портрет поета і зображення хати , де він народився , через мікроскоп можна прочитати вірші .
Локація №2 «Пісенна»
«А пісня — це душа. З усіх потреб потреба»
Завдання: відгадати пісню за мінусовкою, указати назву. Правильна відповідь – один бал.
Локація №3 «Кмітлива»
«Розум – то скарб людини»
Завдання: розгадати ребуси, дібравши до поданих запозичених слів відповідники українською.
1. Лайк: вподобайка
2. Селфі: самчик
3. Фотографія: світлина
4. Попкорн: баранці
5. Пост: допис
6. Рюкзак: наплічник
7. Смайл: усміхайлик
8. Гімн: славень
Локація №4 «Літературна»
«Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи!»
Завдання: необхідно сказати кому належать ці вислови та знайти портрет автора слів? За правильну відповідь – 1+1 бал. Максимальна кількість балів – 18.
1.Не можна ходити по рідній землі,
не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою.
У народу немає скарбу більшого, як його мова…
( Ю. Мушкетик )
2. Мова – це доля нашого народу,
І вона залежить від того, як ревно
Ми всі плекатимемо її.
( О. Гончар )
3. Мова – коштовний скарб народу.
( І. Франко )
4. Людина, яка не любить мови рідної матері,
Якій нічого не промовляє рідне слово, - це
Людина без роду й племені.
( В. Сухомлинський )
5. Мова – втілення думки. Що багатша думка,
То багатша мова. Любімо її, розвиваймо її.
( М. Рильський )
6.На Україні повинно мати силу тільки українське слово
( В. Винниченко )
7.Без мови нашої, юначе, й народу нашого нема.
( В. Сосюра )
8. Ця мова є набуток тих віків.
Яких не вирвать з серця супостату,
Не вибирають мов, як і матір,
Як місце вродження , як ту вишневу хату,
Яку нам дід чи прадід заповів.
( Л. Забашта )
9. Нашу мову в час горя – біди,
Не одної тяжкої навали,
Не на те рятували діди,
Щоб онуки її забували.
( Д. Білоус )
Локація №5 «Здоров’я»
«Дев’ять десятих нашого щастя залежить від здоров’я»
Завдання: учні заздалегідь одержали завдання – скласти власну руханку, використовуючи дієслова наказового способу, та виконати разом із членами команди. Максимальна кількість балів – 5. (Оцінюється оригінальність та командне виконання вправи)
Локація № 6 «Наукова»
«Ключ до всякої науки є знак питання»
Завдання: виправити помилки у прізвищі та імені відомих науковців. За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів 10.
Правильні відповіді:
Миколай Коперник – великий польський астроном, автор геліоцентричної системи світу.
Ісаак Ньютон – основоположник класичної фізики.
Пирогов Микола Іванович - видатний хірург, учений і винахідник.
Джеймс Ватт
Джеймс Ватт - англійський винахідник, іменем якого названа одиниця потужності ват.
Ернст Геккель
Ернст Генріх Філіп Август Геккель (1834-1919), німецький натураліст і філософ, автор термінів «пітекантроп», «філогенез» та «екологія»
Уолд Джордж
Уолд Джордж (Wald, George; 1906 Нью-Йорк, - 1997, Кембридж), американський біолог і біохімік.
Марі Франсуа Ксав'є Біша
Біша, Марі Франсуа Ксав'є (Bichat, Marie François Xavier) (1771-1802), французький анатом, фізіолог і лікар.
Нетті Стівенс
Нетті Марія Стівенс (7 липня 1861 - 4 травня 1912) - одна з перших американських жінок-генетиків, чий внесок у науку отримав офіційне визнання.
Фредерік Гоуленд Гопкінс
Фредерік Гоуленд Гопкінс (1861, Істборн, Англія – 1947, Кембрідж) – англійський медик і біохімік, лауреат Нобелівської премії з фізіології та медицини у 1929 р.
Локація №7 «Загадкова»
«Розум людський має три ключі: знання, думку, уяву, які все відкривають»
Завдання. Відгадайте назву української народної пісні, дібравши до кожного слова антоніми. За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимально - 6 балів
Правильні відповіді:
Локація №8 «Графічна»
«Розум людський володіє трьома ключами, що відкривають все: цифрою, буквою, нотою»
Завдання на швидкість: розташувати за алфавітом членів своєї команди. Мінімальний час : 20 секунд – 5 балів.
Локація №9 «Креативна»
«Наші знання - зерна наших творінь»
Завдання: створити рекламу української мови, зняти відео. Максимальна кількість балів – 12.
ІV. Підведення підсумків мовознавчої гри, нагородження переможців.
Слово організатора квеста
Українська мова —
Це серця мого подих,
Ти — небесна ласка, ясна височінь.
Ти для мене, мово,
Як ковток повітря.
Ти — моє майбутнє й синя далечінь!
Додаток
Маршрутний лист команди «Лексикон»,
учасників квесту «Кращої, ніж рідна, мови не буває!»
|
Назва локації |
К- сть набраних балів |
Підпис координатора |
1 |
Локація №1 «Просвітительська» (кабінет № 19) |
|
Учитель української мови |
2 |
Локація №2 «Пісенна» (кабінет №3)
|
|
Учитель музичного мистецтва |
3 |
Локація №3 «Кмітлива» (кабінет директора)
|
|
Директор школи
|
4 |
Локація №5 «Здоров’я» (спортивний зал)
|
|
Учитель фізкультури
|
5 |
Локація №4 «Літературна» (Бібліотека) |
|
Бібліотекар |
6 |
Локація № 6 «Наукова» (учительська) |
|
Заступник директора з навчальної роботи
|
7 |
Локація №7 «Загадкова» (кабінет заступника з виховної роботи) |
|
Заступник директора з виховної роботи
|
8 |
Локація №8 «Графічна» (кабінет № 9 )
|
|
Учитель української мови
|
9 |
Локація №9 «Креативна» «Актова зала» |
|
Педагог – організатор
|
Загальна сума балів