Тема. Інтонація у розповідних, питальних, спонукальних реченнях. Використання розповідних, питальних, спонукальних речень у казці «Фарбований Лис» І. Франка.

Про матеріал
Метапредметний урок з української мови та літератури (5 клас) для загальноосвітніх шкіл.
Перегляд файлу

Урванова Світлана Миколаївна

учитель МЗЗ «Школа №39

М. Донецька»

Тема. Інтонація у розповідних, питальних, спонукальних реченнях. Використання розповідних, питальних, спонукальних речень у казці «Фарбований Лис» І. Франка.

Клас 5

Мовна змістова лінія. Інтонація у розповідних, питальних, спонукальних реченнях.

Літературна змістова лінія. Робота з текстом. І Франко «Фарбований Лис». Зміст навчального матеріалу. Постановка запитань до тексту, відповіді на запитання за змістом тексту.

МЕТА. Вчити визначати вид речення, види за метою висловлювання, конструювати діалоги. Вчитись визначати ознаки різних речень за метою висловлювання. Формувати вміння аналізувати уривки твору. Розвивати вміння висловлювати свою думку щодо прочитаного. Сприяти вихованню усвідомлення позитивного ставлення до доброго й красивого і негативного до брехні, хвалькуватості, зазнайства.

Тип уроку – метапредметний

Обладнання: Картки з уривком тексту,

Хід уроку

  1. Організаційний момент. Привітання.

Добрий день, шановні друзі!

На вас чекає гарний день.

Ви все веселі і здорові?

До уроку всі готові?

Посміхнулись? Гарні личка!

Проведемо перекличку?

 

"До успіху"

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. На уроці ви маєте:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Орфоепічна хвилинка. Скоромовка зі словом «лис»

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису

–Лис лисички ніс із лісу.

Запишіть скоромовку. Зробіть фонетичний розбір слова «в лісі»

ІІІ. Підведення до теми урока.

На дошці записані речення. Що їх відрізняє?

1.Жив собі в однім лісі Лис Микита, хитрий-прехитрий.

2. От цар! От добрий! От премудрий! Та за таким царем ми проживемо віки вічні, мов у Бога за дверима!

 3. Так це ти маєш бути нашим царем?

- Які типи речення за метою висловлювання і за інтонацією ви знаєте?

-Чим вони відрізняються один від одного?

- Прочитайте ці речення з різною інтонацією.

- Ви вже здогадалися, з якої казки ці речення? Сторінками якої казки мі будемо подорожувати сьогодні?

ІV. Робота над матеріалом уроку.

4.1. Гра «Головоломка»

Щоб дізнатися сторінками якої казки ми продовжимо подорожувати, ви повинні розгадати головоломку.

Рухаючись по нитці з права на ліво розгадайте назву казки.

 

      с         и Ф а к з

               Л а а

               й р к

                       и    н    а   в   о     б

   

      - А хто її написав?

- Хто такий І.Франко?

4.2 Гра «Уважне око»

Збери «намисто» зі складів і розгадай тему казки.

 

                                                                                       Ли

 ро Зоб іс 

              ння рії

 са

 го

                          ра же

                                                         хит                   то

Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.

 

4.3. Робота з текстом ( на картках уривок з тексту казки «Фарбований Лис»

Завдання:

  •    Прочитайте текст.
  •    Визначте типи речень за метою висловлювання і за інтонацією.
  •    Знайдіть у тексті спонукальне окличне речення. Запишіть його у вигляді прямої мови, складіть схему (речення із прямою мовою)

Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво:

— Любі мої, не бійтеся мене. Приступіть ближче, я хочу вам щось дуже важливе сказати.

Але звірі не підходили, і тільки Ведмідь, ледве-ледве переводячи дух, запитав:

— А ти ж хто такий?

— Підступіть ближче, я вам усе розповім,— лагідно й солодко говорив Лис. Звірі трохи наблизилися до нього, але зовсім близько — не наважилися.

— Слухайте, любі мої,— говорив Лис Микита,— і радійте!

  • Взаємоперевірка. Самооцінювання.

Фізкультхвилинка

Лис збирався до роботи (потягуються)

Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)

Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")

Накрутити вуса,

Почесати живота. (гладять живіт)   

Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)

Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).

 

4.4. Робота над реченням (в парах)

Завдання:

Запишіть речення під диктовку.

Визначте тип цього речення за метою висловлювання і за інтонацією.

Розберіть речення за членами речення і частинами мови.

 

Все готове, зарізане, навіть обскубане і обпатране приносили йому послужливі міністри.

Поясніть значення слова «послужливі»

 

4.5. Гра «Інтрига» (прочитайте слова в  реченні з права на ліво)

ьтсівилдеварпС  огой  алуб  акат,  кя  анйачивз  у вірівз: отх  вуб  йичжуд , йот  йишпіл, а отх  йишбалс, йот  илокін  ен  варгив  иварпс.

 

Це речення з уривку, в якому розкривається життя звірів за царювання Лиса. Знайдіть у тексті даний уривок і зачитайте.

 

Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не виграв справи.

Жили собі звірі під новим царем зовсім так, як і без нього: хто що зловив або знайшов, той їв, а хто не зловив, той був голоден. Кого вбили стрільці, той мусив загинути, а хто втік, той Богу дякував, що жиє.

Про що свідчить цей уривок?

Підсумок учителя.

 Саме в цьому реченні автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим",м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів.

 

V. Підсумок уроку.

«Відкритий мікрофон». Продовжити речення:

- Сьогодні на уроці я дізнався…

- За метою висловлювання речення поділяються….

- За інтонацією речення бувають..

- Людина має мати наступні риси характеру..

Домашнє завдання:

На наступний урок – виписати з казки «Фарбований Лис» по 2 вида речень різних за інтонацією.

На наступний тиждень – прочитати 2-3 казки зі зб. «Коли ще звірі говорили»

На все життя – викорінювати хитрість, брехливість, хвалькуватість, зазнайство.

 

(Резерв часу)

Робота в групах.

Перед вами малюнки – фрагменти з тексту.

Завдання:

Перекажіть частину тексту, якій відповідає даний малюнок. Свою відповідь побудуйте у вигляді діалога, використавши в ньому різні за інтонацією види речень.

Група 1

І. Я. Франко - Казка Фарбований лис - YouTube

 

 

 

 

Група 2

Міні-зошит до вивчення казки І.Франка "Фарбований лис"

 

Група 3

Чого навчає нас казка Франка "Фарбований лис"? | Народний Оглядач

 

Список використаної літератури

1. Українська мова: Навчальний посібник. 5 клас / Укл. Ткачук Т.В., Попсуйко С.Ф., Дьяченко Н.А., Путрова О.М., Петреченко С.В. – Донецьк: Витоки, 2016. – 238 с.

2. Українська література. 5 клас: Навчальний посібник / Укл. Корольова Л.В., Латишева С.О., Шевченко Л.Г., Панченко О.Є., Лєвашова О.М., Іноземцева О.Л., Захарченко Н.Ю. – Донецк, 2016. – 222 с.

3. І.Я Франко. Збірка казок «Коли ще звірі говорили» [Електронний ресурс] https://zbruc.eu/node/27219

4. Воробйова С. Дидактична гра в процесі навчання // Рід.школа. –2002. –№ 10. – С.46-48

5. Дидактичні ігри на уроках української мови [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://refs.in.ua/didaktichni-igri-na-urokah-ukrayinsekoyimovi.html

6.  Лінгвістичні ігри на уроках української мови : методичний посібник для студентів-практикантів / Упорядник І. М. Потапчук. – Кам’янець-Подільський, 2013. – 42 с.

 

 

docx
Додано
12 травня 2020
Переглядів
963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку