Від творчого вчителя до творчого учня
(Мої педагогічні знахідки)
У кожного із нас із нас покликання своє:
Хто хліб пече, хто землю обробляє,
Хто садить чай, хто молотом кує,
А хтось, як ми, школяриків навчає.
Ми, учителі, - і поети, і актори, і сценаристи. Адже хороший урок – це теж поезія, це теж творчість, а вони не терплять надмірного стандарту, шаблону, навпаки, передбачають новизну, оригінальність, відхід від традицій, переборення стереотипів.
Звичайно, зробити кожен урок поезією чи театральним дійством, практично неможливо та й не варто тому що втратиться ефект новизни і свята. Та все ж вносити в урок якусь родзинку потрібно, щоб дітям було цікаво йти на урок, цікаво працювати на ньому та здобувати знання. (Відеоролик про урок)
За період роботи вчителем української мови та літератури зібрала скарбничку моделей завдань, які, на мою думку цікаві для учнів і допомагають виробленню цілісної системи плекання творчих здібностей школярів у царині слова. Ці завдання мають універсальний характер, тобто їх можна використовувати на уроках за будь-якою темою і у будь-якому класі. Вони легкі у підготовці і проведенні, спираючись в основному на інтерактивні форми й методи роботи, прийнятні для вивчення як мови і літератури.
Та давайте почнемо спочатку. Перифразуючи вислів: «Як назвемо корабель – так і попливе» - «Як розпочнеш урок - так він і «пройде», тому з першої хвилини уроку потрібно створити робочий настрій навіть для тих дітей, хто ще не дограв гру на мобільному, недоїв булочку, забув зошит тощо. Найчастіше дію експромтом. Але потрібно мати «боєприпаси», щоб «не потерпіти поразки».
Пропоную вам декілька початків уроку.
Наприклад, під час вивчення теми «Значення мови в житті суспільства» можна показати такий сюжет.
(Відеоролик «Соціальна реклама про мову»)
Наприклад, чи знаєте ви, що у «Кобзарі» Т. Шевченка калина стрічається 385 раз?
Чи знаєте ви, чим пахнуть мамині руки?
Я зможу, сьогодні плідно працювати.
Увагу та пам’ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Наприклад,у Д. Карнегі є гарний вислів про усмішку, який буде доречним, щоб розпочати один із уроків.
«Усміхніться. Візьміть посмішку у свої долоні, передайте іі сусідові.»
Усмішка нічого не коштує, але багато дає. Вона робить багатим того, кому адресоване і при цьому не робить біднішим тих, хто її дарує.
Вона триває одну мить, але в пам’яті іноді залишається надовго.
Ні в кого немає такого багатства, щоб обійтися без неї, але немає й такого бідняка, який не від неї багатший.
Вона робить дім щасливим, додає тепло у ділові відносини і служить паролем для друзів. Вона – відпочинок для тих, хто втомився, світло в кінці тунелю для того, хто впав духом, промінь світла для сумних, а також краща з усіх ліків, які придумала природа від будь-яких неприємностей. Її не купиш, не випросиш, не позичиш. Саме вона нічого не коштує, поки тобі її не подарують. Тому посміхайтесь побільше і не бійтесь, що вас неправильно зрозуміють, не замислюйтесь навіть на хвилину про ваших недоброзичливців, і успіх та позитив вам гарантовані.
(Відеосюжет).
Тепер детальніше ознайомимось і галереєю цікавих нестандартних завдань, які можна використовувати протягом уроку.
Дітям цікаво, коли на уроці використовується фантастичний компонент. (Наприклад, ь вирушив у подорож; про недоука-архітектора та його криві будинки (помилки у побудові речень), подорож на повітряній кулі (під час вивчення топонімів), сім чудес Вінниччини, України, світу тощо. Під час уроку літератури можна продемонструвати літературний трейлер чи заохочувати учнів створювати такі роботи самостійно. (Відеоролик про «Наталку-Полтавку») Розвивають учнівську творчість завдання такого виду,як: складання сенкану, фіббоначі, буриме і,звичайно ж, складання казок. І на завершення нашої розмови подарую вам такі віршовані рядки і рецепт приготування гарного уроку. Починається з жінки день І в умілих її руках Стає нотами до пісень, Стає римами у віршах Починається з жінки день. Слово ніжне в її устах Припиняє одвічну січ, Робить принцами і невдах. Починається з жінки світ, На тендітних її плечах Він тримається стільки літ Із надією у очах. (Відеоролик”Рецепт приготування гарного уроку”)