8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Стаття "Педагогічна вітальня"

Про матеріал
У статті зібрані цікаві форми роботи з учнями для розвитку креативновності. Статтю можна використовувати презентуючи власний досвід.
Перегляд файлу

                           Від творчого вчителя до творчого учня                                              

                      (Мої педагогічні знахідки)

У кожного із нас із нас покликання своє:

Хто хліб пече, хто землю обробляє,

Хто садить чай, хто молотом кує,

А хтось, як ми, школяриків навчає.

  Ми, учителі, - і поети, і актори, і сценаристи. Адже хороший урок – це теж поезія, це теж творчість, а вони не терплять надмірного стандарту, шаблону, навпаки, передбачають новизну, оригінальність, відхід від традицій, переборення стереотипів.

Звичайно, зробити кожен урок поезією чи театральним дійством, практично неможливо та й не варто тому що втратиться ефект новизни і свята. Та все ж вносити в урок якусь родзинку потрібно, щоб дітям було цікаво йти на урок, цікаво працювати на ньому та здобувати знання. (Відеоролик про урок)

За період роботи вчителем української мови та літератури зібрала скарбничку моделей завдань, які, на мою думку цікаві для учнів і допомагають виробленню цілісної системи плекання творчих здібностей школярів у царині слова. Ці завдання мають універсальний характер, тобто їх можна використовувати на уроках за будь-якою темою і у будь-якому класі. Вони легкі у підготовці і проведенні, спираючись в основному на інтерактивні форми й методи роботи, прийнятні для вивчення як мови і літератури.

Та давайте почнемо спочатку. Перифразуючи вислів: «Як назвемо корабель – так і попливе» - «Як розпочнеш урок - так він і «пройде», тому з першої хвилини уроку потрібно створити робочий настрій навіть для тих дітей, хто ще не дограв гру на мобільному, недоїв булочку, забув зошит тощо. Найчастіше дію експромтом. Але потрібно мати «боєприпаси», щоб «не потерпіти поразки».

Пропоную вам декілька початків уроку.

  1. Поетичне вітання (вірш читає вчитель, діти, по черзі: учитель і діти.)
  2. Музичне вітання (починати українською народною піснею, класичною музикою, сучасною популярною музикою.
  3. Міні-інтерв’ю (Обов’язково перед таким видом роботи дати чітку інструкцію. Наприклад, інтерв’ю триває менше 1 хвилини, відповідаємо тільки прикметниками, прислівниками, дієсловами тощо.)
  4. Розпочати урок можна притчею, легендою або рекламою.

Наприклад, під час вивчення теми «Значення мови в житті суспільства» можна показати такий сюжет.

(Відеоролик «Соціальна реклама про мову»)

 

  1. Інколи можна розпочати урок
  1. Запитанням, яке потім плавно ввести в канву уроку.

Наприклад, чи знаєте ви, що у «Кобзарі» Т. Шевченка калина стрічається 385 раз?

Чи знаєте ви, чим пахнуть мамині руки?

  1. Компліментом;
  2. Само налаштуванням: Я – особистість творча,

                                           Я зможу, сьогодні плідно працювати.

  1. Психоформулою : Люблю я свій розум,

                                    Увагу та пам’ять.

                                    Працює мій мозок.

                                    І вчусь я старанно.

  1. Позитивним налаштуванням

Наприклад,у Д. Карнегі є гарний вислів про усмішку, який буде доречним, щоб розпочати один із уроків.                                                                                                                                                  

«Усміхніться. Візьміть посмішку у свої долоні, передайте іі сусідові.»

Усмішка нічого не коштує, але багато дає. Вона робить багатим того, кому адресоване і при цьому не робить біднішим тих, хто її дарує.

Вона триває одну мить, але в пам’яті іноді залишається надовго.

Ні в кого немає такого багатства, щоб обійтися без неї, але немає й такого бідняка, який не від неї багатший.

Вона робить дім щасливим, додає тепло у ділові відносини і служить паролем для друзів. Вона – відпочинок для тих, хто втомився, світло в кінці тунелю для того, хто впав духом, промінь світла для сумних, а також краща з усіх ліків, які придумала природа від будь-яких неприємностей. Її не купиш, не випросиш, не позичиш. Саме вона нічого не коштує, поки тобі її не подарують. Тому посміхайтесь побільше і не бійтесь, що вас неправильно зрозуміють, не замислюйтесь навіть на хвилину про ваших недоброзичливців, і успіх та позитив вам гарантовані.

  1. Цікаво, коли урок починається танцем,театралізованим дійством, наповненням гами сподівань, побажаннями, написаними на крилах лебедя, кола ту мрій, епіграфом, девізом, думкою дня тощо.
  2. Подобається мені сюжет з Б. Ступкою «Крила», яким можна розпочати любий урок з літератури під час вивчення творчості митців слова.

(Відеосюжет).

Тепер детальніше ознайомимось і галереєю цікавих нестандартних завдань, які можна використовувати протягом уроку.

  1. Цитатне асорті (зачитуються цитати, а учні визначають, кому вони належать)
  2. «Вузлик в дорогу» (Складати одним те повчальне, що ви взяли в життя з уроку)
  3. Хвилина творчості (монолог звернення до героїв)чи хвилина роздумів (зачитується або демонструється ситуація, діти висловлюють думку);
  4. Казковий вінегрет (уривок з казок – вгадати назву)
  5. Вправа «Нездійсненне» (розповісти ,що герой не встиг зробити)
  6. Вправа «Усе бере свій шлях з початку…» (Вгадати твір за початком)
  7. Створення асоціативної чи інтелектуальної карти.
  8. Вправа «Розфарбуй слово, речення» (дібрати до слова як найбільшу кількість епітетів)
  9. Вправа «Ювеліри» (Побудувати речення чи скласти твір -мініатюру, яка б складалась 1) лише з дієслів 2) підметів 3) граматичних основ 4) слів на одну букву).
  10. «Шукачі пригод» (написати пригоди, які закінчували твір)
  11. «Сейф» (вибрати ті пункти, які відображають особливості даного речення, слова, твору).
  12. «Біла ворона» (знайти зайве)
  13. Дизайн-аналіз (знайти найважливіше).
  14. «Рюкзак» - які з тих знань що ви отримали на уроці, ви візьмете із собою для використання д/з, тематичного оцінювання тощо.
  15. Родовід персонажу, словник їжі, паспорт твору, літературна торбинка (які дерева (тварини) є у творі?)
  16. Логічний ланцюжок: Земля – люди – природа.
  17. Фольклорний калейдоскоп (підібрати прислів’я, приказки)
  18. Колективний диктант; диктант «Мільйонер», Німий диктант, диктант «Дружба», «Вітрила».

Дітям цікаво, коли на уроці використовується фантастичний компонент. (Наприклад, ь  вирушив у подорож; про недоука-архітектора та його криві будинки (помилки у побудові речень), подорож на повітряній кулі (під час вивчення топонімів), сім чудес Вінниччини, України, світу тощо.                                                    Під час уроку літератури можна продемонструвати літературний трейлер чи заохочувати учнів створювати такі роботи самостійно.                                                                                    (Відеоролик про «Наталку-Полтавку»)                                                                                                                   Розвивають учнівську творчість завдання такого виду,як: складання сенкану, фіббоначі, буриме і,звичайно ж, складання казок.                                                                                            І на завершення нашої розмови подарую вам такі віршовані рядки і рецепт приготування гарного уроку.                                                                                                                             Починається з жінки день                                                                                                                                                                       І в умілих її руках                                                                                                                                                       Стає нотами до пісень,                                                                                                                                                     Стає римами у віршах                                                                                                                                                                         Починається з жінки день.                                                                                                                                        Слово ніжне в її устах                                                                                                                                                      Припиняє одвічну січ,                                                                                                                                                                  Робить принцами і невдах.                                                                                                                                   Починається з жінки світ,                                                                                                                          На тендітних її плечах                                                                                                                                                    Він тримається стільки літ                                                                                                                                                                     Із надією у очах.                                                                                                                                                                                                               (ВідеороликРецепт приготування гарного уроку”)

docx
Додано
12 травня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку