Тема: Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Публій Овідій Назон «Сумні елегії».
Мета: опрацювати біографічні відомості Горація та Овідія, розвивати навички аналізу ліричних поезій, критичне мислення, виховувати любов до батьківщини, здатність до співчуття, прагнення до саморозвитку.
Тип уроку: формування умінь та навичок.
Обладнання та матеріали: навчальні відео, карта пам’яті, роздатковий матеріал, підручник.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
Якби ви були режисером і знімали фільм про Античність, яких героїв ви обов’язково включили б у сценарій?
2. Актуалізація опорних знань.
Чому пов’язані слова:
1. Троя, Ахілл, Гомер, Еней, Вергілій, Октавіан Август.
3. Робота з біографічними відомостями.
3.1.Перегляд відео каналу «Енциклопедія» «Горацій» https://www.youtube.com/watch?v=JuDRaBXu6bc
3.2. Визначення ключових фактів ,запис у зошити.
3.3. Робота із картою пам’яті «Овідій»
https://coggle.it/diagram/XchEZK5A3X6AEZT8/t/%D0%BF%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%B9-%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%96%D0%B9-%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%BD-1/b2b7d4b3c04b8a3a609cb54f394f588101408c28f1ab68637a641eeaccde22ae
Проблемне питання: Хто автор твору, про який іде мова, як цей твір називається? Поясніть свою думку.
Написані з 8 по 12 рік, під час подорожі та по прибутті у Томи. В елегіях автор змальовує свою небезпечну подорож, описує місцевості та розмірковує про дружбу, поезію, час, згадує своє життя в Римі. В останніх книгах автор розуміє, що сподівання марні і навіть пише собі епітафію.
4. Робота з підручником (автор Ніколенко О.М.)
4.1.Опрацювання вірша на с. 104
4.2. Опрацювання вірша с.110-111
Робота за алгоритмом
Схема аналізу ліричного твору
І. Загальні питання:
1. Назва твору, ім'я автора.
2.Назва збірки, складовою якої є вірш.
3. Рік написання та видання;
4. Поштовх для створення збірки чи вірша.
5.Кому присвячений.
6. Наявність епіграфа, його значення.
ІІ. Теоретичні, літературознавчі питання:
1. Тема, ідея.
2. Жанр твору (громадянська, інтимна, пезайжна, філософська, релігійна лірика тощо).
3. Композиція твору (варто пам'ятати, що в ліричному творі сюжет відсутній, натомість увага зосереджується на певному почутті, виділяють такі композиційні етапи почуття:
а) вихідний момент у розвитку почуття;
б) розвиток почуття;
в) кульмінація (можлива);
г) резюме, або авторський висновок.
4. Ключові образи твору (звернімо увагу, що найчастіше визначальним у ліриці є образ ліричного героя - це умовна дійова особа, думки й почуття якої розкриваються у ліричному творі).
5. Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору (йдеться про лексику, тропи, фігури, фоніку), як саме?
Епітети, порівняння, метафори, уособлення, символи, гіпербола, літота, алітерація, асонанс, інверсія, анафора, епіфора, градація, обрамлення (кільце), риторичні питання, оклики.
5. Узагальнення знань, умінь та навичок
Бесіда
1. Якими образами збагатили Овідій і Горацій світову літературу?
2. Завдяки яким письменникам у Римській літературі виділяють «золотий вік»? З іменем якого державного діяча пов’язаний цей період?
3. У чому мистецька цінність творів цього періоду?
6. Оцінювання
7. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи