Загальноосвітня школа І – ІІ ступенів № 21
Торецької міської ради Донецької області
Підготувала:
вчитель української мови та літератури
( 1 категорія)
Савіна Вікторія Володимирівна
Урок № 1 Квітковий вернісаж рідної України.
(урок розвитку зв’язного мовлення з елементами проектної діяльності. 5 клас)
Тема: Збір матеріалу для твору – опису предмета (квітки)
Комунікативна тема: Квіти – символи України.
Мета: навчити п’ятикласників підбирати, компонувати знайдений матеріал, працювати з літературними джерелами, матеріалом з Інтернету, програмою Microsoft Office PowerPoint; під керівництвом вчителя інформатики створювати мультимедійні презентації на початковому рівні; з допомогою учнівських проектів показати значимість квітки в народних традиціях та звичаях українців, її красу і особливість; навчити створювати групові міні – проекти, захищати їх;
розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву та здібності,вміння розмірковувати, робити висновки з почутого чи побаченого;
удосконалювати вміння працювати в парах, групах;
виховувати повагу до України як держави, що має свої символи.
Обладнання: проектор, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Міжпредметні зв’язки: українознавство, інформатика, природознавство.
Випереджувальне завдання:
1група – « Барвінок»
2 група – « Соняшник»
3 група - « Лілія»
Результат проекту: мультимедійна презентація за темою проекту.
Тривалість: тиждень.
ХІД УРОКУ:
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо!
Сьогодні у мене незвичайний день, і незвичайний урок. І сьогодні я знайшла квітку під назвою « Мрія». Я дарую кожному з вас чарівну пелюсточку цієї квітки. Загадайте бажання, запишіть його на пелюсточці. А в кінці уроку ми визначимо, чи здійснилося воно.
( На кожній пелюстці написані слова:
Я хочу дізнатися про …
Я хочу навчитися…
Я хочу отримати…
Я хочу побачити…
Я хочу зрозуміти …
Я хочу стати …
3.Слово вчителя про квіти та їх красу.
Так, вірно, це квіти.
(Вчитель читає вірш про квіти.)
Вийшли зрання на гуляння
Українські діти,
Їх стрічали і вітали
Українські квіти.
Ось волошки, сонні трошки,
Синім шовком шиті,
Ясноокі, чисто вмиті,
Розбрелись по житі.
Ось рожева конюшина,
А на ній і комашина,
Що, не дивлячись на ранок,
Їсть солодке на сніданок.
На горбочку мак,
В шапці, як козак.
Він яскравий, мов вогонь!
А бундючний – Бог боронь!
Вміє задаватись так,
Як будяк!
Там росте холодна м’ята
(Добре пахне, як пом’ята),
Там шовковая трава
Щось шепоче, мов жива.
А з травички – ніжні личка:
То вже Братик і Сестричка
У тих самих кольорах,
Що на наших прапорах.
Розбрелись по полю діти –
Більші, менші і малі –
Молоді яскраві квіти
Української землі.
Наші предки обожнювали квіти, вважаючи, що цей витвір природи даровано людям від Бога. Квіти — постійні супутники нашого життя. Вони — на клумбах, у кімнаті, на газонах. Вони на вишиваних рушниках, скатерках. Ними розмальовують печі, стіни осель. А ще квіти є на нашому національному одязі. Квіти на плахті й корсетці символізують доброту, щирість душі. Квіти на рукавах сорочки оберігають від хвороби, злого ока.
Споконвіку шанують в Україні квіти. Нема жодної української хати, біля якої дбайливі руки господині не влаштували б яскравих квіткових острівців. Вони милують око, ніжно хвилюють душу, міцно прив’язують наші серця до рідної домівки.
Тиждень тому і дала вам таке завдання - створити проект під загальною назвою « Квіти – символи України», з’ясувати, які ж квіти є символами України. Цілий тиждень ви працювали під моїм керівництвом і керівництвом ваших координаторів. І ось настав час їх захистити.
Будьте уважними слухачами і запам’ятовуйте новий для вас матеріал, тому що наступного уроку ми будемо складати твір – опис квітки, і ваші проекти стануть вам у нагоді!
А зараз я хочу нагадати про правила поведінки на уроці:
( Кожна команда повинна обрати одну з трьох квіток. Кожна квітка має свій номер № 1,2,3)
Першою захищає свій проект команда « ________________». Після захисту кожна команда повинна відповісти на декілька запитань своїх опонентів. Тому команда не тільки захищає проект, а і уважно слухає свого опонента, щоб задати йому запитання. (Команди по черзі виступають, підводять підсумки своїх досліджень, роблять висновки , відповідають запитання.)
І так, вперед!
( Учні залишаються в первинних групах)
Завдання для груп:
1 група:
Дивлячись на сучасне життя України, яку квітку ви додали б до списку « Квіти – символи України»?
2 група:
Як, на ваш погляд, могла б виглядати незвичайна квітка під назвою «Україна»? Усно опишіть її.
3 група:
Усно створіть квітку – символ вашого класу, спираючись на улюблені уроки, заняття, заходи, свята тощо. ( Якщо час є можна намалювати)
Номінації для нагородження:
(Заздалегідь виготовляються квіточки за кількістю учнів.)
Кожен учень підходить до столу й укидає до скриньки квіточку.
Вчитель: Тож, нехай пелюстки квітки повертаються до неї, щоб наступного разу здійснити нові ваші мрії!
Вчитель: Я знаю, що ви діти справедливі, чесні, самокритичні, тому самостійно зможете оцінити свої знання. Виберіть пелюсточку з оцінкою, яка відповідає вашій роботі на уроці і під час створення проекту.
( Учні оцінюють себе самостійно)
Діти, пропоную вам самостійно обрати домашнє завдання. Оберіть те завдання, яке ви виконаєте на 12 балів.
1 – склади сенкан « Квітка»
2 – склади речення про квітку, яка є символом України , підкресли усі члени речення, визнач частини мови.
3- склади казку про улюблену квітку, зроби до неї ілюстрацію.