З"ясувати рівень знань учнів з хімії в ігровій формі з використанням ІКТ. Заздалегідь ведеться підготовка і виконується домашнє завдання. Хід гри завантажено на комп"ютери у вигляді призентації
КВК – асорті
Домашнє завдання командам
1-й ведучий
Всім - добрий ранок, друзі, -
Дівчата і хлоп’ята!
Ми раді знов у класі
Вас нині привітати.
2-й ведучий
Наук в ліцеї різних
Вивчається багато.
Сьогодні всі ми радо
Будем хімію вітати.
1-й ведучий
Сучасну й дуже давню
Науку пречудову
Сьогодні у дії
Побачимо ми знову.
2-й ведучий
Чекають тут різні
На вас запитання,
І конкурси хитрі,
Й цікаві завдання.
1-й ведучий
Тож будьте уважні
І будьте кмітливі,
Бо крім завдань серйозних
Вас ждуть ще й жартівливі.
2-й ведучий
Гравці – ви сміливці –
Вітаємо вас!
Бажаєм у грі цій
Показати всім «клас»!
1-й ведучий
Виконувать роботу
Журі має сумлінно.
Учасники ж серйозні –
Всі вчаться на «відмінно».
Перший ведучий представляє журі й оголошує початок змагання.
Перший конкурс «Кольорові запитання»
Ведучі кожній команді по черзі дають запитання, пов’язані з кольором речовин. За правильну відповідь – 1 бал.
10. Що відбувається в разі сильного нагрівання цукру? (Утворюється карамель, однорідна маса золотисто-коричневого кольору).
Представник журі оголошує результати конкурсу.
Другий конкурс «Знання хімічного обладнання»
Ведучі на підносах виносять хімічне обладнання. За 1 хв учасники команд мають скласти найповніший перелік запропонованих предметів. Максимальна оцінка за цей конкурс – 3 бали.
Обладнання: лійка, хімічна склянка, фарфорова чашка, скляна паличка, ділильна лійка, мірний циліндр, круглодонна колба, фарфорова ступка з товкачиком, плоскодонна колба, пробіркотримач, спиртівка, пробірка, індикаторний папір, штатив для пробірок, фільтрувальний папір.
Поки йде оцінювання, команди пропонують увазі глядачів підготовані дома стіннівки й емблеми кабінету хімії. За необхідність дають пояснення емблемам.
Представник журі оголошує результати другого конкурсу і пояснює, що буде брати журі до уваги під час оцінювання газет і емблем (актуальність статей, правильність мови, оригінальність, художнє оформлення, екологічну направленість).
Третій конкурс «Домашні заготовки»
Команди по черзі демонструють підготовлені дома під керівництвом учителя і студентів цікаві досліди і коментують їх в оригінальній формі. Журі тут оцінює не лише правильність пояснення, але і винахідливість та артистизм учасників змагань. Максимальна оцінка за цей конкурс – 7 балів.
Реактиви та мінерали: куряче яйце, мінеральні кислоти: хлоридна, сульфатна, нітратна або інші.
Якщо занурити куряче яйце в розчин будь-якої (бажано сильної) мінеральної кислоти – нітратної HNO3, хлоридної - HCl, сульфатної - H2SO4, ортофосфатної - H3PO4 тощо, то шкаралупа повністю розчиниться і залишаться білок і жовток, оточені тонкою плівкою. Це пояснюється тим, що не розчинні у воді солі Кальцію взаємодіють із сильними кислотами.
CaCO3 + 2HCl CaCl2 + CO2 + H2O
Реактиви та матеріали: скляні палички, нашатирний спирт, хлоридна кислота.
Змочити одну скляну паличку в нашатирному спирті, а іншу – у концентрованому розчині хлоридної кислоти. Доторкнутися цими паличками одна до одної. У повітрі, що оточує палички, з’являється білий дим – дрібні кристали амоній хлориду:
NH3 + HCl NH4Cl
Реактиви та матеріали: кальцій карбід, сніг.
Заповнити порцелянову чашку на половину снігом, покласти три-чотири шматочки кальцій карбіду, зверху засипати снігом та обережно піднести палаючий сірник. Сніг спалахує і горить полум’ям, що сильно коптить.
Ефект досліду пояснюється тим, що внаслідок взаємодії кальцій карбіду з водою (снігом) виділяється ацетилен, що горить.
CaC2 + 2H2O C2H2 + Ca(OH)2
2C2H2 + 5O2 4CO2 + 2H2O
Судді оцінюють досліди, оголошують результати третього конкурсу.
Поки журі підраховує загальну кількість балів і оцінює газети та емблеми команд, ведучі оголошують музикальну паузу. Уболівальники команд по черзі демонструють придумані ними частівки, пов’язані з хімією.
Слід сказати, що максимальну кількість балів за газету – 5, а за емблему – 4 бали. Після закінчення музикальної паузи представник журі оголошує оцінки за газети й емблеми та загальну кількість балів.
Четвертий конкурс «Хімічні розваги»
Команди виділяють по одному представнику, який буде з допомогою міміки і жестів показувати названі ведучими хімічні поняття чи явища для своєї команди. За 2 хв учасники команди повинні відгадати, що показує їм товариш. Журі оцінюють винахідливість і почуття гумору учня-міма. Максимальна оцінка за конкурс – 5 балів.
Можливі варіанти для показу.
Після закінчення представник суддівської команди оголошує результати конкурсу.
П’ятий конкурс «Літературний аукціон»
У процесі цього конкурсу учні повинні назвати якомога більшу кількість прислів’їв, приказок, дотепних висловів. Кожне прислів’я чи приказка повинні містити назву речовини, хімічний термін тощо оцінюються вони в 1 бал. Команди по черзі називають прислів’я, приказку або відомий дотепний вислів. Перемагає та команда, яка назве найбільшу кількість висловів.
Наприклад:
Після закінчення цього конкурсу представник журі оголошує результати і повідомляє загальну кількість балів.
Підбивають підсумки гри і загальну кількість балів, вітають переможця.
1-й ведучий
За хвилиною – хвилина.
Ось і грі настав кінець.
Думка в нас буде єдина –
Кожен гравець – молодець!
2-й ведучий
Дві команди добре грали,
Хоч без досвіду гравці.
Результати показали,
Що обидві – молодці!
1-й ведучий
Оплесками гравців наших
Дружно привітаємо.
Як завзято змагалися –
Ще не раз згадаємо.
2-й ведучий
Тож прийміть від нас гарячі
Побажання щирі:
Живіть довго і щасливо
В злагоді і мирі!