КВК з української мови дає можливість в цікавій та доступній формі повторити і закріпити прграмовий матеріал з предмету. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміннятого,що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна,як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій,почуття поваги до всього свого, українського ,бажання розмовляти рідною мовою.
КВК знавців української мови (для учнів 3 класу)
Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Ведучий Раді ми вас привітати,
бо у нас сьогодні свято –
будем нашу рідну мову шанувати!
Ведуча Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
стрічаємо з хлібом, любов’ю та миром!
Учень Солов’їну, барвінкову,
колосисту навіки
українську рідну мову
в дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
буду всюди й повсякчас,
бо ж єдина, так, як мати,
мова в кожного із нас!
Сьогодні у нас – КВК. Клуб веселих та кмітливих знавців рідної мови. А це значить, що ми будемо змагатись у дотепності, кмітливості; будемо збагачувати своє мовлення; вивчатимемо мову наших прадідів.
Наш конкурс буде оцінювати шановне журі у складі :
Тож давайте познайомимося з нашими командами.
Привітання команд
Команда « Розумники»
Девіз : Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
Ми зібрались в класі дружно
Щоби позмагатись
І про мову нашу рідну
цікаве дізнатись
Дорогенькі мовознавці
Щиро вас вітаємо
Від усього свого серця
успіху бажаємо.
Щоб трудились ви сьогодні
до сьомого поту
і дістали нагороду
за свою роботу
Команда «Мовознавці»
Девіз :
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Солодке слово перемога
Нелегко дається.
Хто любить , знає рідну мову,
Тому вона всміхнеться.
Вчіть нашу мову солов’їну
І не зазнавайтесь
«І чужому научайтесь
Й свого не цурайтесь»…
Тож до бою кличем друзі
До мовного бою
Мово рідна, Україно
Ми завжди з тобою.
Ведучий
Пропоную послухати вірші і додати потрібні слова.
Щоб розумним й мудрим стати,
треба рідну мову…( знати).
А щоб вміти говорити,
треба рідну мову …( вчити).
Знає кожен з нас чудово –
не прожити нам без…( мови).
Рідна ж мова пелюсткова,
мудра, світла, …( світанкова).
І дзвенить щодня і в свята,
бо вона така…( багата).
В ній слова такі чудові.
хліб і сіль на…( рушникові).
В ній в віках батьки і діти,
як без мови нам …(прожити)?
Понад світом хай лунає,
хай ніхто…(не забуває)!
Виразне читання вірша про мову
1 команда
Рідна мово українська,
Ти - душа мого народу,
Будь від роду і до роду,
Рідна мово материнська
Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця,
Хай вона в піснях лунає
І щодня, і в свято,
Соловейком хай співає
В українських хатах,
Бо ж вона така багата,
Українська мова!
Неповторна і крилата,
І така чудова.
2 команда
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою.
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово!
У барвінки зодягайся, українське слово!
Колосися житом в полі, піснею оселі.
Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали,
Як з дитячої колиски мову покохали.
Розцвітай же, слово, і в родині,
і у школі, й на заводі, і у полі.
Пречудесно, Пречудово
Розцвітай же, слово!
3. КОНКУРС «ДОПИШИ ВІРШИКА»
ЇЖАЧОК
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)
ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)
НА ПРОГУЛЯНКУ
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)
ХТО ТАКА?
Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)
РИБАЛКА
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)
РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)
МАЙСТЕР
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток)
ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук повзе,
На спині листок... (фарбує, малює, везе)
А ЯК У НИХ
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)
НОВИЙ ГЕРОЙ
Їжак згорнувся у клубок.
– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)
3. «Крилаті синоніми»
Фразеологізми – це словосполучення, які використовуються в переносному значенні. Вони становлять невід’ємну частину українського фольклору і складають національне багатство мови, точно і влучно характеризують усі прояви навколишнього світу.
Завдяки фразеологізмам наша мова стає багатшою. Чим більше знатимемо таких висловів, тим яскравіше зможемо висловити свою думку.
(Діти помічники розказують про походження деяких фразеологізмів)
Водити за носа
Одним з найкращих циркових артистів серед тварин є, безперечно, ведмідь. Раніше ведмедя водили, в основному, цигани. Вони тримали його за кільце, яке було вставлене в ніс. Ведмідь виступав, а цигани брали гроші. Виходило, що гроші брали обманюючи, бо самі нічого не робили. Це і лягло в основу фразеологізму «водити за носа», значить, обманювати, обдурювати. («Циган» водить за кільце по залу «Ведмедя», тримаючи шапку для грошей. В цей час «Ведмідь» танцює)
Зарубати на носі
У давнину неписьменні люди носили з собою дощечки. І на них зарубками робили усілякі позначки. Ці дощечки називалися носами, бо їх носили. То ж «зарубати на носі», означає: запам’ятати, добре засвоїти раз і назавжди. («Дідусь» носить полотняну торбу, в якій знаходяться дощечки. Ходячи по залу, він робить зарубки на них)
Ведмежа послуга
У байці Івана Крилова «Пустельник і Ведмідь» розповідається про дружбу цих героїв. Одного разу Пустельник (той, що живе самотньо) ліг відпочити і заснув. Ведмідь відганяв мух від свого друга. Одну – з його щоки, другу – з носа. А третя сіла на лоб. Ведмідь розізлився, взяв камінь і вбив муху. Але й друга теж. Отже «ведмежа послуга» - це не розумна послуга, яка замість допомоги надає великої шкоди (Старий з бородою «Пустельник» спить на килимку. «Ведмідь» ганяє мух і б’є каменем «Пустельника»)
Дібрати до кожного фразеологізму слово-синонім.
команди отримують однакові карточки з завданням.
Для вболівальників завдання на картках для гри «Піймай слово».
До нас завітали частини мови. Спробуйте відгадати які саме.(Входять діти – частини мови: Іменник, Прикметник , Дієслово)
Я – цікаве дуже слово
Я самостійна частина мови
Дію премета я називаю,
На питання що робить? відповідаю (дієслово)
Я предмети називаю
Всім імення їм даю
На запитання хто? Що? відповідаю
В реченні підметом я виступаю.(іменник)
Всі ознаки і прикмети
називаю для предметів
Ви скажіть мені слівце
Я – який?Яка? Яке? Це.( прикметник)
завдання для 1 команди: назвати як можна більше іменників, які заховались у вашому портфелі
завдання для 2 команди: назвати як можна більше дієслів , які може виконувати учень
завдання для глядачів: назвати прикметники до слова учень.
Команди повинні скласти розповідь за першим поданим реченням. Кожен учасник говорить по одному реченню , продовжуючи сказане попередником.
Прийшла довгождана зима.
Ось і закінчилась золота осінь.
З букв слова ПИСЕМНІСТЬ треба скласти якомога більше слів (ніс, сім ,міст, пес, мить, піт, міс, міст, піст,синь, тип, тис, тінь,син, мис, сет, пін)
Нагородження команд
Учениця Вже кінчається свято,
Нам прощатись пора.
Ми бажаємо Вітчизні
Щастя, миру, добра.
Учень Добро хай панує у вашому домі,
І мир нехай буде завжди.
Здоров’я міцного і щедрої долі
Бажаємо на довгі роки.
Сценарій конкурсу
«КВК знавців української мови»
( для учнів 3 класу )
Підготувала і
провела Сорочан Т.В.
Лист оцінювання «КВК знавців української мови»
Назва конкурсу |
Максимальний бал |
Команда «Мовознавці» |
Команда «Розумники» |
|
5
|
|
|
|
10
|
|
|
|
16 (кожна правильна відповідь- 1 бал) |
|
|
|
10 (кожна правильна відповідь- 2 бали) |
|
|
|
10(кожна правильна відповідь- 2 бали) |
|
|
|
12 (кожна правильна відповідь- 2 бали) |
|
|
|
За одне слово – 1 бал |
|
|
|
14 (правильна відповідь кожного учасника оцінюється в 2 бали) |
|
|
|
За одне слово 2 бали |
|
|
|
Загальний бал
|
|
|
Член журі ___________________