Тема:
« Нова доба, над нами розцвіта,
Та слава Лесі вічно з нами буде…»
М.Рильський
Л.Українка . Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу.
«Ви щасливі , пречистії зорі!»
Мета:
ознайомити учнів із життям і творчістю поетеси, акцентуючи увагу на тому, що у лютому будемо відзначати 148-річницю з дня народження Лесі Українки, допомогти усвідомити велич її життєвого подвигу, розвивати навички сприйняття й засвоєння знань на слух, самостійної роботи з книгою , виділення головного, висловлення власних суджень з приводу порушених питань, виховувати стійкість у життєвих труднощах , цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти.
Тип уроку:
засвоєння нових знань
Обладнання:
портрет Лесі Українки, фотоматеріал про її життя і творчість , міні-бібліотечка художніх творів поетеси, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Хід уроку
I. Оголошення теми, мети уроку.
II. Актуалізація навчальної діяльності.
Розгадування кросворду « Що я пам’ятаю про Лесю Українку»
1. |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
2. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
По вертикалі:
1.Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності.(Казка)
По горизонталі:
1.Прізвище письменниці до одруження.(Косач) 2.Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала.(Михайло) 3.Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя.(Туберкульоз) 4.Село, де народилася Леся Українка.(Колодяжне) 5.Місто для лікування і відпочинку письменниці.(Євпаторія)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя
У звичайному житті вона –слабосила дівчинка. У літературі – титан духу, «дочка Прометея». Хто ж вона , Лариса Петрівна Косач, знана у всьому світі як Леся Українка?
Про її творчість ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1.Життя і творчість Лесі Українки:
(міні – доповіді учнів про поетесу)
*дитинство Лесі,
*перші поетичні спроби, літературна діяльність (ознайомлення з міні – бібліотечкою художніх творів),
*боротьба Лесі Українки зі своєю хворобою,
*вшанування пам’яті поетеси (145 – років з дня народження).
2.Завдання учням.
Поєднайте «непоєднуване» в житті Л.Українки:
Сила – слабкість (фізична слабкість – сила духу)
Чоловіки – жінки (мужній голос поетеси звучав часто сильніше, ніж багатьох поетів)
Невідвідування школи – висока освіта ( Леся ніколи не відвідувала школи, займалася самоосвітою - досягла високого рівня)
3.Демонстрація родовідного дерева Л.Українки ( заздалегідь підготовлені учні)
Висновок: Лесю Українку постійно оточували освічені , талановиті люди, які допомагали їй шліфувати власний мистецький дар.
4. Виразне читання, ідейно-художній аналіз поезії «Ви щасливі, пречистії зорі»
Тема: мрія поетеси –стати зіркою
Ідея: возвеличення прагнення Лесі Українки позбутися туги, жалю
Основна думка: оптимізм, воля, цілеспрямованість допомагають поетесі долати власну хворобу, життєві труднощі.
Жанр: філософська лірика
Бесіда за питаннями:
*Як ви розумієте смисл поняття «щастя»? Від чого воно залежить?
*Що необхідно зробити для того, щоб відчувати себе щасливим?
*Чому поетеси вважає , що промені зорі – це її розмова. Для чого вони потрібні героїні твору?
*Як Леся Українка у творі висловлює власне бачення щастя?
*Через що Леся Українка відчувала свою самотність? Чому вона погоджується на те, щоб бути одинокою? ( «Як би я так високо стояла
Хай була б я весь вік одинока»)
*З приводу чого лірична героїня поезії заздрить зорям і хоче стати зіркою?
*Що намагалася поетеса висловити у своєму творі? Чи це їй вдалося? Відповідь обґрунтуйте.
*Яким чином ця поезія Лесі Українки пов’язана з її життям?
5.Складання інформаційного грона:
ЗОРІ
«ваші
промені – ваша
Розмова»
« ви щасливі»
«пречистії…
високії…
холоднії…»
« ясні, тверді ,
наче з кришталю»
6.Художні засоби:
Повтори : « Ви щасливі…», «я б…», «…зорі»
Епітети: «Щасливі, пречистії зорі», «високі зорі», «холодні, ясні , тверді зорі».
Порівняння : «зорі, наче з кришталю».
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Проведення тестового опитування.
2.Робота на картках.
VI. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
«Знайомство з поезією Л.Українки наштовхнуло мене на думку про те, що …»
VI . Домашнє завдання
1.Читати с.141 -144.
2.Скласти доміно «Життєдіяльність Л.Українки»
Леся Українка письменниця …
3.Вчитися виразно читити поезію с.145
*намалювати картинку , яку ви уявили після прочитання поезії.
« Нова доба, над нами розцвіта,
Та слава Лесі вічно з нами буде…»
М.Рильський
Л.Українка . Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу.
«Ви щасливі , пречистії зорі!»
Виконала: Бондарець А.М.