Розробка уроку №9 з інтегрованого курсу "Мистецтво" 9клас.
Тема уроку: Лабіринтами художньої абстракції.
Мета: Ознайомити учнів з найвідомішими представниками абстракціонізму в образотворчому мистецтві.
Навчати учнів висловлювати свої емоціїї і настрої від творів мистецтва.
9клас Тема 9-10 За підручником Л.Масол
Урок 9
Тема: Лабіринтами художньої абстракції.
Мета: Ознайомити учнів з особливостями стилю абстракціонізм та його представниками;
Завдання:
Навчальні: Навчити учнів розрізняти два типи абстракціонізму;
Розвивальні: Розвивати уміння характеризувати твори абстракціоністів, розвивати емоційний світ учнів;
Виховні: Виховувати інтерес до творів мистецтва сучасності;
Тип уроку: Уведення в тему.
Очікувані результати: Після вивчення теми учні зможуть називати особливості стилю абстракціонізм, образний зміст мистецьких творів,називати його представників у живопису;
Хід уроку
I Організація пізнавальної діяльності.
II Актуалізація опорних знань. Технологія «Мозковий штурм»
1Охарактеризуйте особливості кубізму, футуризму та кубофутуризму.
2Назвіть представників цього стилю та їх твори у різних видах мистецтва.
3Які особливості ескізів костюмів П.Пікассо до балету Е.Саті «Парад»?
IIIМотивація навчальної діяльності
На початку XXcт. Світ здивували абстракціоністи,які відмовилися від реалістичності в живописі і внесли ідею неофігуративності в мистецтво.
Якщо попередні течії модернізму втілювали у своїх творах певний художній образ, то абстракціоністи відкинули ідею художнього образу. Безпредметні композиції втілювали політ фантазії художників і давали змогу глядачеві вільно трактувати їх твори. Абстракціонізм виник одночасно в деяких європейських країнах.
Його засновниками стали: В.Кандинський, К.Малевич, П.Мондріан.
Існувало 2 основні течії: 1Лірико-емоційна абстракція;
2Геометрична абстракція;
Абстракція - відвернення, відволікання, абстрагування.
Представником лірико-емоційної абстракції є Василь Кандинський
(1866-1944).
Особливостями його композицій є:
а)орієнтація на експресію кольору, вільні форми і ритм;
б)імпровізація в виразі емоцій;
Для художника головне в мистецтві – духовний зміст, а засобом його вираження може бути комбінація безпредметних форм.
Для В.Кандинського найважливішою була символіка кольорів.
Він вважав, що різні кольори викликають у глядача різні емоційні реакції.
Синестезія- сприйняття кольорів як звукових символів.
Давайте розглянемо полотна В.Кандинського: «Поперечна лінія», «Домінуюча дуга», «Козаки».
Учні висловлюють свої враження від полотен, порівнюють абстрактну та фігуративну композиції.
Завдання: Винайдіть лініїї, кольори, плми й силуети, у яких Кандинський передає рух козаків.
Геометрична абстракція або інтелектуальна, холодна.
В ній художники створюють художній простір шляхом поєднання різних геометричних фігур, кольорових площин, прямих і ламаних ліній.
Ця течія мала такі розгалуження, як:
Неопластицизм Піта Мондріана (1872-1944)- Нідерланди
Орфізм Роберта Делоне (1885-1941)
Супрематизм Казимира Малевича.
Робота з підручником: Учні записують в зошит особливості творчості цих художників, споглядають картини П.Мондріан «Композиція з Червоним, Жовтим, Синім і Червоним», «Буги - вуги на Бродвеї» - записують свої враження від них.
Учні обговорюють в парах свої емоції та враження від полотен, потім презентують їх як висновок.
Чому на ваш погляд Мондріан обрав таку назву для творів?
Чи вдалося художнику передати ритм в геометричній абстракції?
Для характеристики творчості Р.Делоне його дружиною С.Терк-Делоне був вибраний термін - орфізм, що означало його поєднання з музикою.
Симультанізм- єдність кольору, світла і руху. Зіставлення контрастних кіл, дисків (без світлотіні) з’являлася глибина простору, що створювала ефект руху.
В Україні також були послідовники орфізму. Серед них В.Баранов - Росіне (1888-1944)- винахідник, скульптор, художник.. Експериментував в багатьох стилях і став новатором у скульптурі, створив перші рухомі конструкції.
Давайте розглянемо його композицію «Музичне капричіо».
Розкажіть, як в абстрактній композиції передано рух, динаміку?
Самостійне ознайомлення з творчістю К.Малевича.
Робота в парах.
Чому художник сказав про свою картину «Чорний квадрат» : «Чорне і біле- це світло і темрява, площина і безмежність»
V Закріплення теми.
Творче завдання: Виконання композиції в стилі абстракціонізму.
Оцінювання творчої діяльності учнів.
VI Підсумок уроку.
Рефлексія: 1Сьогодні на уроці я дізнався про…
2Мене вразила картина….
3Для мене було відкриттям те що….
VII Домашнє завдання: Опрацювати (стор.62-67)підручника.