Лабораторна робота №3
Тема. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра та вольтметра
Мета: навчитися визначати опір провідника за допомогою амперметра та вольтметра; переконатися на досліді в тому, що опір провідника не залежить від сили струму в ньому та напруги на його кінцях.
Обладнання: комп'ютер, ноутбук, планшет або мобільний телефон, підключення до інтернету (у випадку першого разу виконання лабораторної роботи за допомогою інтернет-симуляції)
Прилади та матеріали: джерело струму, резистор, амперметр, вольтметр, лампа розжарення, ключ, з'єднувальні провідники.
Хід роботи:
1. Відкрийте віртуальну лабораторію з електрики за посиланням https://phet.colorado.edu/uk/simulation/circuit-construction-kit-dc-virtual-lab .
2. У вікні, що з'явилось, натисніть на Плей
3. У новому вікні, виберіть Лабораторія.
4. Зберіть віртуальне електричне коло, з'єднавши послідовно елементи кола, як показано на малюнку. Накресліть схему зібраного кола.
Зверніть увагу. Резистор у колі виконує роль реостата
5. Встановіть опір резистора 20 Ом. Для цього виберіть резистор, і змініть налаштування за допомогою умовного повзунка, що з'явився знизу.
Клас_______Прізвище та ім’я ______________________________ Дата _________
Тема. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра та вольтметра
Мета: навчитися визначати опір провідника за допомогою амперметра та вольтметра; переконатися на досліді в тому, що опір провідника не залежить від сили струму в ньому та напруги на його кінцях.
Обладнання: комп’ютер, ноутбук, планшет або мобільний телефон, підключення до інтернету (у випадку першого разу виконання лабораторної роботи за допомогою інтернет-симуляції)
Прилади та матеріали: джерело струму, резистор, амперметр, вольтметр, лампа розжарення, ключ, з’єднувальні провідники.
Хід роботи:
1. Відкрийте віртуальну лабораторію з електрики за посиланням https://phet.colorado.edu/uk/simulation/circuit-construction-kit-dc-virtual-lab .
2. У вікні, що з’явилось, натисніть на Плей
3. У новому вікні, виберіть Лабораторія.
4. Зберіть віртуальне електричне коло, з’єднавши послідовно елементи кола, як показано на малюнку. Накресліть схему зібраного кола.
Зверніть увагу. Резистор у колі виконує роль реостата
5. Встановіть опір резистора 20 Ом. Для цього виберіть резистор, і змініть налаштування за допомогою умовного повзунка, що з’явився знизу.
6. Замкніть коло, натиснувши на ключ у зібраній схемі.
7. За допомогою резистора, який грає роль реостата, змініть значення сили струму. (як у пункті 5). Проведіть виміри в трьох положенням повзунка реостата (резистора): крайньому лівому – 5 Ом, крайньому правому – 120 Ом та посередині – 60 Ом.
8. Зняти показники амперметра і вольтметра при кожному з положень повзунка резистора та занесіть результати вимірювань до таблиці:
|
Сила струму, А |
Напруга, В |
Опір, Ом |
Крайнє ліве положення |
|
|
|
Посередині
|
|
|
|
Крайнє праве положення |
|
|
|
1. Обчисліть опір провідника за даними кожного окремого вимірювання, використовуючи закон Ома
𝑈1
𝑅1 = = ______________________ = _______________;
𝐼1
𝑈2
𝑅2 = = ______________________ = _______________;
𝐼2 𝑈3
𝑅3 = 𝐼3 = ______________________ = _______________; 2. Результати обчислень занесіть до таблиці. Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
а) чи залежить вимірювана величина від сили струму в резисторі та напруги на його кінцях;
б) які чинники вплинули на точність вимірювання.
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________
За отриманими в ході експерименту даними побудуйте графік – вольт-амперну характеристику резистора. За графіком визначте значення опору резистора.
Зверніть увагу: через похибку вимірювання точки можуть не належати одній прямій, що проходить через початок координат (U = 0, I = 0). У цьому випадку будуйте графік так, щоб він проходив через точку (0, 0) і щоб з обох боків від графіка була приблизно однакова кількість експериментальних точок. Для знаходження опору резистора використайте будь-яку точку отриманого графіка (див. рисунок).