2 грудня о 18:00Вебінар: Предмет «Захист України» у школі: теоретичні засади, цікаві ідеї, поради для дистанційного навчання

Лабораторна робота.для 9 класу: "Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала.".

Про матеріал
Дана публікація є частиною розробки авторських лабораторних робіт для учнів 9 класу, . Усі роботи спрямовані на формування та розвиток основних ключових компетентностей учнів. Особлива увага звертається на розвиток Інформаційно-цифрової компетентності. При виконанні робіт широко застосовуються безкоштовні додатки з бібліотеки Google Play та можливості сучасних смартфонів вимірювати різноманітні фізичні величини.
Перегляд файлу

Лабораторна робота №3.

Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала.

 

Мета: Спостерігати дзеркальне та розсіяне (дифузне) відбивання світла. виконавши експерименти з плоским дзеркалом переконатись у правдивості законів відбивання світла. Навчитись використовувати  додатки Luxmeter та Protractor.

Обладнання: Джерело світла (лампа, ліхтарик, лазер, або ін.), екран або чистий аркуш паперу формату А4, дзеркало, олівець, лінійка, аркуш паперу, смартфон.

C:\Users\User\Desktop\QR\qr-code.png

Інструкція з безпеки  під час підготовки і проведення лабораторних робіт з фізики.

 

Правила роботи при проведенні робіт з оптики

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Dichroic_filters.jpg1. Обережно поводьтеся з лінзами, лампочкою, щоб їх не розбити.

2. Не торкайтесь скляної поверхні оптичних приладів руками, щоб не змінити їх прозорість (бо на руках завжди є жир).

3. Обережно поводьтеся із запаленою свічкою, щоб не одержати опіків і не викликати пожежі.

 

 

Теоретичні відомості.

C:\Users\User\Downloads\qr-code (1).png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відбивання світла — це зміна напряму світлової хвилі на межі двох середовищ, коли падаючий промінь і відбитий промінь знаходяться в одному середовищі.

Дзеркальне відбивання світла — це відбивання світла від ідеально плоскої поверхні за умови, коли кут відбивання за абсолютним значенням дорівнює куту падіння світлового променя.

Відбивання світла розсіяне (дифузне) — це відбивання світла від поверхні в усіх можливих напрямках. Завдяки цьому відбиванню маємо можливість бачити різні тіла, а також проекції зображення на екрані.

Перший закон відбивання світла: падаючий і відбитий промені лежать в одній площині з перпендикуляром до відбивної поверхні, опущеним у точку падіння променю.

https://subject.com.ua/physics/junior/junior.files/image171.jpgДругий закон відбивання світла: кут відбивання дорівнює куту падіння променя [1].

 

 

 

Хід роботи.

  1. Налаштування додатку Luxmeter.
    1.  C:\Users\User\Downloads\qr-code.png  Встановіть на Ваш смартфон додаток Luxmeter, використовуючи даний QR-код.
    2. Відкрийте додаток Luxmeter.
    3. Натискаючи кнопку підберіть масштаб графіку при якому добре помітні зміни освітлення.
    4. Додаток готовий до роботи.

 

  1. Налаштування додатку Protractor.
    1. C:\Users\User\Downloads\qr-code.png   Встановіть на Ваш смартфон додаток Protractor (Транспортир ), використовуючи даний QR-код.
    2. Відкрийте додаток Protractor.
    3. Виберіть режим.
    4. Додаток готовий до роботи.

 

  1. Спостереження розсіяного та дзеркального відбивання світла.
    1. Налаштуйте додаток Luxmeter згідно з п.1.
    2. Покладіть смартфон із відкритим додатком Luxmeter  на стіл екраном доверху.
    3. Помістіть поряд з смартфоном джерело світла (не використовуйте відкрите полум’я).
    4. Над смартфоном на висоті 10-20 см горизонтально розташуйте дзеркало.
    5. Змінюючи нахил та обертаючи дзеркало спрямуйте світловий пучок («зайчик») від джерела світла на верхню частину екрану смартфона (поряд з гучномовцем та камерою у більшості смартфонів розташований датчик освітленості ). Спостерігайте на шкалі та графіку додатку Luxmeter зміну рівня освітленості смартфона. Запишіть мінімальне, середнє та максимальне значення освітленості: 

Емін=_______лк,     Ес=_______лк,   Емах=_______лк.

  1. Зробіть висновок про рівномірність освітлення при дзеркальному відбиванні світла:

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG-2e3b0e5778005b2ec50b36a0204a2de8-V.JPG_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Повторіть дослід 3.4 закривши дзеркало чистим білим аркушем паперу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Запишіть отримані значення освітленості:

Емін=_______лк,     Ес=_______лк,   Емах=_______лк.

  1. Зробіть висновок про рівномірність освітлення при розсіяному  відбиванні світла:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1.               Запишіть у чому полягає відмінність між розсіяним та дзеркальним відбиванням світла.

 

  1. Перевірка законів відбивання світла.
    1. Покладіть на чистий білий листок паперу дзеркало та лінійку, так як показано на малюнку:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Відмітьте положення дзеркала та лінійки на аркуші паперу (проведіть олівцем лінії вздовж дзеркала та лінійки) та положення точки падіння променя О (точка дотику лінійки до дзеркала).
  2. Зробіть відмітку S на падаючому промені (лінія положення лінійки) на відстані 5-15 см від дзеркала (на малюнку 12 см).
  3. Акуратно! Не змінюючи положення дзеркала та аркуша паперу, перемістіть лінійку так, щоб її край  продовжив зображення лінії OS у дзеркалі (як на малюнку):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Проведіть вздовж лінійки олівцем лінію та відмітьте точку S’ yа такій ж відстані як і S (у нас 12 см).

 

  1. Проведіть відрізок SS’ та відмітьте його середину А. Проведіть перпендикуляр до дзеркала ОА.

 

  1. Сфотографуйте отриманий рисунок, та збережіть у галереї смартфона.
  2. Проаналізуйте отриману геометричну побудову та зробіть висновок про виконання першого закону відбивання світла у даному дослідженні:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1.  Підготуйте додаток Protractor згідно з п.2.
  2.               Виберіть отримане у п.4.7. зображення та переміщуючи за допомогою синіх кругів сині промені програми, так щоб вони співпали з кресленням.

 

  1.               Виміряйте кути SOA та AOS’ (α та β):

< SOA=______°,    < AOS’=________°.

 

  1.               Проаналізуйте отримані результати та зробіть висновок про виконання другого закону відбивання світла у даному дослідженні:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок щодо можливості практичного використання спостережуваних Вами на лабораторній роботі явищ та закономірностей:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
7 січня
Переглядів
2069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку