Лабораторна робота.для 9 класу: "Дослідження заломлення світла".

Про матеріал
Ця публікація є частиною авторської розробки усіх лабораторних робіт для учнів 9 класу, . Дані роботи спрямовані на формування та розвиток основних ключових компетентностей учнів. Особлива увага звертається на розвиток Інформаційно-цифрової компетентності. При виконанні робіт широко застосовуються безкоштовні додатки з бібліотеки Google Play та можливості сучасних смартфонів вимірювати різноманітні фізичні величини.
Перегляд файлу

Лабораторна робота №4.

Дослідження заломлення  світла.

 

Мета: Спостерігати явище заломлення світла на межі повітря-скло та скло-повітря. Обчислити абсолютний показник заломлення скла. Навчитись використовувати  додатки Protractor та Науковий калькулятор для фізичних вимірювань та обчислень.

Обладнання: Смартфон, плоско-паралельна скляна прозора пластина (скляна призма), лінійка (2 шт.), чистий аркуш паперу формату А4, олівець.  

 

 

C:\Users\User\Desktop\QR\qr-code.png

Інструкція з безпеки  під час підготовки і проведення лабораторних робіт з фізики.

 

Правила роботи при проведенні робіт з оптики

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Dichroic_filters.jpg1. Обережно поводьтеся з лінзами, лампочкою, щоб їх не розбити.

2. Не торкайтесь скляної поверхні оптичних приладів руками, щоб не змінити їх прозорість (бо на руках завжди є жир).

3. Обережно поводьтеся із запаленою свічкою, щоб не одержати опіків і не викликати пожежі.

 

 

Теоретичні відомості.

C:\Users\User\Downloads\qr-code.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заломлення світла — це зміна напряму поширення світла при його переході через межу поділу двох прозорих середовищ.

Закон заломлення світла

Промінь падаючий, промінь заломлений і перпендикуляр, встановлений до межі розділу двох середовищ, лежать в одній площині, причому відношення синуса кута падіння до синуса кута заломлення є величиною сталою для двох даних середовищ.  

 https://disted.edu.vn.ua/media/images/LuDmila/fizika_7/u9_/image006.gif

де  n21 - відносний показник заломлення другого середовища відносно першого

https://disted.edu.vn.ua/media/images/LuDmila/fizika_7/u9_/image005.gif

Мал. 1. 

 

Хід роботи.

  1. Налаштування додатку Protractor.
    1. C:\Users\User\Downloads\qr-code.png   Встановіть на Ваш смартфон додаток Protractor (Транспортир ), використовуючи даний QR-код.
    2. Відкрийте додаток Protractor.
    3. Виберіть режим.
    4. Додаток готовий до роботи.

 

 

  1. C:\Users\User\Downloads\qr-code.pngЯкщо на Вашому смартфоні не встановлено додаток Калькулятор або встановлений додаток не надає можливості робити складні наукові розрахунки, то Ви можете завантажити необхідний  додаток Калькулятор,  скориставшись QR-кодом.

 

  1. Визначення  абсолютного показника заломлення скла.
    1. Покладіть на чистий аркуш паперу скляну пластину та обведіть олівцем її контури. (Всі подальші дії виконуйте акуратно, так щоб не зрушити пластину з місця!).

  1.  Прикладіть до однієї з паралельних сторін пластини лінійку та проведіть вздовж неї лінію, позначивши таким чином падаючий промінь. Відмітьте на промені точку S на відстані 5 см від пластини та О у точці дотику променя до пластини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Прикладіть до пластини лінійку з іншого від т. О боку, та дивлячись вздовж неї крізь скло призми добийтеся, щоб лінійка та пряма ОS були на одній лінії Проведіть вздовж лінійки лінію. Відмітьте на промені точку S­’ на відстані 5 см від пластини та О’ у точці дотику променя до пластини.
  2. З’єднайте відрізком т. О та т. О’.
  3.     Приклавши одну лінійку до іншої створіть прямокутний трикутник (відстань від т. О до місця перетину лінійок повинна бути 4 см, а від точки S до перетину лінійок 3 см), як показано на малюнку. Опустіть  перпендикуляр до сторони пластини через т. О.
  4. Виконайте такі ж дії, як у п. 3.4. з іншої сторони пластини, побудувавши перпендикуляр через т. О’.

  1. Позначте на малюнку кути падіння променя α та заломлення β.

    

  1. Сфотографуйте отриманий рисунок, та збережіть у галереї смартфона.
  2. Підготуйте додаток Protractor згідно з п.1.
  3.               Виберіть отримане у п.3.7. зображення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Переміщуючи за допомогою синіх кругів сині промені програми, так щоб вони співпали з кутами α та β на кресленні, виміряйте ці кути для точки O’:

α1=_____°,    β1=_____°. 

 

                             

  1.               Повторіть вимірювання п.3.11. для кутів біля т. О:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

α2=_____°,    β2=_____°.

  1.               Порахуйте середнє значення кутів α та β за формулами:

α=( α12)/2,    β= (β1+ β2)/2.

  1.               Запишіть отримані значення  кутів:

α=_____°,    β=_____°.

  1.               За допомогою додатка Калькулятор порахуйте значення показника заломлення скла, використавши формулу:

 

,                                                                           ____.

  1. Зробіть висновок щодо можливості практичного використання спостережуваних Вами на лабораторній роботі явищ та закономірностей:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Наталія Вікторівна
    У Вас дууууже цікаві роботи! Дякую щиро!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
7 січня 2020
Переглядів
8164
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку