План реалізації STEM-проекту «Оптична іграшка»
Актуальність проекту. У нашому сучасному світі, так хочеться відволіктися від повсякденних нудних і таких метушливих справ і розслабитися. Для цього ми пропонуємо, вашій увазі, іграшку - антидепресант - «калейдоскоп».
Калейдоскоп - це джерело натхнення. Калейдоскоп - це генератор позитивного поля. 15 хвилин розглядання картинок у калейдоскопі порівнюють з 5 хвилинами здорового сміху. Калейдоскоп - це домашній терапевт. Він допомагає зняти втому зорового нерва, що особливо важливо в сучасному світі комп'ютерів та електроніки. А ще він поліпшує тонус при хворобі і прискорює процес одужання. Люди, які взяли його в руки, не розлучаються з ним.
Стислий опис: Учні отримують завдання створити власноруч калейдоскоп. Попередньо учні вивчають процес поширення, відбивання та сприйняття світла; вчаться аналізувати світлові явища; дізнаються про особливості сприйняття кольору людиною, а також хвороби людей, що пов’язані з нездатністю розрізняти кольори та створюють презентацію про ці процеси та явища. Вчитель пропонує учням також прочитати твори вітчизняних та зарубіжних письменників, в яких описані деякі світлові явища та знайти підтвердження законам фізики, а також проаналізувати живописні творчі роботи із зображенням світлових явищ. Після цього учасники проекту здійснюють розрахунки вартості витратних матеріалів для майбутнього калейдоскопа.
Очікувані результати проекту. Сконструйований калейдоскоп на основі всіх необхідних розрахунків.
Назва проекту |
Оптична іграшка |
||
Автор проекту, e-mail |
Литвинкович Тетяна Володимирівна tatyanalitvinkovich@ukr.net |
||
Тип проекту |
Міжпредметний, дослідницький, середньотривалий |
||
Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів |
|||
S (науки) |
Фізика, 9 клас - вивчають процес поширення та сприйняття світла; вчаться аналізувати світлові явища; досліджують будову та принцип дії оптичних приладів. Біологія - дізнаються про особливості сприйняття кольору людиною, а також хвороби людей, що пов’язані з нездатністю розрізняти кольори. Історія – знайомляться з першими винахідниками дзеркала. Знайомляться з першими винахідниками калейдоскопів, їх різновидами та «світовими» лідерами. |
||
T (технології) |
Інформатика – шукають інформацію в Інтернеті про види дзеркал та їх застосування; способи конструювання калейдоскопу своїми руками та складають інструкцію. Створюють презентацію про процеси сприйняття світла та кольору людським організмом. |
||
R (читання+письмо) |
Українська література – читають твори вітчизняних та зарубіжних письменників, в яких описані деякі світлові явища та знаходять підтвердження законам фізики. Українська мова – складають «паспорт» приладу та інструкцію користування приладом; складають пам’ятку «Бережи очі з дитинства». |
||
E (інжиніринг) |
Трудове навчання – визначають необхідні матеріали та конструюють калейдоскоп. |
||
A (мистецтво) |
Образотворче мистецтво – аналізують живописні творчі роботи із зображенням світлових явищ. Мистецтво – розробляють ескізи майбутнього калейдоскопу. |
||
M (математика) |
Математика – здійснюють побудову зображенння в дзеркалі; здійснюють розрахунки вартості витратних матеріалів для майбутнього калейдоскопа, виконують креслення та розраховують розміри приладу. |
||
Складові STEM-проекту |
Предмет, клас, навчальна тема (розділ) |
Навчальні цілі |
Дослідницькі завдання, орієнтовний термін виконання |
S (науки)
|
Фізика, 9 клас. Розділ 2. Світлові явища. |
|
|
Біологія, 8 клас. Тема 9. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи. |
|
|
|
Історія |
|
|
|
T (технології) |
Інформатика. Мережеві технології та Інтернет.
|
|
|
Інформатика. Опрацювання табличних даних. |
|
|
|
Інформатика. Комп’ютерні презентації |
|
|
|
R (читання+письмо) |
Українська література. Леся Українка «У човні». Т.Шевченко поема «Княжна». О. Пушкін «Зимовий ранок». Зарубіжна література. І.Крилов байка «Дзеркало і Мавпа». |
|
|
Українська мова |
|
|
|
E (інжиніринг) |
Трудове навчання. Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки |
|
|
A (мистецтво) |
Образотворче мистецтво. Тема «Живопис» Мистецтво. Тема «Мистецтво в нашому житті» |
|
|
M (математика) |
Математика Тема «Дробові числа і дії з ними». Тема «Звичайні дроби». Тема «Раціональні вирази». Тема «Відрізок. Вимірювання відрізків». Тема «Симетрія відносно прямої». |
|
|
Проектні ризики |
Заходи, спрямовані на зменшення їх негативного впливу |
||
В школі відсутній (поганий) Інтернет-зв’язок |
Запропонувати учням виконувати завдання з пошуку інформації в Інтернеті вдома або на своїх мобільних пристроях. |
||
Теми, розгляд яких передбачено проектом, вивчаються в різних класах та в різні періоди навчального року |
Завдання проекту виконують виключно учні 9-х класів, оскільки всі теми вони вже вивчили протягом навчання в 5-8 класах, а цей проект може стати узагальненням попередніх тем та предметів. |
||
Обладнання, необхідне для реалізації проекту |
|||
Для конструювання проектора |
Дзеркало або пластик, цупкий папір, фарби, прозорий пластик або харчова плівка, пензлик, клей або скотч (ізолююча стрічка), лінійки, рулетка, бісер, намистини. |
||
Для презентації результатів роботи над проектом |
Комп’ютер, проектор, екран (дошка), принтер (для друку пам’ток, паспортів та інструкцій). |
||
Для аналізу художніх творів |
Репродукції картин. |
||
Для створення ескізів майбутнього проектора |
Фарби, папір, олівці тощо. |
||
Для створення креслення майбутнього проектора |
Папір, олівці, лінійки, транспортири тощо. |
||
Програмне забезпечення, необхідне для реалізації проекту |
|||
Для пошуку інформації в Інтернеті |
Комп’ютер+браузер або смартфон+браузер |
||
Для вивчення (перевірки) законів відбивання світла |
Смарфтон та мобільний додаток Науковий журнал від Google, дослідження відбивання світла |
||
Для створення презентацій |
Комп’ютер+програма для створення презентацій (наприклад, MS Power Point) або смартфон+WPSOffice. Альтернатива – он-лайнові редактори (Google - презентації, MS Power Point Online, Sway, Emaze, Prezi тощо). |
||
Для написанні інструкцій, паспортів, пам’яток |
Комп’ютер+програма для роботи з текстом (наприклад, MS Word) або смартфон+WPSOffice. Альтернатива – он-лайнові редактори (Google - документи, MS Word Online, MS One Note, Canva тощо). |
||
Для здійснення розрахунків |
Комп’ютер+програма для роботи з електронними таблицями (наприклад, MS Excel) або смартфон+WPSOffice. |
||
|
Веб-ресурси, необхідні для реалізації проекту |
||
Для планування роботи над проектом |
Google Keep, Google Calendar |
||
Діяльність після виконання проекту |
|||
|
Сконструювати калейдоскопи для дитячого садочка або дитячого будинку. Запропонувати учням згенерувати ідеї для наступних проектів. |