Лабораторне заняття № 5
Тема. Голосні І-И
Мета: закріпити загальні правила стенографічного письма, особливості написання голосних, розвивати навички швидкої раціональної грамотності.
Ключові слова: стенограма, з’єднувальна лінія, діактричний знак, правило строфності.
Прилади і матеріали: інструкційні картки, стенографічний словник, опорні конспекти.
Питання для обговорення
Теоретичний матеріал
Голосні на початку слів.
На початку (та в середині) слів для позначення І-И наступний малий знак піднімають на одну міру і пишуть під контрольною лінією, знак Л – на контрольній лінії, а великі знаки відставляють праворуч на основній лінії письма:
На початку (та в середині) слів для позначення Е-Є будь-який знак, незалежно від розміру, піднімають на половину міри.
Виняток: підлінійний знак Ц, перед яким, як і перед усіма підлінійними знаками, Е-Є не позначаються.
Ера
Межа
Правило лінійності
Якщо в слові один знак піднятий над основною лінією, то наступний знак пишуть на основній лінії (або наближають до неї), а голосну перед цим великим знаком пропускають.
Це правило допомагає зберегти лінійність стенографічного письма.
Завдання 1. Застенографувати і прочитати.
Їжа, ібіс, чибіс, івасі, іграшка, із, ікавка, ікло, ікс, ікра, ім’я Індія, Інга, Іран, Ірак, ішак, іще, їжак, їдь, їж, їсти, їзда, їх, їхати, налити, зима, жир, гриби, афіша, Крим, спить, бити, шрифти, ми, грати, гріти, сідати, шпиль, пил, пити
Завдання 2. Застенографувати і підкреслити префікси у словах.
Розмах, забава, роздати, різьба, розклад, задати, розлад, ясла, ямб, яхта, яма.
Завдання 3. Прочитати стенограму. Застенографувати.
Завдання 4. Накресліть таблицю і випишіть приклади написання І-И на початку, в середині і в кінці слова (по 5 слів).
І-И (на початку) |
|
І-И (в середині) |
|
І-И (в кінці) |
|
Завдання 5. Застенографувати. Прочитайте написане. Виконати вправу 2-3 рази.
Таня, Маша, гарт, заради, запасати, розібрати, розтрата, розтяг, пальма, бабак, хмара, стаж, вдача, стакан, арфа.