Лабораторне заняття № 3
Тема. Скорочений запис слів алфавітними і злитими знаками.
Мета: закріпити загальні правила письма, розвивати навички швидкої раціональної грамотності.
Ключові слова: алфавіт, лінія, овал, петля, злитий знак, з'єднання знаків.
Прилади і матеріали: інструкційні картки, опорні конспекти, стенографічний словник.
Питання для обговорення
Теоретичні відомості
1. «В жизни Н. Н. Соколов был удивительно скромным человеком, типичным интеллигентом дореволюционной еще "закваски". Ходил в длинном и старомодном уже тогда черном пальто, говорил тихим голосом, но убедительно. Жена его, стенограф-практик высокой квалификации, была верной помощницей.
Я познакомился с Николаем Николаевичем в 1969 году после того, как прочитал его статью в журнале "Наука и жизнь". Потом мы довольно часто встречались, в том числе на сборах стенографов - в основном пожилых женщин, очень интересно рассказывавших о съездах партии и Коминтерна, о Потсдамской конференции и Нюрнбергском процессе. Мне довелось в те годы заниматься упрощением и ускорением ввода буквенной информации через разные клавиатуры ЭВМ первых поколений, и у Соколова всегда можно было получить благожелательные советы и замечания.
С 1930-х годов вплоть до конца века у нас существовали достаточно массовые заочные курсы стенографии, в ряде средних учебных заведений стенография входила в учебные планы, издавались учебники. Все это, к сожалению, позади. Еле теплится еще жизнь секции стенографии Всероссийского педагогического общества.
Между тем рукописное письмо и его ответвление - стенография, как и, к примеру, устный счет, остаются необходимыми элементами общего развития, культуры и, надеюсь, никогда не исчезнут. Кандидат технических наук Д. ВЛАСОВ».
2. Видатний російський письменник Федір Михайлович Достоєвський постійно відчував матеріальну скруту. Тож у 1866 р. він вимушений був укласти кабального договору з видавцем на повне зібрання творів з зобов'язанням написати нового роману до 10 друкованих аркушів до 1 листопада. А було на початку жовтня. За цим договором, якщо Достоєвський не встигне до певного терміну написати нового роману, всі права з його твори довічно перейдуть до видавця.
Ось і дійшла Достоєвському думку для прискорення роботи скористатися послугами стенографа.
Тоді - майже століття тому - стенографія мала у Росії невеличке поширення. Письменник звернувся безпосередньо до петербурзькому теоретику П. М. Ольхина, який рекомендував кращу свою ученицю Ганну Григорівну Сниткину.
З 4 по 29 жовтня, впродовж місяця, щодня приходила молода стенографістка до Достоєвського і писала під його диктовку роман "Гравець".
Удень або ввечері вони працювали, а, по ранкам вдома Сниткина переписувала рукою (пишучих машинок тоді не було) продиктоване їй напередодні.
З листа Достоєвського від 2 листопада 1866 р.: "Я тепер наймаю стенографа, і було як і продиктоване по тричі переглядаю і переробляю, тим щонайменше стенографія хіба що вдвічі скорочує роботу. Єдине лише у такий спосіб міг я закінчити до одного місяць десять друкованих аркушів Стелловскому: інакше не написав би і п'яти".
До призначеного терміну роман був готовий.
Після закінчення роману "Гравець" Достоєвський запропонував Ганні продовжувати з нею роботу над романом "Злочин покарання". Сниткина погодилася. Спільна робота зблизила письменники та стенографістку, вони побралися.
Ганна Григорівна аж до смерті Достоєвського надавала йому допомогу як стенографістка. Вона вела стенографічний щоденник, який опублікований 1923 р.
Контрольні запитання
Завдання 1. Застенографувати. Виконати вправу 2-3 рази.
Завдання 2 Застенографувати. Виконати вправу 2-3 рази.
Бв, гб, дб, бж, зб, бз, кб, бл, мб, нб, бн, пб, рб, бр, сб, бс, тб, бт, бф, бх, цб, бц, мп, тв, гк, бл, лд, зр, нк, кв, вп, рп, жк, нт, мп, цр, фв, фз, фк, фд, жт, бд, бж, трв, нпр, смв.
Завдання 3. Застенографувати кожне з'єднання 2-3 рази, потім прочитати свій запис.
Завдання 4. Застенографувати. Виконати вправу 2-3 рази. Прочитати стенограми.
Завдання 5. Застенографувати. Виконати вправу 2-3 рази. Прочитати стенограму.
Завдання 6. Записати 10 стенограм зі словника і запам’ятати їх.
1