Зошит
для лабораторних робіт з хімії
Лабораторна робота №1
Змішати крохмаль та воду у співвідношенні 2:1.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Насипати у стакан мідного купоросу, додати розчин йодиду калію. На листку паперу залишити відбиток пальців, закрити стакан листком паперу і зачекати кілька хвилин.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На попередньо підпалене сухе пальне покласти кілька таблеток глюконату кальцію.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Виверження вулкану
Із пластиліну зробити вулкан з порожниною. Налити туди води. Додати соду та барвник. Зверху налити розчин оцтової кислоти.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Вода піднімається вверх
На серветку нанести плями фломастерами різних кольорів. Опустити серветку у воду.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Краплі барвника
В олію додати каплями харчові барвники. Розмішати. Влити у циліндр з водою. Каплі почнуть опускатись.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Лавова лампа.
У посудину наливаємо олію, додаємо воду, червоний чи синій барвник. Чекаємо розділення суміші і додаємо аспірин.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №2
Властивості кислот та основ
Обладнання: штатив із пробірками, піпетки.
Реактиви: натрій гідроксид, калій гідроксид, вода, метиловий оранжевий, фенолфталеїн, лакмус, універсальний індикатор, розчин кислоти, гранульовані зразки металів
Правила безпеки:
• під час виконання дослідів використовуйте невеликі кількості;
• остерігайтеся потрапляння лугу на одяг, шкіру, в очі; у разі потрапляння негайно змийте речовину великою кількістю води та протріть місце розбавленим розчином борної кислоти.
1) Дія водних розчинів лугів на індикатори
1. Розгляньте видані вам у пробірках зразки гідроксиду Натрію. У якому агрегатному стані вони перебувають?
2. Долийте до кожної пробірки по 3 мл води та акуратно перемішайте, постукуючи по пробірці пальцем. Що спостерігаєте? Який висновок можна зробити про розчинність цих речовин у воді? Порівняйте отримані результати з даними таблиці розчинності.
3. Розділіть уміст кожної пробірки на три частини. Додайте по 2–3 краплі: у першу пробірку — метилового оранжевого, у другу — фенолфталеїну, а в третю — універсального індикатору. Запишіть забарвлення індикаторів.
4. Зробіть висновок щодо можливості виявлення лугів індикаторами.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2)Взаємодія лугів з кислотами в розчині
1. Налийте в пробірку натрій гідроксид об’ємом 1–2 мл і додайте 1–2 краплі розчину фенолфталеїну. Що ви спостерігаєте?
2. Доливайте до лугу краплинами розчин кислоти, доки розчин знебарвиться. Про що свідчить зникнення забарвлення індикатора?
3. Складіть рівняння реакції.
4. Зробіть висновок щодо ознак реакції нейтралізації та можливості доведення факту нейтралізації лугу.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3) Взаємодія кислоти з металами
1. В окремі пробірки помістіть видані вам шматочки цинку та алюмінію.
2. Прилийте в кожну пробірку по 1–2 мл кислоти. Що ви спостерігаєте? З яким металом виділення водню відбувається найінтенсивніше?
3. Запишіть свої спостереження в зошит.
4. Зробіть висновок щодо можливості взаємодії металів з кислотами. Зіставте активність цієї взаємодії з положенням металу в ряду активності.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №3
Властивості солей
Обладнання: штатив із пробірками.
Реактиви: розчини купрум(II) сульфату, залізна пластинка, ферум(II) сульфату, ферум(III) хлориду, натрій гідроксиду, натрій карбонату, магній хлориду, натрій сульфату, калій нітрату.
Правила безпеки:
• під час виконання дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів;
• остерігайтеся потрапляння реактивів на одяг, шкіру, в очі; у разі потрапляння речовини її слід негайно змити великою кількістю води.
1) Взаємодія металів із солями у водному розчині
1. У пробірку з купрум(II) сульфатом занурте залізну пластину. Що спостерігаєте?
2. Запишіть свої спостереження. Складіть відповідні рівняння реакцій.
3. Зробіть висновок, де обґрунтуйте можливість взаємодії солей з металами з погляду положення металів у ряду активності.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) Взаємодія солей з лугами у водному розчині
1. У пробірки налийте по 1–2 мл розчинів солей.
2. До кожної пробірки краплинами приливайте розчин лугу. Які зміни ви спостерігаєте?
3. Запишіть рівняння реакцій та вкажіть колір утворених осадів.
4. У висновку сформулюйте умови взаємодії солей з лугами у водному розчині.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3) Реакція обміну між солями в розчині
1. У три пробірки налийте по 1–2 мл розчину магній хлориду.
2. У першу пробірку додайте стільки ж розчину натрій карбонату, у другу — натрій сульфату, у третю — калій нітрату.
3. Запишіть спостереження в зошит.
4. Складіть рівняння тих реакцій, що відбуваються.
5. У висновку сформулюйте умови, за яких відбуваються реакції обміну у водних розчинах.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №4
Розв’язування експериментальних задач
Теоретична частина
Задача 1. Експериментальним методом доведіть склад хлоридної кислоти.
Задача 2. У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини хлоридної кислоти, натрій хлориду та натрій сульфіту. Використовуючи мінімальне число реактивів, визначте вміст кожної пробірки.
Задача 3. Ґрунтуючись на схемі генетичного зв’язку між класами неорганічних сполук, запропонуйте по три способи добування кальцій сульфіту і барій сульфату. Добудьте кожну сіль не менш як двома способами.
Задача 4. У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини нітратної кислоти, барій нітрату та 1арґентум(І) нітрату. Використовуючи мінімальне число реактивів, визначте вміст кожної пробірки.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________
Практична частина
Обладнання: штатив із пробірками, піпетки.
Реактиви: універсальний індикатор, розчини солей, кислоти.
Правила безпеки:
• використовуйте невеликі кількості реактивів;
• остерігайтеся потрапляння реактивів на одяг, шкіру, в очі; у разі потрапляння лугу або кислоти її слід негайно змити великою кількістю води та протерти місце розбавленим розчином боратної кислоти (у випадку потрапляння лугу) або розчином соди (у випадку кислоти).
Використовуючи надані вам реактиви, продумайте, у який спосіб можна розв’язати задачі, і проведіть відповідні досліди. У зошиті складіть план експерименту, запишіть свої спостереження, відповідні рівняння реакцій та зробіть висновки.
Задача 1. У трьох пробірках містяться розчини калій гідроксиду, кислоти та натрій хлориду. Використовуючи мінімальне число реактивів, визначте вміст кожної пробірки.
Задача 2. У трьох пробірках містяться натрій сульфат, натрій хлорид та кислота. Визначте за допомогою не більше ніж двох реактивів уміст кожної пробірки.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________