Лабораторна робота № 7
Тема: Хімічні властивості металів.
1. Мета роботи: Дослідити хімічні властивості металів і їхніх сполук.
2. Матеріали і обладнання: Метали:алюміній,цинк,олово,залізо,мідь. Розчини: хлоридна і сульфатна кислоти,натрій гідроксид,купрум сульфат,алюміній хлорид,магній сульфат.
3. Вказівки на теоретичний матеріал:
Література 1,стор 117-162.
4.Теоретичні положення.
Атоми хімічних елементів у хімічних реакціях завжди віддають електрони Тому метали,взаємодіючи з різними речовинами,є відновниками.
Активні метали реагують із багатьма неметалами за звичайних умов,а менш активні-за підвищеної температури. Наприклад:
2 К + CI2 = 2 KCI
Реакції з водою. За звичайний умов з водою взаємодіють лужні та лужноземельні метали. Продуктами кожної реакції є луг і водень.
2Ca + 2H2O = 2Ca(OH)2 + H2
Реакції з кислотами.Для прогнозування можливості реакції між металом і кислотою використовують ряд активності металів. Метали,розміщені зліва від водню,взаємодіють з кислотами з виділенням водню (крім нітратної кислоти).
Fe + H2SO4 = FeSO4 + H2
Реакції з лугами. Із лугами взаємодіють амфотерні метали: цинк,алюміній,олово,свинець,берилій. Продукти реакції-сіль і водень.
Zn + 2KOH = K2ZnO2 + H2
Реакції з розчинами солей. Метали взаємодіють із солями у водному розчині з утворенням інших металів і солей. Такі реакції відбуваються,якщо метал-реагент активніший за метал-продукт,тобто розміщений у ряду активності зліва від нього.
5. Порядок виконання роботи:
Дослід 1 Порівняння властивостей металів у реакціях з кислотою.
Помістіть в одну пробірку гранулу алюмінію,в другу-цинку,в третю-олова,в четверту - міді. Добавте в кожну по 2мл розведеної хлоридної кислоти. Що спостерігаєте?Чи узгоджується результат дослідження із розміщенням металів у ряду активності?Напишіть рівняння реакцій і розберіть їх з точки зору окиснення-відновлення методом електронного балансу.
Дослід 2 Порівняння активності металів у реакціях із сіллю в розчині.
Помістіть в одну пробірку гранулу цинку,в іншу-гранулу олова. Добавте в кожну по 2мл розчину купрум сульфату.Що спостерігаєте?який метал виявляє більшу хімічну активність?Напишіть рівняння реакцій в йонно-молекулярному вигляді.
Дослід 3 Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерності.
Налийте у пробірку 2мл розчину алюміній хлориду і добавляйте по краплям розчин натрій гідроксиду до утворення осаду. Опишіть зовнішній вигляд алюміній гідроксиду. Половину осаду перелийте в іншу пробірку. Доведіть,що алюміній гідроксид є амфотерним. Для цього в першу пробірку додайте розчин сульфатної кислоти,а в другу-розчин лугу. Що спостерігаєте?Напишіть рівняння у йонно-молекулярній формі.
Дослід 4.Відношення заліза до розчинів лугу,кислоти і солей.
У чотири пробірки помістіть залізні ошурки. У першу налийте 2мл розчину натрій гідроксиду,в другу -хлоридної кислоти,в третю- купрум сульфату,в четверту-магній сульфату. Що спостерігаєте?Запишіть рівняння в йонно-молекулярному вигляді.
6.Питання для самоперевірки:
1.Напишіть рівняння реакцій,що виражені схемами:
a) Аl +3 + 3OH- = Al(OH)3
б) 2Na0 + 2H + = 2Na+ + H2
2.Напишіть рівняння реакцій,що лежать в основі схем:
а) Fe – FeO – FeSO4 – Fe(OH)2 – FeO – Fe
б) Mg – MgCl2 – Mg(OH)2 – Mg(NO3)2
3.Магній карбонат,масою 4,2 кг нагріли без доступу повітря. Який об'єм газу виділився?
4.Маючи кальцій оксид та гідроксид,добудьте двома способами кальцій сульфат. Напишіть рівняння реакцій.
5.Залізний порошок масою 7г з масовою часткою домішок 20% розчинили в надлишку сульфатної кислоти. Яка маса солі та який об'єм газу утворилися?
7.Зміст звіту:
1.Тема та мета роботи
2.Аналіз дослідів
3.Висновки
4.Відповіді на питання для самоперевірки
8. Домашнє завдання:
1.Підготувати бланк звіту
2.Вивчити властивості металів
9.Література:
1.П.П.Попель,Л.С.Крикля Хімія,Підручник для 10 класу
2.А.Н.Ярошенко Хімія,Підручник для 10 класу.
3.А.В.Домбровський,Н.І.Лукашова. Хімія,Підручник для 10-11кл.