Лекція. ВАЛИ ТА ОСІ
План лекції:
1 Призначення валів і осей
2 Класифікація валів
3 Основні конструктивні елементи валів
4 Умови роботи, види відмов, матеріали валів
1 Призначення валів і осей
Вали та осі служать для закріплення насажених на них деталей і забезпечують геометричну вісь обертання цих деталей. При цьому вали сприймають сили, які діють на деталі, і передають їх на опори.
На відміну від валів осі не передають корисного обертального моменту і зазнають лише деформації згину, а вали – деформації як згину, так і кручення. Осі є окремим випадком валів і можуть бути рухомими та нерухомими, вали – лише рухомими.
2 Класифікація валів
Вали поділяють за конструкцією та формою на:
1) прямі (вивчаються в курсі деталей машин);
2) колінчасті (наприклад, для поршневих машин);
3) гнучкі (в зуболікувальному обладнанні, для спідометрів автомобілів).
Вали поділяють за формою поперечного перерізу на:
1) гладкі суцільного перерізу;
2) порожнисті (вали карданних передач, шпинделі токарних верстатів);
3) шліцьові.
Прямі вали поділяють на:
1) гладкі циліндричні (сталого перерізу);
2) ступінчасті;
3) вали-шестерні;
4) вали-черв'яки;
5) фланцеві.
Для з'єднання вузлів і агрегатів між собою (наприклад, у прокатному обладнанні, текстильних машинах) використо-вуються торсійні вали, які передають моменти і не несуть на собі ніяких закріплених деталей.
У ряді машин (дорожно-будівельні, прядильні) для передачі моменту від одного двигуна до декількох виконавчих органів застосовуються довгі складені вали, їх називають трансмісійними.
Вали редукторів і інших механізмів, як правило, є ступінчастими, що дає змогу:
1) наблизити форму вала до бруса однакового опору;
2) легко складати та розбирати деталі, посажені на вал;
3) виконувати осьову фіксацію деталей;
4) поділити та реалізувати технічні вимоги на виготовлення вала за поверхнями щодо точності та шорсткості.
3 Основні конструктивні елементи валів
Конструктивна форма будь-якого вала зумовлена:
1) розмірами та типом деталей, насажених на нього;
2) величиною і напрямом навантажень;
3) способами закріплення деталей на валах;
4) умовами складання та виготовлення.
Діаметри валів визначають з розрахунків на міцність, жорсткість, вібростійкість aбo за конструктивними міркуваннями, потім округлюють до стандартних значень.
Основні конструктивні елементи валів (рис. 1):
1 – галтель – плавний перехід із радіусом r (r > 0,1d) між двома циліндричними поверхнями з різними діаметрами (d < D);
2 – шпонковий паз, в який вставляють шпонку;
3 – кільцева проточка – канавка (за ГОСТ) для виходу різального інструмента, шліфувального круга тощо;
4 – конічна посадочна поверхня і різь (стандартні);
5 – цапфа – опорна поверхня вала;
6 – п'ята – опорна поверхня вала, яка сприймає лише осьову силу і взаємодіє з опорою – підп'ятником;
7 – центрові отвори, лиски, шліцьові пази, фаски та інші.
Усі ці елементи – це місця різкої зміни форми і зони максимального напруження в перерізі вала, тому їх називають концентраторами напружень.
Рисунок 1 – Прямий ступінчастий вал і його конструктивні елементи
4 Умови роботи, види відмов, матеріали валів
Вали сприймають сили з боку передач і зазнають складної деформації: згин, кручення, розтяг, стискання. У процесі роботи можливі поломки статичні та утомні, а також деформації неприпустимих значень.
У зв'язку з цим основними критеріями працездатності є міцність, жорсткість і вібростійкість. У валів, які працюють у парі з підшипниками ковзання, важливо забезпечити зносостійкість цапф.
Практикою встановлено, що руйнування валів і осей швидкохідних машин у більшості випадків має утомний характер, тому основним для валів є розрахунок на опір утоми. Крім того, їх розраховують на жорсткість і вібростійкість.
Для виготовлення валів (осей) використовують сталі вуглецеві (переважно 30, 40, 45 і 50) і леговані (40Х, 40ХН, 40ХНМА та ін.) у вигляді прокату або поковок. Вид термічної обробки – покращання. Вали, які працюють у парі з підшипни-ками ковзання, а також шліцьові вали виготовляють зі сталей марок 20Х, 20ХН із цементацією і подальшим загартовуванням.
Теми для додаткового самостійного вивчення
1. Розрахунки валів та осей на міцність, жорсткість, вібростійкість.
2. Конструктивні та технологічні способи підвищення опору утоми та жорсткості валів.
Література
1 Решетов Д. Н. Детали машин – М. : Машиностроение, 1989. – 496 с.
2 Иванов М. Н. Детали машин : учеб. для студентов высш. техн. учеб. заведений. – М. : Высш.шк., 1991. – 383 с.
3 Иосилевич Г. Б. Детали машин. – М. : Машиностроение, 1988. – 368 с.
4 Заблонский К.И. Детали машин. – К.: Вища шк., 1985. –518с.