Гендер - З наукової перспективи… Термін виник у Великій Британії, в середині ХІХ ст. Ґендер – досить складне поняття, оскільки розкриває багатоаспектний зміст явища. У науковій літературі воно вживається в кількох значеннях: -ґендер як соціально-рольова й культурна інтерпретація рис особистості та моделей поведінки чоловіка і жінки, на відміну від біологічної; ґендер як набуття соціальності індивідами, що народилися в біологічних категоріях жіночої або чоловічої статей; ґендер як політика рівних прав і можливостей чоловіків та жінок, а також діяльність зі створення механізмів щодо її реалізації
. чоловікам приписують такі якості як рішучість, наполегливість, відвага, впевненість в собі, вміння вести підприємницьку діяльність. жінкам – нерішучість, пасивність, обережність. Чоловіків вважають більше схильними до лідерства, жінки, більш амбіційними. Жінка вважається схильною до покірності, слабкості, залежності.
Завдання для учнів: Поділіть навпіл великий аркуш паперу. На одній половинці напишіть «жінка», на іншій – «чоловік». ( Коротко нагадайте групі правила мозкового штурму, а потім запропонуйте перелічити всі ті слова, які зазвичай характеризують жінок (наприклад: ніжна, тендітна, лагідна, вродлива...). До списку додайте слово «мати». Відповідно заповнюється друга половина. Зрозумілою, що там ви додасте (якщо цього не зробить група) слово «батько».) Після завершення роботи кожна група презентує свою характеристику чоловіка та жінки,а тепер візьміть і замініть «заголовки» – закресліть слово «жінка» і напишіть «чоловік»; відповідно замініть в іншій колонці слово «чоловік» на «жінка». (Група має визначити, чи зміняться від цього характеристики. Підведіть групу до того, що всі характеристики, крім слів «мати» та «батько», залишаться незмінними.)
Завдання . Гра «Вовк і заєць» Мета: закріплення попередньої та введення нової інформації в ігровій формі. Необхідне обладнання: дві плюшеві іграшки-тваринки, або два приблизно однакових за розміром предмета. Всі присутні сидять у колі. Один із предметів зображує зайця, інший – вовка. Ці предмети потрібно швидко передавати одне одному: спочатку зайця, потім вовка. І той, й інший предмети повинні пройти через всі руки, нікого не оминувши. Зверніть увагу, що вовк має наздогнати зайця. Якщо йому це вдасться, то запропонуйте гру продовжити. Але тепер заєць має переслідувати вовка. Обговорення: Ми всі розуміємо біологічну статеву різницю між людьми. Але існує ще й така різниця, як ґендер. На відміну від біологічної, ця статева різниця існує тільки в головах людей. Так, якщо ми вважаємо, що тільки вовк має бігати за зайцем, то нас здивує, коли заєць побіжить за вовком. Проте, якщо ми будемо «вірити», що зайці також переслідують вовків, то така поведінка зайця буде здаватися нам єдино правильною.
Вправа «Вчора, сьогодні, завтра» Мета: підвести групу до розуміння ґендерних ролей чоловіків і жінок. (Необхідно сформувати три команди. Роздайте командам по аркушу ватману та по два маркери різного кольору.) Протягом 10 хв. кожна команда має виконати два завдання: розділити аркуш навпіл і на одній половині одним кольором написати відповіді на перше завдання, а на другій половині – на друге завдання. Завдання командам: Опишіть, як ви уявляєте жінку, яка її роль, її пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля. Опишіть, як ви уявляєте чоловіка, яка його роль, його пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля. При цьому перша команда буде описувати жінку й чоловіка сто років тому, друга команда – сьогоднішніх, а третя – через сто років. Одна особа від кожної команди презентує роботу своєї малої групи.