Методична розробка лекційного заняття із внутрішньої медицини, спеціалізація Лікувальна справа
Волинська обласна рада
Управління охорони здоров’я Волинської облдержадміністрації
Вищий комунальний навчальний заклад
«Ковельський медичний коледж»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
ЛЕКЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
ГЛОМЕРУЛОНЕФРИТИ
з дисципліни
«ВНУТРІШНЯ МЕДИЦИНА»
для спеціальності «Лікувальна справа»
Підготувала викладач
внутрішньої медицини
Кравчик Л.В.
1.Тема заняття:Гострі та хронічні гломерулонефрити
Навчальна дисципліна: Внутрішня медицина
Спеціалізація: Лікувальна справа
Кількість годин: 2
2. Результати навчання:
здатність
здатність
здатність
здатність
здатність
здатність
здатність
3. Методи навчання:
3.1. Словесні методи навчання
3.1.1Пояснення – коментування навчального матеріалу, використовується в процесі закріплення знань під час опитування.
3.1.2. Інструктаж
Вступний інструктаж – знайомство студентів із правилами техніки безпеки.
Поточний інструктаж – здійснюється в процесі виконання роботи студентами.
3.1.3. Бесіда
Вступна бесіда – знайомство з темою заняття (актуальність, мотивація навчальної діяльності).
Евристична бесіда – підведення студентів до самостійних висновків, формулювань, визначень.
Катехізична бесіда – проводиться на основі чітко сформульованих запитань викладача та відповідей студента.
3.1.4. Розповідь
Описова розповідь
3.1.5. Дискусія – обговорення роботи в малих групах, при використанні ділових ігор, кейс-методів.
3.2. Наочні методи навчання
3.2.1. Ілюстрування – схеми, малюнки.
3.2.2. Демонстрування – навчальних відеороликів, виписок із історій хвороб, результатів дослідження крові, сечі, інструментальних методів.
3.3. Практичні методи навчання
3.3.1. Тренувальні вправи – розв'язування ситуаційних задач.
3.4. Інтерактивні методи навчання
3.4.1 Метод мікрофона.
3.4.2. Метод незакінченого речення.
3.4.3. Ромашка запитань Блума.
3.4.4. Кейс-метод.
4. Методи контролю:
5. Міжпредметна інтеграція:
№ п/п |
Дисципліни |
Знати |
Уміти |
І. |
Попередні (забезпечуючі) дисципліни
6. Загальний догляд за хворими та медична маніпуляцій на техніка
|
Фахову термінологію українською мовою
Основи теорії держави й права
Психологічні основи спілкування
Сечові та статеві органи. Процеси виділення
Загальну характеристику, причини та механізми розладу клубочкової фільтрації, канальцевої реабсорбції. Основні форми порушення діурезу і складу сечі. Поняття про недостатність нирок, її форми, причини та прояви.
Клінічні симптоми захво-рювань нирок. Спостереження і догляд за хворими з порушенням функції нирок і сечових шляхів
|
Використовувати українську мову в процесі навчання та праці Орієнтуватись у системі права України, а також в юридичних актах, що мають безпосереднє відношення до майбутньої роботи Розпізнати тип хворого за поведінковою реакцією; скласти план поведінки медичного працівника з пацієнтами різних типів клінічних класів Визначити органи сечової та статевої системи, їх топографію і проекцію на скелет. Діурез, склад сечі Загальну характеристику, причини та механізми розладу клубочкової фільтрації, канальцевої реабсорбції. Основні форми порушення діурезу і складу сечі. Поняття про недостатність нирок, її форми, причини та прояви. Допомогти хворому в ліжку під час сечовипускання; застосу-вати сечоприймач; провести катетеризацію сечового міхура мяким катетером. Визначити добовий діурез, добовий баланс |
ІІ. |
Наступні дисципліни, ті, що забезпечуються
Всі клінічні дисципліни |
Основні скарги та симптоми, характерні для захворювань нирок. Гострий гломерулонефрит, визначен-ня, етіологія, патогенез. Клінічна картина гострого гломерулонефриту, усклад-нення, методи діагностики. Лікування, диспансеризація хворих. Хронічний гломеру-лонефрит, визначення, етіологія, патогенез, класифікація. Клінічна картина, лабораторно-інструментальна діагнос-тика, диспансеризація хворих. Профілактика гломерулонефритів, особ-ливості догляду за хворими.
|
Обстежити пацієнтів із гострим та хронічним гломерулонефритом; скласти схему додаткових методів дослідження, підготувати пацієнтів до лабораторних та інстру-ментальних досліджень; оцінити результати лабораторного досліджен-ня; надати невідкладну допомогу у разі еклампсії, гострої лівошлуночкової недостатності, гострої ниркової недостатності; заповнити медичну документацію, виписати рецепти |
ІІІ. |
Внутрішньопредметна інтеграція між темами даної дисципліни
|
Основні скарги та симптоми, характерні для захворювань нирок. Гострий гломерулонефрит, визначен-ня, етіологія, патогенез. Клінічна картина гострого гломерулонефриту, усклад-нення, методи діагностики. Лікування, диспансеризація хворих. Хронічний гломеру-лонефрит, визначення, етіологія, патогенез, класифікація. Клінічна картина, лабораторно-інструментальна діагнос-тика, диспансеризація хворих. Профілактика гломерулонефритів, особ-ливості догляду за хворими.
|
Обстежити пацієнтів із гострим та хронічним гломерулонефритом; скласти схему додаткових методів дослідження, підготувати пацієнтів до лабораторних та інстру-ментальних досліджень; оцінити результати лабораторного досліджен-ня; надати невідкладну допомогу у разі еклампсії, гострої лівошлуночкової недостатності, гострої ниркової недостатності; заповнити медичну документацію, виписати рецепти |
6. Література:
Навчальна:
Основна
Додаткова
Методична
Основна:
1.Губенко І. Я.,Карнаціка О.С. Основи загальної і медичної психології, психічного здоров'я та міжособового спілкування. Київ: ВСВ Медицина, 2013. 296 с.
2.Максименко С. Д.,Філоненко М. М. Педагогіка вищої медичної освіти: підручник.Київ: Центр учбової літератури, 2014. 288 с.
3. Філоненко М. М. Методика викладання у вищій медичній школі на засадах компетентнісногопідходу.Київ, 2016.88 с.
Додаткова:
1. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Автор-укладач Наволокова Н.П. Харків:Вид.група «Основа», 2012. 176с.
№ П/П |
Основні етапи лекції та їх зміст |
Тип лекції, методи і засоби активізації студентів, обладнання |
Розпо-діл часу в % або хв. |
1. |
Підготовчий етап Визначення актуальності теми, навчальних цілей лекції та мотивація
|
Див. п. 1 і 2 |
5 хв. |
2. |
Основний етап
План викладення лекційного матеріалу
|
Тематична лекція Графологічні структури Схеми Питання Тестові завдання Ситуаційна задача Медичний інструментарій Презентація (слайд-шоу) |
70 хв.
|
3. |
Заключний етап
Завдання для самопідготовки студентів |
Див. орієнтовну карту для самопідготовки студентів Тема для само- підготовки : Пієлонефрит Література: Швед М.І. Терапія. Тернопіль: Укрмедкнига, 2007. с……………… |
5 хв. |
8. Підготовчий етап. 5 хв
Організаційна частина заняття.
Привітання, встановлення психоемоційного зв'язку зі студентами, перевірка присутності на занятті, зовнішнього вигляду.
Повідомлення теми, мети заняття.
Тема заняття: Гломерулонефрит.
Мета заняття:
вивчити етіологію, патогенез, клінічні прояви гломерулонефриту, основні принципи діагностики та лікування; навчитися проводити диференційну діагностику больового синдрому у черевній порожнині та поперековій ділянці; навчитися проводии підготовку хворого до додаткових обстежень, інтерпретувати дані ЗАК та ЗАС.
Мотивація навчальної діяльності:
Зміна кліматичних умов, висока індустріалізація, порушення екології, міграція населення і багато інших чинників ставлять усе більше вимог до організму людини і сприяють зниженню його акомодаційних можливостей. Тому хвороби нирок зустрічаються частіше, ніж інші хвороби.
Сечовидільна система забезпечує виведення з організму азотистих шлаків, рідини. Ця система регулює АТ, об’єм циркулюючої крові, підтримує кислотно-лужну рівновагу та електролітний обмін в організмі. Захворювання нирок і сечових шляхів дуже небезпечні. Тривалість життя пацієнта із захворюваннями нирок залежить від клінічних форм хвороби, функціонального стану нирок і своєчасної діагностики. Актуальність вивчення різних питань із нефрології і зацікавленість широкого кола лікарів цією проблемою обумовлені тим, що захворювання нирок посідають значне місце серед хвороб, а також тяжкістю прогнозу, складною діагностикою і проблемою раціонального лікування цієї групи хворих.
Від фельдшера, його професійних здібностей залежить своєчасність діагностики, а саме головне – надання невідкладної допомоги хворим, у яких виник гострий стан унаслідок хвороб нирок.
9. Основний етап. 70 хв
Визначення. Гломерулонефрит - це двобічне, у більшості випадків імуноопосередковане ураження нирок з переважно клубочковою локалізацією патологічних змін (Л.А. Пиріг, 1995).
В основному, ГН вважається самостійною нозологічною формою захворювання нирок. Однак нерідко він розглядається, як збірне поняття, яке об’єднує різні гломерулопатії, чи є наслідком ураження нирок при інших (системних) захворюваннях та патологічних станах.
Етіологія, патогенез. Етіологічним чинником ГН в класичному варіанті є стрептококова інфекція різноманітної локалізації, зумовлена гемолітичним стрептококом групи А.
Водночас, збудником ГН можуть бути стафілококи, пневмококи, мікоплазми, адено та риновіруси, вірус гепатиту В.
Важливим етіологічним фактором ГН вважається переохолодження організму.
Схема патогенезу ГН
Антигенна стимуляція (бактерії, віруси, мікоплазми)
↓
Формування імунних комплексів (антиген, антитіло, комплемент С3),
які мають різний електричний заряд
↓
Фіксація циркулюючих імунних комплексів на структурних сегментах стінки клубочків (формування субендотеліальних, інтрамембранозних, субепітеліальних, мезангіальних депозитів)
↓
Формування цитокінів
↓
Хемотаксис поліморфно ядерних лейкоцитів, моноцитів, еозинофілів
Активація протеолітичних ферментів
↓
Розчинення генетично чужих фіксованих імунних комплексів
↓
Ушкодження капілярів клубочків (збільшення проникливості їх базальної мембрани для компонентів плазми);
Схема хронізації процесу
Контакт тромбоцитів з ушкодженим ендотелієм
↓
Гіперагрегація тромбоцитів, функціональна активація
↓
Збільшення синтезу тромбоксану А2
↓
Порушення регіонарної гемодинаміки і підвищення проникливості судинної стінки
Класифікація.
Таблиця 4.1.
Класифікація ГН (за Пирогом Л. А. 1995 р.)
Форма |
Варіант |
Стадія |
Додаткова х-ка |
Гостра |
сечовий синдром, нефротичний синдром |
|
Гематуричний компонент, Гіпертензія Затяжний перебіг |
Хронічна |
те саме |
|
Гематуричний компонент, Фаза загострення, ремісії |
Швидко-прогресуюча |
|
Доазотемічна, азотемічна |
|
Згідно даних сучасної світової літератури, для характеристики гломерулонефриту використовують класифікаційні елементи, приведені в наступній таблиці.
Таблиця 4.2.
Класифікаційні ознаки гломерулонефриту
Гломеруло-нефрит |
Синдром |
Процес |
Наяв-ність гіпер-тензії |
Функція нирок |
Розвиток на тлі |
Гострий Швидко прогре-суючий Хронічний |
сечовий нефри-тичний нефро-тичний |
активний ремісія |
наявна відсутня |
без порушення функції з порушенням функції |
Систем-ного захворю-вання васкуліту (ANCA+) |
Примітка: ANCA+ - наявність антинейтрофільних цитоплазматичних антитіл.
Гломерулонефрит вважають гострим за його тривалості до 1 року. Враховуючи нерідко прогресуючий перебіг, під час формулювання діагнозу принциповим є визначення понять “гострий” і “хронічний” гломерулонефрит. Хронічним є процес, який триває понад 1 рік. Перебіг і прогноз гломерулонефриту визначають за морфологічним субстратом, який отримують під час нефробіопсії. Стан функції нирок має значення лише за наявного її порушення.
Приклад формулювання діагнозу.
1. Гострий гломерулонефрит, нефротичний варіант, артеріальна гіпертензія.
2. Хронічний гломерулонефрит, нефротичний варіант, фаза ремісії, ХНН-О.
3. Швидкопрогресуючий гломерулонефрит, доазотомічна стадія.
Клінічна картина.
Гострий гломерулонефрит.
Основні симптоми еклампсії: після скрикування або глибокого вдиху виникають тонічні і клонічні судоми поперечносмугастих дихальних м’язів та діафрагми, втрата свідомості, ціаноз обличчя, шиї, набухання шийних вен, розширення зіниць, виділення шуми з рота, прикус язика, шумне дихання, напружений пульс, підвищення артеріального тиску, ригідність м’язів, патологічні рефлекси.
Хронічний гломерулонефрит (ХГН). N03.
Швидкопрогресуючий ГН. N01.
Характерний гострий початок з розвитком сечового, нефротичного, гіпертензивного, астенічного, мозкового синдромів, а також з проявами серцево – судинної недостатності, енцефалопатія, синдрому ДВЗ.
Діагностичні критерії диференціального діагнозу.
Діагностика ГГН ґрунтується на наявності тріади симптомів (набряки, гіпертензія, зміни сечі), а також на причинному зв’язку з інфекційними захворюваннями та переохолодженням.
ХГН діагностують на підставі перенесеного в минулому ГГН і наявності основних синдромів: сечового, нефротичного, гіпертензивного.
Основний метод верифікації діагнозу ГН – прижиттєва біопсія нирок.
Перебіг, ускладнення, прогноз.
ГГН у 40–60% завершується видужанням, у решти хворих переходить у хронічну форму чи у швидкопрогресуючий ГН. Рідко бувають смертельні наслідки ГГН. Перебіг ХГН залежить від клінічного варіанту:
Умовою прогресуючого перебігу є високий ступінь протеїнурії (особливо в поєднанні з еритроцитурією), а також неселективна протеїнурія. Швидке прогресування ХГН відзначається в осіб похилого віку, у чоловіків при наявності вогнищ хронічної інфекцій, частих респіраторних інфекцій, хронічних захворюваннях легень. Такий перебіг притаманний для всіх типів мембранопроліферативного, фокально-сегментарного, фібропластичного ГН.
У випадку ГН з мінімальними змінами і мезангіопроліферативного – перебіг тривалий, стабільний. Швидкопрогресуючий ГН призводить до летального наслідку приблизно протягом 2-х років від початку захворювання. Прогноз несприятливий у більшості випадків.
Ускладнення ГН. Серцева недостатність, еклампсія, крововилив в мозок, гостра та хронічна ниркова недостатність, гострі порушення зору (сліпота в наслідок спазму та набряку сітківки).
Лікування ГН. Режим: показана госпіталізація в терапевтичне або спеціалізоване нефрологічне відділення. Ліжковий режим до зникнення набряків та артеріальної гіпертензії (в середньому – 2 – 4 тижні).
При гострому швидкопрогресуючому та загостренні хронічного ГН.
Лікувальне харчування:
Етіотропне лікування: показане при доведеній ролі стрептококової інфекції:
Пеніцилін призначають по 500 тис. ОД через 4 год. Дом’язево протягом 10-14 днів.
Можна застосовувати також напівсинтетичні пеніциліни (оксaцилін, ампіокс по 0,5 г в/в 4 рази на добу) або еритроміцин по 0,25 г 6 разів на добу.
Патогенетичне лікування включає:
Преднізолон в дозі 1 мг/кг на добу протягом 1,5-2 місяців з наступним зменшенням дози на 2,5-5 мг через кожних 5-7 днів.
Азатіоприн (імуран), 6-меркаптопурин по 2-3 мг на 1 кг маси тіла (150 – 200 мг) на добу.
Циклофосфамід по 1,5-2 мг/кг (100-150 мг) на добу.
Лейкеран по 0,2 мг/кг на добу.
Сандімун (циклоспорін) по 5-7 мг/кг на добу.
Тривалість курсу лікування цитостатиками 4-8-10 тижнів. Надалі – підтримуючі дози (1/2 чи 1/3 від оптимальної) протягом 4-6 міс.
При одночасному застосуванні преднізолону та цитостатиків призначають половинні дози препаратів.
При високій активності ГГН, ХГН, швидкопрогресуючому перебігу та різко вираженому – нефротичному синдромі показана пульс-терапія: Метил преднізолон (метилпреднізолон, солюмeдрол) – щодня довенно крапельно по 1000мгм2 препарату впродовж 3-х днів. Надалі продовжують лікування преднізолоном дозою, яку хворий приймав до пульс-терапії. Для пульс-терапії застосовують циклофосфамід по 10-20 мг/кг х 1 раз на 4 тижні.
Існує поєднана схема пульс-терапії за І.Є. Тереєвою, 1995.
1-й день 600-1200мг циклофосфаміду і 1000мг метил преднізолону; 2, 3-й дні – по 1000мг метилпреднізолону.
Лікування антикоагулянтами та антиагрегантами.
Гепарин по 5000–10000 ОД через кожних 4–6 год. Курс – 6–8 тижнів.
За 1–2 дні до завершення лікування гепарином призначаються непрямі антикоагулянти протягом 1 – 2 місяців.
Фенілін за схемою:
1-й день по 0,03 х 3 рази в день, надалі по 0,045 – 0,06 мл на добу.
Курантил 225 – 400мг на добу протягом 6 – 8 тижнів. Підтримуюча доза 50 – 75 мг – 6 – 12 міс.
Тиклід по 250 мг 2 рази на добу.
Трентал по 0.2 – 0,3 г на добу.
Вольтарен (ортофен) 75 – 150мг на добу протягом 4 – 8 тижнів.
Індометацин по 50 мг на добу.
Бруфен (ібупрофен) по 400 мг на добу.
Амінохінолінові сполуки по 0,5 – 0,70 гр на добу протягом 3 – 6 тижнів, надалі в підтримуючій дозі 0,25 гр декілька місяців.
Плаквеніл по 0,2 ( 1 таб) 1 раз на добу впродовж 8 – 12 місяців.
Симптоматичне лікування:
(див. розділ “Лікування артеріальної гіпертензії”);
Гіпотіазид по 50 – 100 мг на добу;
Фуросемід по 40 – 80 мг на добу;
Триампур по 1 табл 2 - 3 рази на день;
Верошпірон (альдактон) по 75 – 200 мг на добу Ф.В.: табл. По 0, 025;
Амінокапронова к-та 5 % р-н по 100 – 150 мг 1 – 2 рази на добу протягом 3 – 5 днів довенно краплинно. Ф.В.: флакон 5% р-н 100,0;
Етамзилат 2,5 % р-н по 2 мл дом’язево 2 рази на добу 7 – 10 днів, надалі по 1 – 2 табл. 3 рази на добу.
Аскорутин по 1 табл 3 рази на добу.
Аскорбінова к-та по 0,05 – 0,1 3 рази на добу.
Пасивна терапія анти – HLA – антитілами:
Застосовується сироватка, отримана від жінок, сенсибілізованих до HLA- антигенів, що відбулася внаслідок попередніх вагітностей, несумісних за системою HLA. Курс лікування: 2 – 4 довенозних введень плазми, кожне об’ємом не більше 225 мл.
Еферентна терапія.
Фітотерапія ГН проводиться із застосуванням настоїв та відварів наступних лікарських рослин: корінь петрушки, кора дуба, квітки ногідок, насіння льону, вівса, листя м’яти, трава споришу, сушениці болотної, чебрецю, деревію, звіробою, хвоща польового, пастушої сумки та інші. Рекомендуються свіжі ягоди та фрукти: чорниць, суниці, смородина, обліпиха, кавуни, яблука, груші, виноград.
Профілактика. Спеціальні заходи відсутні. Рекомендовано уникати респіраторних та інших інфекцій, їх своєчасне лікування, уникнення алергічних станів, дотримання здорового способу життя. Хворим протипоказані щеплення та вакцинації. Заходи вторинної профілактики також включають: завчасне виявлення та лікування ГГН, стабілізація та гальмування процесу прогресування ХГН. У кожному конкретному випадку необхідно вирішити питання переривання вагітності.
Особи, які перехворіли на ГНН, а також хворі на ХГН, звільняються від значних фізичних і розумових навантажень від роботи під час нічних годин, а також їм протипоказана робота пов’язана з переохолодженням, важкістю, тривалим перебуванням у вертикальному положенні.
Санаторно – курортне лікування. Приморські кліматичні курорти на Південному березі Криму, а також Трускавець
10. Матеріали методичного забезпечення
основного етапу заняття
Структурно-логічна схема змісту теми заняття
Контрольні питання для індивідуального опитування
Метод мікрофона
Метод незакінченого речення
1. Гломерулонефрит це…
2. Найчастіше причиною гломерулонефриту є …
3. Для гломерулонефриту характерна наявність наступних синдромів:…
4. Для діагностики гломерулонефриту призначають наступні методи…
5. Рівень білка у сечі при гломерулонефриті становить…
6. Пацієнти із гломерулонефритом лікуються стаціонарно…
7. Гострий гломерулонефриту часто закінчується …
8. При хронічному гломерулонефриту загибель ниркової тканини призводить до розвитку…
9. Етіотропне лікування – це застосування…
10.Диспансерний огляд хворих на гломерулонефрит проводиться не менше ніж…
Метод "Ромашка запитань Блума"
Прості питання:
Уточнюючі питання:
Практичні питання:
Інтерпретаційні питання:
Творчі питання:
Оцінні питання:
Тестові завдання
Еталон відповіді
2. Виберіть додаткові методи дослідження, які застосовують для діагностики гломерулонефриту:
Еталон відповіді
1, 2, 3, 5, 8, 9
Встановіть відповідність між групами лікарських засобів
та їх представниками
Групи препаратів |
|
|||||||||
Вера- паміл |
Бісо- пролол |
Предні-золон |
Гепарин |
Еритро-міцин
|
Ділтіа- зем |
Куран-тіл |
Коріол |
Вольта-рен |
||
b-адрено блокатори |
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
Антагоністи кальцію |
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Глюкокорти-костероїди |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
Антиа греганти |
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
Антибіотики |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
Нестероїдні протизапальні препарати |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Еталон відповіді:
Групи препаратів |
|
|||||||||
Вера- паміл |
Бісо- пролол |
Предні-золон |
Гепарин |
Еритро-міцин
|
Ділтіа- зем |
Куран-тіл |
Коріол |
Вольта-рен |
||
b-адрено блокатори |
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
Антагоністи кальцію |
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Глюкокорти-костероїди |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
Антиа греганти |
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
Антибіотики |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
Нестероїдні протизапальні препарати |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
Ситуаційна задача (типова)
Виклик додому машини ШД. Хвора К., 45 років, непритомна. Зі слів родичів, занедужала 5 днів тому, коли підвищилася температура тіла до 39ºС, з´явилися набряки на обличчі, сеча – червонуватого кольору. За 2 тижні до цього хворіла на лакунарну ангіну. Сьогодні з´явилися блювання, судоми, хвора знепритомніла.
Об´єктивно:стан тяжкий. Шкіра бліда. Набряки на обличчі. Пульс 92 уд/хв. АТ 180/110 мм рт. ст. Дихання гучне, запах сечовини. Тони серця приглушені. Живіт м’який, чутливий на всьому протязі. З вечора не було сечовипускання.
Запитання:
Еталон відповіді
3.Транспортувати у відділення реанімації та інтенсивної терапії
Ілюстративні матеріали
Будова нефрону
Гемодіаліз
1 –судинний доступ
2 – кров поступає в апарат для очищення
3 – насос крові
4 – діалізний апарат
5 – діалізатор
6 – свіжий діалізуюючий розчин
7 – використаний діалізатор
8 – кров повертається в організм після очищення
11. Заключний етап ( 5 хв)
Матеріали методичного забезпечення
заключного етапу заняття
Практичні рекомендації.
Для профілактики захворювань нирок потрібно:
Навчальні завдання для самостійної роботи:
№ п/п |
Навчальні завдання
|
Вказівки до виконання |
1. |
Повторити будову органів сечовидільної системи |
Складіть схематичні малюнки |
2. |
Повторити особливості спостереження та догляду за пацієнтами з хворобами органів сечовиділення
|
Складіть графи логічної структури |
3. |
Вивчити клінічну картину гострого та хронічного гломерулонефриту |
Складіть алгоритм обстеження пацієнта |
4. |
Вивчити лікування гломерулонефриту
|
Складіть тест на відповідність груп лікарських засобів та самих лікарських засобів |
Підготувати презентацію на тему: Гемодіаліз.