Лексика, лексичне значення слова. Правопис префіксів

Про матеріал
Урок - подорож до чудової мовної країни Лексикології, якою править Слово з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

Тема: Лексика, лексичне значення слова. Правопис префіксів

Мета: поглибити знання учнів про лексичне значення слова, дати поняття про однозначні та багатозначні слова, формувати вміння розрізняти такі слова, доречно використовувати їх у мовленні; удосконалювати вміння самостійно збагачувати власний словниковий запас, в тому числі за допомогою словників; виховувати любов до природи рідного краю, рідного слова.

Обладнання: презентація, відео до уроку, таблиці, сонечко, промінці, мікрофон, квітка «Мова», тлумачні словники, картки.

Хід уроку

І. Організація класу.

– Як зробити день веселим?

Усміхнися всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День тобі –

Веселим буде!

– Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе приємні, лагідні слова, побачити твою веселу усмішку. Давайте повернемося до свого сусіда і подаруємо свої усмішки один одному.

  • Подивіться на наше сонечко, чого  у нього    не вистачає? Так, промінців. Якщо ми  зберемо всі промінці, то наше сонечко буде радісним, усміхненим, веселим, здоровим.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Мікрофон» (1завдання сонечка)
  • Що ви очікуєте від  уроку?
  • А якими ви маєте бути на уроці?

-  Відгадайте  загадки. Розгадайте кросворд. (2 завдання сонечка)

  1.     Як рушає мандрувати,

Треба з ліжечок вставати,

Як іде за обрій спати, -

Час малятам спочивати.

  1.    Серед літа біля липки

   Виграють сопілки, скрипки.

Це не скрипки, не сопілки,

То медок збирають …бджілки.

  1.   Хтось відкрив на небі душ

Повно на землі калюж

І на нас водиця ллється,

Як це явище зоветься?

  1.   Рукавом махнув –

Дерева нагнув.

  1.   До дітей на кожне свято

Просить в гості завітати,

Бо солодкий і смачний,

Здогадались, хто такий?

 

  •  Прочитайте слово у виділених клітинках. Як ви вважаєте, що ж  ми будемо вивчати в цьому розділі?

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку.

 Мотивація навчальної діяльності.

— Сьогодні на уроці ми вирушимо до чудової мовної країни Лексикології, а править тією країною Слово.

Цей урок навчить нас:

1) знаходити слова у прямому і переносному значенні;

2) вживання їх у своєму мовленні;

3) працювати в парах;

4) любити свою рідну мову.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота в зошитах
    1.   Запис дати.
    1.        Каліграфічна хвилинка. (3завдання сонечка).

Св сл сз слово

 

  1. Створення асоціативної павутинки.

- Давайте пригадаємо що ми вже знаємо про слово . (4завдання сонечка).

- З чого складаються слова?

- Що може означати?

- Для чого служать слова?

 

мають своє значення              називають предмети

       дуже багато                                                   допомагають зрозуміти

СЛОВА

складають речення                                                    дарують радість

називають ознаки предметів                 називають дії предметів

 

— Отже, слова – це назви тих предметів, які людина бачить навколо себе,ознаки та дії цих предметів. Добрі слова дарують радість. Погані слова можуть завдати болю, ображають людину.

3.Слово вчителя.

     Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови.

Мова складається зі слів. Без слів немає мови. Отже, слово – це мовна одиниця. Чим більшою кількістю слів володіє людина, тим багатша її мова, тим точніше і яскравіше вона може висловити свої думки.

  1. Робота за підручником. Опрацювання повідомлення від Знайка. (3завдання сонечка).

 

5. Виділення в реченнях багатозначного слова. ( 5завдання сонечка).

 

  1. Робота з тлумачним словником. (6 завдання сонечка).

 

  1. Перегляд презентації. Складання речення (7 завдання сонечка).
  2. Робота в групах за картками. (8 завдання сонечка)

 1 група

      Створіть павутинку: (з’єднати стрілочкою словосполучення з його значенням).

 золота ложка                 Переносне                                 солодкий мед

 золоті руки                     значення                                  весела дівчина

 веселі сніжинки                                                               гострий ніж

 золотий ланцюжок        Пряме                                       сумує небо

 гострий ніж                  значення                                     сумує мама

2 група

      Гра „ Третій зайвий".

1) сумує ліс, сумує дитина, сумує небо;

2) золота прикраса, золоті руки, золота обручка;

3) срібний голос, срібна ложка, срібне волосся.

 

  1. Списування із завданням. (9 завдання сонечка).
  2.  Заповнення квітки «Мова»
  • Яка наша мова?
  • Доберіть ознаки до слова мова і заповніть квітку.

 

10. Повторення правил про префікс. ( 10 завдання сонечка).

 

V. Підсумок  уроку.

   Ось і добіг до кінця наш урок. Ми ще раз переконалися, яка наша мова багата, солов’їна, барвінкова, який мудрий наш народ.

  • Що нового ви довідалися на уроці?
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Який вид роботи найцікавіший?
  • Хто сьогодні задоволений собою?
  • Хто сьогодні виконав завдання краще, ніж учора?

  -    Що таке слово?

  -   Що таке лексичне значення слова?

  -   Які слова називають однозначними?

  -  А які багатозначними?

 -    Коли  ми  звертаємось  до  тлумачного  словника?

 - Діти, хочу вам зізнатися, що дуже пишаюся вами. Мені подобається ваша старанність на уроці.

 

Давайте усмішки всім дарувати

І друзям, і гостям, і мамі, і тату.

Хай радість злітає у небо,  як птах ,

І добрі слова у всіх на устах.                            

 

 

 

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
44
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку